Принципи і методи загартовування
Урок – тренінг для 5 класу.
Мета: ознайомити учнів з принципами загартовування, формувати в учнів уявлення про природні фактори, які сприяють зміцненню здоров`я людини; дати поради щодо загартування; розвивати прагнення займатися спортом і загартовуванням, аби зміцнити власне здоров'я, щоденно виконувати комплекс вправ ранкової зарядки ; ознайомити, як наші пращури вміли використовувати народні засоби оздоровлення й загартування; розвивати здоров’язбережувальні життєві навички, надати можливість розвивати відпрацювання навичок комунікації та групової робот; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я та способу життя,почуття патріотизму, повагу до традицій рідного роду. Обладнання й матеріали : папір А3, стікери, олівці, фломастери, маркери, ножиці, скотч, клей, журнали,газети.
Підготувати заздалегідь: плакати «Сонечко» та «Правила нашої групи»; листівки з малюнками, стікери (для написання очікувань учнів); маленькі кольорові клейкі аркуші для кожного учасника.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Вправа «Знайомство»
А) Учні отримують бейджики, на яких записують своє ім’я так, як би вони хотіли, щоб до них зверталися..
Б) Учасники тренінгу озвучують ім’я та продовжують речення ,, Для мене здоров’я- це…’’
2. Правила роботи на тренінгу. Учні , дивлячись на ілюстративний матеріал (сюжетні малюнки, світлини або слайди презентації) мають сформулювати правила роботи на тренінгу .
3. Оголошення теми уроку.
4. Вправа «Очікування». На столах є стікери ,, хмаринки” . На дошці ,,Сонечко”. Необхідно написати на хмаринці свої очікування від тренінгу. Потім кожен з учасників по черзі виголошує їх і приклеює, закриваючи сонечко. В кінці тренінгу їх знімають або залишають, залежно від того, чи справдились очікування учасників .
5. Актуалізація опорних знань.
Гра «Розсипанка»
Для її проведення учні об’єднуються у три групи ,,Зима”, ,,Мороз”, ,,Сніг”.
Завдання: Зберіть розсипані слова та прочитайте приказки.
− Що вони означають для кожного з вас?
,, В здоровому тілі — здоровий дух”.
,, Холоду не бійся, сам по пояс мийся”. ,, Хто день починає з зарядки, у того все буде в порядку».
ІІ. Основна частина.
Учитель. Щоб бути витривалим, мати міцне здоров'я, не боятися застуди і хвороб, треба загартовуватися. Існує така притча. У Стародавньому Римі в холодний день тепло одягнений юнак зустрів старого воїна. На воїні була лише натільна пов'язка. − Як ти, старий, не змерз у такий холод? — запитав юнак. − Але ж ти не закриваєш обличчя? — відповів воїн. − Та це ж лице, воно звикло! — здивувався юнак. −То уяви собі, що я — весь обличчя, — відповів старий воїн. Обличчя звикає до холоду, до змін температури. Так має звикнути і все тіло. Потрібне тренування.
Людина – частина природи. Тому відчуває її вплив, щоразу пристосовується до змін у природному середовищі. Щоб легше і швидше переносити зміни погоди, слід загартовува-тися.
Які природні чинники використовують для зміцнення здоров’я? Відгадайте загадки і зрозумієте, що допомагає нам загартовуватись.
а). Бродить самотнє вогняне око,
усюди, де буває, поглядом зігріває ( сонце)
б) Я і хмара, і туман,
І струмок , і океан,
І літаю, і біжу,
І замерзнуть можу! (вода)
в) Воно таке велике,
Що займає цілий світ!
Воно таке маленьке,
Що в найменшу щілину зайде! ( повітря)
Загартування – це, насамперед, система тренування, яка спрямована на пристосування організму до добових, сезонних, періодичних або раптових змін температури, освітлення, магнітного та електричного полів Землі. Загартовування підвищує стійкість організму до несприятливих впливів холоду, спеки, зниженого атмосферного тиску, сонячної радіації. Дитина стає стійкішою до зовнішніх подразників, менше хворіє. Принципи загартування: поступовість загартування ; регулярність проведення процедур; урахування індивідуальних особливостей людини і стану її здоров’я; комплексність дій природних чинників.
