Урок-тренінг "Хімпром у нашій їжі". Харчові добавки. Е-числа

Про матеріал
Урок розроблений для вивчення нового матеріалу в дуже цікавій формі - тренінгу. Завдяки моментам гри, учні їз задоволенням освоюють матеріал.
Перегляд файлу

Урок з хімії «Хімпром у нашій їжі»

 

Клас: 11

Мета уроку: 

а) навчальна: формувати поняття про харчові добавки, показати учням значення харчових добавок, необхідність і небезпеку для здоров’я, визначити значення хімії в сучасній харчовій промисловості;

б) розвивальна: розвивати критичне мислення учнів;

в)виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.

Тип уроку: урок-тренінг

Обладнання: телевізійна апаратура, комп’ютер, презентація, фільм «Е добавки», 

товари харчової промисловості, завдання (картки, додатки).

Форми роботи:

Парна, групова, фронтальна.

Хід уроку

І. Вступна частина

1. Привітання.

2. Мотивація

3. Знайомство

4. Очікування

5. Правила тренінгу

6. Об’єднання у команди

ІІ. Основна частина

Теоретичний блок

Харчові продукти та поживні речовини (групова гра «Пазли»)

Перевірка (спільна гра «М’яч»)

Харчові добавки (гра в парах «Павутиння»)

Класифікація харчових добавок (завдання для груп)

Вірш «Е числа»

Повідомлення «Корисні харчові добавки»

Тлумачення етикеток та упаковок, дегустація, поради споживачу.

ІІІ. Заключна частина

Підведення підсумків

Відеоролик . Зворотній зв’язок

 

Домашнє завдання

Оцінювання

Процедура завершення тренінгу

 

Хід уроку

 

  • Слайд  1.       І .  Вступна частина

Привітання. Мотивація.

Мої вітання всім присутнім! В нас урок-тренінг.

  • Слайд 2. Дуже часто у житті нам доводиться робити вибір. Давайте уявимо, що ми з вами опинилися на такій розвилці. Яку дорогу обираєте ви? (Діти відповідають про користь та шкоду.) Чому ви вважаєте це шкідливим?

Як то кажуть в них багато «Хімії»….

  • Слайд 3. Отже тема нашого уроку: «Хімпром у нашій їжі».

Протягом 45 хвилин ви дізнаєтесь про…

  • Слайд 4.  історію харчових добавок, їх класифікацію, що таке Е-числа і як тлумачити етикетку.
  • Слайд 5. Епіграфом до уроку я обрала слова великого Гіппократа.

 «Людина народжується здоровою, а всі хвороби приходять до неї через рот с харчовими продуктами».

 Гіппократ

  • Слайд 6. Знайомство

 Ми добре знаємо один одного, але сьогодні познайомимось з іншого боку.

В мене в руках яблуко – символ здоров’я та джерело вітамінів. Ми будемо передавати його по колу, говорячи: « Щоб зустріти свій 100-річний ювілей я буду… їсти корисну їжу.» Тепер ми знаємо на що здатні для того, щоб досягти мети - жити 100 років.

  • Слайд 7. Очікування.

 Зараз на аркушах паперу у формі квіточки напишіть чого ви очікуєте сьогодні від тренінгу. Залиште свої квітки до кінця заняття.  Ї якщо ваші сподівання виповняться, то ми з вами прикрасимо ось це чудове «дерево знань» і воно розквітне.

 

  • Слайд 8. Правила тренінгу.

Але щоб рухатись далі нам необхідно обговорити спільні правила нашої подорожі, яких ми будемо дотримуватися. У минулому році ми складали з вами ці правила, тому я використала їх сьогодні.

  1. Без критики;
  2. Поважати один одного;
  3. Слухати та чути;
  4. Бути активними.

Учасники самостійно пропонують правила…

Об’єднання у команди.

Щоб нам було зручніше працювати ми сформуємо команди. (по 5 учнів у 4 команди). Все! Можемо вирушати!

 

  • Слайд 9. ІІ.  Основна частина.

Теоретичний блок.

У продуктах харчування містяться різні складові, які збагачують наш організм енергією та поживними речовинами. Чи знаєте ви різницю між поняттям продукт харчування і поживні речовини. Давайте зараз складемо визначення цих понять.

