Урок-тренінг з української літератури в 7 класі "Михайло Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Єдність світу природи і світу дитячої душі. Символічне значення образу гусей-лебедів"
Михайло Стельмах. «Гуси-лебеді летять».
Єдність світу природи і світу дитячої душі. Символічне значення
образу гусей-лебедів
Мета:
- дослідити, як утворі поєднується світ природи зі світом головного героя твору у його вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях;
- допомогти учням усвідомити ідейно-художню привабливість твору, його виховне значення;
- розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження та уміння слухати товариша, бажання навчитися та пізнавати нове, цікаве, захоплююче, життєво необхідне;
- виховувати шанобливе ставлення до старших, любов до батьків, природи і світу;
- домогтися розуміння того, що людина – мудрий друг і охоронець природи.
Тип уроку: урок з елементами тренінгу.
Обладнання: підручник, портрет письменника, дидактичні матеріали; https://www.thinglink.com/scene/1118638431732236291/editor
Завдання на випередження. Підготуйтеся відповісти на питання: «Символом чого в українській культурі є лебеді?»
„Самий смисл буття чи не в тому,
щоб жити у мудрій злагоді з природою,
знати насолоду праці і поезію людських взаємин.
І щоб навчитися цим дорожити,
треба відчути потребу це берегти”
Олесь Гончар
Перебіг уроку.
І. Організаційно-мотиваційний етап:
1.1. Вправа «Привітання». Мета:розвивати вміння слухати, вчити працювати в колективі.
Добрий день, шановні учні, рада вас вітати,
Прошу на мої питання рухами відповідати.
Хто з гарним настроєм прийшов – махніть,
Хто чує мене, головою кивніть.
Хто бачить мене, прошу оком моргнути,
Хто любить людей, ті підніміть праву руку.
Хто найвеселіший –- ви всім посміхніться,
Хто ввічливий – сусідові злегка вклоніться
Хто любить навчатись – повинен на носочки піднятись,
Хто в колективі любить працювати – то й повинен пострибати.
1.2. Саморефлексія «Прихований скарб».
Учитель. Як Ви відреагуєте на таке твердження:«У підвалі Вашого будинку закопаний скарб —діжки із золотом і самоцвітами»?
Варіанти відповіді:
а) «Не може бути!»;
б)«Тільки не в мене...»;
в)«Не вірю, не говоріть дурниць!»;
г)«Піду гляну, скажіть, де саме?!»;
д) (Ваш варіант).
- Прихований скарб дійсно є в кожного з нас, і знаходиться він у підвалинах
нашого розуму. Діжки із золотом — це ваші приховані можливості, дрімаючі таланти. Необхідно лише захотіти їх «відкопати», віднайти себе в самому собі.
ІІ. Вступна частина:
2.1. Вправа «Валіза очікувань». Мета. Визначити сподівання та очікування учасників від уроку. Матеріали. Плакат із зображенням розкритої валізи, стікери, ручки.
Учитель. «Вік живи-вік учись», - повчає народна мудрість. Уроки літератури – це намистинки життєвого досвіду, яскравих вражень та мудрості. Кожен урок спонукає нас замислитися над своїм життям, дає поради, як зробити його цікавим, насиченим, допомагає пізнати себе, вчить співіснувати з оточуючим світом. Тож, прошу вас подумати, чого очікуєте від сьогоднішнього уроку, сформулювати свої бажання, записати на стікерах та, озвучивши, прикріпити на плакаті з відкритою валізою.
Учні озвучують свої варіанти, прикріплюючи стікери у валізі.
2.2. Повторення правил роботи на уроці. Мета: визначити правила продуктивної роботи групи під час тренінгу, створити сприятливий психологічний клімат.
Учитель: Аби досягти гармонії, продуктивності в роботі, нам необхідно виробити правила, якими будемо керуватися протягом уроку. Наприклад: відкритість, принцип «тут і зараз», не критикувати, активність, повага, довіра, регламент, правило піднятої руки, обговорення не людини, а проблеми, слухати й чути, почуття гумору тощо.
Правила формулюються і записуються на фліпчарті
ІІІ. Виконавчо-діяльнісний етап:
3.1. Актуалізація знань:
3.1.1.Прийом «Хмарка тегів». Мета: закріпити та узагальнити знання учнів про життєвий і творчий шлях М.Стельмаха.
Учитель: Розгляньте хмаринку тегів, присвячену життєвому і творчому шляху М. Стельмаха. Прокоментуйте окремі теги, пов’язавши їх з біографією письменника.
3.1.2. Літературний диктант (виконується письмово в робочому зошиті, кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал)
3.2.Теоретична частина.
3.2.1.Вступне слово вчителя. Багато зі сторінок прочитаної нами повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять» нагадує високу поезію, бо герой твору, Михайлик, був чутливим до краси природи, умів дивуватися, цінувати добро, сприймати мудру науку батьків, дідуся й бабусі. І це не може не зворушувати, адже сільські люди переважно не знали грамоти, однак, мабуть, від природи були наділені відчуттям краси й зуміли передати його своїм дітям. Давайте поміркуємо на уроці над тим, чому зворушує нас цей мистецький шедевр.
3.2.2. Інтерактивний прийом «Прогнозування».
Учитель. Як ви думаєте, чому повість називається «Гуси-лебеді летять», адже в ній розповідається про багато інших подій? (Відповіді учнів)
- З найдавніших часів людське мислення йшло до пізнання дійсності шляхом порівняння схожих явищ. Наприклад, здавна сонце малювали у вигляді колеса, а блискавку у вигляді молота. Так виникла символіка, характерна для народних пісень. В епічних сказаннях сокіл і орел символізують лицаря-воїна, а змій — підступного ворога, лев — владу. Символи з фольклору перейшли і в літературу, допомагаючи письменнику охопити одним образом широке коло явищ дійсності. Так, образ міфологічного Прометея виступає як символ нескореності, безсмертя народу, його незламного прагнення до волі.
3.2.3. Дослідницько-пошукова робота. Знайдіть у підручнику визначення, що таке символ, і прочитайте.
Символ — це умовне означення якогось явища або поняття іншим — на основі подібності, з метою стисло й яскраво передати певну ідею. (Запис до літературознавчого словничка)
3.2.4. Звучить аудіозапис поезії В. Симоненка «Лебеді материнства». Бесіда.
Учитель. Ви послухали вірш В.Симоненка «Лебеді материнства». Скажіть, символом чого в українській культурі є лебеді? Це завдання на випередження ви готували вдома.
Орієнтовна відповідь.
Лебідь - символ Божественного; білий лебідь - символ Сонця і Добра, краси і вірного кохання. Вищий вияв вірності - лебедина вірність, а останній і найвагоміший життєвий крок — лебедина пісня...
Як «святий птах», він наділений незвичайно чистою і величною красою, в якій поєднуються сила і ніжність, пристрасть і духовність, вірність і жертовність.
- А які символи, на вашу думку, існують на означення нашої України? (Калина, верба, мальви, біла хата, вишиваний рушник, соняшник, Т. Шевченко та ін.) (символи на слайді)
- Які символи є в повісті М. Стельмаха ми дослідимо на уроці.
3.2.5. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
— Яке символічне значення має образ гусей-лебедів у повісті?
Орієнтовні відповіді.
— романтичність душі Михайлика;
— казки, фантазії в житті дитини;
— краса рідної природи;
— неповторність дитинства;
— єднання людини й природи;
— краса взагалі;
— гармонія світу.
3.2.6. Гра «Аукціон». На екрані будуть з’являються предмети, які можуть стосуватися Михайлика або ні. Ви станете господарем лота, якщо зможете якнайповніше розкрити ту чи іншу сторінку життя героя, пов’язану з лотом.
Лот №1
Про що може розказати ця грудочка цукру? (Дитинство Михайлика припало на нелегкі часи і грудочка цукру була за розкіш.)
Лот №2
Бублик.(Як і кожну дитину, батьки балують Михайлика. Так, повертаючись із ярмарку, тато приніс синові гостинця – бублика за слухняність і гарні успіхи у навчанні.)
Лот №3
Пара чобіт.
Чи стала відсутність чобіт у хлопчика підставою для ухиляння від навчання?
Лот №4
Подушка.
Яке відношення до Михайлика має ось ця подушка? (Ніякого, нескладно здогадатись, що подушку люблять ледачі. Наш герой себе таким не вважає і має рацію.)
Лот №5
Гарбузове насіння.
Господарем цього лота стане той, хто розкаже, яке відношення воно має до героя? (Жінка подякувала і побажала: «Хай тобі, дитино, завжди-завжди добре буде поміж людьми»)
3.2.7. Інтерактивна вправа «Філворд». Завдання таке: знайти і викреслити відповідь в сітці. Розгадувати як по вертикалі так і по горизонталі, по діагоналі не треба. Кожна буква тільки одному слову належить. Знайдіть чотири слова, які зустрічаються у творі та розкрийте їх смислове навантаження.
Б |
А |
Ч |
|
П |
А |
Г |
О |
З |
Р |
М |
О |
Р |
О |
И |
Т |
Р |
Я |
К |
З |
І |
В |
А |
Б |
Ь |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
Відповіді: призьба, вітряк, багач, мороз.
3.2.8. Групова робота. Учитель. Із лотами та філвордом ви справились добре. А тепер я пропоную вам об’єднатися та попрацювати в групах. А об’єднаємося за порами року, коли ви народилися.
Для розкриття поняття символу, ми звернемось з вами до внутрішнього світу Михайлика.
І група: схарактеризуйте образ головного героя повісті за допомогою методу «Сторітелінг»: приготуйте невеличкий виступ-розповідь на тему «Який я персонаж?». У виступ варто включити цікаві факти про Михайлика, його пригоди і ту епоху, про яку дізналися з твору.
Висновок. Як бачимо, головний герой має ніжну, поетичну душу. З дитинства виховується на засадах добра, любові, милосердя.
ІІ група: знайдіть у тексті образи-символи повісті, прокоментуйте їх, підтверджуючи власні думки цитатами з тексту (гуси-лебеді, зоря, вітряки тощо). (завдання на слайді)
Гуси-лебеді – символ дитинства.
Зорі – символ космічних таїн.
Млин – символ єднання епох.
Вітряки – символ кругообігу в природі.
Орієнтовні відповіді.
«Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять… і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила… І увесь світ тріпоче-міниться в моїх очах і віддаляє та й віддаляє лебедів. Аби я був чародієм, то хіба не повернув би їх? Сказав би таке таємниче слово! Я замислююсь над ним, а навколо мене починає кружляти видіння казки, її нерозгадані дороги, дрімучі праліси і ті гуси-лебедята, що на своїх крилах виносять з біди малого хлопця».
Для героя лебеді — і реальні птахи, і казка та мрія, яка може здійснитися, адже вони повернулися за його подумки вимовленим палким бажанням.
«Я і досі завжди з хвилюванням входжу в передосінню золотисту втому полів, я й досі не можу спокійно дивитися на останні, сизі від негоди, вітряки, на ці добрі душі українського степу, що віками вписували в сторінки хмар і неба нелегкий літопис хліборобської долі. Мені іноді здається, що я теж схожий на вітряка, який основою, хрестовиною тримається чорної, репаної землі, а крилами жадає неба…»
Вітряк тут — символ хліборобської долі, душі селянина, тісно пов’язаних із землею й разом із тим не байдужих до небесної краси, краси навколишнього.
ІІІ група: За допомогою метода «Прес» доведіть або спростуйте думку: «Шанобливе ставлення до старших, любов до батьків, природи і світу – важливі моральні цінності людини».
Метод «Прес» має таку структуру та етапи:
І. Позиція (Я вважаю, що … )
(висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваш погляд).
2. Обгрунтування (Так є, тому, що...)
(наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції).
3. Приклад (Наприклад, …)
(наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони підсилять вашу позицію).
4. Висновки (Отже (тому), я вважаю...) (узагальніть свою думку, зробіть висновок)
Висновок. Ви переконалися в тому, що шанобливе ставлення до старших, любов до батьків, природи і світу – важливі моральні цінності людини, які будуть святими в усі часи.
IV група: дослідіть основні художні засоби і проілюструйте відповідь цитатами з тексту. Для виконання цього завдання потрібно прослухати уривок із повісті.
Орієнтовний уривок.
«За хмарами-хмарами куталось сонце; воно зрідка опускало під краї неба імлаві просвітки, і тоді земля трималася на них, мов колиска. Навколо тихо бринів золотий півсон передосіннього степу. Здалеку, наче по блакитній воді, поволі пропливав приломлений до плуга орач, а за ним, біля самого неба, вітряки намотували на свої крила бабине літо і час…».
Орієнтовна відповідь.
Мова повісті М. Стельмаха дуже поетична, метафорична, багата на різноманітні художні засоби. У поданому уривку, наприклад, ужито суцільну розгорнуту метафору, що образно, яскраво, по-філософському змальовує картину осіннього степу. Автор використовує порівняння (мов колиска, наче по блакитній воді), епітети (імлаві, золотий, блакитній, приломлений), інверсію (куталось сонце, бринів півсон) та ін.
Висновок. Я думаю, що ви звернули увагу на те, що повість написана багатою поетичною мовою, яка впливає на наші почуття, примушує милуватися різнобарвною мовною гамою.
ІV. Коментування домашнього завдання:
Для усіх: підготуватися до виконання вправи «Надайте мені заключне слово»: оберіть найважливіший для себе фрагмент із повісті і запишіть його з одного боку аркуша. На звороті залиште такі коментарі:
• які думки викликав цей уривок?
• чому це важливо?
• що в ньому сумнівного?
За бажанням:
V. Заключна частина:
5.1. Рефлексія. Підбиття підсумків.
5.1.1. Вправа «Спасибі!» Мета: розвивати дружні відносини між підлітками, позитивну атмосферу в колективі. Виховувати доброзичливе ставлення і повагу один до одного.
Учитель: Наш урок підходить до закінчення. Я пропоную зараз стати всім в коло та подумки покласти на ліву руку все те, з чим кожен прийшов сьогодні, свій багаж настрою, думок, знань, досвіду, а на праву руку – те, що отримав на цьому занятті нового. Потім, усі одночасно сильно плескаємо у долоні і говоримо: «СПАСИБІ!»
Обговорення:
- чи був багаж правої руки важчим?
- що найбільше сподобалось на занятті?
5.1.2. Вправа «Валіза очікувань». Мета. Визначити, чи справдилися сподівання та очікування учасників від уроку. Матеріали. Плакат із зображенням закритої валізи, стікери, ручки.
Учитель. Наш урок добіг кінця. Час збирати валізу. Тож, прошу вас подумати, чи справдилися ваші очікування від сьогоднішнього уроку? Якщо так, то сформулюйте, який багаж ви візьмете з собою в життя, запишіть на стікерах та, озвучивши, прикріпіть на плакаті з валізою, що буде зберігати ваш здобутий скарб.
Учні озвучують свої варіанти, прикріплюючи стікери на валізі.
5.1.3. Взаємооцінка та аналіз роботи учнів на уроці.
5.1.4. Підсумок уроку.
Джерела:
http://metodportal.com/node/53413
http://metodportal.com/node/60396
http://stelmaxsuchasnist.blogspot.com/
https://www.youtube.com/watch?v=KUz3iPNttmY