Методи загартовування відомі з давніх часів. Перші відомості дійшли до нас з індійського епосу Рігведа (1500 р. до н.е.). Загартовування як профілактичний засіб рекомендували такі видатні вчені старовини, як Гіппократ, Демокріт, Асклепіад та інші. В залежності від того, за допомогою яких ресурсів відбувається загартовування, існує кілька методів. Методи загартування повітряне загартовування; сонячне загартовування; водне загартовування.
Об’єднання в групи. ,, Пазли” ( за малюнками розрізаними на частини). Кожен учень отримує ,,пазл”, який є частиною цілого зображення. Потрібно об’єднатись у групи, знайшовши учнів із іншими частинками того самого малюнка. Так утворюються групи ,, Сонце” , ,, Вода” , ,, Повітря”
Робота в групах.
Завдання 1. Виберіть форми і методи загартування відповідно до назви групи.
Умивання холодною водою, обтирання мокрим рушником, щоденні прогулянки на свіжому повітрі в будь – яку погоду, прийняття душу, систематичне миття ніг холодною водою, купання в річці, плавання в басейні, ходити влітку босоніж, засмагання, гра в сніжки, гра в бадмінтон, провітрювання кімнати, обливання, сон з відчиненим вікном.
Завдання 2. Складання правил загартування. Кожна група отримує інформацію, з якою потрібно ознайомитись та розповісти однокласникам. ( Текст і Додаток 1)
Скласти поради у вигляді малюнків, коміксів, колажів і презентувати.
Правила загартування за допомогою сонячних променів.
З історичних джерел .Як і стародавні слов’яни, запорозькі козаки дуже високо цінували цілющі властивості сонячного проміння, тому прагнули якнайдовше перебувати під його дією. Француз Н. де Бартеон, характеризуючи козаків, порівнював їх з індійцями: «... Засмаглі на сонці, як індійці...». Відомий історик Й. Мюллер писав: «...Козаки становлять собою дужих, загартованих на сонці людей...». Слід ураховувати, що козаки жили на берегах річок, озер і ставків, де ультрафіолетових променів значно більше, тому що вони відбиваються від води. Під дією сонячного проміння підвищувався тонус центральної нервової системи, посилювалося потовиділення, знищувалися мікроби.
У результаті тривалого перебування козаків на сонці відбувалася пігментація шкіри (набувала коричневого кольору). Вона захищала запорожця від надмірного сприймання ультрафіолетових променів.
Сонячне випромінювання покращує обмін речовин, підсилює кровообіг, стимулює травлення, покращує загальний тонус організму, збільшує стійкість до інфекцій.
Якщо за якимись причинами людський організм позбавляється можливості широко користатися сонячним світлом, то в організмі виникають численні порушення фізіологічних функцій. У цих випадках розвивається стан за назвою світлове голодування. У дітей світлове голодування приводить до захворювання рахітом, у дорослих знижує працездатність, підвищує схильність до простудних захворювань, викликає погіршення самопочуття і сну.
4. Найкраще засмагати до 11 години ранку й після17-ої години дня.
5. У перші дні засмагай не більше 10 хвилин
6. Не перегрівайся!
7. При проведенні сонячних ванн, потрібно пити достатньо рідини.
Правила загартування водою.
З історичних джерел. Знання наших прадідів про цілющі властивості води на багато тисячоліть випередили останні наукові дослідження. Народна медицина стверджує, що перенесення “енергії життя” в живому організмі здійснюється за допомогою води. Неабиякого поширення серед запорожців набуло загартування водою. За словами Д. Яворницького, «козаки вставали на ноги зі сходом сонця, зразу ж умивалися холодною, джерельною або річковою водою». Раціональним є те, що козаки проводили водні процедури рано-вранці, коли шкіра рівномірно зігріта, що забезпечувало хорошу судинну реакцію.
Загартування водою порівняно з повітрям мало сильніший вплив. Холодна вода спочатку викликає звуження поверхневих кровоносних судин, що містяться у шкірі та в підшкір’ї. Із них кров потрапляє у глибоко розміщені судини, з’являється «гусяча шкіра». Після цього серце починає працювати енергійніше, кровоносні судини розширюються, кров знову переміщується до шкіри, з’являється відчуття тепла. Така своєрідна гімнастика, завдяки якій судини своєчасно розширюються і звужуються залежно від температурних умов, дозволяла козакам швидко адаптуватися до мінливого середовища.
З-поміж різноманітних фізичних вправ нерідко козаки віддавали перевагу плаванню. З одного боку, воно мало прикладну спрямованість. У ті часи вижити, не вміючи плавати, було практично неможливо. З іншого — плавання є одним із найефективніших способів загартування. Воно має велике оздоровче значення, зміцнює серцево-судинну, дихальну і м’язову системи, сприяє гармонійному розвитку особистості. Купалися запорожці не тільки влітку, а й восени, а хто і всю зиму.
На організм людини позитивно впливають такі водні процедури, як обливання, обтирання, душ, купання. Вони покращують обмін речовин, стимулюють діяльність нервової системи.
Правила загартування повітрям.
З історичних джерел. Як відомо, козаки жили серед квітучої природи з чистим і свіжим повітрям. За давнім звичаєм більшу частину року вони ходили в легкому одязі, без головних уборів, часто босими і з оголеним торсом, що мало добрий ефект.
Завдяки постійному перебуванню на повітрі організм козаків поступово пристосовувався до температури довкілля, що була нижчою за температуру тіла. Непомітно зникало збудження, поліпшувався сон, з’являвся бадьорий і життєрадісний настрій. Позитивно повітряні ванни впливали і на серцево-судинну систему, сприяли нормалізації артеріального тиску й поліпшували роботу серця.
Дуже велике значення для загартування козаків мав сон просто неба, уявою і душею сягали в невідомі світи, прагнули проникнути в таємниці Космосу.
Cон на свіжому повітьрі підвищував стійкість організму до простудних захворювань верхніх дихальних шляхів.
Повітря — найбільш універсальний засіб загартовування. Повітря впливає практично на всі системи організму (серцево-судинну, дихальну, травну та інші). Воно є ефективним засобом зміцнення здоров’я. Теплі повітряні ванни не загартовують організм, але позитивно впливають на нього. Більш суттєвий вплив мають прохолодні і помірно холодні повітряні ванни.
1. Щоденні прогулянки та ігри на свіжому повітрі.
2. Сон при відкритій кватирці.
3.Кращий час для загартовування повітрям - ранкові години.
Не рекомендується натще серце або відразу після їжі.
4. Одягатися за погодою – не перегрівати і не переохолоджувати свій організм. Одяг має забезпечувати вільну циркуляцію повітря.
Презентація груп.
Руханка:
Сильний вітер до землі
гне дерева молоді, (присідають)
А вони ростуть, міцніють (піднімаються)
Вгору тягнуться, радіють. (встають навшпиньки, руки тягнуть вгору)
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Один і два, три і чотири —
Набираємося сили.
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.
Вправа « Мозковий штурм»
Вправа «Ланцюг здоров'я»
Учні на окремих стікерах записують, що потрібно людині, щоб бути здоровою, а потім прикріплюють їх на дошці або на великому аркуші паперу, створюючи ланцюг здоров'я.
Домашнє завдання.
Вправа «Очікування» Мої очікування…( виправдвлися чи не виправдалися) і тому моя хмаринка ….( відкрила сонечко чи ні…)
Учні супроводжують свої відповіді прикріплюванням символів на плакат «Сонечко».
Вправа «Відкритий мікрофон» -
Прощання. Учні підводяться і ланцюжком по черзі кладуть руку на плече своєму сусіду, бажаючи йому здоров’я. Коли коло замкнеться , разом кажуть ,,Будьмо здорові‘‘
Додаток 1
Комплекс загартовуючих процедур для школярів
Процедура |
Умови виконання |
Пори року |
|
Літо |
Осінь- зима |
||
Повітряні ванни |
Температура повітря, ᵒС Тривалість, хв |
16 - 22 від 30 |
14 - 20 10 - 45 |
Сонячно- повітряні ванни |
Тривалість, хв |
5 - 40 |
- |
Обтирання |
Температура повітря, ᵒС Температура води, ᵒС Тривалість, хв |
18 - 20 16 - 32 1 - 1,5 |
18 - 20 14 - 32 1 - 1,5 |
Обливання з душу |
Температура повітря, ᵒС Температура води, ᵒС Тривалість, хв |
18 - 20 16 - 33 1 - 1,5 |
18 - 20 16 - 34 1 - 1,5 |
Купання у відкритому водоймищі |
Температура повітря, ᵒС Температура води, ᵒС Тривалість, хв |
Не нижче 18 Не нижче 18 3 - 15 |
- - - |
Прогулянки та ігри на повітрі |
Тривалість, год |
Без обмежень |
2 - 3,5 |
Сон на повітрі |
Тривалість, год |
Без обмежень |
1 |
Список використаної літератури