Завдання  « Пазли » (додаток 3 – розрізати та покласти частинки у конверти)….. Учні читають відповіді

  • Слайд 10.

Харчові продукти – це компоненти їжі, що використовуються в натуральному чи переробленому вигляді як джерело енергії і будівельний матеріал.

Поживні речовини —хімічні речовини, які організм отримує з навколишнього середовища, необхідні для життя і росту організму. Поживні речовини входять до складу харчових продуктів.

 

Перевіримо як ви це зрозуміли.

Давайте пограємо у «м’яча». Що поживна речовина, а що харчовий продукт?

А)картопля, б)білки, в)рис, г) жири д) яблука, е) м’ясо, є) мінеральні солі, ж) вода, з) вуглеводи, і)риба ….       харчові добавки. ???

Виникло питання. Що таке харчові добавки?

  • Слайд 11.

 

Гра «Павутиння». Слова або словосполучення розвішані у довільному порядку, треба з’єднати  їх лініями, утворивши павутиння (невелика група бажаючих).

Перевіряємо що вийшло

Харчові добавки — це природні або хімічні сполуки, які вводять до складу продуктів харчування для надання заданих властивостей або збереження якостей. 

Як ви вважаєте як давно люди стали використовувати харчові добавки?

Історична довідка (учень)

Харчові добавки можна класифікувати. Як ви вважаєте за якими ознаками? Дивимось на визначення і формуємо разом.

  • Слайд 12.  за походженням:
  1. натуральні ;
  2. синтетичні.

Але зараз їх так багато, що кожна харчова добавка має свій ідентифікаційний номер. Він починається з літери Е(перша літера у слові Europe), та трьохзначне число (код). Більш детальніше їх можна класифікувати…

  • Слайд 13. за технологічним призначенням.

 

  1. Е 100… 182 - барвники;
  2. Е 200… і далі - консерванти;
  3. Е 300… і далі - антиоксиданти;
  4. Е 400… і далі -  стабілізатори консистенції;
  5. Е 450… і далі, Е 1000 - емульгатори;
  6. Е 500… і далі -  регулятори кислотності, розпушувачі;
  7. Е 600… і далі -  підсилювачі смаку і аромату;
  8. Е 900… і далі -  піногасники, поліпшувачі хліба.

Яке в них призначення?(конверти)

Завдання   Зараз кожна команда отримує завдання у якому стислий опис однієї з груп харчових добавок. За допомогою підручника (стор.106-107) визначити про яку групу йде мова. Але у кожному тексті треба вставити ще й пропущені літери в словах. (додаток 4)  по два завдання у кожен конверт.

Відкривайте конверти.  (3 хв.)

Учні зачитують свої відповіді.

Добре!  Ми вже знаємо для чого їх використовують, а як це впливає на здоров’я людини? На це питання нам відповість ………у гумористичній формі.

Слайд 14. Вірш читає ….(додаток 5)

  • Що ж робити? Е – на кожній етикетці! Невже вони всі такі шкідливі? Вашій увазі пропоную ще одну класифікацію – за впливом на організм.
  • Слайд15.  Таблиця  (Доповідь) (додаток 2)
  • Слайд 16. Хочу звернути вашу увагу на комбінацію харчових добавок.

« Хвилинка уваги»

  • Слайд 17.

Чому це важливо знати?

Купуючи продукти, неодмінно звертайте увагу на їхній склад. Зважайте на те, що назви інгредієнтів на етикетці розташовують за зменшенням їхнього вмісту в харчовому продукті.

Увага! Якісні продукти виготовляють з мінімумом харчових добавок (поміркуйте, як це впливає на термін їхньої придатності ).

  • Слайд 18. Зараз ми попрацюємо з упаковками та етикетками та вирішімо що ми з вами сьогодні порадимо споживачу? (Додаток 6(завдання) та додаток1 (інструкція))

(Учням кожної команди пропонується обрати два будь-яких продукта з утвореної виставки). Працюють 5 хв.

             Поки наші команди працюють, пропонуємо нашим гостям зробити дегустацію.

 Це томатний сік. Але один з них домашнього приготування, другий виробник – харчова  промисловість. Встановіть де який?

