Розробка містить конспект уроку із теоретичним матеріалом та завданнями, що проводяться в ході проведення уроку. Особливістю розробки є використання не складного тесту на визначення самооцінки. Дана в розробці методика тесту є проста для інтерпретації самим учнем. Результати тесту оголошуються і обговорюються учнем лише за його бажанням.
Практика показує, що учні мають великий інтерес до самопізнання шляхом подібних тестувань, тому це є чудовим способом спонукати їх на вивчення теми (при використанні тестів на початку уроку) та активізувати наприкінці уроку (використавши тест перед підсумковою частиною).
Тема: Самооцінка та прийняття рішень
Мета: пояснити учням, як формується самооцінка, обговорити недоліки завищеної і заниженої та переваги здорової самооцінки, тренувати навички постановки і досягнення мети
Обладнання: підручник «Основи здоров’я» Т.Є. Бойченко, І. П. Василенко, С.В. Василенко та ін. -К, «Генеза», 2014; наочність; кольорові олівці, листи А4.
Базові поняття та терміни: самооцінка, прийняття рішень
Обладнання: листи паперу, кольорові олівці, бланки для тестів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Ι. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
Вчитель: Наша самооцінка складається з того, як ми оцінюємо себе у різних ситуаціях: у навчанні, в спорті, у спілкуванні з друзями. Наприклад, ми можемо вважати себе хорошим спортсменом, але не досить вправним читачем.
Бесіда: Ким ви вважаєте себе? А до чого у вас немає взагалі бажання?
III. Вивчення нового матеріалу
1. Що ж таке самооцінка і як її формувати?
Вчитель: Ми живемо у суспільстві, а отже, не можемо бути вільними від нього. У процесі спілкуванняз людьми, здійснюючи різноманітні вчинки, людина постійно „звіряє” свою поведінку з думкою оточуючих і виробляє механізм регуляції – самооцінку.
Позитивна самооцінка формується з дитинства. Багато людей мріють бути впевненими в собі, легко спілкуватися і любити себе. Але в дорослому віці, це зробити не так легко, як здавалося б.
Час від часу у кожного з нас виникає питання: Хто я такий? Яке моє призначення у житті? Як я можу стати тим, ким я є насправді? Для того щоб знайти відповіді на ці питання, людині потрібен хтось інший, у взаєминах з яким він буде шукати себе і розуміти себе.
Інша людина часто відіграє роль дзеркала для нас. Її реакції на нашу поведінку немов називають нам, хто ми є. А найважливішу роль дзеркала у нашому житті відіграють батьки. Вони допомагають відповісти на всі ці питання. І як наслідок, можуть допомогти дитині у формуванні позитивної самооцінки, самоповаги, або ж навпаки.
Робота з учнями: Перед вами в кожного є чистий лист паперу. Перегніть його пополам. На одній стороні кожен малює себе таким, яким себе бачить. Вам потрібно намалювати себе не просто буквально. Кольорами потрібно передати свій найчастіший настрій. А тепер перевернули на іншу чисту половинку і передали сусіду по парті. І кожен малює тепер свого сусіда таким, яким його бачить. Тепер можете взяти малюнки, розігнути і проаналізувати.
Оскільки самооцінка залежить від успіхів і невдач у важливих для нас ситуаціях, ми можемо підвищити її, оволодівши навичками досягнення мети. Та перед цим треба визначити, яку ж самооцінку має кожен із вас. Для цього проведемо тест.
Інструкція
Прочитане твердження оцінюємо у відповідні бали: дуже часто – 4 бали; часто – 3 бали; інколи – 2 бали; рідко – 1 бал; ніколи – 0 балів (записати розбаловку на дошці).
Опитувальник
1. Мені хочеться, щоб мої друзі мене підбадьорювали.
2. Постійно відчуваю відповідальність за доручену мені роботу.
3. Я турбуюсь за своє майбутнє.
4. Багато хто мене ненавидить.
5. Я володію меншою ініціативою, ніж інші.
6. Я турбуюсь за свій психічний стан.
7. Я боюсь виглядати дурнем.
8. Зовнішній вигляд інших набагато кращий ніж мій.
9. Я боюсь виступати з промовою перед незнайомими людьми.
10. Я допускаюсь помилок.
11. Як шкода, що я не вмію як слід розмовляти з людьми.
12. Як шкода, що мені не вистачає впевненості у собі.
13 .Мені б хотілось, щоб мої дії частіше схвалювали інші.
14. Я надто скромний.
15. Моє життя безкорисне.
16. Багато хто неправильної думки про мене.
17. Мені ні з ким поділитися своїми думками.
18. Люди чекають від мене багато.
19. Люди не дуже цікавляться моїми досягненнями.
20. Я трохи бентежусь(ніяковію).
21. Я відчуваю, що багато людей не розуміють мене.
22. Я не відчуваю. себе в небезпеці.
23. Я часто хвилююсь і даремно.
24. Я ніяковію, коли вхожу до кімнати, де вже сидять люди.
25. Я себе постійно відчуваю скутим.
26. Я думаю що люди говорять про мене за моєю спиною.
27. Я впевнений, що люди майже все сприймають набагато легше, ніж я.
28. Мені здається, що зі мною має трапитись яка-небудь неприємність.
29. Мене хвилює думка про те, як люди ставляться до мене.
30. Як шкода, що я не такий комунікабельний.
31. У суперечках я висловлююсь лише тоді, коли впевнений у своїй правоті.
32. Я думаю про те, чого чекають від мене друзі.
Обробка та аналіз результатів
Для того щоб визначити рівень самооцінки, необхідно звести бали за всіма 32 судженнями.
Сума балів від 0 – 25 свідчить про високий рівень самооцінки, за якою людина правильно реагує на зауваження інших і рідко сумнівається у своїх діях.
Сума балів від 26 – 45 свідчить про середній рівень самооцінки, за якого людина рідко страждає від “комплексу неповноцінності” і лише час від часу намагається підстроїтися під думку інших.
Сума балів від 46 – 128 вказує на низький рівень самооцінки, за яким людина хворобливо переносить критичні зауваження на свою адресу, намагається завжди рахуватися з думками інших і часто страждає від “комплексу неповноцінності”.
Вчитель: Кожен дізнався про свою самооцінку. Якщо результат вас не задовольняє – потрібно працювати над собою та на зміною власного погляду на життя.
Бесіда: А чи впливає самооцінка на прийняття рішень? Яким чином?
2. Вчимося обирати правильні рішення
У багатьох людей виникають труднощі в ухваленні рішення, навіть здавалося б не складного. Часто не вистачає сміливості перейняти на себе ініціативу. Прийняття рішень часто пов’язане з ризиком. Проте готовність нести відповідальність та приймати рішення є одною з необхідних умов досягнення успіху.
Розглянемо основні правила, які полегшать вам прийняття рішень.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
Згадайте, яке важливе рішення останнім часом було прийнято особисто вами. Якими правилами ви при цьому користувалися?
V. Домашнє завдання