Урок – тренінг із основ здоров’я, 6 –й клас.
Розроблений Сініченко Г.М., вчитель основ здоров’я Мар’ївського НВК Магдалинівського району
Поняття конфлікту. Способи розв’язання конфліктів.
Мета : ознайомити учнів із поняттям «конфлікт»; формувати вміння аналізувати конфліктні ситуації та розв’язувати конфлікти; засвоїти правила попередження конфліктів; виховувати почуття власної гідності, честі, поваги до людей, добро, любов до життя,співчуття,милосердя.
Навчальні завдання:
Наприкінці заняття учні повинні:
Обладнання і матеріали
Що підготувати заздалегідь
Домашнє завдання
Якої риси характеру, що може призвести до конфлікту ви хотіли б позбутися
Хід уроку – тренінгу
І. Вступна частина
1. Вправа «Знайомство»
Вчитель пропонує учням назвати своє ім’я та продовжити речення:
ІІ. Основна частина
Ось бачите, діти, - хтось любить малювати, хтось розглядати зоряне небо, а хтось не любить, коли його дражнять, бо всі ми різні. Скільки людей – стільки характерів. У кожного із нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси й мінуси в характері. Тому під час спілкування між людьми можуть виникнути конфліктні ситуації та конфлікти. А що ж таке конфлікт? Давайте разом це з’ясуємо.
Діти пишуть на стікерах свої асоціації зі словом «конфлікт» та прикріплюють їх на повітряну кульку.
Вчитель вибірково зачитує дитячі визначення, узагальнює, формулює остаточне визначення, яке учні записують у зошит.
Вчитель. Усі ваші визначення близькі за змістом і всі ви правильно розумієте поняття «конфлікт». А тепер звернемося до словничка. Слово «конфлікт» латинського походження, в перекладі означає «боротися разом».
Конфлікт – це зіткнення, боротьба, ворожі стосунки; ситуація, в якій кожна сторона намагається зайняти позицію, несумісну з інтересами іншої сторони.
Вчитель . Уявіть, що ви науковці, які з’їхалися на симпозіум, щоб
обговорити велику проблему – запропонувати світу найкращий спосіб розв’язання конфліктів.
Перша група науковців пропонує розв’язувати конфлікти за принципом сили; друга – за принципом урахування інтересів кожного; третя – за принципом дотримання правил.
Учні отримують допоміжні картки з інформацією про зазначені підходи до розв’язання конфліктів.
Після завершення обговорення лідери груп роблять доповіді. Клас обговорює, ставить запитання.
Текст на картках
наслідками такого розв’язання будуть відверта чи прихована образа, зіпсовані стосунки. Крім того, під час силового розв’язання проблеми часто порушуються свобода і рівність людини, права на життя, здоров’я, повагу і гідність.
інтересів. Отже,якщо є можливість, то проблему треба розв’язати саме так, тоді обидві сторони будуть задоволені: конфлікт завершиться без образ і бажання помсти, стосунки не руйнуються. Для цього сторони вступають у переговори.
3.Якщо переговори не завершуються розв’язанням конфлікту, залишається
Третій підхід – із позиції правил. У багатьох сферах людського життя проблеми розв’язуються шляхом уведення певних правил. Це діє і під час спортивних змагань, у школі, коли потрібно виставляти оцінки, у громадському транспорті (наприклад, коли треба поступитися місцем). Норми закону є основою для мирного розв’язання судових процесів. Усі вони розв’язують проблему не з точки зору інтересів сторін, а з точки зору правил, записаних у законах України.
4. Руханка Щось не хочеться сидіти,
Трохи треба відпочити,
Руки вгору,руки вниз,
Ти сусіду усміхнись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
Вчитель. Коли людина перебуває у конфліктній ситуації, то для розв’язання проблеми їй потрібно визначити стиль поведінки.
Стилі поведінки:
(Вчитель із учнями аналізують стратегії, згадуючи свої конфліктні ситуації і шляхи виходу з них).
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Вчитель. Найчастіше у вас виникають конфліктні ситуації з батьками, однолітками, вчителями. Спробуємо штучно створити типові конфліктні ситуації. Використовуючи інформацію про конфлікти і шляхи їх розв’язання,
Знайдемо правильний вихід із ситуації.
Ситуація 1
Мама приносить додому один лимон. І син, і донька вимагають його собі, не кажучи при цьому, навіщо він їм. Виникає конфліктна ситуація. Мама, син, донька – жодна зі сторін не задоволена. Що робити? Ваше рішення.
( Лимон можна розділити навпіл, хтось із дітей може почекати до завтра. Потрібно уточнити, навіщо дітям лимон. Виявляється, що сину потрібен сік у коктейль,а доньці – цедра для випікання торта).
Ситуація 2
Конфлікт між однолітками.
Ситуація 3
Конфлікт між учителем і учнем.
2)Тест «Оцінювання власної поведінки
3)Визначення правил поведінки для конфліктних людей (мозковий штурм)
Учні пропонують правила поведінки, яких варто дотримуватися, щоб попередити виникнення конфліктних ситуацій. Усі відповіді записуються на дошці. Учитель доповнює перелік:
- будьте справедливими й терплячими до людей;
- не проявляйте ініціативу там, де її не потребують;
- демонструйте витримку.
Заключна частина
Вчитель. Конфлікт розв’язаний. Що робити далі?
По – перше, любити життя. Нехай усмішка повернеться на ваше обличчя.
Адже нічого не має вічного, тому кожен конфлікт має свій фінал, хоча й може здаватися нескінченним, якщо зневага, зло, грубі слова, жорстокість візьмуть верх над здоровим глуздом. Пам’ятайте, що крик є одним із найбільш некваліфікованих варіантів спілкування і розв’язання конфліктних ситуацій. Тому любімо ближнього, як самого себе, примножуймо добрі справи, даруймо батькам, знайомим, близьким щирість, правдивість, що, натомість, подарує гарний настрій, злагоду, здоров’я. Не забуваймо, що добрі стосунки завжди базуються на доброзичливому ставленні один до одного.
І наприкінці нашого заняття я хочу подарувати вам ось ці листівки, щоб ви завжди пам’ятали, що конфліктів треба уникати (дарую учням листівки).
2.Прощання.
Узяти сусіда за руку і продовжити фразу: ‘‘Я бажаю тобі…’’.