Урок "Травлення в ротовiй порожнинi та шлунку"

Про матеріал

8 клас

Вiкова категорiя – 13 – 14 рок

Предмети, де можна використати матерiал – бiологiя ( Тема «Травлення», Охорона здоров'я (зорiентовуе на усвiдомлення важливостi дотримання гiени харчування, профiлактики захворювання зубiв та iнших органiв травноi cистеми).

Перегляд файлу

  КОНСПЕКТ УРОКУ З БІОЛОГІЇ                     

 ТЕМА  УРОКУ  «ТРАВЛЕННЯ В РОТОВIЙ   ПОРОЖНИНI ТА ШЛУНКУ»          

8 клас

 

Вiкова категорiя – 13 – 14 рокiв

Предмети, де можна використати матерiал – бiологiя ( Тема «Травлення», Охорона здоров’я (зорiентовуе на усвiдомлення важливос дотримання гiгiени харчування, профiлактики захворювання зубiв та iнших органiв травноi cистеми).

 

Епіграф уроку:

 

«Ми живемо не для того,  щоб iсти,  а iмо для того щоб жити!» Iжа – це не мета життя, а його необхiдна умова.

                                                      Сократ

 

 

 Мета уроку :            -  розглянути і  вивчити будову та функцii ротовоi порожнини та шлунку ; 

 

 

  •  Розвиток пізнавального інтерес до предмету, власного організму; творчих здібностей, логічного     мислення і уяви, вміння застосо­вувати набуті знання для обґрунтування правил гігієни і профілактики захворювань органів травлення.;
  • Виховувати бажання вести здоровий спосіб життя і берегти своє здоров'я змолоду.

Тип уроку:  урок - подорож

Обладнання та матеріали: таблиці: «Будова травної систе­ми», «Гігієна травлення»,      презентацiя, відео фрагмент про травну систему  ; поема «Подо­рож бутерброду»

Біологічні поняття та терміни:                                                                                                                            

       - травний канал: ротова по­рожнина, стравохід, шлунок      

- травні залози: слинні, підшлун­кова, печінка;

Епіграф уроку:  «Ми живемо не для того,  щоб iсти,  а iмо для того щоб жити!» Iжа – це не мета життя, а його необхiдна умова.                                                      Сократ                                               

 

Хід уроку

I. Органiзацiйний момент

Пролунав дзвiнок

Починаемо урок. 

Сiли дiти всi рiвненько

Усмiхнулися гарненько

Настрiй на урок взяли

Працювати почали.

Доброго дня! Я запрошую вас на урок, щоб збагатити новими знаннями, умiннями розширити ваш кругозiр. На уроцi вам знадобляться увага, память, зосередженicть, наполегливiсть,  кмiтливiсть та товариськiсть.

Запрошую до спiвпрацi i бажаю успiху! А девiзом нашого уроку, я пропоную взяти всiм вiдомi слова

 «Знання збираються по краплині , як вода в долині»

                                                                                           (з народного фольклору)

 

 

 

 

II. Актуалiзацiя опорних знань

 Сьогодні на уроці ми  здійснимо  віртуальну подорож по травній системі людини, під час якої ви зможете показати ваші знання і навички, отримані ранiше.     .

 

 

 Вiдомий учений Поль Брегг, вивчаючи людину, зробив таке порiвняння «Людина –це сума iжi, яку вона вживае. Те як ви почуваетеся, залежить вiд того, що ви iсте. Кожна частина вашого органiзму, формуеться з iжi – волосся,  очi , зуби,  кiстки, кров. Навiть вираз вашого обличчя складаеться з того,  що ви iсте.

Тому здорова людина – щаслива людина!

Давньогрецький фiлософ Сократ сказав «Ми живемо не для того,  щоб iсти,  а iмо для того щоб жити!» Iжа – це не мета життя, а його необхiдна умова.

А щоб ми могли подорожувати далi вулицями мiста  Система травлення вам потрiбно отримати перепустку.

 

Проведемо ГРУ» РОЗМИНКУ» 

 

1.Cукупнiсть фiзичних i хiмiчних процесiв що здiйснюють перемiщення й перетворення складних речовин на простi з подальшим iх всмоктуванням у кров i лiмфу та видаленням неперетравлених решток  (травлення)

2. Сукупнiсть органiв, будова i функцii яких пристосованi для ефективного здiйснення процесiв травлення  (травна система)

3. Звивиста трубка, призначення якоi фiзична та хiмiчна обробка iжi (травний канал)

4. З яких органiв складаеться травний канал  (ротова порожнина, глотка, стравохiд, шлунок, тонкий кишечник, товстий кишечник, анальний отвiр)

5. Бiологiчно активнi речовини, що утворюються в клiтинах травних залоз i розщеплюють iжу в травному каналi (травнi ферменти)

