Урок тренінг: Екологічна безпека.

Про матеріал
Урок тренінг: Екологічна безпека. Обговорення правил роботи тренінгу. Оцінка екологічної ситуації України.
Перегляд файлу

Тренінг: Екологічна безпека.

Мета: охарактеризувати екологічні проблеми регіону проживання, причини та наслідки забруднення середовища для життя і здоров’я людини; формувати навички дотримання правил поведінки на природі; навчати розуміти необхідність виконання правил безпечної поведінки; продовжувати виробляти алгоритми необхідних дій у небезпечних ситуаціях; сприяти формуванню у дітей екологічної свідомості, усвідомлення ними цінності та унікальності природи; вчити дбати про своє довкілля і переконувати інших не забруднювати його. 

ХІД ТРЕНІНГУ

І. Актуалізація теми, стартові завдання.

Послухайте, як дихає земля,

Як душу свою щирістю відкрила.

Немов маленьке сонце, немовля,

Неначе мати, що над ним схилилась.

Є мрія в нас: Куля земна – вільна від бруду.

Так мене година, але про це незабуду.

Разом відчуваю, як мати – рідна природа – сидять за гратами.

І хоче повернути свою свободу.

І також бачимо, як забруднюються ріки й озера.

«Допоможіть», – гукають нам

Тварини, птахи, атмосфера.

І разом хочемо ми

Захистити назавжди природу.

І щоб ніколи не втратила

Вона життя і вроду.  

1.  Привітання учнів, повідомлення теми та мети тренінгу.

2.  Вправа «Моя гордість».

Мета: концентрація уваги, активізація рефлексивної діяльності.

Учні по колу пропонують свій варіант продовження фрази: «Я пишаюся тим, що …»

3.  Очікування

Написати на аркушах паперу, чого учні очікують від тренінгу.(Написане кладуть біля «Дерева надії»).

4.  Обговорення правил роботи тренінгу.

Бути уважним;

Бути активним;

Уміти слухати;

Говорити по черзі;

Дотримуватися регламенту;

Бути толерантними.

5.  Оцінка екологічної безпеки.

У класі провести умовну лінію (можна за допомогою стрічки, мотузки). З одного кінця стають ті, хто вважає наше село безпечним екологічним середовищем, а з іншого ті, хто думає, що екологічна ситуація в ньому загрожує життю і здоров’ю людини. Решта – посередині, чи ближче до того, чи того кінця. Бажаючі можуть пояснити свою позицію.

Мозковий штурм.

Що таке екологічна безпека? (Відповіді дітей)

Міні-лекція: «Забруднення і здоров’я людини».

Людина, як і всі живі істоти, повинна мати у навколишньому середовищі все необхідне для своєї життєдіяльності: чисту воду, родючу землю, незабруднене повітря. Інакше їхньому життю і здоров’ю загрожує небезпека.

Дія забруднень не завжди виявляється швидко. Іноді шкідливі речовини накопичуються в організмі протягом тривалого часу і тільки згодом спричиняють захворювання. Однак добре відомо, що в місцях сильного забруднення довкілля люди частіше хворіють. Лише переживши не одну екологічну катастрофу, люди усвідомили, що рельєф, ґрунти, підземні і поверхневі води, рослинний і тваринний світ тісно взаємопов’язані. Зміна одного елемента (наприклад, забруднення атмосфери) може призвести до непередбачуваних змін решти його елементів – забруднення поверхневих і підземних вод, землі та вирощених на ній продуктів харчування. Усе це негативно впливає на здоров’я людей, погіршує якість їхнього життя. Найважливішою складовою частиною розвитку суспільства є сприятливий екологічний стан навколишнього середовища. Екологічна ситуація в світі, і зокрема в Україні, стає все більш загрозливою. Покоління, що зараз вступає в життя, одержить у спадщину, на жаль, непрості екологічні проблеми, усвідомлення яких необхідне для світосприймання сучасної людини.

Україна через високий рівень концентрації промислового виробництва та сільського господарства, внаслідок хижацького використання природних ресурсів протягом десятиріч перетворилася на одну з найнебезпечніших в екологічному відношенні країн. Нинішня екологічна ситуація в Україні характеризується як глибока еколого-економічна криза.

Аварія на Чорнобильській атомній електростанції 1986 року з її величезними медико-біологічними наслідками спричинила в Україні ситуацію, що наближається до рівня глобальної екологічної катастрофи. Ця катастрофа зумовила значне радіоактивне забруднення багатьох видів природних ресурсів України. Радіонуклідами ушкоджені значні площі родючих сільськогосподарських угідь, водні та лісові багатства, повітряний басейн.