Слово командам.         

Слово дегустаторам.

 

ІІІ. Заключна частина

Підведення підсумків.

Висновком до цього буде притча.

Коли пацієнт прийшов до Насреддіна, відомого  єгипетського лікаря,зі скаргою на біль у животі, лікар запитав його, що він їв на обід. Коли хворий розповів що він з’їв на обід, то Насреддін приписав йому очні краплі. На велике здивування пацієнта чому виписані очні краплі,коли болить живіт, лікар відповів:

 « Наступного разу будете бачити що ви їсте».

 Яку українську народну мудрість нагадує ця притча?

Коли я готувала для вас цей урок я переглянула багато відео, що мені навіть вже не хотілося нічого їсти. Налякали!!!І Наостанок я знайшла дуже коротенький сюжет і він мене заспокоїв. Я хочу поділитися з вами.

  •  Фільм

 

Але це не означає, що ми повинні їсти все, що нам пропонує харчова промисловість. Треба до всього ставитись з розумом. Ви почули дві точки зору, обирати вам!

Слайд 19 (якщо залишиться час)!!!

Тому домашнє завдання – розтлумачити етикетку вашого найулюбленішого продукту.

Зворотній зв’язок

Давайте згадаємо що ми очікували на початку нашого заняття. Чи справдилися вони. Як що так, то прикрасьте наше « дерево знань» своєю квіткою.

Завершення тренінгу

  • Слайд 20. Учасники об’єднуються в коло, беруться за руки та висловлюють свої враження від уроку. Вчитель починає першим та закінчує подякою всім учасникам та присутнім (можна оголосити оцінки)

Додаток 1

Ця стаття базується на положеннях Закону України «Про безпечність та якість харчових продуктів»  і стосується вимог до етикетування харчових продуктів в Україні.

Усі харчові продукти, що знаходяться в обігу в Україні, етикетуються державною мовою України та містять у доступній для сприймання споживачем формі інформацію про:

  1. назву харчового продукту;
  2. назву та повну адресу і телефон виробника;
  3. кількість нетто харчового продукту у встановлених одиницях вимірювання (вага, об'єм або поштучно);
  4. склад харчового продукту у порядку переваги складників, у тому числі харчових добавок та ароматизаторів, що використовувались у його виробництві;
  5. калорійність та поживну цінність із вказівкою на кількість білка, вуглеводів та жирів у встановлених одиницях вимірювання на 100 грамів харчового продукту;
  6. кінцеву дату споживання «Вжити до» або дату виробництва та строк придатності;
  7. номер партії виробництва;
  8. умови зберігання та використання, якщо харчовий продукт потребує певних умов зберігання та використання для забезпечення його безпечності та якості;
  9. застереження щодо споживання харчового продукту певними категоріями населення (дітьми, вагітними жінками, літніми людьми, спортсменами та алергіками), якщо такий продукт може негативно впливати на їх здоров'я при його споживанні;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Корисні і безпечні добавки

Але серед численної групи харчових добавок є й абсолютно безпечні, використання яких не повинно викликати перестороги в споживачів. Приміром, харчовий барвник куркумін (Е 100) виготовляється з тропічної рослини Сurcuma longa L., і не лише не шкідливий для здоров'я, але й має лікувальний ефект, очищаючи кровоносні судини та покращуючи травлення.

Куркумін також бере участь у метаболізмі жирів та має здатність виводити з організму токсини. Барвник куркумін використовують у виробництві морозива, соусів, напоїв, хлібо-булочних виробів тощо.

Також корисні властивості має харчовий барвник хлорофіл (Е 140), який пригнічує злоякісні клітини, виводить з організму токсини та канцерогени. Використовують барвник хлорофіл зазвичай при виробництві соусів, морозива, йогуртів та молочних десертів.

Серед низки безпечних барвників також можна відзначити кармін (Е 120), речовину червоного кольору, яку зазвичай використовують при виробництві морозива та йогуртів і каротин (Е 160), жовтий пігмент, що використовується при виробництві безалкогольних напоїв, морозива, майонезів тощо.