6. Розщеплюютьбiлки до амiнокислот (протеази)

7.Розщеплюють жири до жирних кислот i глiцеролу (лiпази)

8. Розщеплюють складнi вуглеводи до простих вуглеводiв (амiлази)

9.Вiд чого залежить активнiсть травних ферментiв (температури та кислотностi середовища)

 

 

II.  Мотивація навчальної діяльності
    У середні віки вчені поділили внутрішні органи людини  на благородні і неблагородні. До благородних вони віднесли серце, печінку і легені, а до неблагородних — шлунок та кишечник. Правильно це чи ні? Яку роль відіграє наша травна система в житті кожної людини? Можливо, благородна печінка опиниться серед неблаго­родних органів, які беруть участь у травленні їжі? Що відбувається з їжею, коли вона поступає в «природні во­рота та ходи тіла»? Які таємниці заховані на кожній зу­пинці? На ці та інші питання відповімо під час подорожі по відділам травної системи.

 

IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ  I МЕТИ УРОКУ

Складемо таблицю «знаю» - хочу дiзнатися – дiзнався»

Скажiть будь   ласка, що ви знате про травлення в ротовiй порожнинi та шлунку.

Молодцi!

Запишiть першу колонку.

Як ви думаете, а що ми повиннi вивчити сьогоднi на уроцi.

Молодцi! Заповнiть другу колонку.

 

V. Вивчення нового матерiалу

Розв'язавши цей ребус, відгадаєте назву першої станції.                                                                                                            ( Учні розв'язують ребус, вчитель вивішує на дошці назву станції )              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  ,,

 

 

 

 

 

 

 

Перша зупинка — «Ротова порожнина»

 

 Презентацiя « Ротова порожнина»

 

   Вчитель: - Хто розкаже про те, що це за станція і що в ній відбувається?

(Учень розповідає коротку інформацію про ротову порожнину )

                 

І. Бліцтурнір

Звiдки починаeться початковий етап травлення?

Якi органи розмiщенi в ротовiй порожнинi?

  •              Які є типи зубів? (різці, ікла, великі й малі кутні)
  •              Яку будову мае зуб?
  •              Що таке слина?
  •              Яка речовина знешкоджує мікроорганізми в ротової порожнині?            ( лізозіма )

 

  •        Який фермент містить слина? (амілаза)
  •        Де знаходяться смакові рецептори?                                                                     (на язиці і сли­зовій оболонці всієї ротової порожнини)

І.  Конкурс ерудитів

 

  1.      Про язик згадується в Біблії: «Малий орган, але хвалиться вельми». Чим хвалиться наш язик, які функції виконує? (Підкладає їжу зубам,

проштовхує її глотку, розпізнає смак, бере участь у мовленні)

  1.       Педантичні англійці радять прожовувати кожен шматок їж 33 рази, перш ніж проковтнути. їжа становиться солодшою на смак і краще засвоюється. Підтвердть або спростуйте цю точку зору, аргументуйте її. (Травлення стартує в ротовій порожнині. Слина містить фермент амілазу, який розщеплює крохмаль до глюкози. Тому при довгому жування шматочка хліба ми дійсно відчуваємо солодкий смак)

 

    1. Гіппократ вважав, що зуби у дітей утворюються із материнського молока. З чого утворюються і коли з'являються перші молочні зуби? (Молочні зуби закладаються ще в утробний період, а з'являються з 6 місяців до 2 років. На побудову зубів використовуєть­ся кальцій, який є в материнському організмі, а після народження — у молочних продуктах. Інколи жінка втрачає декілька власних зубів, якщо в період вагітності їй не вистачало кальцію.)

  1.      Якщо намазати корінь язика розчином речови­ни, яка відключає чутливість, людина втрачає здатність ковтати. Який механізм ковтання і як він пов 'язаний з ди­ханням? (Наказ ковтати віддає мозок, коли корінь язика і стінки глотки відчують наявність їжі. Якщо немає чут­ливості — немає і ковтання. Центр ковтання пов'язаний з центром дихання, тому під час ковтання надгортан­ник опускається і закриває вхід у дихальні шляхи.) 

                                                                   

 Вчитель: - Щоб потрапити на другу зупинку, ми маємо пройти через сравохід. Що ви знаєте про стравохід?                                                                 (Учень розповідає коротку інформацію про стравохід )

 

 

Вчитель: - Відгадайте назву наступної станції розв’язавши ребус.

 

 

 

  

 

Друга зупинка  - « Шлунок »

 

 

ПРЕЗЕНТАЦIЯ « ТРАВЛЕННЯ В ШЛУНКУ»

 

   Вчитель: - Друга зупинка це шлунок. Що ж в ньому відбувається?

