Урок. "Володимир Івасюк - відомий український поет і композитор. Пісенна творчість. Пісні митця, що сприяли відродженню національної самосвідомості, патріотичних почуттів"

Про матеріал

Кожен час народжує нові пісні, за якими можна відновити в пам'яті всі найвизначніші події в історії країни, в якій ми живемо, або найприємніші моменти власного життя. Таких хороших, яскравих пісень є дуже багато, але найкращі з них ті, які породжують ностальгію за минулим. Такими були, є і будуть пісні В. Івасюка. Життя митця, як і доля українського народу, у якому переплелися радість і вічний смуток, щастя і туга. Цей матеріал допоможе краще дітям ознайомитися з основними відомостями про поета та його пісні. Виховувати любов до національної культури, почуття гордості й усвідомлення себе українцем на кращих зразках української естрадної пісні.

Перегляд файлу

Володимир Івасюк - відомий український поет і композитор. Пісенна творчість. Пісні митця, що сприяли відродженню національної самосвідомості, патріотичних почуттів

Мета:

  • Ознайомити учнів з основними відомостями про поета та його пісні.
  • Вчити визначати виражальні засоби поетичного та музичного творів.
  • Розширити знання учнів у жанрі сучасної естрадної музики.
  • Розвивати естетичні смаки, творчі здібності.
  • Виховувати любов до на­ціональної культури, почуття гор­дості й усвідомлення себе україн­цем на кращих зразках української естрадної пісні.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет В.Івасюка, фонозаписи, фо­тографії видатних українських співаків, бібліотечка творів, мультимедійна презентація

«Володимир Івасюк – дитячі роки композитора, відеозаписи святкових  концертів за участю В. Івасюка:  «Пісня – 71», « Пісня – 72», фільм « Червона рута» ,відео кліпи на пісні В. Івасюка, роздатковий матеріал.

Методи, прийоми і форми роботи: Інтерактивна вправа  «Подаруй усмішку» слово вчителя, учнівська презентація, повідомлення, прийом «Поетичне віконце».

 

                               Хід  уроку

 

І. Організаційний момент

 Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Інтерактивна вправа  «Подаруй усмішку»

Робота в парах . Усміхніться «зніміть» усмішку зі свого обличчя долонею та « подаруйте» своєму сусідові. « Прийміть» усмішку « прикрасьте» нею свої обличчя

П. Оголо­шення теми, мети, мотивація на­вчальної діяльності

(Звучитьмузична фонограма пісні « Червона рута»)

Вчитель: Сьогодні ця мелодія щемна, що людей зачаровує звично,Що нікому в житті зроду – віку не була чужа… Відспівала душа і в піснях залишилась навічно

Кожен час народжує нові пісні, за якими можна відновити в пам'яті всі най­визначніші події в історії країни, в якій ми живемо, або найприємніші моменти власного життя. Таких хороших, яскравих пісень є дуже  багато, але найкращі з них ті, які породжують ностальгію за минулим. Здавна пісні супроводжували життя людей (народна творчість: пісні різних видів), танцювальна музика, нескладні інструментальні на­гравання, різножанрові ліричні та жартівливі пісні супро­воджували побут людей. Та лише у 60-х роках XX ст. з'явився новий вид мистецтва — естрадна музика. До естрадного виду музики відно­сять танцювальну музику, пісні, твори естрадно-симфонічного ор­кестру.

Здавалося б, такі близькі і такі далекі 60—70 роки. Сіра завіса відділяє від них. Це був час Брежнєвського комуністичного застою, коли більшість пісень писалися на замовлення, на догоду владі.

 В тодішньому  Радянському Союзі з'явилося сузір'я молодих та­лановитих композиторів які співали про Батьківщину, про новобудови і таких самих моло­дих сталеварів, колгоспниць і т. д.

На естрадних підмостках ці пісні співали такі ж молоді й талановиті співаки,   улюбленці  ваших дідусів  і  бабусь:  Е. Хиль,  П. Бюльбюль-Огли,  Н.Чепрага, Є.Мартинов, М.Магомаєв, В.Мігуля та інші. Вони російськомовні, всі їх піс­ні теж російськомовні.

Та раптом зявилася пісня, як квітка із легенди – « Червона рута», а поряд з нею – « Водограй», « Стожари», « Два перстні», « Мальви» та багато інших. Автором цих пісень був молодий, красивий хлопець із Буковини Володя Івасюк. Батьки робили все для того , щоб дати своєму синові можливість розвинути свій талант. Пісні його несли в собі неповторну українську мелодику у поєднанні з українським ритмом. Молодь підхопила їх , як на крилах.

За 30 років свого короткого життя він написав понад 100 пісень. Його пісня « Червона рута» мала і нині має шалений успіх.

Сьогодні на уроці ми поринемо в чарівний світ  мелодії пісень В. Івасюка, пройдемось життєвим і творчим шляхом Буковинського соловейка. А допомагати мені будуть учні, які підготували повідомлення про життя, та захоплення В.Івасюка.

 III. Опрацювання навчального матеріалу

  1. Ознайомлення з життєвим та творчим шляхом В.Івасюка

Учень 1. Дитячі роки композитора

(презентація)

 Володимир Івасюк  народився 4 берез­ня 1949 р. у м. Кіцмань Чернівецької області в сімї вчителя. Батько Михайло Григорович, філолог, етнограф, намагався прищепити дітям любов до всього справжнього. Глибинного і вічного. Напрочуд ніжною, доброю була й мама  Софія Іванівна, яка створила в сімї клімат дружби й доброзичливості. З дитинства цікавила його музика і література, вони хвилювали юну душу і викликали глибокі роздуми. Володя завжди був слухня­ною дитиною. Закінчив з відзна­кою музичну і середню школу. На скрипці навчився грати у 5 років. Ще й читати не вмів. У дощ,  через снігові завали батько носив малого Володю до музичної школи на заняття. Працьовитість Володі вражала всіх. Вчитель хлопця Юрій Візнюк вмовляє батьків продовжити музичну освіту дитини. Тож батьки віддали сина до Києва, до школи для обдарованих дітей при Київській консерваторії. Але незабаром змушені були його забрати, бо він приїжджав додому з чорною від скрипки шиєю: грав по 6—7 годин на добу. Після І семестру  повертається в рідне місто, де продовжує навчання в середній школі та музичній школі за класом фортепіано. В 1964 році Володя створює в школі ансамбль « Буковинка» й пише для нього свої перші пісні, серед яких найперша – « Колискова». Колектив здобуває перемоги на кількох самодіяльних конкурсах, їде до Києва, там його помічають, запрошують на обласне телебачення, нагороджують подорожжю по Дніпру. ЩО важливо, пісні юного композитора запам’ятовуються, й невдовзі до нього звертаються з проханням надіслати ноти й тексти пісень.

  « Для нього богинею була українська мова, пісня. Ми обидва страшенно любили фольклор, збирали його. Володя бачив своє покликання в тому, щоб служити українському народові. Його обрала пісня з дитинства. Один Бог, одна віра, один біль… Це вносило гармонію у наш дім.»

М. Г. Івасюк

Учень 2. « Володимир Івасюк – життя митця, як і доля українського народу, у якому переплелися радість і вічний смуток, щастя і туга»

(Повідомлення+ показ фото та відео матеріалів, звучить пісня« Червона рута»)

  Був місяць травень. Квітучий травень 1971 року. Ще невідомий на той час молодий композитор написав свою першу пісню « Червона рута». Через тиждень її співала вся Україна, а незабаром ця чарівна мелодія лунала по всьому світу. Раділа буковинська земля і гомоніли  сиві Карпатські гори, вітаючи народження свого співця. В цьому році був знятий фільм « Червона рута», в якому брали участь Софія Ротару, Василь Зінкевич, Назарій Яремчук, Раїса Кольца, ансамблі « Смерічка» і « Росинка». Це був перший український музичний фільм.( Перегляд фрагменту з фільму 3 – 4 хв.) Цього ж року у передачі ЦТ « Алло, ми шукаємо таланти!» звучить пісня « Водограй», а червона рута стає піснею року на Всесоюзному конкурсі « Пісня – 71» (перегляд  фрагменту з передачі « Пісня року – 71). Пісня « Водограй» перемагає на цьому ж конкурсі 1972  році.( відеоролик на пісню « Водограй». В цьому ж році були створені нові музичні шедеври майстра: « Я – твоє крило», « Два перстні», « Балада про мальви» та інші.

 

Вчитель. Володимир Івасюк знаний насамперед як композитор-пісняр. Але він також звертався і до інших жанрів, зокрема інструментальних, камер­них оркестрових, писав музику до театральних вистав. На жаль, усі вони жодного разу не були опублі­ковані. У планах і мріях були сим­фонії та перша у тодішньому Радян­ському Союзі рок-опера «Дарина», до якої В.Івасюк устиг написати лі­брето.

      Травень. Українська земля, вмита теплим весняним дощем, одягла свої найновіші і найрозкішніші шати. Та несподівано прийшла страшна біда – вона завжди приходить несподівано. Всю Україну. Весь світ облетіла чорна звістка, що пекучим болем розривала груди , - не стало молодого поета і композитора В. Івасюка. І почорніло  українське небо, замовкли сині Карпати, навіки замовкла співуча струна Генія. Несподівана смерть поета – то суцільна загадка. У квітневі дні 1979 – го він пішов з дому – і не повернувся. Його трагічне жит­тя обірвалося на злеті — раптово і несподівано. Досі обставини і при­чини трагедії залишаються голово­ломкою. Але він залишився жити у сво­їх піснях. У житті цієї людини, як і у долі українського на­роду, переплелися радість і вічний смуток, щастя і туга

    .22 травня – переповнений скорботою день, коли Україна проводжала у вічність свого вірного сина.

    В. Івасюк жив у той час, коли все національне - у музиці, літературі, живописі, драматургії - душилося комуністичною систе­мою. Він не поступився цим вимогам.  Тексти його пісень мають історичну і фольклорну основу. Одні не сприймали його творчість, другі заздрили його славі, третіх сердила його незалежність у судженнях та поведінці, а бага­тьох сучасників просто обурював той глибоко національний дух, притаманний його пісням, дух.  За музику до спектаклю О. Гончара «Прапороносці» в Москві В.Івасюк отримав диплом І ступеня і звання лауреата на Всесоюзному конкурсі музики до спектаклів, а в Києві - заздрісні «земляки» викреслили таємно прізвище В.Івасюка зі списку претендентів на Державну премію ім. Шевченка. Це був удар долі, під­ступний і страшний, який боляче обпік митця.

    І «Червону руту», і  «Водограй», й інші пісні, про які йшлося, співали сучасники В.Іва­сюка — С. Ротару,  Н. Яремчук,  В. Зінкевич, гурти «Смерічка» та «Червона рута». Можна сміливо сказати, що саме творчості В.Івасюка вони завдячують становленню себе як майстрів естради.

2009 року 26 січня після неодноразових звернень сімї Володимира Івасюка, громадськості  та групи народних депутатів  Генеральна прокуратура України поновила розслідування причин і обставин смерті композитора.

1 березня Президент України  Віктор Ющенко підписав Указ про присвоєння Володимиру Івасюку звання Герой України посмертно за самовіддане служіння Україні на ниві національної музичної культури та створення вершинних зразків української пісенної творчості.

Але здійснити найбажаніше – повернути його до життя – нам не вдасться ніколи…

  1. Робота з текстом
    1.        Виразне читання твору вчителем « Червона рута»,

« Водограй»

  1.        Читання творів ланцюжком
  2.        Бесіда
  • Яким настроєм пронизані твори?
  • Процитуйте рядки, які вам найбільше сподобались.
  • Які почуття викликають у вас поезії?
    1.        Парна робота

Прийом «Поетичне віконце»

дод.1

Заповніть кожне «скельце» уявного віконця.

  1. Визначте тему й основну думку
  1. Випишіть тропи
  1. Образи твору
  1. Намалюй ілюстрацію до твору

IV.  Підсумок уроку

  1. Психолого-дидактична гра «Я – композитор»

 Уявіть себе в ролі композиторів:

- Про що ви би писали пісні?

- Що  ви змінили б у сучасних піснях?

2. Робота з картками за творчістю та життєвим шляхом В.Івасюка

Дод.2

Картка 1.

  1. Укажіть дату та місце народження В. Івасюка
  2. В скільки років Володя навчився грати на музичному інструменті( вказати на якому)?
  3. Як звали батьків композитора?

Картка 2.

  1. В якому році  був знятий перший український музичний фільм( вказати назву)?
  2. В якому році пісня « Червона рута «перемогла на всесоюзному конкурсі « Пісня»
  3. В якому році були написані пісні « Водограй», « Балада про мальви». Яка з цих пісень перемогла на всесоюзному конкурсі « Пісня - 72»?

Картка 3.

  1. В якому році Володимиру Івасюку було присвоєне звання Герой України
  2. Яку назву мав перший ансамбль Володимира Івасюка?
  3. Назвіть найвідоміших виконавців пісень В. Івасюка

Вчитель. Пройшли вже десятки років, як Володимир Івасюк покинув цей світ. Але  з нами залишились його пісні, своїм талантом він зробив їх вічно сучасними. Різними шляхами приходять на концертну естраду виконавці. Одні зі школи мріють співати. Вони впевнено йдуть до мети, отримуючи спеціальну освіту. Інші визначають своє покликання потім. Багато приходить в естраду з художньої самодіяльності. Вчіть­ся вибирати в океані пісень ті, що в майбутньому знову й знову повер­татимуть вас у найкращі хвилини вашої молодості.

V. Домашнє завдання

1 гр.Скласти кросворд за темою.

2 гр.Аналіз твору В.Івасюка «Водограй».

3 гр.Скласти тести за темою.

 

 

1

 

docx
Додано
28 листопада 2018
Переглядів
2310
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку