Ілічук Юлія Корніївна,
вчитель початкових класів
Неполоковецького ЗЗСО І – ІІІ ступенів
Урок – тренінг
Предмет: “Я досліджую світ”3 клас за підручником І.І. Жаркова,
Л.А. Мечник
Тема: Культура спілкування. Конфлікт
Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити з поняттям «конфлікт», «дискусія», «сварка», «обговорення», навчити учнів знаходити шляхи розв’язування конфліктних ситуацій, удосконалювати навички спілкування, розвивати уміння запобігати конфліктам, виховувати культуру спілкування, бажання творити добро,вмінню поважати думку один одного;
ключових компетентостей: уміння вчитися: удосконалювати дотримання правил спілкування, володіння навичками самоконтролю; інформаційно – комунікативна: розвивати усне мовлення, учити аргументувати та відстоювати свою думку; здоров’язбережувальна: навчити дбайливо ставитися до свого здоров’я та оточуючих; соціальна: вміння працювати в парі, в групах, навчати конструктивного розв’язання конфліктів, доходити до спільного вирішення проблем.
Тип уроку: урок – тренінг
Міжпредметні зв’язки: українська мова, літературне читання, образотворче мистецтво, музичне мистецтво.
Обладнання: Ватман , макет сонця, малюнки промінців, чисті аркуші, сюжетні малюнки, відеоролики, макет куща, листочки, музичні твори, картки, іграшки, паперові квіти, прислів’я, підручник «Я у світі» І.І. Жаркова, Л.А. Мечник , робочий зошит «Я у світі»
Хід уроку
І. Вступна частина
1.Організаційний момент. Ранкове коло
Привітання вчителя
Треба дружно привітатись.
Дружно, голосно сказати.
Вправо, вліво поверніться,
Один одному всміхніться.
Ще раз дружно привітались.
2. Введення до тренінгу
2.1 Емоційне налаштування (аутотренінг)
(Діти встають зі своїх місць і виконують настанови вчителя).
Молодці. Сідайте на свої місця.
У нас сьогодні не просто урок а урок - тренінг. Для того щоб наша робота була злагоджена, пропоную вам ознайомить з правилами тренінгу.
3. Прийняття та обговорення правил тренінгу
На ватмані правила тренінгу
● Говорити по черзі, не колективно.
● Не перебивати того, хто говорить.
●Кожен учень має право на думку яка б вона не була.
● Дотримуватися «правила піднятої руки».
● Бути активним і ввічливим.
● Заохочувати всіх однокласників до роботи .
●Підтримувати один одного.
4. Зворотній зв’язок
- Які правила спілкування ви знаєте ?(складання правил спілкування і запис їх на плакаті).
-Для чого людині знати правила спілкування ?
- Чи допомагають вам правила спілкування у житті?
4.1 Створення проектної ситуації (передбачення)
-Що станеться якщо люди не будуть дотримуватись цих правил? (так навколо буде хаос,люди не зможуть спілкуватись).
Для того щоб запобігти цьому слід жити за правилом спілкування.
-Пропоную вам послухати вірш з якого ви дізнаєтесь про золоте правило спілкування.
4.2. Робота з віршом. Золоте правило спілкування.(читаю вірш)
Як з іншими ти чиниш,
Так вчинять із тобою.
Закони спілкування
Спрацюють тут без бою.
4.2.1 Аналіз вірша
-Про яке золоте правило спілкування ви дізнались?(так вірно, як ти поводишся при розмові з другом, так і друг буде поводитись з тобою). Продовжуємо наш тренінг. Подивіться будь ласка на дошку. (на дошці зображення жовтого кружечка яке згодом перетвориться на сонечко ).
5. Вправа “Чарівне сонечко”
-Що ви бачите?(кружечок)
-На що він схожий? (кульку, коло, сонечко).
-Так це сонечко, але воно сумне. Знаєте чому? Бо в нього немає промінців. А втратило воно промінці свої через те, що жителі Сонячної країни забули про слова ввічливості. Давайте допоможемо звеселити наше сонечко і допоможемо жителям пригадати слова ввічливості.
-Пригадайте що таке слова ввічливості? (слова які ми використовуємо при звертанні, привітанні, вітанні, прощанні.)
5.1. Написання слів ввічливості.
-Молодці у кожного з вас є промінчик від сонечка . На ньому вам потрібно написати по одному слову ввічливості. Писати будемо ланцюжком з коментуванням щоб не було повторів і пригадаємо правопис слів.
-Прикріплюємо промінці до сонечка.
-Чого ще не вистачає у сонечка, щоб воно стало веселим, і звеселило жителів Сонячної країни і нас з вами. Правильно усмішки .Вона з’явиться тоді коли ви зможете пояснити прислів’я.
5.2 Робота з прислів’ям
Ввічливість відкриває всі двері.
-Як розумієте це прислів’я.
Яку дасте пораду жителям Сонячної країни, використовуючи прислів’я.
6. Хвилинка ерудитів ( доповідачі презентують свої повідомлення)
Плюси сонячного проміння
+ сонячне світло сприяє виробленню вітаміну D - необхідної складової кальцієво-фосфорного обміну в організмі. Вітамін D важливий при профілактиці рахіту і недокрів'я .
+ підтримує позитивний баланс мікрофлори шкіри, надаючи антибактеріальну дію - ранки швидше загоюються, пропадають прищики, поліпшується кровообіг, посилюється тканинне дихання.
+ бере участь у реакціях підтримання синтезу інсуліну (це гормон підшлункової залози, який допомагає перетворювати глюкозу в енергію, необхідну для життєдіяльності організму).
+ позитивно впливає на психіку, допомагає виробленню серотоніну - так званого гормону щастя, який відповідає за настрій, апетит, сон
+ сонячні ванни підвищують стійкість організму дитини до застудних захворювань. Але знову ж таки, все добре в міру. Надмірне перебування на сонці має неприємні наслідки.
Мінуси
- при надмірному перебуванні на сонці спостерігається зниження імунітету, адже організму доводиться активно боротися з негативним впливом УФ променів і він слабшає. Ефект зберігається протягом тривалого часу - близько року
- у діток немає власного захисту від ультрафіолетового опромінення. Проникаючи в глибокі шари шкіри, воно викликає, окрім засмаги, опіки, пігментацію, сушить шкіру, руйнує білки та інші корисні речовини
- деяким дітям варто побоюватися фотодерматозу - підвищеної чутливості шкіри до сонячних променів. Найчастіше це дітлахи, схильні до алергії
- сонячні опіки загрожують в деяких випадках онкологічними захворюваннями в майбутньому - меланомою, раком шкіри.
- Отже, ми отримали заряд енергії здоров’я і з новими силами і знаннями продовжуємо наш урок.
7. Вправа «Очікування»
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього спілкування?
- Щоб ваші очікування справдились пропоную взяти свій настрій і прямувати далі.
-У всіх у вас є друзі? (так)
-А хто такий друг?(відповіді дітей)
Молодці. Ви знаєтесь в дружбі. А ось герой наступного відео не зовсім. Нумо! Швидше подивимось про кого йде мова.
II. Основна частина
2.1.Створення проблемної ситуації
Перегляд відеоролика “ Мудрі казки. Справжній друг ”( з 32с-5хв 42с)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Herxrktu4hk
Так він зрозумів що сорока не справжній друг. Друзі завжди допомагають.
Щоб зрозуміти які емоції можуть викликати такі вчинки, давайте відгадаємо ребус.
2.2 Розгадування ребуса
,, “ ,,,
Образа. Так вона виникає тоді, що друзі роблять один одному боляче. А образи інколи можуть приводити до серйозніших наслідків. Наприклад таких, як конфлікт.
3. Метод «Асоціативний кущ»
-Зараз пограємо у гру кожен скаже по одній асоціації (уяві) яка у вас виникла коли ви почули слово конфлікт. А я буду прикріплювати листочки на кущик і записувати ваші асоціації.
Конфлікт – це..
- Який кущ зображено. Чим для України є калина (так рослинним символом ).
-А які символи України ви знаєте?
3. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми дізнаємося про те, що таке конфлікт, як потрібно уникати конфліктних ситуацій, а якщо вже потрапили, то способи розв’язання їх.
-Термінологічний словник трактує поняття конфлікт по різному.
4. Інформаційне повідомлення вчителя
Конфлікт у перекладі з латини – це «зіткнення» або «боротьба», вороже відношення.
Конфлікт – це відсутність згоди між двома або більше сторонами (особами).
-Давайте дізнаємось про значення слова конфлікт з нашого словника .
Словникова скарбничка з підручника с.137-140
Конфлікт – зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів.
Обговорення- обмін поглядами, міркуваннями, поглядами.
Дискусія-колективне обговорення якого небуть спірного питання.
Сварка- ворожі стосунки.
Ми дізнались з словника значення цих слів. Тепер ми можемо переходити до роботи в підручнику.
5. Робота з підручником с. 52
-Доберіть із перелічених слів синоніми до слова конфлікт.
5.1 Вправа «Мої дії в певній ситуації»
● Обговорення ситуацій за малюнками.
- Які з словникових слів можна використати щоб назвати поведінку дітей.
-Які слова не використали. Чому?
-Які виходи із цієї ситуації придумали ви?
Наступний відеоролик допоможе в майбутньому знайти вихід з будь якої конфліктної ситуації.
6. Перегляд відеоролика “Корисні підказки 2 битися чи не битися?” (5хв.30с.)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=J4kAWeNtKZ0
7.1 Обговорення фрагменту відеоролика
-Між ким можуть виникають конфлікти?
-Чому винкають конфлікти?
-Хто перемагає у конфлікті який виникає між людьми?
7.2 Обговорення порад для зняття роздратованості.
-Які з почутих підказок візьмете для себе коли будете роздратовані.
6.3.1 Виховний момент
-Хто в бою вважається переможцем?
-Які є ще шляхи уникненню бійки?
Отже краще при суперечці уступити і показати не свою фізичну силу,а розумову. А свою енергію направити на щось хороше і корисне . Тоді у вас не буде часу на сварки. Таким чином пам’ятайте, що вихід з будь якого конфлікту є. І розумніший той, хто вміє поступитися. Прямуємо далі.
Люди і тварини ви побачили щоб уникнути неприємностей можуть захистити себе, поступитися,домовитись. Але у світі є ті що не вміють говорити і ви всі їх добре знаєте. Щоб дізнатись про кого йде мова, погляньте на малюнки.
6.4 Робота за малюнками
-Кого ви побачили на малюнку? Так це улюблені іграшки дівчаток.
Який настрій в іграшок?(одна весела інша сумна).Так ,щоб краще ви зрозуміли настрій ляльок ,пропоную послухати музичний твір відомого російського композитора П. І. Чайковського.
6.4. 1Гра Асоціація”(музична композиція П. І. Чайковського “Хвороба ляльки”). (діти стають в коло щоб побачити емоції один одного).
Режим доступу: https://useraudio.net/search/%D0%BF%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%BE-%D1%87%D0%B0%D0%B9%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9
-Зараз станьмо в коло. Послухайте музичну композицію П. І. Чайковського “Хвороба ляльки”. Чи може ця мелодія відповідати одному з малюнків?
-Який характер у цієї мелодії?
-Які почуття у вас викликала музика?
-Якою була лялька ? (хворою. не щасливою, сумною.)
-Як ви це зрозуміли? (бо про це свідчить музика.)
-Хто нашкодив ляльці?
-Чи можна вилікувати ляльку?
-Чи зміниться настрій ляльки коли її полікували?
Так зміниться, адже після суму, болю і негараздів приходить щастя, радість. Послухайте цю мелодію.
6.4.1.Слухання музики. П. І. Чайковського “Нова лялька”.
- Чи змінився настрій ляльки коли її вилікували?
-Які емоції у вас виникли зараз?
- Чи підходить другий малюнок до цієї мелодії.
6.5 Підсумок прослуханих музичних творів
-Яка мелодія вам більше сподобалась? Чому?
-У кожної дитини є улюблені іграшки. І у вас не виключення.(діти приносять улюблену іграшку.)
7.Презинтація “Моя улюблена іграшка”(колективне фото напам’ять).
Підходьте будь ласка до мене з своїми іграшками. Пропоную щоб ми запам’ятали цей момент з вашими іграшки зробити колективне фото. Це фото я відправлю у нашу групу. І ви зможете оцінити його наліпкою з групи вайбер.
7.1 Підсумок роботи гра Жестами.
-Зараз сідаємо на свої місця.
-Сподобалась вам робота? Якщо так покажіть мені лайк чи дизлайк (діти великим пальцем на руці показують лайк- палець вверх, дизлайк -палець вниз).
Бачу у вас хороший настрій продовжуємо роботу. Щоб настрій покращився і ви відпочили зробимо фізкультхвилинку.
8.Музична фізкультхвилинка.(Якщо весело живеться зроби так 1хв17с) Режим доступу https://www.youtube.com/watch?v=pdpbp7jVKvU
Молодці відпочили і продовжимо роботу.
ІІІ. Застосування знань на практиці.
Ви вже багато інформації дізнались. Тепер можемо попрацювати і практично. Будемо доводити що ви були уважними і зможете впоратись з цим завданням. 3.1 Сценка “Розігрування сценок на задану тематику”
-Зараз будемо працювати у групах. Кожній з груп буде запропонована тема і вам потрібно буде її розіграти. (три групи поділ за рядами парт по 5 дітей).
Для сценок мені потрібні ваші іграшки. Хто поділиться зі мною?
І-група. Стомлена мама приходить з роботи, а всі іграшки не прибрані в кімнаті безлад. Діти веселяться. Мама дуже розлючена. (Завдання розіграйте це так щоб уникнути конфлікту і мама була задоволена).
ІІ-група. Сьогодні у тебе День народження. Тобі батьки подарували нового робота. І ти взяв його до школи щоб показати друзям. Вони захотіли погратися твоїм роботом. Ти дуже щедрий тому дозволив їм пограти по черзі. Раптом виникла суперечка всі хотіли бути першими.( Завдання розіграйте це так щоб уникнути конфлікту і всі погрались).
ІІІ-група. Ти позичила своїй подрузі свою улюблену іграшку. Твої батьки про це не знають. Подруга тобі довго не віддавала іграшку, а коли повернула то вона була зламана. Ви довго дискутували, навіть посварились .Батьки тебе покарали. ( Завдання розіграйте це так щоб дівчатка знову подружились і батьки щоб більше не наказували донечку).
Молодці! Ви впорались з завданням .Ніякі випробування для вас не складні.
-Діти а коли ви посварились із другом які у вас виникають почуття?(Так стає сумно і боляче на душі).
Проходить час і ви хочете з другом знову грати .А для цього що треба зробити?(Підійти попросити вибачення і помиритись).
3.2 Робота з мирилками
-Хто має перший просити вибачення якщо стався конфлікт?
-А що вам допомагає швидко помиритись? (мирилки)
-Так це мирилки. Давайте пригадаємо що таке мирилки ?
-Мирилка -це
3.2.1 Інсценізація мирилок ( робота в парі)
Зараз ми скріпимо вашу дружбу. Ви всі знаєте нашу улюблену мирилку. Давайте ви зі своїм сусідом по парті повторите цю мирилку. Поверніться один до одного і починаємо миритись.
Дай скоріш мізинчик свій,
Зачепи його за мій.
Мізин-мізин-мізинець —
Помирив нас, молодець!
Молодці ваша дружба стала міцнішою. Будемо працювати в такому ж дусі. Ви утворили пари. Тому зараз кожна пара отримає завдання і має виконати його.
3.3Робота в парах
(в кожної пари назва казки. Діти мають назва героя, який був конфліктним. Довести думку на прикладі вчинків героя)
1.Назвати з поданих казок, де були конфліктні герої. Довести
«Біда навчить», «Гидке каченя», «Колобок», «Котик і Півник», «Лисиця що впала з неба», «Троє поросят», «Кривенька качечка», «Мудра дівчина».
2. Намалювати спосіб подолання конфлікту, наприклад, смайлик, квітку, цукерку, кульку…(діти отримують аркуш паперу один на двох. Мають домовитись, що намалювати, щоб це допомогло зняти роздратованість. )
-Молодці чудові способи подолання роздратованості ви намалювали. Добре попрацювали в парах.
-Зараз пропоную вам вправу на довіру й своєму другу однокласнику. Спробуйте довіритись. Хоч інколи це буває зробити важко. Давайте спробуємо.
3.4. Вправа “Довірся другу”
Встаньте з за парт. Підходьте до мене. Станьте в коло. Поверніться за годинниковою стрілкою, щоб бачити спину сусіда. І починаємо рухатись спокійно, немов годинник ,не зупиняючись ,дотримуючись, дистанції. Піднесіть ліву руку, покладіть її на ліве плече сусіду. Правою рукою на спині сусіда, що перед вами напишіть своє ім’я. Тепер опустіть руки .Лівою рукою намалюйте сонечко з промінцями. Правою намалюйте хмаринки і двома руками відтворіть краплі дощу. Двома руками погладьте друга. Зараз відтворіть великі краплі дощу по його спині . Зупиніться.
-Що вам найбільше сподобалось робити у цій вправі?
_Чому?
-А що не сподобалось?
-Чому?
- Отже робити приємно набагато краще, ніж робити боляче, тоді болить і вам. Тому робіть так ,щоб було приємно всім. Молодці.
-Вам сподобалась така вправа?
-У мене для вас ще є маленькі підказки для подолання гніву. Ось послухайте.
3.5 Поради «Як подолати власний гнів»
Сподобались вам поради? Які з них ви б хотіли використати?
-Діти ви любите ігри?
Зараз пограємо в гру знайди пару.
3.6 Гра “Знайди пару”
-Ваше завдання знайти пару. В когось з вас початок прислів’я, а в іншого закінчення. З цих частин ви маєте утворити прислів’я. Пояснити його зміст. Презентації робіт пар.
Де дружніші, там і сильніші.
Згода будує, а незгода руйнує.
Де незгода, там часто шкода.
Дерево міцне корінням, людина — друзями.
Нема друга — шукай, а знайшов — бережи.
Чоловік без друга, що їжа без солі.
Сонце зігріває повітря, друг — душу.
Дурний друг — недруг
Висновок: Щоб запобігти уникнення конфлікту, треба:
- домовитися;
- зупинитися;
- пожартувати;
- вибачитися;
- відійти;
- покликати на допомогу дорослих.
Молодці ви швидко впорались з цим завданням.
Зараз хочете дізнатись чи конфліктна ви людина?(так).Пропоную вам пройти тест з якого ви зрозумієте для себе чи подобається вам конфліктувати.
ІV Закріплення вивченого матеріалу.
4.1 Тестування
-Рівень конфліктності особистості пропоную вам визначити за допомогою тесту.
Тест «Чи подобається вам конфліктувати?»
а) не беру участі;
б) коротко висловлююсь на захист сторони, яку вважаю правою;
в) активно втручаюся в суперечку, викликаючи вогонь на себе.
а) Ні;
б) тільки, якщо маю для цього вагомі підстави;
а) Тільки якщо вони не ображаються;
б) лише з принципових питань;
в) суперечки — моя улюблена справа.
а) Подумки обурююсь, але мовчу;
б) роблю зауваження;
в) проходжу вперед і починаю стежити за порядком.
а) Не здійматиму галасу через дрібниці;
б) мовчки попрошу солі;
в) не утримаюсь від зауважень і демонстративно відмовлюся від їжі.
а) 3 обуренням подивлюсь на нападника;
б) коректно зроблю зауваження;
в) висловлюсь по «повній програмі».
а) Подякую;
б) обмежусь коротким коментарем;
в) учиню скандал.
а) Спробую здаватися байдужим;
б) відреагую з гумором;
в) з обуренням висловлюватиму власні думки.
Всі виконали? Тепер погляньте на дошку. Це бали за кожну букву. Підрахуйте свої бали. Оцініть себе
Підрахунок балів: за кожну відповідь «а» — 4 бали, «б» — 2 бали, «в» — 1 бал.
Пояснення результатів:
Перед вами пояснення балів. Кожен може прочитати про характеристику за отриманим балом.
Побачили свої результати. Хто любить конфліктувати слід працювати над собою. Вам допоможуть у цьому, здобуті знання на уроці. У кого все добре не зазнавайтесь! Продовжуйте працювати, залишайтесь такою людиною. Нас урок добігає до завершення. Давайте зробимо підсумок сьогоднішнього тренінгу.
V. Заключна частина
5.1 Підсумок уроку
- Конфлікт – це…
-Як вберегтися від конфлікту?
- Чи справдились ваші очікування?
-З якими емоціями у вас закінчився урок. (діти на куточку настрою іменними прщепками визначають настрій.) Дружба це ніби віночок. У якому кожна квітка потрібна. Без різноманіття квітів не буде гарного віночка. Пропоную на завершення сплести віночок дружби.
5.2 Віночок дружби.
Зараз у вас на партах є квіти. У серединці квітки напишіть своє ім’я, а на пелюстках за що ви цінуєте свого друга. Створимо віночок.(діти прикріплюють квіти на дошку. Звучить пісня караоке «Справжній друг» )
-Дякую за урок. Я відіслала фото у групу. Буду чекати на ваші емоції.
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=w_B1EZs6O64
Список використаних джерел:
1. https://www.youtube.com/watch?v=Herxrktu4hk
2. https://www.youtube.com/watch?v=J4kAWeNtKZ0
5.https://www.youtube.com/watch?v=pdpbp7jVKvU
6. https://www.youtube.com/watch?v=w_B1EZs6O64