(Учень розповідає коротку інформацію про будову та функції шлунку )

І. Бліцтурнір

  •  Чому суха їжа «горло дере»?                                                                    (їжа, не змочена сли­ною, важко проковтнути)
  •  Чому не можна одночасно їсти і розмовляти?                                     (їжа може потрапити в трахею)
  • Який головний фермент шлункового соку? (пеп­син)
  • Де знаходиться шлунок: під правим ребром чи лі­вим? (лівим)
  • Чому не можна довго жувати гумку?                                                                    (шлунковий сік роз'їдає стінки шлунка)

ІІ. Конкурс ерудитів

 

  1.      Ще на початку XVIII століття вчені вважали, що під час травлення шлунок розігрівається до 50°С. Тобто відбувається термічна обробка їжі, як у горщику. Під­твердіть або спростуйте таку точку зору. (У шлунку від­бувається не термічна, а хімічна обробка їжі. Під дією ферментів шлункового соку вона перетворюється на хімус.)

 

Зiжмiть пальцi в кулачки та притиснiсть iх один до одного.

Оце приблизно такий шлунок ви всi маете. I cтiльки iжi потрiбно вам споживати .

 

  1.      Яким чином можна розтягнути шлунок і які наслідки це має? (Людина переїдає тому, що почуття ситості наступає через 15-20 хв. після прийому їжі. Якщо людина спожи­ває багато їжі і напоїв, об'єм шлунку може збільшитись до 5 л. Це призводить до переїдання і збільшення ваги, а також заважає диханню.)
  2.       Що таке шлунковий сiк? ( безбарвна рiдина,  що не мае запаху)

 

  1.      Який склад шлункового соку? (ферменти, слиз, соляна кислота)

 

  1.       Основний фермент шлункового  соку? (пепсин)

 

  1.       Яку функцiю вiн виконуе? (розщеплюе молекули бiлка на простiшi молекули)
  2.       Яку функцiю виконуe соляна кислота? (знищуе хвороботворнi мiкроорганiзми, виконуе захисну функцiю)

 

  1.       Яка  функцiя слизу? (перешкоджае дii соляноi кислоти I пепсину на його стiнку, захищаючи ii вiд самоперетравлення I механiчних ушкоджень)

 

  1.       Що таке хiмус? (напiврiдка маса, що утворилася в результатi перетворення харчовоi грудки)

 

 

МОЛОДЦI!

Дякую!

А ми прямуемо далi.  I потрапляемо на ПОЛЕ ЧУДЕС.

Послухайте лише якi дива  вiдбувалися в нашому мiстi.

 

Траплялися випадки народження дiтей iз зубами.Найвiдомiший серед них – король Францii Луi 14 який народився у 1638 р з двома зубами.

 

Бувало й таке що зуби виростали втрете. У Книзi рекордiв Гiнесса зареестровано випадок Францiя 1896 р коли у людини виростали зуби вчетверте.

 

У 1680 р Альбертус Хеллвiгiус писав про людину з трьома рядами зубiв.

 

Зубними протезами користувалися ще 700 р до н.е. Пiд час розкопок етруських поховань на територii нинiшньоi.  Тосканii (iталiя ) були знайденi  частини зубних протезiв мостового типу, а також щелепи в яких деякi з зубiв були вставленi постiйно, а деякi  знiмались.

 

Шлунок може збiльшуватися вiд 2 до 5л. У найважчоi людини свiту 560 кг мiсткiсть шлунка становить  10 л

 

 

    1. У стародавні часи печінку вважали символом любові і сили, місцем існування душі. Чому в наш час печінку вважають не тільки найбільшою залозою в ор­ганізмі, але й найбільшим фільтром і навіть «фабрикою життя»? (Людське життя неможливе без печінки. Вона виробляє жовч, необхідну для емульгації жирів, очищує кров від шкідливих речовин, бере участь в обміні білків, жирів, вуглеводів.)

 

Наступна наша зупинка Площа Народноi мудростi.

 

Загадки

  1.   Тридцять два молодця однакових iз лиця?( Зуби)
  2.   На околицi вологiй бiлi голубочки, обiч ями, край дороги, сiли в два рядочки. (Зуби)
  3.   Завжди в ротi, а не проковтнеш. ( Язик)
  4.   Апетит приходить пiд час ….(iди)
  5.   Коли я iм – я…(глухий та нiмий)
  6.   Снiданок з’iж сам, обIд роздiли з другом, вечерю вiддай…(ворогу)
  7.   Хто добре жуе, той довго…(живе)

 

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ

 

Подорожуючи мiстом Органiв травлення, ми пригадали вже вiдомий матерiал та дiзналися багато нового.

Про що ми дiзналися iз сьогоднiшнього уроку?

Прочитайте другу колонку

Чи досягли ми поставленоi  мети?

 

 А я пропоную виконавши завдання, дiзнатися, як же ми засвоiли матерiл.

 

Бiологiчний диктант

I варiант

1.Розщеплення складних речовин на простi розчиннi cполуки, якi можуть всмоктуватися в органiзмi, називають…………..

2. Система органiв травлення складаеться з ……………..

3. Перший вiддiл травноi системи, до якого потрапляе iжа……….

4. М’язовий орган, утворений посмугованою м’язовою тканиною….

5.  Кiстковi органи, розташованi в комiрках верхньоi та нижньоi щелеп ротовоi порожнини……….

6. Наймiцнi органiзмi людини тканина, що за твердiстю наближаеться до кварцу, вкривае коронку зуба зверху…….

7. Безбарвна слизувато – клейка рiдина, яку видiляють слиннi  залози…….

8. Фермент слини, який починае розщеплення крохмалю на простi  вуглеводи….

9. Перетворення крохмалю на глюкозу, бере участь фермент…..

10. Знищуе хвороботворнi бактерii,   якi потрапляють з  iжею до ротовоi  порожнини…….

11. Основний фермент шлункового соку………

12. Напiврiдка масса харчовоi грудки……..

 

 

 

2 варiант (Графiчний диктант)

1.Перший вiддiл травноi системи, до якого потрапляе iжа – це стравохiд.

2. Слина видiляеться рефлекторно.

3. Слина видiляеться навiть тодi, коли людина бачить iжу, вiдчувае  запах, або думае про неi - це безумовнорефлекторне слиновидiлення.

4. До складу слини входить вода, ферменти лiзоцим, мальтаза та слиз-муцим.

5. Пiд час ковтання вхiд у дихальнi шляхи закриваеться надгортанним хрящем.

6. Найрозширенiша частина травного каналу у виглядi мiшка це – шлунок.

7. Шлунковий сiк – це безбарвна рiдина, що не мае запаху.

8. Основним ферментом шлункового соку е мальтаза.

9.У людини за добу виробляеться 1 – 1,5 л шлункового соку.

10. Соляна кислота знищуе хвороботворнi мiкроорганiзми.

11. Час перебування iжi в шлунку залежить вiд ii складу.

12. Пепсин розщеплюе молекули бiлка на простiшi  молекули.

 

 

1.  2.  3.  4.  5.  6. 7.  8.  9.  10.  11.  12.

 

 

 

ІII. Підсумок уроку

Наша подорож сьогоднi пiдходить до завершення.

А на наступному уроцi  ми продовжимо нашу подорож i вiдвiдаемо вулицю, яку у мiстi

 

 називають «Майстром на всі руки».А ще вона є найдовшим органом в людському організмі. Зацiкавилися?

Скажiть будь ласка що туристи привозять з подорожей  (СУВЕНIРИ)

У нашому випадку сувенiрами будуть оцiнки, якi ви отримали за урок.

I закiнчити урок я хочу вiршом грою. Вам потрiбно вставити у вiрш пропущенi мною слова.

 

 

 

 

Подорож бутерброду

        Ви з'їли Фрукти чи шарлотку?                                

                              Язик проштовхує це в глотку!

 

                                   В трахею не потрапить зроду,

 — Вся їжа йде по стравоходу!,

                                     У шлунку — незначна зупинка

 Фізичні вправи і розминка,

                                 Мов тісто місить – вверх і вниз,

 Ферменти виділяє, слиз…

                              Білки потроху набухають,

                           І скоро кислоту пізнають.

                                       В цієї тітки – буйний син,-

                      Фермент по імені пепсин!

                        Він налітає, як торнадо,

                              Білкам негайно дає раду:

                                     Розщеплює на ланцюги!

                               Таки там друзі пироги!

 Глюкозу всмоктують мембрани,

                               Щоб краще заживали рани

                            Жири у лімфу попадають,

                                         І горя-лишенька не знають.

                                     На чорний день жирів запас,

                                           Відомо кожному із нас!

                             А далі вже – товста кишка,

                        У неї доленька  - тяжка:-                                                                                                                                                                                                                                            Бо треба воду всю всмоктати,                                                                                                                На вихід маси сформувати.                                                                                                              Сліпа кишка і ободова…                                                                                                                                                                                                                            У  неї не проста будова:

                            «Незряча» має черв'яка,-                                                                                                                

 У нього функція яка?

                                 Апендикс має гарне «хобі»:

                                Він захищає від мікробів!                                                                                                                                                                                                                                Ну, а пряма кишка відома:                                                                                                                                   Все видаляє з свого дому!                                                                                                                                      В дорозі ми не знали броду,                               

                                      Шлях описали – бутерброду!

  Бажаємо вам мудрості, любові,

                                   І будьте завжди всі здорові!  

 

     IV. Домашне завдання

1. Опрацювати 

2.Скласти вірш або оповідання про один з органів травної системи.

3. Презентацiя

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 :

   

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
7 листопада 2018
Переглядів
936
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку