Розробка заняття з елементами тренінгу для учнів 8 класу «Тренована пам'ять – запорука успішного навчання», яка має на меті розкрити поняття «пам'ять»; з'ясувати вплив екологічного стану довкілля на процес запам'ятовування; ознайомити з прийомами мнемотехніки; визначити сприятливі умови для тренування пам'яті; розвивати пам'ять, вміння працювати у парах та групах; виховувати ціннісне ставлення до свого здоров'я, екологічну свідомість учнів.
Яценко Г.В., учитель біології
закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 5
Тростянецької міської ради
ЗАНЯТТЯ З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ
«ТРЕНОВАНА ПАМ’ЯТЬ – ЗАПОРУКА УСПІШНОГО НАВЧАННЯ»
(для учнів 8-го класу)
Мета: розкрити поняття «пам'ять»; з’ясувати вплив екологічного стану довкілля на процес запам’ятовування; ознайомити з прийомами мнемотехніки; визначити сприятливі умови для тренування пам’яті; розвивати пам’ять, вміння працювати у парах та групах; виховувати ціннісне ставлення до свого здоров’я, екологічну свідомість учнів.
Обладнання: скотч, папірці-цеглинки, пам’ятка «Тренування та розвиток пам’яті», ватмани, маркери, різнокольорові стрічки, сюжетні малюнки екологічного змісту, папірці з кольоровими словами та запитаннями природничого напрямку, музичний супровід.
Людина, позбавлена пам’яті,
по суті, перестає бути людиною.
Ч. Айтматов
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційна частина
*Вправа «Знайомство».
Учні сідають на стільці, які стоять по колу
Кожен розповідає про себе: (наприклад)
– Сьогодні мій настрій на 12 балів.
*Вправа «Очікування».
– Напишіть на зернинках: Чого ви очікуєте від навчання у школі?
Майже всі ви написали, що очікуєте одержати якісні знання, бажаєте, щоб школа забезпечила умови успішного навчання.
ІІ. Основна частина
*Вправа «Мозковий штурм»
– Давайте разом з вами визначимо, які ж якості необхідні людині для того, щоб отримати якісну освіту? (учні називають якості, а вчитель записує на дошці).
Однією з найголовніших умов здобуття високих досягнень учнями є гарна пам'ять. Вона допомагає людині оволодівати знаннями, способами діяльності, зберігати індивідуальний досвід. Втрачаючи пам’ять, людина губить не лише своє минуле, а й здатність нормально жити.
Тема нашого заняття «Тренована пам’ять – запорука успішного навчання».
Пам'ять – це здатність людини фіксувати інформацію, зберігати й відтворювати її в потрібний момент.
Кілька років тому видатний математик і кібернетик Фон Непман зробив сенсаційне повідомлення. За його підрахунками, людський мозок може вмістити приблизно інформації, яка вміститься в мільйонах томів найбільших в світі бібліотек.
На перший погляд такі підрахунки здаються фантастичними. Але звернімося до фактів. Історики стверджують, що Юлій Цезар і Олександр Македонський знали в обличчя та імена всіх своїх солдат – до 30 тис. чоловік. Ці ж здібності мав перський цар Кір. Пам’ятав кожного із 20 тис. жителів грецької столиці і знаменитий Фемістокл. А Сенека міг повторити 2 тис. не пов’язаних між собою окремих слів, які почув лише один раз. Великий російський шахіст Альохін грав «всліпу» з 30-40 партнерами.
(Двоє учнів за проханням учителя заздалегідь підготували повідомлення про вплив екології на розвиток пам’яті, а саме):
1. Як екологічні фактори впливають на розвиток пам’яті дитини?
2. Чому необхідно вживати в їжу екологічно чисті продукти харчування?
3. Як це впливає на дитячий організм в цілому та на розвиток пам’яті?
Висновок.
Отже, лише від кожного з нас залежить, яким буде наше майбутнє. Кожна людина повинна задуматися про екологічний стан середовища, в якому вона живе.
Шановні учні! Нашим з вами завданням є бути екологічно свідомими особистостями – і тоді ми та наступні покоління матимуть можливість проживати в екологічно чистій місцевості і вживати екологічно чисті продукти. Саме ці умови забезпечують здоров’я людини. А це найголовніше для кожного з нас!
Правила роботи в групі
- Вами було раніше розроблено правила роботи в групах. Тому складіть пазл і прочитайте правила.
(Орієнтовними правилами можуть бути такі):
Завдання:
Усі 3 групи повинні придумати назву своєї команди, девіз і вибрати ті прийоми, правила запам’ятовування, меню, які найбільше їм до вподоби (довільно оформити) –10 хвилин. (Під час роботи звучить мелодія).
ПРАВИЛА ТРЕНУВАННЯ ПАМ’ЯТІ
(закони пам’яті )
1. Думайте. За словами німецького письменника Г.Ліхтенберга, люди небагато запам’ятовують із прочитаного тому, що дуже мало думають самі. Тому обов’язково намагайтеся в усьому знайти зміст.
2. Цікавтеся. Англійський філософ Б.Стюард говорив:»Не читай нічого, що не хочеш запам’ятати. І не запам’ятовуй нічого, що не будеш застосовувати».
3. «Їжте слона по частинах». Психологи розкрили таємницю магічної сімки. При одночасному сприйнятті пам’ять може в середньому утримати сім об’єктів. Якщо порція виявиться більшою від норми, ви на неї затратите значно біль часу, ніж при ритмічній роботі.
4. Будьте готовими. Робота з книгою потребує певного настрою.
5. Не топчіть слідів. Давно доведено, що найкращий спосіб забути недовивчене чи недавно вивчене-намагатися запам’ятати щось подібне. Не вчіть фізику після математики, а історію-після літератури.
6. Озирніться навкруги. Уявивши обставини, за яких відбулася подія, ви зможете пригадати саму подію, тому що одночасні враження мають властивість викликати одне одного.
7. Учіть від «А» до «Я». Вся інформація повинна сприйматися як закінчене ціле.
РОЗВИТОК ПАМ’ЯТІ
(прийоми мнемотехніки)
Мнемотехніка – сукупність прийомів, що мають на меті полегшити запам’ятовування якомога більшої кількості відомостей, фактів.
1. Ставте мету – запам’ятати надовго.
2. Учіться з інтересом, заучуйте з бажанням знати і пам’ятати.
3. Зрозумійте зміст, знайдіть головну думку в тексті, опорні слова та сигнали.
4. Активно працюйте над матеріалом-складайте план, конспект, схему, порівнюйте, переказуйте.
5. Обов’язково робіть висновок.
6. Змінюйте тип інформації: після історії вчіть фізику, а потім-літературу.
7. Не вчіть матеріал безпосередньо перед уроком-вивчіть його раніше, а перед уроком лише повторіть.
8. Не забувайте, що повторення-мати навчання. Починайте повторювати до того, як матеріал почав забуватися. Розвивайте пам’ять шляхом вправ і тренування.
9. Повторюючи, не перевтомлюйтеся, робіть паузи.
МЕНЮ ПАМ’ЯТІ
Морква
полегшує запам’ятовування , оскільки стимулює обмін речовин і роботу мозку. Отже перед заучуванням з’їжте тарілку натертої моркви з рослинною олією чи сметаною.
Ананас
найулюбленіший фрукт театральних та музичних зірок.
Якщо необхідно утримувати в пам’яті великий текст чи нотні знаки, потрібну значній кількості вітамін С, якого в цьому фрукті достатньо.
Авокадо
джерело енергії для короткочасної пам’яті. З’їдайте в день половину плоду.
Горіхи
Вітамін Е, який міститься в горіхах, покращує пам’ять.
Жирна риба.
В рибі міститься йод, який покращує ясність розуму.
Томати.
Лікопен, значний антиоксидант, який знаходиться в томатах, допомагає позбавитися від вільних радикалів, які руйнують клітини і призводять до слабкості розуму.
Чорна смородина.
Вітамін С покращує живість розуму.
Гарбузове насіння.
Жменя насіння в день – це доза цинку, який необхідний для покращення пам’яті.
*Я вам дарую ці пам’ятки і сподіваюся, що вони знадобляться вам. Адже гарна пам'ять – запорука успіху у навчанні.
А зараз пропоную потренувати вашу пам'ять.
Вправа «Впізнай кольорове слово»
На картці записані слова, що означають назви кольорів. Вони зображені різними кольорами. Треба назвати не записане слово, а колір букв у ньому. Наприклад, слово «синій» записано жовтими літерами. Учень повинен сказати: «жовтий», а не синій.
Вправа «Чарівний фотоапарат»
Учням пропонується сюжетний малюнок на екологічну тематику, який потрібно «сфотографувати поглядом» за 30 секунд. Потім вони показують свої малюнки класу і, не дивлячись на зображення, відтворюють його по пам’яті, а клас аналізує правильність виконання завдання.
Вправа «Навчаючи – вчуся»
Для подальшої роботи пропоную об’єднатися у пари. У мене в руках різнокольорові стрічки, перегнуті навпіл. Станьте у коло, оберіть собі колір стрічки, який вам до вподоби і візьміться за її кінчик. Я відпускаю стрічки – і у нас таким чином утворилися пари.
Учням пропонуються запитання природничого характеру з відповідями. Необхідно протягом 1 хвилини запам’ятати якомога більше запитань і відповідей, опрацювати їх у парах, а потім передати інформацію іншим парам у класі.
Учитель ставить запитання, які були надані для опрацювання усім парам.
(Орієнтовні запитання)
1. Синонім скелета голови – … (череп).
2. Хвороба, яка виникає при нестачі вітаміну Д – …(рахіт)
3. Нерухоме з’єднання кісток – …(шов)
4. Найменша структурна одиниця живого організму – … (клітина)
5. Хвороба, що виникає при нестачі вітаміну В – … (Бері-бері)
6.Червоні кров’яні тільця – … (еритроцити)
7. Людина, яка віддає кров для переливання – … (донор)
8. Найбільша судина в організмі людини – … (аорта)
9. Білі кров’яні тільця – … (лейкоцити)
10. Короткі відростки нервової клітини – … (дендрити)
11. Зовнішній покрив тіла людини – … (шкіра)
12. Відповідь організму на подразнення –…(рефлекс)
13. Стан підвищеної чутливості організму – … (алергія)
14. Вперше змайстрував мікроскоп –… (А. Левенгук)
15. Елемент, який визначає червоний колір гемоглобіну – … (залізо)
16. Рідка сполучна тканина організму людини – …(кров)
17. Антибактеріальний фермент травної системи – … (лізоцим).
18. Скоротливий орган руху, основу якого становить посмугована м’язова тканина – … (скелетний м’яз).
19. Внутрішній шар стінки серця – … (міокард).
20. Гормон росту – … (соматотропін).
Висновок.
Ви побачили, якими різноманітними вправами можна тренувати пам'ять не лише у класі, а й вдома зі своїми близькими та рідними.
ІІІ. Заключна частина
Колись давно у Давньому Китаї жив дуже розумний, але пихатий знатний вельможа. Весь день його складався з приміряння багатого вбрання та розмов з підданими про свій розум… Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до вельможі. Дуже розлютився він: хто може бути розумнішим за нього? Але вигляду про своє обурення не подав, а запросив мудреця до себе в палац. Сам же вирішив обдурити його: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною, і запитаю, що в мене в руках-живе чи мертве. І якщо мудрець скаже, що живе-я роздушу метелика, а якщо мертве-я випущу його…» І ось настав день зустрічі. У залі зібралося багато людей, всім хотілося послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Вельможа сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав. Аж ось відчинилися двері, і до зали зайшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до вельможі, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. І тоді, недобре посміхаючись, вельможа сказав: «Скажи мені, що я тримаю в руках-живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках!» Збентежений вельможа випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Висновок.
– Шановні учні! То ж пам’ятайте цю істину «Усе в ваших руках!»
– Лише від нас з вами залежить, чи буде наша пам'ять гарною, розвиненою чи навпаки. Тож тренуйте свою пам'ять, щоб здобувати нові знання та бути успішними людьми. Зробіть перший крок ! Все починається з першого кроку. Не обіцяйте цього мені, пообіцяйте собі!
(Кожен учень підходить до колоска, зображеного на малюнку. Якщо очікування справдилися, то зернинки прикріплюються на колосок).
Рефлексія.
Зараз давайте заплющимо очі і згадаємо наше заняття, пройдемо від початку до кінця.
– Що запам’яталося найбільше сьогодні? Що нового дізналися?
Кожен по колу висловіть свою думку і побажання.
А я вам дякую за співпрацю і бажаю, щоб ви були завжди успішними, здоровими, мали добрий настрій та гарну пам’ять.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