Втім, часто-густо виробники, навіть додаючи до продуктів натуральні та корисні харчові добавки, наприклад, рибофлавін (Е 101), не маркують упаковку належним чином, зазначаючи, наприклад, у складі каші для дітей лише “вітамін В2”, при цьому навмисно уникаючи словосполучення барвник харчовий Е 101, що одне і теж. Бояться, що згадка на етикетці харчової добавки з кодом “Е” не сподобається покупцям.

Багато харчових добавок – природного походження. Наприклад, E260 – оцтова кислота, E270 – молочна кислота, E290 – вуглекислий газ, E300 – аскорбінова кислота, E330 – лимонна кислота (є у всіх цитрусових). У томатах міститься E160а – каротин, E101 – вітамін В2 рибофлавін. З морських водоростей виділяють E400 – альгінат натрію. E163 – натуральні червоні та сині барвники (екстракти зі шкірки винограду, чорної смородини).

Окрім позитивних наслідків застосування харчових добавок, спостерігаються й побічні негативні ефекти від їх уживання людиною.

Шкідливі добавки

  • Добавки, які викликають появу злоякісних пухлин: E103, E105, E121, E123, E125, E126, E130, E131, E142, E152, E210, E211, E213-217, E240, E447.
  • Добавки, які викликають захворювання шлунково-кишкового тракту: E221-226, E320-322, E338-341, E407, E450, E461-466.
  • Алергени: E230, E231, E232, E239, E311-131.
  • Добавки, які сприяють появі хвороб печінки й нирок: E171-173, E320-322.
  • Крім того, такі добавки, як E121 (барвник цитрусовий червоний 2), E123 (червоний амарант), E240 (консервант формальдегід) взагалі заборонені для використання в продуктах харчування в багатьох країнах.

Додаток4

За допомогою підручника (стор.106-107) визначити про яку групу йде мова. Але у кожному тексті треба вставити ще й пропущені літери в словах.

Завдання

___________________ підс__люють  або  відн__влюють  кол__р  обробл__ного  прод__кту. Сиров__ною  для  виг__товлення  нату__альних ________________ є пігм__нти  комах, мікр__організмів і росл__н.  Синт__тичні _______________ стійк__ші  до  змін темп__ратури і дії  сві__ла.

 

За допомогою підручника (стор.106-107) визначити про яку групу йде мова. Але у кожному тексті треба вставити ще й пропущені літери в словах.

Завдання

__________________________ зап__бігають  розмн__женню бакт__рій,  гри__ів і призн__чені  для  подов__ення те__мінів  зберіг__ння   ха__чів.

 

За допомогою підручника (стор.106-107) визначити про яку групу йде мова. Але у кожному тексті треба вставити ще й пропущені літери в словах.

Завдання

_______________________________ -  доб__вки, які  вик__ристовують для збері__ання свіж__сті  хар__ових про__уктів. Їх добавля__ть до складу м__сел, аби зап__бігти  згіркн__нню та  зм__ні кольо__у внасл__док окисн__ння.

 

За допомогою підручника (стор.106-107) визначити про яку групу йде мова. Але у кожному тексті треба вставити ще й пропущені літери в словах.

Завдання

_______________________________________________________________________________- вик__ристовують  для  збер__ження  зада__ої   консистен__ії   про__укту, а також  підв__щення   в’яз__ості. Без цієї  гр__пи неможл__ве  виго__овлення со__сів, май__незу, йог__рту,  конд__терських   вир__бів.

За допомогою підручника (стор.106-107) визначити про яку групу йде мова. Але у кожному тексті треба вставити ще й пропущені літери в словах.

Завдання

________________________________________________________________________________вик__рисовують   пер__важно у хлібопек__рській  і кон__итерській  галу__ях. Їх  заст__сування  дає мо__ливість викорис__овувати  низь__осортну  си__овину, спрощ__вати й пришв__дшувати   пр__цес  вир__бництва, збер__гаючи  пр__вабливий   ви__ляд  і  ст__більні   пок__зники  пр__дукту.

За допомогою підручника (стор.106-107) визначити про яку групу йде мова. Але у кожному тексті треба вставити ще й пропущені літери в словах.

Завдання

___________________________________________________ викор__стовують у в__роництві    пр__прав. Їх у  харч__вій   промисл__вості  пон__д  2000.

 

За допомогою підручника (стор.106-107) визначити про яку групу йде мова. Але у кожному тексті треба вставити ще й пропущені літери в словах.

Завдання

_______________________________________________ підс__люють  смак__ве  спр__йняття,  нада__ть  прод__кту  пр__вабливого ,  ап__титного  зап__ху. Для  виг__товлення  ви__обів  з  низьк__сортного  морож__ного  м’яса, а також із  сої.

За допомогою підручника (стор.106-107) визначити про яку групу йде мова. Але у кожному тексті треба вставити ще й пропущені літери в словах.

Завдання

____________________________ - це харч__ві  доб__вки, які  вик__ристовують , нас__мперед, для  вигот__влення  дієт__чних харчів  спец__ального  приз__ачення (сахарин,  сорбіт, аспартам). Аспар__ам  вх__дить  до скл__ду  безалк__гольних нап__їв,  гаряч__го  шок__ладу, гум__к,  цук__рок, йог__ртів, табл__ток  проти  каш__ю.

 

Додаток 3

Харчові продукти – це компоненти їжі, що використовуються в натуральному чи переробленому вигляді як джерело енергії і будівельний матеріал.

 

 

Поживні речовини – хімічні речовини, які організм отримує з навколишнього середовища, необхідні для життя і росту організму. Поживні речовини входять до складу харчових продуктів.

 

Додаток 6

Завдання

  1. Зробіть аналіз упаковки або етикетки, використовуючи інформацію   Додатка 1. Встановіть чи вся інформація вказана для споживача.
  2. Використовуючи Додаток 2, визначте чи всі харчові добавки є безпечними. Класифікуйте їх за технологічними функціями. Чи рекомендуєте ви цей продукт до споживання.

 

Завдання

  1. Зробіть аналіз упаковки або етикетки, використовуючи інформацію   Додатка 1. Встановіть чи вся інформація вказана для споживача.
  2. Використовуючи Додаток 2, визначте чи всі харчові добавки є безпечними. Класифікуйте їх за технологічними функціями. Чи рекомендуєте ви цей продукт до споживання.

 

Завдання

  1. Зробіть аналіз упаковки або етикетки, використовуючи інформацію   Додатка 1. Встановіть чи вся інформація вказана для споживача.
  2. Використовуючи Додаток 2, визначте чи всі харчові добавки є безпечними. Класифікуйте їх за технологічними функціями. Чи рекомендуєте ви цей продукт до споживання.

 

Завдання

  1. Зробіть аналіз упаковки або етикетки, використовуючи інформацію   Додатка 1. Встановіть чи вся інформація вказана для споживача.
  2. Використовуючи Додаток 2, визначте чи всі харчові добавки є безпечними. Класифікуйте їх за технологічними функціями.  Чи рекомендуєте ви цей продукт до споживання.

п ”Е” побачили помітку

Додаток5

      Е” побачили помітку? 

Відчиняйте швидше двері 

І впускайте Е-шок швидко 

До обіду й до вечері. 

 

Різні згущувачі славні, 

Барвники і консерванти: 

То хвороб друзяки давні 

І шкідливих змін гаранти.

 

Запросіть їх до оселі, 

І «добавку до здоров‘я» 

Е-шки щедрі та веселі 

Подарують вам з любов‘ю. 

 

З тортом, чіпсами під руку, 

З баликом, котлетним фаршем, 

Вбравши користі перуку, 

Сунуть Е-шки бравим маршем! 

 

Раз і два! Вже тиск піднявся, 

Що не всидите в квартирі. 

Три, чотири! Е-шко, слався, 

Ви дістали сип на шкірі! 

 

П‘ять і шість – для вас на злеті, 

Всі страшні хвороби стосом, 

Сім і вісім – в туалеті 

Ви вже гинете з проносом! 

 

Дев‘ять, десять – шлють здогадку: 

Може ця вам не нашкодить, 

Лиш наступній Е-шці грядку 

В організмі заскородить. 

 

До покупок спонукають 

Сіячі життя сумного. 

Е-шки вас давно чекають! 

      ”Е” побачили? Смачного!!! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка учню

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
9 квітня 2020
Переглядів
912
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку