Урок "Травлення в шлунку й кишечнику".

Про матеріал
Біологія, 8 клас Тема: Травлення в шлунку й кишечнику. Очікувальні результати: діяльність: розпізнає органи травлення описує дію ферментів на їжу; знання: оперує термінами, називає органи травної системи, характеризує процеси травлення, наводить приклади ферментів, пояснює роль травних ферментів, печінки і підшлункової залози в травленні; ставлення: висловлюєсудження та усвідомлює значення травної системи. Мета: Освітня: розглянути особливості процесу травлення в шлунку та кишечнику, а також характер дії ферментів шлунка та кишечнику; характер регуляції роботи шлунку та кишечнику; Розвивальна: продовжувати розвивати вміння працювати самостійно ; коригувати увагу , пам'ять ; Виховна: виховувати санітарно-гігієнічні навички догляду за органами травлення , ціннісне ставлення до власного організму. Компетентності учнів: Соціальна (забезпечення власної активності учнів, стимулювання пізнавальної діяльності) Полікультурна (забезпечення розширення кругозору та підвищення культурного рівня учнів) Комунікативна (формування власної точки зору) Інформаційна (використання різних джерел інформації, уміння класифікувати, порівнювати) Саморозвитку і самоосвіти ( узагальнення власних знань, залучення та збагачення власного досвіду) Методи, прийоми роботи: інтерактивна гра «Збери до купи»; мультимедійна презентація; методичні прийоми «Безпрограшна лотерея», «Навігатор уроку», «Кольорова феєрія». Форми роботи: лекція з елементами бесіди, самостійна робота з підручником, інтерактивні ігри, індивідуальні завдання, електронне тестування. Міжпредметні та внутрішньо предметні зв'язки: хімія (хімічний склад шлункового соку, ферменти); рідна мова ( загальновживані слова української мови та слова-терміни різних галузей науки, культури, що вживаються найчастіше); зв'язок з раніше вивченим матеріалом (будова травної системи). Обладнання: картки для проведення інтерактивних ігор: «Збери до купи», «Безпрограшна лотерея»; картки «Навігатор уроку» , тести для індивідуальної роботи, таблиця «Травна система», ноутбуки, мультимедійний проектор, екран, колонки, зошити, підручники. Базові поняття й терміни: травлення, шлунок, шлунковий сік, залози, ферменти, пепсин, слиз, хлоридна кислота, хімус, тонкий і товстий кишечник, дванадцятипала кишка, підшлункова залоза, жовчний міхур, печінка, жовч, емульгація, всмоктування поживних речовин, ворсинки, мікроворсинки, сліпа кишка, апендикс, пряма кишка. Тип уроку: вивчення і первинного закріплення нових знань Наскрізні змістові лінії:  Здоров’я і безпека Хід уроку Гасло уроку: «Ферменти … вони є в повному розумінні збудниками життя». І.Павлов І. Організаційний етап Створення психологічного настрою . Вчитель: Я рада бачити ваші обличчя, ваші посмішки, і думаю, що цей день принесе вам радість, спілкування один з одним. Сядьте зручно, закрийте очі і повторюйте за мною: «Я в школі, я на уроці. Я радію цьому. Увага мою зростає. Пам’ять моя міцна. Голова мислить ясно. Я хочу вчитися. Я працюю». ІІ. Мотивація навчальної діяльності Обговорення епіграфу до уроку «Їжа настільки ж необхідна для здоров'я, наскільки необхідне пристойне поводження людині освіченій» (Козьма Прутков) Слайд 1. Їжа -Що мав на увазі філософ? ІІІ. Повідомлення теми, визначення мети та завдань уроку Перегляд відеоролика 1. « Процес травлення», обговорення: -Як ви гадаєте, яка тема уроку сього на нас чекає?(учитель допомагає визначити тему, мету уроку, учні називають власні очікувані результати) Слайди 2. Травлення Слайд 3. Шлунок IV. Актуалізація опорних знань учнів, перевірка домашнього завдання Слайд 5. Збери до купи ( на столах в учнів конверти з переліком органів, з якого вони мають скласти травну систему в правильній послідовності, 1 учень, в якого блакитна картка, на магнітній дошці, в кого жовта картка – перевіряє з місця, вірні відповіді висвітлюються на екрані) Слайд 6. Вправа «Світлофор» (на запитання вчителя учні піднімають картку зеленим боком якщо знають відповідь, не знають – червоним) 1. Що таке травлення? 2. На які відділи поділена травна трубка? 3. Які функції виконує травна система? 4. Скільки молочних зубів розвивається в людини? 5. А скільки постійних? 6. Які ферменти виділяються слинними залозами? 7. Які процеси відбуваються з їжею в ротовій порожнині? 8. Навіщо людині потрібні різні типи зубів? 9. Чому при згадування про лимон у людини виділяється слина? 10. Чому рана в роті загоюється набагато швидше, аніж рана на поверхні тіла? -Хвилина вільного часу V. Вивчення нового матеріалу - презентація + відеоролики - лекція з елементами бесіди - самостійна робота з підручником («Шпаргалка») Таблиця 1. «Шпаргалка» Відділ травної системи Ферменти, що секретуються Особливості будови Процеси, що відбуваються Шлунок Ренін і пепсин, крім ферментів секретується хлоридна кислота Покритий простим циліндричним епітелієм. У стінці є шлункові залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка шлунка утворена трьома шарами гладких м'язів. М'язи циркулярного шару утворюють кардіальний і пілоричний сфінктери (кільцеві м'язи, що замикають вхідний і вихідний отвори шлунка) Перетравлення білків (усередині харчової грудки, що просочилася слиною в ротовій порожнині, деякий час продовжується також перетравлення вуглеводів ферментами слини) Тонкий кишечник Амілаза, мальтаза, лактаза, сахараза (входять до складу кишкового соку, що секретується слизовою оболонкою кишечнику). Трипсин, хімотрип- син, амілаза, ліпаза, нуклеази (входять до складу соку підшлункової залози). Крім ферментів печінка виділяє жовч (містить солі жовчних кислот) Складається з трьох відділів — дванадцятипалої, порожньої та клубової кишок. До дванадця- типалої кишки відкриваються протоки печінки й підшлункової залози. Порожній кишечник покритий простим циліндричним епітелієм. У його стінці є залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка кишечнику утворена двома шарами гладких м'язів. Слизова оболонка тонкого кишечнику утворює безліч пальцеподібних виростів (ворсинок), у стінках яких розташовані волокна гладких м'язів. Крім того, вони містять велику кількість лімфатичних судин і капілярів. Клітини, розташовані на них, покриті мікроворсинками Емульгування жирів, остаточне перетрав- лення всіх органічних сполук, усмоктування продуктів, що утворилися Товстий кишечник За структурою схожий на тонкий кишечник, але відсутні ворсинки, подовжній шар м'язів не суцільний (представлений трьома стрічками) Усмоктування води, вироблення вітамінів симбіотичними мікроорганізмами Слайд 7. Будова шлунку Слайд 8.Травлення в шлунку Із стравоходу їжа у вигляді харчової грудки потрапляє у шлунок. Шлунок- це найрозширеніша частина травного каналу. Він розміщується під діафрагмою з лівого боку і має вигляд вигнутого мішка, в якому розрізняють купол і тіло шлунка. Складається з трьох оболонок: внутрішньої - слизової, середньої - м'язової, зовнішньої - сполучнотканинної. У слизовій оболонці розташовані залози, які виробляють слиз, що захищає шлунок від дії ферментів і хлоридної кислоти (секреторна та захисна функції). М'язова оболонка виконує рухову функцію: перемішування та пересування їжі. У сполучнотканинній оболонці містяться судини, нервові волокна, завдяки чому орган живиться і реагує на зміни внутрішн ього середовища. Відеоролик 2. Травлення Як відбувається травлення у шлунку? Коли харчова грудка потрапляє до шлунка, його м'язи скорочуються. Шлунок починає виконувати коливальні рухи, завдяки яким його вміст перемішується. У цей момент на їжу продовжують діяти ферменти слини і починає діяти шлунковий сік. Так вона зазнає подальшої хімічної обробки. Шлунковий сік - це прозора рідина, що має кислу реакцію і містить муцин (слиз), ферменти (пепсин, ліпазу) й хлоридну кислоту. За добу в людини виділяється 1,5-2 л шлункового соку. Його виробляють численні залози, що містяться у слизовій оболонці шлунка. Вони трьох типів: залози першого типу виділяють муцин (слиз); другого - хлоридну кислоту; третього - ферменти шлункового соку (пепсин, ліпазу). Муцин (слиз) захищає стінки шлунка від дії хлоридної кислоти та подразнюючих речовин їжі. Хлоридна кислота активує ферменти шлункового соку, зумовлює часткове руйнування структури білків та їхнє набрякання, що сприяє кращому перетравленню (розщепленню); стимулює рухову діяльність шлунка; вбиває хвороботворні бактерії, які потрапили з їжею, припиняє гнильні процеси. Підвищена, так само як і знижена, кислотність порушує травлення в шлунку, призводить до низки хвороб. Фермент пепсин сприяє розщепленню молекул складних білків на прості, а фермент ліпаза розщеплює емульговані (подрібнені на краплинки) жири (наприклад, жири молока).Травлення в шлунку може відбуватися лише за температури тіла 36,6-37 °С і за наявності кислого середовища (хлоридної кислоти).Тривалість перебування їжі в шлунку залежить від її складу. Жирна їжа затримується близько шести-восьми годин, вуглеводна - близько чотирьох годин. У шлунку всмоктуються в кров вода, мінеральні солі, алкоголь і деякі ліки та незначна кількість глюкози. Самостійна робота з підручником, заповнення «Шпаргалки») Як регулюється шлункове соковиділення? Виділення шлункового соку регулюється нервовою системою і гуморально. Нервова регуляція полягає в безумовнорефлекторному та умовнорефлекторному соковиділенні. Безумовнорефлекторне соковиділення виникає, коли харчова грудка, що потрапляє до шлунка, діє як безумовний подразник, збуджує рецептори його стінок і спричинює вироблення шлункового соку, центр якого міститься у довгастому мозку. Умовнорефлекторне соковиділення виникає за певних умов. Людині притаманна безліч умовних подразників шлункової секреції: запах їжі, її вигляд, красиве оформлення страв, приваблива сервіровка столу збуджують усі чутливі рецептори: нюхові, зорові. Тому кулінари надають великого значення оформленню страв. Це є умовою посиленого виділення шлункового соку. Сік, що виділяється при цьому, називають апетитним. У головному мозку людини є центри голоду і насичення. Коли в крові зменшується концентрація глюкози, сигнали надходять до центру голоду і виникає відчуття голоду, а коли людина бачить їжу або відчуває її запах, ці подразники впливають на виділення шлункового соку і поліпшують апетит (від лат. апетиціо - пристрасть, бажання) - бажання їсти. Гуморальна регуляція. Виділення шлункового соку регулюють й біологічно активні речовини (гастрин, серотонін тощо), які виробляються залозами шлунка. Вони, всмоктуючись у кров, посилюють або послаблюють роботу шлункових залоз безпосередньо чи опосередковано. Відвари м'яса, риби, овочів містять біологічно активні речовини, які стимулюють утворення травних соків залозами шлунка. Слайд 11. Яка будова і функції тонкого кишечника? Частково перетравлена в шлунку їжа, яку називають хімусом, завдяки скороченню м'язів шлунка через пілоричний сфінктер надходить порціями до наступного відділу травного каналу - тонкого кишечнику. Саме в ньому поживні речовини їжі розщеплюються остаточно і всмоктуються в кров і лімфу. У дорослої людини тонкий кишечник завдовжки 5-6 м. Його поділяють на три відділи: дванадцятипалу, порожнисту таклубову кишки. Довжина дванадцятипалої кишки всередньому дорівнює ширині складених разом 12 пальців руки (27-30 см), звідси й назва. До неї відкриваються протоки підшлункової залози, печінки та жовчного міхура. І хоча харчові маси затримуються в цій кишці недовго, проте саме тут на них діє велика кількість травних ферментів. Підшлункова залоза завдовжки 12-15 см, розміщена під шлунком, між селезінкою і дванадцятипалою кишкою. Це залоза змішаної секреції, зовнішньосекреторна функція якої полягає у виробленні травного соку. Травний сік підшлункової залози має лужну реакцію, виділяється тільки під час надходження до неї хімусу. До його складу входять ферменти, які сприяють розщепленню всіх поживних речовин: трипсин впливає на розщеплення білків до амінокислот, ліпаза - жирів до гліцерину та жирних кислот, амілаза розщеплює крохмаль на глюкозу. Слайд 12. Яка будова та функції товстого кишечнику? Перетравлення і всмоктування їжі завершується переважно в тонкому кишечнику. Неперетравлені рештки харчової маси (хімусу) завдяки хвилеподібним (перистальтичним) скороченням тонкого кишечнику надходять до товстого кишечнику. Перистальтика (з грец. перистальтикос - той, що охоплює, стискає) - хвилеподібний рух стінок кишечнику, шлунка, сечоводів унаслідок скорочення їхніх м'язів, що забезпечує переміщення вмісту цих органів. Товстий кишечник має такі відділи: сліпу кишку з червоподібним відростком - апендиксом (лат. апендикс - придаток), ободову, сигмоподібну і пряму кишки. Загальна довжина товстого кишечнику дорівнює 1,5-2 м. Його слизова оболонка не має ворсинок. Залози слизової оболонки виділяють сік, у якому кількість ферментів незначна, але багато слизу, що полегшує просування та виведення неперетравлених решток. У порожнині товстої кишки є велика кількість мікроорганізмів. їхнє значення полягає в поліпшенні травлення та підсиленні засвоєння поживних речовин, утворенні деяких вітамінів (зокрема К і групи В), запобіганні розвиткові хвороботворних мікроорганізмів. У товстому кишечнику всмоктується більша частина води і формуються калові маси, які надходять до прямої кишки і виводяться з організму. Випорожнення прямої кишки відбувається рефлекторно за участі діафрагми й м'язів живота. Центр цього рефлексу розташований у спинному мозку, але його діяльність регулюється відділами головного мозку. Слайд 13 . Апендикс, Самостійно за підручником Відеоролик 3. Травлення Слайд 15. Травні залози Яка роль печінки у травленні? Печінка - це найбільша залоза в організмі людини, розташована переважно в правому підребер'ї, під діафрагмою. Печінка виконує такі функції: секреторну, захисну, обмінну, синтетичну. У печінці постійно утворюється жовч - зеленкувато-жовта, гіркувата на смак рідина, до складу якої входять вода, і кислоти та їхні солі, а також невелика кількість ферментів. За відсутності травлення жовч збирається в жовчному міхурі, а під час вживання їжі по жовчній протоці з міхура надходить до дванадцятипалої кишки. За добу в людини виділяється 500-700 мл жовчі. Під дією жовчі жири розпадаються на дрібненькі краплинки (емульгація жирів), у такому вигляді вони краще розщеплюються ферментами. Крім того, жовч активізує дію деяких ферментів підшлункової залози (наприклад, трипсину), а також посилює рухову активність кишок. Завдяки своїм бактерицидним властивостям жовч затримує гнильні процеси в кишечнику. Жовчовиділення регулюється нервовою системою і гуморально. Нервові імпульси, що постійно надходять до печінки, то стимулюють жовчовиділення, то пригнічують його. Гуморальна регуляція жовчовиділення пов'язана з діяльністю деяких гормонів (наприклад, гормони залоз дванадцятипалої кишки посилюють, а гормони жовчного міхура пригнічують жовчовиділення). Печінка ще відіграє важливу захисну (бар'єрну) функцію. Венозна кров, що відтікає від кишечнику і шлунка по кровоносних судинах, надходить до печінки через ворітну вену. У печінці з цієї крові відбираються речовини, потрібні організмові. У печінці знезаражуються деякі шкідливі речовини і разом із жовчю виводяться назовні. Печінка бере участь в обміні вуглеводів, білків, жирів і вітамінів; кровотворенні; утилізує зруйновані еритроцити, а білок гемоглобін, який вивільняється, використовує для вироблення жовчі. Вона бере участь в окисненні жирів, завдяки чому зменшує їхню кількість у підшкірній клітковині і, таким чином, допомагає організмові позбавитися їх надлишку. У печінці утворюється гемоглобін і речовини, які беруть участь у зсіданні крові (протромбін і фібриноген) та запобігають її зсіданню (гепарин), вітамін К. Відеоролик4. Травлення VI. Руханка Самомасаж для нормалізації роботи шлунково-кишкового тракту Слайд 17. Органи на долоні Відеоролик 5. «Веселий їжачок» VII. Узагальнення знань Відеоролик 6. Узагальнення Слайд 20. Застосуйте здобуті знання (Диференційовані завдання: 3 учні –тестові завдання на картках, 2 учні – он-лайн тестування, 9 учнів – «Інтелектуальний тир») «Інтелектуальний тир» Для гри готується ігрове поле у вигляді мішені (кількість секторів – 6), що відповідає 6 питанням за темою уроку. Питання, які розташовані у різних секторах, мають різну вартість. Перше зовнішнє кільце – найпростіше питання – 1 бал, друге – 2 бали і т.д. У внутрішньому, шостому, кільці,що розташоване у самому яблучку, питання найскладніші, тому й найдорожчі – 6 балів. 1бал У людини за добу виділяється близько 1 л слини? (Так) Слина містить 99,4% води? (Так) Харчову грудку язик проштовхує до шлунка? (Ні) Під час ковтання вхід у дихальні шляхи закривається надгортанним хрящем? (Так) Слина виділяється рефлекторно? (Так) Органом смаку є язик, на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори? (Так) До складу слини входить лізоцим, що знезаражує мікроорганізми та сприяє загоєнню ран слизової оболонки рота? (так) Найбільш розширена частина травного каналу – ротова порожнина? (Ні, шлунок) Центр слиновиділення знаходиться в довгастому мозку? (Так) 2 бали Тонкий кишечник у дорослої людини досягає ...(5–6 метрів). Тонкий кишечник поділяють на три відділи: ... , ... , ... (дванадцятипала, порожниста, клубова кишки). За добу в людини виділяється жовчі ... (500–700 мл). Зеленкувато-жовта, гіркувата на смак рідина — це ... (жовч). У людини є дві пари великих слинних залоз? (Ні, три пари) Де розташовані смакові рецептори? ( язик) Хлоридна кислота виділяється до порожнини… (шлунка) Жовч виділяється до порожнини…( жовчного міхура) Скільки зубів у людини? (32) 3 бали У дванадцятипалу кишку відкриваються протоки ... (підшлункової залози та жовчного міхура). Ферменти, що містяться в слині розщеплюють… (вуглеводи) Жовч виробляється… (печінці) Визначте середовище, в якому ферменти шлунка активні: а) слабколужне; б) кисле; в) нейтральне; г) лужне. Позначте орган травної системи людини, в якому починається розщеплення білків: а) у ротовій порожнині; б) у шлунку; в) у дванадцятипалій кишці; г) у прямій кишці. Вкажіть продукти харчування, вживання яких потрібно обмежити людині, в якої видалений жовчний міхур: а) крупи; б) м’ясо; в) сири; г) овочі. Укажіть, який із наведених ферментів каталізує розщеплення жирів: а) пепсин; б) трипсин; в) ліпаза; г) амілаза. Вкажіть орган травної системи, у який впадає протока підшлункової залози: а) шлунок; б) жовчний міхур; в) дванадцятипала кишка; г) печінка. Які функції виконують різці, ікла, кутні зуби людини? (відкушування і дрібнення їжі) 4, 5 балів Венозна кров, що відтікає від кишечнику і шлунка по кровоносних судинах, надходить до печінки через ... (ворітну вену). Під дією амілази і мальтози білки розщеплюються до амінокислот? (Ні, крохмаль до глюкози) Чи можуть органи травлення взаємодіяти між собою?(так) Чому шлунок сам себе не перетравлює?( Слизова шлунка постійно виробляє слиз). Безбарвна, прозора рідина лужної реакції, яка містить трипсин, амілазу і ліпазу,— це ... (травний сік підшлункової залози). Чи можуть мікроорганізми, які мешкають у товстому кишечнику, приносити користь нашому організму ? ( Так) 6 балів Опишіть процеси, що відбуваються у товстому кишечнику Опишіть особливості будови товстого кишечника Опишіть процеси, що відбуваються у тонкому кишечнику Опишіть особливості будови тонкого кишечника Опишіть особливості будови шлунку Опишіть процеси, що відбуваються в шлунку VIII. Оцінювання Слайд 21. Підбиття підсумків за навігатором уроку. ІХ. Слайд 22. Домашнє завдання (Звичайне домашнє завдання висвітлюється на екрані) «Безпрограшна лотерея» (учні по черзі витягують номерки з назвами груп, в яких будуть працювати) 1. Вплив алкоголю та тютюнопаління на органи травлення 2. Розлади органів травлення 3. Профілактика харчових отруєнь та захворювань травної системи 4. Корисні харчові звички. Х. Рефлексія «Мої очікування» (учні відповідають, чи справдилися їхні очікування, чи досягли ми поставленої мети) На уроці мені сподобалося… Я дізнався… Я не знав, а тепер знаю… Найбільший мій успіх… Я змінив своє ставлення до… На наступному уроці я хочу…
Перегляд файлу

Біологія, 8 клас

Тема: Травлення в шлунку й кишечнику.

Очікувальні результати:

діяльність: розпізнає органи травлення описує дію ферментів на їжу;

знання: оперує термінами, називає органи травної системи, характеризує процеси травлення, наводить приклади ферментів, пояснює роль травних ферментів, печінки і підшлункової залози в травленні;

ставлення: висловлюєсудження та усвідомлює значення травної системи.

Мета:

Освітня: розглянути особливості процесу травлення в шлунку та кишечнику, а також характер дії ферментів шлунка та кишечнику; характер регуляції роботи шлунку та кишечнику;

Розвивальна: продовжувати розвивати вміння працювати самостійно ; коригувати увагу , пам'ять ;

Виховна: виховувати санітарно-гігієнічні навички догляду за органами травлення , ціннісне ставлення до власного організму.

Компетентності учнів:

Соціальна (забезпечення власної активності учнів, стимулювання пізнавальної діяльності)

Полікультурна (забезпечення розширення кругозору та підвищення культурного рівня учнів)

Комунікативна (формування власної точки зору)

Інформаційна (використання різних джерел інформації, уміння класифікувати, порівнювати)

Саморозвитку і самоосвіти ( узагальнення власних знань, залучення та збагачення власного досвіду)

Методи, прийоми роботи: інтерактивна гра «Збери до купи»; мультимедійна презентація; методичні прийоми «Безпрограшна лотерея», «Навігатор уроку», «Кольорова феєрія».

Форми роботи: лекція з елементами бесіди, самостійна робота з підручником, інтерактивні ігри, індивідуальні завдання, електронне тестування.

Міжпредметні та внутрішньо предметні зв'язки: хімія (хімічний склад шлункового соку, ферменти); рідна мова ( загальновживані слова української мови та слова-терміни різних галузей науки, культури, що вживаються найчастіше); зв'язок з раніше вивченим матеріалом (будова травної системи).

Обладнання: картки для проведення інтерактивних ігор: «Збери до купи», «Безпрограшна лотерея»; картки «Навігатор уроку» , тести для індивідуальної роботи, таблиця «Травна система», ноутбуки, мультимедійний проектор, екран, колонки, зошити, підручники.

Базові поняття й терміни: травлення, шлунок, шлунковий сік, залози, ферменти, пепсин, слиз, хлоридна кислота, хімус, тонкий і товстий кишечник, дванадцятипала кишка, підшлункова залоза, жовчний міхур, печінка, жовч, емульгація, всмоктування поживних речовин, ворсинки, мікроворсинки, сліпа кишка, апендикс, пряма кишка.

Тип уроку: вивчення і первинного закріплення нових знань

Наскрізні змістові лінії:

  • Здоровя  і безпека

Хід уроку

Гасло  уроку:                                             «Ферменти … вони є в повному 

розумінні збудниками життя».

                                                                                                   І.Павлов   

І. Організаційний етап

Створення психологічного настрою .   Вчитель: Я рада бачити ваші обличчя, ваші посмішки, і думаю, що цей день принесе вам радість, спілкування один з одним. Сядьте зручно, закрийте очі і повторюйте за мною: «Я в школі, я на уроці. Я радію цьому. Увага мою зростає. Пам’ять моя міцна. Голова мислить ясно. Я хочу вчитися. Я працюю».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Обговорення епіграфу до уроку


«Їжа настільки ж необхідна для здоров'я, наскільки необхідне пристойне поводження людині освіченій» (Козьма Прутков)

Слайд 1. Їжа

-Що мав на увазі філософ?

ІІІ. Повідомлення теми, визначення мети та завдань уроку

Перегляд відеоролика 1. « Процес травлення»,

 обговорення:


-Як ви гадаєте, яка тема уроку сього на нас чекає?(учитель допомагає визначити тему, мету уроку, учні називають власні очікувані результати) Слайди 2. Травлення


Слайд 3. Шлунок

IV. Актуалізація опорних знань учнів, перевірка домашнього завдання

 

Слайд 5. Збери до купи

 ( на столах в учнів конверти з переліком органів, з якого вони мають скласти травну систему в правильній послідовності, 1 учень, в якого блакитна картка, на магнітній дошці, в кого жовта картка – перевіряє з місця, вірні відповіді висвітлюються на екрані)

Слайд 6. Вправа «Світлофор»

(на запитання вчителя учні піднімають картку зеленим боком якщо знають відповідь, не знають – червоним)

1. Що таке травлення?

2. На які відділи поділена травна трубка?

3. Які функції виконує травна система?

4. Скільки молочних зубів розвивається в людини?

5. А скільки постійних?

6. Які ферменти виділяються слинними залозами?

7. Які процеси відбуваються з їжею в ротовій порожнині?

8. Навіщо людині потрібні різні типи зубів?

9. Чому при згадування про лимон у людини виділяється слина?

10. Чому рана в роті загоюється набагато швидше, аніж рана на поверхні тіла?

-Хвилина вільного часу

V. Вивчення нового матеріалу

- презентація + відеоролики

- лекція з елементами бесіди

- самостійна робота з підручником («Шпаргалка»)

Таблиця 1.                            «Шпаргалка»

Відділ травної

системи

Ферменти, що

секретуються

Особливості будови

Процеси, що

відбуваються

Шлунок

Ренін і пепсин, крім ферментів секретується хлоридна кислота

Покритий простим циліндричним епітелієм. У стінці є шлункові залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка шлунка утворена трьома

шарами гладких м'язів. М'язи циркулярного шару утворюють кардіальний і пілоричний

сфінктери (кільцеві м'язи, що замикають вхідний і вихідний отвори шлунка)

Перетравлення білків (усередині харчової грудки, що просочилася слиною в ротовій порожнині, деякий час

продовжується також

перетравлення вуглеводів ферментами слини)

Тонкий кишечник

Амілаза, мальтаза, лактаза, сахараза (входять до складу кишкового соку, що секретується

слизовою оболонкою

кишечнику). Трипсин, хімотрип-

син, амілаза, ліпаза,

нуклеази (входять до складу соку підшлункової залози). Крім ферментів печінка виділяє жовч

(містить солі жовчних кислот)

Складається з трьох відділів — дванадцятипалої, порожньої та клубової кишок. До дванадця-

типалої кишки відкриваються протоки печінки й підшлункової залози. Порожній кишечник покритий простим циліндричним епітелієм. У його стінці є залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка кишечнику утворена

двома шарами гладких м'язів. Слизова оболонка тонкого кишечнику утворює безліч пальцеподібних виростів (ворсинок), у стінках яких

розташовані волокна гладких м'язів. Крім того, вони містять велику кількість лімфатичних

судин і капілярів. Клітини, розташовані на них, покриті мікроворсинками

Емульгування жирів,

остаточне перетрав-

лення всіх органічних сполук, усмоктування

продуктів, що утворилися

Товстий кишечник

 

За структурою схожий на тонкий кишечник, але відсутні ворсинки, подовжній шар м'язів не суцільний (представлений трьома стрічками)

Усмоктування води,

вироблення вітамінів

симбіотичними мікроорганізмами

 


Слайд 7. Будова шлунку


Слайд 8.Травлення в шлунку

Із стравоходу їжа у вигляді харчової грудки потрапляє у шлунок. Шлунок- це найрозширеніша частина травного каналу. Він розміщується під діафрагмою з лівого боку і має вигляд вигнутого мішка, в якому розрізняють купол і тіло шлунка. Складається з трьох оболонок: внутрішньої - слизової, середньої - м'язової, зовнішньої - сполучнотканинної. У слизовій оболонці розташовані залози, які виробляють слиз, що захищає шлунок від дії ферментів і хлоридної кислоти (секреторна та захисна функції). М'язова оболонка виконує рухову функцію: перемішування та пересування їжі. У сполучнотканинній оболонці містяться судини, нервові волокна, завдяки чому орган живиться і реагує на зміни внутрішн ього середовища.     

Відеоролик 2. Травлення

Як відбувається травлення у шлунку?

Коли харчова грудка потрапляє до шлунка, його м'язи скорочуються. Шлунок починає виконувати коливальні рухи, завдяки яким його вміст перемішується. У цей момент на їжу продовжують діяти ферменти слини і починає діяти шлунковий сік. Так вона зазнає подальшої хімічної обробки. Шлунковий сік - це прозора рідина, що має кислу реакцію і містить муцин (слиз), ферменти (пепсин, ліпазу) й хлоридну кислоту. За добу в людини виділяється 1,5-2 л шлункового соку. Його виробляють численні залози, що містяться у слизовій оболонці шлунка. Вони трьох типів: залози першого типу виділяють муцин (слиз); другого - хлоридну кислоту; третього - ферменти шлункового соку (пепсин, ліпазу). Муцин (слиз) захищає стінки шлунка від дії хлоридної кислоти та подразнюючих речовин їжі. Хлоридна кислота активує ферменти шлункового соку, зумовлює часткове руйнування структури білків та їхнє набрякання, що сприяє кращому перетравленню (розщепленню); стимулює рухову діяльність шлунка; вбиває хвороботворні бактерії, які потрапили з їжею, припиняє гнильні процеси. Підвищена, так само як і знижена, кислотність порушує травлення в шлунку, призводить до низки хвороб. Фермент пепсин сприяє розщепленню молекул складних білків на прості, а фермент ліпаза розщеплює емульговані (подрібнені на краплинки) жири (наприклад, жири молока).Травлення в шлунку може відбуватися лише за температури тіла 36,6-37 °С і за наявності кислого середовища (хлоридної кислоти).Тривалість перебування їжі в шлунку залежить від її складу. Жирна їжа затримується близько шести-восьми годин, вуглеводна - близько чотирьох годин. У шлунку всмоктуються в кров вода, мінеральні солі, алкоголь і деякі ліки та незначна кількість глюкози.
Самостійна робота з підручником, заповнення «Шпаргалки»)

Як регулюється шлункове соковиділення?

Виділення шлункового соку регулюється нервовою системою і гуморально. Нервова регуляція полягає в безумовнорефлекторному та умовнорефлекторному соковиділенні. Безумовнорефлекторне соковиділення виникає, коли харчова грудка, що потрапляє до шлунка, діє як безумовний подразник, збуджує рецептори його стінок і спричинює вироблення шлункового соку, центр якого міститься у довгастому мозку. Умовнорефлекторне соковиділення виникає за певних умов. Людині притаманна безліч умовних подразників шлункової секреції: запах їжі, її вигляд, красиве оформлення страв, приваблива сервіровка столу збуджують усі чутливі рецептори: нюхові, зорові. Тому кулінари надають великого значення оформленню страв. Це є умовою посиленого виділення шлункового соку. Сік, що виділяється при цьому, називають апетитним. У головному мозку людини є центри голоду і насичення. Коли в крові зменшується концентрація глюкози, сигнали надходять до центру голоду і виникає відчуття голоду, а коли людина бачить їжу або відчуває її запах, ці подразники впливають на виділення шлункового соку і поліпшують апетит (від лат. апетиціо - пристрасть, бажання) - бажання їсти. Гуморальна регуляція. Виділення шлункового соку регулюють й біологічно активні речовини (гастрин, серотонін тощо), які виробляються залозами шлунка. Вони, всмоктуючись у кров, посилюють або послаблюють роботу шлункових залоз безпосередньо чи опосередковано. Відвари м'яса, риби, овочів містять біологічно активні речовини, які стимулюють утворення травних соків залозами шлунка.

Слайд 11. Яка будова і функції тонкого кишечника?

Частково перетравлена в шлунку їжа, яку називають хімусом, завдяки скороченню м'язів шлунка через пілоричний сфінктер надходить порціями до наступного відділу травного каналу - тонкого кишечнику. Саме в ньому поживні речовини їжі розщеплюються остаточно і всмоктуються в кров і лімфу. У дорослої людини тонкий кишечник завдовжки 5-6 м. Його поділяють на три відділи: дванадцятипалу, порожнисту таклубову кишки. Довжина дванадцятипалої кишки всередньому дорівнює ширині складених разом 12 пальців руки (27-30 см), звідси й назва. До неї відкриваються протоки підшлункової залози, печінки та жовчного міхура. І хоча харчові маси затримуються в цій кишці недовго, проте саме тут на них діє велика кількість травних ферментів. Підшлункова залоза завдовжки 12-15 см, розміщена під шлунком, між селезінкою і дванадцятипалою кишкою. Це залоза змішаної секреції, зовнішньосекреторна функція якої полягає у виробленні травного соку. Травний сік підшлункової залози має лужну реакцію, виділяється тільки під час надходження до неї хімусу. До його складу входять ферменти, які сприяють розщепленню всіх поживних речовин: трипсин впливає на розщеплення білків до амінокислот, ліпаза - жирів до гліцерину та жирних кислот, амілаза розщеплює крохмаль на глюкозу.

Слайд 12. Яка будова та функції товстого кишечнику?

Перетравлення і всмоктування їжі завершується переважно в тонкому кишечнику. Неперетравлені рештки харчової маси (хімусу) завдяки хвилеподібним (перистальтичним) скороченням тонкого кишечнику надходять до товстого кишечнику. Перистальтика (з грец. перистальтикос - той, що охоплює, стискає) - хвилеподібний рух стінок кишечнику, шлунка, сечоводів унаслідок скорочення їхніх м'язів, що забезпечує переміщення вмісту цих органів. Товстий кишечник має такі відділи: сліпу кишку з червоподібним відростком - апендиксом (лат. апендикс - придаток), ободову, сигмоподібну і пряму кишки. Загальна довжина товстого кишечнику дорівнює 1,5-2 м. Його слизова оболонка не має ворсинок. Залози слизової оболонки виділяють сік, у якому кількість ферментів незначна, але багато слизу, що полегшує просування та виведення неперетравлених решток. У порожнині товстої кишки є велика кількість мікроорганізмів. їхнє значення полягає в поліпшенні травлення та підсиленні засвоєння поживних речовин, утворенні деяких вітамінів (зокрема К і групи В), запобіганні розвиткові хвороботворних мікроорганізмів. У товстому кишечнику всмоктується більша частина води і формуються калові маси, які надходять до прямої кишки і виводяться з організму. Випорожнення прямої кишки відбувається рефлекторно за участі діафрагми й м'язів живота. Центр цього рефлексу розташований у спинному мозку, але його діяльність регулюється відділами головного

мозку.
 


Слайд 13 . Апендикс,

Самостійно за підручником


Відеоролик 3. Травлення

 

 

 

 


Слайд 15. Травні залози

Яка роль печінки у травленні?

Печінка - це найбільша залоза в організмі людини, розташована переважно в правому підребер'ї, під діафрагмою. Печінка виконує такі функції: секреторну, захисну, обмінну, синтетичну. У печінці постійно утворюється жовч - зеленкувато-жовта, гіркувата на смак рідина, до складу якої входять вода, і кислоти та їхні солі, а також невелика кількість ферментів. За відсутності травлення жовч збирається в жовчному міхурі, а під час вживання їжі по жовчній протоці з міхура надходить до дванадцятипалої кишки. За добу в людини виділяється 500-700 мл жовчі. Під дією жовчі жири розпадаються на дрібненькі краплинки (емульгація жирів), у такому вигляді вони краще розщеплюються ферментами. Крім того, жовч активізує дію деяких ферментів підшлункової залози (наприклад, трипсину), а також посилює рухову активність кишок. Завдяки своїм бактерицидним властивостям жовч затримує гнильні процеси в кишечнику. Жовчовиділення регулюється нервовою системою і гуморально. Нервові імпульси, що постійно надходять до печінки, то стимулюють жовчовиділення, то пригнічують його. Гуморальна регуляція жовчовиділення пов'язана з діяльністю деяких гормонів (наприклад, гормони залоз дванадцятипалої кишки посилюють, а гормони жовчного міхура пригнічують жовчовиділення). Печінка ще відіграє важливу захисну (бар'єрну) функцію. Венозна кров, що відтікає від кишечнику і шлунка по кровоносних судинах, надходить до печінки через ворітну вену. У печінці з цієї крові відбираються речовини, потрібні організмові. У печінці знезаражуються деякі шкідливі речовини і разом із жовчю виводяться назовні.
Печінка бере участь в обміні вуглеводів, білків, жирів і вітамінів; кровотворенні; утилізує зруйновані еритроцити, а білок гемоглобін, який вивільняється, використовує для вироблення жовчі. Вона бере участь в окисненні жирів, завдяки чому зменшує їхню кількість у підшкірній клітковині і, таким чином, допомагає організмові позбавитися їх надлишку. У печінці утворюється гемоглобін і речовини, які беруть участь у зсіданні крові (протромбін і фібриноген) та запобігають її зсіданню (гепарин), вітамін К. 


Відеоролик4. Травлення

VI. Руханка

Самомасаж для нормалізації роботи шлунково-кишкового тракту 


Слайд 17. Органи на долоні

Відеоролик 5. «Веселий їжачок» 

 

VII. Узагальнення знань

 

Відеоролик 6. Узагальнення

 

 

 


Слайд 20. Застосуйте здобуті знання 

(Диференційовані завдання: 3 учні –тестові завдання на картках, 2 учні – он-лайн тестування, 9 учнів – «Інтелектуальний тир»)

«Інтелектуальний тир»

Для гри готується ігрове поле у вигляді мішені (кількість секторів – 6), що відповідає 6 питанням за темою уроку. Питання, які розташовані у різних секторах, мають різну вартість. Перше зовнішнє кільце – найпростіше питання – 1 бал, друге – 2 бали і т.д. У внутрішньому, шостому, кільці,що розташоване у самому яблучку, питання найскладніші, тому й найдорожчі – 6 балів.

1бал

У людини за добу виділяється близько 1 л слини? (Так)

Слина містить 99,4% води? (Так)

Харчову грудку язик проштовхує до шлунка? (Ні)

Під час ковтання вхід у дихальні шляхи закривається надгортанним хрящем? (Так)

Слина виділяється рефлекторно? (Так)

Органом смаку є язик, на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори? (Так)

До складу слини входить лізоцим, що знезаражує мікроорганізми та сприяє загоєнню ран слизової оболонки рота? (так)

Найбільш розширена частина травного каналу – ротова порожнина? (Ні, шлунок)

Центр слиновиділення знаходиться в довгастому мозку? (Так)

2 бали

Тонкий кишечник у дорослої людини досягає ...(5–6 метрів).

Тонкий кишечник поділяють на три відділи: ... , ... , ... (дванадцятипала, порожниста, клубова кишки).

За добу в людини виділяється жовчі ... (500–700 мл).

Зеленкувато-жовта, гіркувата на смак рідина — це ... (жовч).

У людини є дві пари великих слинних залоз? (Ні, три пари)

Де розташовані смакові рецептори? ( язик)

Хлоридна кислота виділяється до порожнини… (шлунка)

Жовч виділяється до порожнини…( жовчного міхура)

Скільки зубів у людини? (32)

3 бали

У дванадцятипалу кишку відкриваються протоки ... (підшлункової залози та жовчного міхура).

Ферменти, що містяться в слині розщеплюють… (вуглеводи)

Жовч виробляється… (печінці)

Визначте середовище, в якому ферменти шлунка активні:

а) слабколужне;  б) кисле;   в) нейтральне;  г) лужне.

Позначте орган травної системи людини, в якому починається розщеплення білків:

а) у ротовій порожнині; б) у шлунку; в) у дванадцятипалій кишці; г) у прямій кишці.

Вкажіть продукти харчування, вживання яких потрібно обмежити людині, в якої видалений жовчний міхур:

а) крупи; б) мясо; в) сири; г) овочі.

Укажіть, який із наведених ферментів каталізує розщеплення жирів:

а) пепсин;  б) трипсин;  в) ліпаза;  г) амілаза.

Вкажіть орган травної системи, у який впадає протока підшлункової залози:

а) шлунок; б) жовчний міхур;  в) дванадцятипала кишка;  г) печінка.

Які функції виконують різці, ікла, кутні зуби людини? (відкушування і дрібнення їжі)

4, 5 балів

Венозна кров, що відтікає від кишечнику і шлунка по кровоносних судинах, надходить до печінки через ... (ворітну вену).

Під дією амілази і мальтози білки розщеплюються до амінокислот? (Ні, крохмаль до глюкози)

Чи можуть органи травлення взаємодіяти між собою?(так)

Чому шлунок сам себе не перетравлює?( Слизова шлунка постійно виробляє слиз).

Безбарвна, прозора рідина лужної реакції, яка містить трипсин, амілазу і ліпазу,— це ... (травний сік підшлункової залози).

Чи можуть мікроорганізми, які мешкають у товстому кишечнику, приносити користь нашому організму ? ( Так)

6 балів

Опишіть процеси, що відбуваються у товстому кишечнику

Опишіть особливості будови товстого кишечника

Опишіть процеси, що відбуваються у тонкому кишечнику

Опишіть особливості будови тонкого кишечника

Опишіть особливості будови шлунку

Опишіть процеси, що відбуваються в шлунку


VIII. Оцінювання

Слайд 21.  Підбиття підсумків за навігатором уроку.

ІХ.  Слайд 22. Домашнє завдання

(Звичайне домашнє завдання висвітлюється на екрані)

«Безпрограшна лотерея» (учні по черзі витягують номерки з назвами груп, в яких будуть працювати)

1. Вплив алкоголю та тютюнопаління на органи травлення

2. Розлади органів травлення

3. Профілактика харчових отруєнь та захворювань травної системи

4. Корисні харчові звички.

Х. Рефлексія

«Мої очікування» (учні відповідають, чи справдилися їхні очікування, чи досягли ми поставленої мети)

На уроці мені сподобалося…

Я дізнався…

Я не знав, а тепер знаю…

Найбільший мій успіх…

Я змінив своє ставлення до…

На наступному уроці я хочу…

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
2903
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку