Урок 26
Причини виникнення та способи гасінняневеликих пожеж. Особливості гасіння електроприладів.
Мета уроку: розглянути умови й причини виникнення пожеж, принципи запобігання та гасіння пожеж; розвивати поняття про способи гасіння невеликих пожеж, особливості гасіння електроприладів, захист органів дихання під час пожежі.
Очікувані результати: учні мають називати умови й причини виникнення побутових пожеж; учні мають наводити приклади джерел запалювання, горючих, легкозаймистих і негорючих матеріалів; учні мають навчитися гасити невеликі пожежі, зокрема спричинені й електричним струмом, безпечно евакуюватися з оселі й приміщення школи, захищати органи дихання від отруйних
газів.
Тип уроку: засвоєнняновихзнань.
-
1. Організаційний момент
-
2. Актуалізаціяопорнихзнань
2.1. Історіявиникненнявогню.
Існує легенда, що у прадавн ічаси, коли на Земліз'явилися люди, вони вигукували: «Навіщо ми з'явилися на світ? Ми нічого не вміємо і не знаємо. Нам холодно і страшно! Хто нам допоможе?»
Тоді син олімпійського бога на ім'я Прометей викрав вогонь, який палав на горіОлімплише для богів, і принісйого людям на землю. Прометей навчив людей користуватися вогнем. Боги ж розгнівалися на Прометея і жорстоко покарали його, прикувавши до скелі в горах Кавказу.
Але люди почали неправильно користуватися вогнем.
-
3. Мотиваціянавчальноїдіяльності
3.2. Створення проблемної ситуації «Чи корисний вогонь?»( сл. 4)
Дуже часто можемо чути: стережися вогню, будь з вогнем обережний, пожежа — страшне лихо, під час пожежі загинули люди і згоріло майно.
Можливо, варто взагалі відмовитись від вогню, не впускати його в наше життя і не буде біди?
3.3 Розв’язування проблеми. Гра «Мікрофон»
-
А яка ваша думка?
-
Для чого використовують вогонь?
-
Де без вогню не можна обійтись?
Без вогню людині жилося б важко. Вогонь став людям у великій пригоді. Жодного дня ми не можемо обійтися без нього. Отже, вогонь людям —друг.( Сл. 5-7)
3. 4 Роздуми «А якщо вогонь не поважати?»
-
Якщо вогонь потрапить у невмілі руки, то може стати грізним ворогом.( просмотрфильма Пожежа в приміщенні)
4. Етапзасвоєнняновихзнань
План пояснення нового матеріалу
4.1.0 Пожежі. Умовивиникненняпожеж. (Поясненнявчителя.)
Вчитель роздає різнокольорові аркуши де написані прикладі речовин горючих, негорючих і легкозаймистих речовин. Кожен визначає до якої групи відноситься ця речовина и підходить до аркуша певної групи. Учні зачитують приклади речовин і виправляють помилку,якщо треба.(сл. 10)
4.1.1 Гра- закріплення знань.
Вчитель бросаєм ячучню і називає групу речовин, а учні приводять приклади.
ФИЛЬМ 2
4.2.0 Причини виникнення пожеж. («Мозковий штурм».) Учні об єднаються в групи і на аркушах пишуть причин виникненняпожеж.
а) Які правила пожежної безпеки в побутіви знаєте?
Б) Які правила пожежної безпеки на природі ви знаєте?
В) Які правила безпеки при користуванні електроприладами ви знаєте?
Обговорення правил.
Складання на дошціпереліку причин виникненняпожеж, наведенняприкладівнебезпечнихситуацій. Визначеннянаслідківпожеж.
ФІЛЬМ 3після (сл. 13)
4.3 Причинно-наслідковий ланцюжок.(сл. 17)
4.4 Принципизапобіганняпожеж. (Робота в групах.)
Гра « Попередь про пожежу»Вчитель: Запам'ятайте! Основний шлях боротьби з пожежею — не допустити пожежі. При пожежі треба вміти викликати пожежників. Щоб пожежна машина якнайшвидше прибула на місце пожежі, кожен мусить знати, що говорити черговому по пожежній частині, який приймає виклик. Про це вам розповість черговий пожежної частини (учні розігрують діалог з черговим пожежної частини, але перед цим слухають поради чергового).
Черговий пожежної частини: Спробуймо викликати пожежну машину. Ти зателефонував за номером «101», і тобі відповіли: «Черговий по пожежній частині слухає». Що ж ти мусиш сказати насамперед?
-
По-перше, адресу, де сталася пожежа.
-
По-друге, на якому поверсі, в якому під'їзді, з якого боку будинку видно дим.
-
По-третє, як зручніше під'їхати до місця пожежі. Усе це потрібно для того, аби черговий міг швидше направити пожежну машину до місця пожежі.
5.1 Вчитель: Група «Юні пожежники» наголосять на Правила поведінки при пожежі.
Ми викликали пожежників. Що робити далі?(Татевосян)
-
1 учень: Ти викликав пожежників і пожежна машина вже в дорозі. але не можна марнувати ані хвилини. Треба негайно повідомити всіх сусідів про пожежу, щоб вони швидше покинули небезпечне місце. Чим більше людей вийде з місця пожежі — тим краще. Із собою слід узяти тільки найнеобхідніше — гроші й документи — не витрачати даремно часу на інші речі. Бажано зачинити у квартирі вікна й двері, щоб перешкодити розповсюдженню вогню.
Що є особливо небезпечним при пожежі?(Луценко)
-
2 учень: Особливо небезпечним при пожежі є дим. Він знижує видимість, унаслідок чого людина втрачає орієнтацію й може почати рухатися в протилежному від виходу напрямку. Крім того, дим, що містить чадний газ, часто спричинює отруєння. При цьому людина може знепритомніти. Тому в задимленому приміщенні краще просуватися навпочіпки або пригнувшись, прикриваючи носа мокрою тканиною, що затримує дим.
Назвіть основні правила при гасінні пожежі.(Кіляров)
-
3 учень: Якщо пожежа невелика й є засоби для гасіння пожежі, то можна почати її гасити. Основне правило при гасінні пожежі — дотримання безпеки. Пожежі гасять піском, ґрунтом, водою, піною та порошком з вогнегасників, цупкою тканиною. Нафтопродукти (бензин, керосин, мастила) не можна гасити водою (вони легші за воду,тому спливуть на поверхню і продовжуватимуть горіти). Включені електричні прилади не гасять водою і піною.
Чи всі пожежі ми можемо тушити самі?(Жадан)
-
4 учень: Невелику пожежу можна погасити, накривши місце горіння цупкою тканиною — старим пальтом, ковдрою, а також закидаючи вогонь піском. Часто пожежу гасять водою, заливаючи нею місце горіння. Однак варто пам'ятати, що не все можна гасити водою. Якщо заливати водою електричні прилади, то вас може вразити електричний струм. Отож, перш ніж гасити електричні прилади, їх слід обов'язково вимкнути.
Чим краще всього тушити пожежі?(Синько)
-
5 учень: Найбільш зручними для гасіння пожежі є вогнегасники. Вони бувають кількох типів: вуглекислотний — для гасіння електричних приладів, пінний і порошковий — для всіх видів пожеж. Розрізнити їх легко: у назвах обов'язково є буква В — для вуглекислотного, ПП або ПХП — для пінного й буква П — для порошкового. Будь-який вогнегасник має механізм для вмикання. Це або кран, або поворотний важіль, або пусковий важіль. Після вмикання цих механізмів необхідно спрямувати струмінь на вогонь. Треба знати, що будь-який вогнегасник не можна тримати горизонтально, а тільки вертикально. Пінному вогнегаснику вже близько 100 років. Його використовують для гасіння горючих матеріалів та легкозаймистих рідин. Але пінним вогнегасником не можна гасити електроприлади під напругою, та й речі, які загасили піною, доведеться викинути. А от вуглекислотним чи порошковим вогнегасником можна загасити будь-яку пожежу. Коли відкривається вентиль вуглекислотного вогнегасника, з нього подається заморожений вуглекислий газ (у вигляді снігових пластівців). Намагайся не торкатися розтруба, тому що він охолоджується до - 70°С. Використовуючи порошковий вогнегасник, слід затримати дихання, тому що порошковим пилом можна отруїтися. На кожному вогнегаснику є інструкція, як ним користуватися. Якщо вдома або в школі є вогнегасник, обов'язково прочитай інструкцію, адже під час пожежі не буде часу її вивчати.
-
(виступ учня супроводжується демонстрацією фотографій вогнегасників)
5. Узагальнення й закріпленнязнань
5.1. Відпрацюваннянавичокзахистуорганівдиханнявідотруйнихгазів.
Учнізахищають рот та ніспідручнимизасобами: светрами, шарфами, носовимихустками, ватно-марлевимипов’язками.
(Дома можнавикористовувати й іншіречі. Якщо тканину змочити водою, то цеполіпшуєзахисторганівдихання.
5.2 Відпрацювання навичок виходу з приміщення яке горить.
Отже, у приміщенні, де багато диму, треба рухатись пригнувшись або повзком.
Для захисту від чадного газу необхідно дихати через зволожену тканину.
Не можно користуватися ліфтом.
Для виходу з дому через вогонь треба накритися ковдрою(краще вологою).
Якщо виходу не має виходити треба через вікно. Якщо це не перший поверх то треба вийти на балкон, закрити двері і кликати на допомогу.
5.4. Узагальнення. ФІЛЬМ 4
-
5.3. Тестове завдання для закріплення знань.
-
Вчитель: Дайте відповіді на запитання за змістом уроку.
-
1.Що слід вважати пожежею?
а) Будь які випадки горіння;
б) неконтрольоване горіння поза спеціальним вогнищем, яке призводить до матеріальної шкоди.
в) Інтенсивна взаємодія кисню з горючими речовинами.
2. Що є найпоширенішою причиною загибелі людей на пожежах?
а) отруєння токсичними продуктами горіння;
б) теплові опіки;
в) недостатність кисню.
3. Де в приміщенні, в якому пожежа, температура буде найнижчою?
а) в кутку;
б) на рівні зросту людини;
в) на рівні підлоги.
4. Якщо немає спеціальних засобів, як зменшити небезпечну дію диму та продуктів горіння?
а) прикрити обличчя руками;
б) прикрити органи дихання зволоженою тканиною;
в) дихати тільки носом.
5. Що потрібно зробити, якщо на Вас зайнявся одяг і Ви не в змозі його позбутися?
а) впасти на підлогу і кататися по ній;
б) бігти до найближчих засобів пожежегасіння чи вододжерел;
в) збити полум’я рушником, тканиною тощо.
6. Як треба рухатися у задимленій зоні?
а) бігом як найшвидше;
б) обережно навпомацки;
в) пригинаючись або повзком під димом.
6. Домашнєзавдання, інструктажщодойоговиконання
-
1. Прочитати
-
§ 22
-
2. Знайти прислів’я на пожежну тематику.
-
3. Практичне завдання:
-
Знайти рубильник на щитку удомі.
-
.