Протягом останніх років у здоров'ї населення намітився ряд негативних соціально-медичних змін. В Україні з 1991 року відсутній природний приріст населення, а тривалість життя на 6 років нижча, ніж у розвинутих країнах. Темпи зростання загальної захворюваності за останні роки становлять близько 35%.

Питання охорони навколишнього середовища і раціонального використання природних ресурсів в останні роки має найважливіше значення в життєдіяльності нашого краю. Нинішню екологічну ситуацію   можна охарактеризувати як кризову, що формувалася протягом тривалого періоду через нехтування об'єктивними законами розвитку і відтворення природно-ресурсного комплексу.

Головними причинами, що призвели до катастрофічного стану довкілля  були: застаріла технологія виробництва та обладнання, висока енергомісткість та матеріаломісткість, що перевищували у два- три рази відповідні показники розвинутих країн світу; високий рівень концентрації промислових об'єктів; несприятлива структура промислового виробництва з високою концентрацією екологічно небезпечних виробництв; відсутність належних природоохоронних систем (очисних споруд, оборотних систем водозабезпечення тощо), низький рівень експлуатації існуючих природоохоронних об'єктів; відсутність належного правового та економічного механізмів, які стимулювали б розвиток екологічно безпечних технологій та природоохоронних систем; відсутність належного контролю за охороною довкілля.

Зараз Україна може й повинна реально стати гарантом виживання свого народу, докорінного поліпшення стану всіх регіонів країни, виходу з важкої еколого-економічної кризи.

 

ІІ. Робота в групах.

1. Об’єднання учнів у три групи (вода, повітря, земля).

2. Завдання групам – підготувати повідомлення про:

Група «Вода» – «Проблема чистої води».

Вода джерело життя на Землі. Забруднення води.

Група «Повітря» – «Проблема чистого повітря». (Таблиця 1)

Забруднення  повітря.

Група «Земля» – «Проблема чистої землі». (Таблиця 2)

Забруднення  землі.

3.    Виступ груп, обговорення.

 Мозковий штурм.       А чи можна нині покращити стан довкілля?

     Що, на вашу думку, можна і необхідно зробити?   

(Відповіді дітей)

ІV. Підсумкове завдання, завершення тренінгу.

Учитель:  Давайте разом із вами розробимо правила чемного ставлення до матінки природи.

(Учні за допомогою вчителя формують правила збереження природи).

Не чіпати, не вбивати звірів. Пам’ятати: вони тут господарі, а ми у них у гостях.

Не чіпати гнізд птахів, не ловити пташенят.

Не забирати з лісу їжаків. Вони – санітари лісу і потрібні йому.

Не кричати в лісі, а поводитися тихо, щоб дізнатися, що тут відбувається. Послухати, як стукає дятел, як цокає білка, як співає лісовий хор птахів.

Ходити в лісі по стежках: у траві вирує лісове життя. Тому не варто робити боляче лісовим жителям.

Уміло збирати гриби, розумно рвати лікарські рослини, квіти. Бо без них земля не квітне.

Не розпалювати в лісі вогнищ. Пожежа в лісі – велика біда.

Просто бути в лісі – Людиною!

Звернення до учнів: 

Ми – діти природи. Виросли і живемо в ній, залежимо від неї.

Від народження наші предки ототожнювали себе з природою. Небесні світила, земля, вогонь, дерева й рослини були для них як брати й сестри.

Природа мудра від народження …

Ми ходимо в гості до неї і тому …

Ми висуваємо стратегію протидії екологічному неуцтву.

Ми впевнені, що складні процеси екологічного виховання, формування здорового способу життя є першорядними в нашій діяльності.

Ми закликаємо всіх брати участь у заходах щодо охорони природи, сприяти проведенню просвітницьких заходів у сфері знань про довкілля.

Ми протиставимо свою діяльність небезпечним викликам сучасності.

Ми підтримуватимемо високу позицію міжнародного співтовариства про захист і збереження життя на планеті.

Ми надаватимемо допомогу старшим у здійсненні екоконтролю.

 

Обговорення результатів: 

Чи здійснилися ваші очікування? Якщо здійснилися, то приклейте свої листочки на дерево, якщо ні – залиште на місці.

Продовжте фразу: «Сьогодні на тренінгу я зрозумів(ла) …».

 Домашнє завдання:

1.     Опрацювати відповідний параграф у підручнику.

2.     Скласти кросворд з екологічної тематики.

Вправа «Прощання» 

Діти стають в коло, беруться за руки і разом кажуть: «Все в наших

docx
Додано
24 жовтня 2023
Переглядів
165
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку