Урок "Транспорт України. Міжнародні транспортні коридори на території України"

Про матеріал

Урок розроблено відповідно чинної програми. Використовую такі методи та прийоми : гра «Так / Ні», географічний диктант, аукціон ідей, словникова робота, випереджальне завдання,брейн-ринг.Урок за типом: комбінований. В узагальнені можна використати тестові завдання які поданні.

Перегляд файлу

Тема: Транспорт України.

Мета уроку: сформувати знання учнів про особливості транспортного комплексу України; показати своєрідність окремих видів транспорту; засвоїти основні поняття з цієї теми;

    розвивати вміння застосовувати різні розумові операції у процесі формування понять, аналізувати схеми, діаграми; вміння працювати з текстом підручника, картами;

     виховувати в учнів правила етики спілкування.

Обладнання: економічна карта України, карта транспорту в атласі, ОІС, підручник, роздатковий матеріал, контурні карти, словник-довідник.

Методи та прийоми: гра «Так / Ні», географічний диктант, аукціон ідей, словникова робота, випереджальне завдання,брейн-ринг.

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

«Транспорт це не розкіш,

а засіб пересування»(Слайд 2)

I.  Організаційний момент.

         Вітання. Коротке налаштування на роботу.

     ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Гра «Так / Ні»(Слайд 3)

1. Я можу  не користуватися автобусом тиждень.

2. Найчастіше  подорожую пішки.

3. Мені  майже щодня потрібні речі, які до міста привозять автомобілями.

4. Життя цікавіше, коли є можливість подорожувати до інших країн.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

Географічний диктант.

Клас ділиться по рядах на два варіанти, у кожному з яких видам транспорту відповідають певні букви: З – залізничний, А – автомобільний, Т – трубопровідний.(Слайд 4, 5 )

Питання:

  1. Цим видом транспорту перевозиться найбільше пасажирів (А);
  2. Цей вид транспорту дуже економічний, але він перевозить лише окремі види вантажів (З);
  3. Найважливіша перевага цього транспорту – висока маневреність (доставка вантажів «від дверей до дверей») (А);
  4. Багато магістралей цього виду транспорту починаються в Шебелинці (Т);
  5. Транспортує газ, нафту (Т).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

         Технологія «Аукціон ідей» (на запитання вчителя відповідають учні)

  1. Девіз уроку : «Транспорт це не розкіш, а … (засіб пересування)»;
  2. Розвиток різних видів транспорту в країні свідчить про … (її економічний розвиток);
  3. В Україні є добрі передумови для … (розвитку всіх видів транспорту);
  4. До цих передумов можна віднести: малу сейсмічність території, … (рівнинність рельєфу, великі розміри території, наявність виходу до морів, великі ріки…);
  5. Головною відмінністю нашої держави є подароване природою її … (транзитне геополітичне положення між країнами Європи і Росією, між країнами Північної і Південної Європи.);
  6. Через територію нашої держави пролягають сучасні транспортні коридори між різними країнами Європи і Азії. Але ці торгові шляхи відомі нам з давньої історії як « Великий … (шовковий шлях)» і «Шлях… (із варяг в греки)».

   На сьогоднішньому уроці ми вивчимо особливості розвитку різних видів транспорту в Україні, їх своєрідність, навчимось визначати їх вплив на екологію, а також проблеми і перспективи розвитку.

V. Вивчення нового матеріалу (26 хв.)

Зверніть увагу на план уроку запишіть в зошити (Слайд 1 )

1. Залізничний транспорт.

2. Автомобільний транспорт.

3. Повітряний транспорт.

4. Морський транспорт.

5. Річковий транспорт.

6. Трубопровідний транспорт.

7. Міжнародні транспортні коридори

 

  • Які види транспорту розвинені в Україні?

Учні відповідають, вчитель відтворює схему на дошці (Слайд 6, 7 )

Розповідь вчителя

Завдяки рівнинній території в Україні добре розвинена транспортна мережа. За географічним положенням Україна перебуває в дуже вигідних умовах. Цей факт впливає на розвиток її господарства.

Розглянемо основні особливості транспортної мережі України. Транспорт образно називають «кровоносною системою» економіки країни.

Завдання  транспортної системи -  забезпечення стійких зв’язків між окремими галузями й районами країни, своєчасне й повне задоволення потреб господарства й населення в перевезеннях.

Транспортна система – це сукупність усіх видів транспорту, пов’язаних між собою з метою задоволеня потреб населення і держави в перевезеннях пасажирів і вантажів. Вона містить у собі транспортні пункти, транспортні вузли і транспортні магістралі.

Транспортний вузол – це населений пункт, у якому сходяться кілька видів транспорту і здійснюється обмін вантажами між ними.

Словникова робота

Робота різних видів транспорту характеризується певними показниками.

І сьогодні на уроці ви поповните свої знання новими термінами з економіки, які вам знадобляться не тільки на уроці, а і у житті. В цьому вам допоможуть словники, які  лежать у вас на партах (Додаток 1). Прочитайте  знайдіть що таке вибір, транзит, ефективність, транспортний центр, транспортний  вузол, транзитний коридор, пропускна здатність транспортних шляхів, ефективність, витрати,рефлекс.

Україна характеризується досить густою транспортною мережею і високим рівнем розвитку основних видів транспорту.

Познайомитися із основними характеристиками різних видів транспорту нам допоможуть учні, які отримали випереджальні завдання.

Учень 1 – залізничний(Слайд 8)

Учень 2 – автомобільний (Слайд 9)

Учень 3 –морський і річковий (Слайд 10,11,12)

Учень 4 –повітряний (Слайд 13)

Учень 5 трубопровідний (Слайд 14,15)    

     Ми ознайомились із основними характеристиками різних видів транспорту. Погляньте на схему. Який вид транспорту залишився поза нашою увагою? Так, це електронний транспорт. Завданням електронного транспорту є транспортування  електричної енергії від місць її виробництва до споживачів. Система електричної мережі України охоплює всю її територію. Потужні ЛЕП пов’язують усі найбільші електростанції як між собою, так і з найпотужнішими промисловими центрами і районами. Також до електронного транспорту відноситься комп’ютерна мережа, передача інформації комп’ютерною мережею.

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

   Технологія «Брейн - ринг». Учні відповідають на запитання вчителя. Оцінку за відповідь одержує екіпаж, який швидше відреагував на запитання і член якого дав правильну відповідь. В разі неправильної або неповної відповіді екіпажу для інших гравців є час для роздумів – 10 секунд. В гру вступає наступний екіпаж.

Запитання «Брейн - рингу»:

  1. Перерахуйте основні види транспорту. (водний, повітряний, сухопутний, електронний, міський);
  2. Який вид транспорту залежить від погоди? (авіаційний, автомобільний);
  3. Який вид транспорту залежить від пір року? (річковий);
  4. Який вид транспорту має найменшу собівартість транспортування? (трубопровідний);
  5. Який вид транспорту України має найбільший вантажообіг? (залізничний);
  6. Який транспорт має найбільшу швидкість? (повітряний);
  7. Який вид транспорту екологічно найбільш небезпечний? (автомобільний).
  8. Назвіть міста України  в яких є метрополітен. (Київ, Харків, Дніпропетровськ. Будується в Донецьку);
  9. В яких містах України є фунікулер? (Одеса, Київ);
  10. Із Сімферополя до Ялти можна доїхати міським видом транспорту (тролейбус);
  11. Перша залізниця в Україні з’єднала міста (Львів і Перемишль);
  12. Найбільшим морським портом України є … (Одеса);
  13. Перша в Україні морська переправа з’єднала міста (Іллічівськ і Варну);                                                 
  14. Чому в Одесі неможливе будівництво підземного метро? (через катакомби);

VІІ. Підсумок уроку. 

Учні роблять висновки до уроку.(Слайд 19)

Оцінювання діяльності учнів.

VІІІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати  параграф             (Слайд 20)
  • Нанести на контурну карту найважливіші транспортні магістралі й транспортні вузли, що згадуються в матеріалі підручника
  • Підготувати повідомленя за темою «Проблеми розробки екологічно чистих видів транспорту»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

СЛОВНИК

Транспорт – галузь, що перебуває на стику виробничої та невиробничої сфери, головною функцією якої є задоволення потреб в усіх видах перевезень.

Транспорт це матеріальна основа розвитку виробничо-технологічних внутрішніх і зовнішніх зв’язків країни.

Транспортна система – сукупність усіх видів транспорту, пов'я­заних між собою з метою задоволення потреб населення і держави в перевезеннях пасажирів і вантажів. Вона складається з транспортних пунктів (невелика залізнична станція, річкова пристань, автостанція, аеропорт), транспортних вузлів і транспортних магістралей.

Транспортна система – сукупність усіх видів транспорту, які пов'язані між собою транспортними вузлами.

Транспортний вузол – населений пункт, у якому сходяться кілька видів транспорту і здійснюється обмін вантажами між ними.

Робота різних видів транспорту характеризується певними показниками.

Транспортний вузол – населений пункт, у якому перетинаються декілька неоднорідних транспортних шляхів.

Транспортна магістраль – це найбільші транспортні шляхи, що мають державне чи міжнародне значення.

Вантажообіг – показник обсягу вантажної роботи транспорту, що обчислюється як добуток кількості перевезених вантажів (у т) на відстань перевезення (у км).

Вантажообіг – кількість вантажу, що перевозиться за певний проміжок часу (місяць, рік) на певну відстань. Одиниця вимірювання – тонно-кіло­метр (т-км).

Вантажонапруженість – показник інтенсивності використання шляхів сполучення, вимірюваний вантажообігом на 1 км.

Пасажирообіг – показник обсягу пасажирських перевезень транспорту, що обчислюється як добуток кількості пасажирів на відстань перевезення.

Пасажирообіг – кількість пасажирів, що перевозяться за певний проміжок часу (місяць, рік) на певну відстань. Одиниця вимірювання – пасажиро-кілометр (пас-км).

Транзит – перевезення вантажів та пасажирів територією району або країни.

Транспортні коридори – транспортні шляхи (залізничні та автомобільні), що мають високу якість, пропускну здатність та ступінь обслуговування.

Пропускна здатність транспортних шляхів визначається мак­симальною кількістю транспортних одиниць (потягів, суден тощо), яку можна пропустити за певний період при даному рівні технічної оснащеності. Наприклад, двоколійна залізниця може пропустити за добу 144 пари потягів, а одноколійна – 22-26 пар.

Собівартість перевезень розраховується як витрати на перевезення одиниці транспортної продукції. Наприклад, перевезення на­фти морем в 3 рази, а деревини – у 5 разів дешевше, ніж залізницею.

Каботаж – судноплавство між портами однієї країни.

 

 

 

 

                                                                                                    Додаток

Тести на тему: «Транспорт України»

1. Укажіть першу залізничну магістраль України (1861 р.). 

а)  Одеса – Балта;

б)  Донбас – Кривий Ріг;                                          

в)  Львів – Одеса;

г)   Львів - Перемишль;

 

2. Основною річковою магістраллю з міжнародних перевезень є:

а)  Дніпро;  

б)  Південний Буг;

в) Дунай;  

г) Дністер.

 

3.   Який вид транспорту в Україні посідає перше місце в перевезені пасажирів?

а)  автомобільний;      

б)  залізничний;      

 в)  морський;         

 г)  авіаційний.

 

4.   Найбільшим морським портом України є:

а)  Одеса;        

б)  Іллічівськ;         

в)   Південний;      

г)   Миколаїв.

 

5. Для перевезення пасажирів і негабаритних термінових вантажів (пошта) на великі відстані використовується транспорт:

а)  автомобільний;      

б)  залізничний;     

 в)  морський;        

 г)  авіаційний.

 

6.   Який із видів транспорту не залежить від погодних умов, сезонів року, але може транспортувати тільки певні види вантажів і не може бути пасажирським?

а)  Автомобільний;

б)  залізничний;

в)  річковий;

г)   морський;

д)  трубопровідний,

 

 

7.   «Наймолодший» нафтопровід України:

а)  «Дружба»;      

 б)  Одеса — Броди;        

в)   Самара—Лисичанськ;

г)   Прилуки — Київ.

 

8.   В яких містах України функціонує метрополітен?

а)  Донецьк;   

б)  Харків;       

в)   Одеса;     

г)   Київ;     

д)   Дніпропетровськ;

є)  Львів.

 

9.   Найвідоміший транзитний нафтопровід України:

а) «Союз»;         

б) «Дружба»;         

в)  Уренґой — Ужгород.

 

10 . Установіть відповідність між видами транспорту та певними їхніми недоліками

А

трубопровідний;

1

не дуже швидкий, залежить від наявності прокладених магістралей;

Б

повітряний;

2

низька вантажопідйомність, дуже висока вартість перевезень;

В

морський;

3

низька вантажопідйомність, залежність від погодних умов та доріг;

Г

автомобільний.

4

не перевозить пасажирів і деякі вантажі;

 

 

5

нешвидкий, залежить від сезонів року.

 

А

 

Б

 

В

 

Г

 

 

Відповіді на тести 1) г;  2)в;  3;  4)а;  5)д; 6)д;  7)б;  8)б,г,д; 9)б;

10

А

4

Б

2

В

5

Г

3

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Чорнуха Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чикалов Віктор
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ковальська Юлія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. VALENTINA Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Sutnuk Olha
    Дуже гарно зроблений урок!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
До підручника
Географія 9 клас (Стадник О.Г., Довгань Г.Д.)
Додано
14 березня 2018
Переглядів
11735
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку