Урок-тренінг ,,Принципи і методи загартовування"

Про матеріал
Матеріал уроку - тренінгу для 5 класу допоможе вчителю ознайомити учнів з принципами загартовування, сформувати уявлення про природні фактори, які сприяють зміцненню здоров`я людини; дати поради щодо загартування; розвивати прагнення займатися спортом і загартовуванням, аби зміцнити власне здоров'я, ; ознайомити, як наші пращури вміли використовувати народні засоби оздоровлення й загартування; розвивати здоров’язбережувальні життєві навички, надати можливість розвивати відпрацювання навичок комунікації та групової робот; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я та способу життя,почуття патріотизму, повагу до традицій рідного роду.
Перегляд файлу

 

 

  Принципи і методи загартовування

Урок – тренінг для 5 класу.

 

 Мета: ознайомити учнів з принципами загартовування, формувати в учнів уявлення про природні фактори, які сприяють зміцненню здоров`я людини; дати поради щодо загартування; розвивати прагнення займатися спортом і загартовуванням, аби зміцнити власне здоров'я, що­денно виконувати комплекс вправ ранкової зарядки ; ознайомити, як наші пращури вміли використовувати народні засоби оздоровлення й загартування; розвивати здоров’язбережувальні життєві навички, надати можливість розвивати відпрацювання навичок комунікації та групової робот; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я та способу життя,почуття  патріотизму, повагу до традицій рідного роду.                                                                                                                                       Обладнання й матеріали : папір А3, стікери, олівці, фломастери, маркери, ножиці, скотч, клей, журнали,газети.
Підготувати заздалегідь: плакати «Сонечко» та «Правила нашої групи»; листівки з малюнками, стікери (для написання очікувань учнів); маленькі кольорові клейкі аркуші для кожного учасника.

Хід уроку

І. Вступна частина

1. Вправа «Знайомство»

А)  Учні отримують бейджики, на яких записують своє ім’я так, як би вони хотіли, щоб до них зверталися..

Б) Учасники тренінгу озвучують  ім’я та продовжують речення ,, Для мене здоровя- це…’’

                                                                                                                  

2. Правила роботи на тренінгу.                                                                                                        Учні , дивлячись на ілюстративний матеріал (сюжетні малюнки, світлини або слайди презентації) мають сформулювати правила роботи на тренінгу .

 

3. Оголошення теми уроку.

4. Вправа «Очікування».                                                                                                                                      На столах є  стікери  ,, хмаринки  . На дошці ,,Сонечко. Необхідно написати  на хмаринці  свої очікування від тренінгу. Потім кожен з учасників по черзі  виголошує їх і приклеює, закриваючи  сонечко. В кінці тренінгу їх знімають або залишають, залежно від того, чи справдились очікування учасників .

 5.   Актуалізація опорних знань.

Гра «Розсипанка»

Для її проведення учні об’єднуються у три групи ,,Зима”, ,,Мороз”, ,,Сніг”.

Завдання: Зберіть  розсипані слова та прочитайте приказки.

− Що вони означають для кожного з вас?

  ,, В здоровому тілі — здоровий дух”.

  ,, Холоду не бійся, сам по пояс мийся”.                                                                                                    ,, Хто день починає з зарядки, у того все буде в порядку».

ІІ. Основна частина.

Учитель. Щоб бути витривалим, мати міцне здоров'я, не боятися застуди і хвороб, треба загартовуватися.                                                                                                                               Існує така притча. У Стародавньому Римі в холодний день теп­ло одягнений юнак зустрів старого воїна. На воїні була лише натільна пов'язка.                                                                     Як ти, старий, не змерз у такий холод? — запитав юнак.                                                            − Але ж ти не закриваєш обличчя? — відповів воїн.                                                                        − Та це ж лице, воно звикло! — здивувався юнак.                                                                           −То уяви собі, що я — весь обличчя, — відповів старий воїн. Обличчя звикає до холоду, до змін температури. Так має звикнути і все тіло. Потрібне тренування.

     Людина – частина природи. Тому відчуває її вплив, щоразу пристосовується до змін у природному середовищі. Щоб легше і швидше переносити зміни погоди, слід загартовува-тися.

    Які природні чинники використовують для зміцнення здоров’я? Відгадайте загадки і зрозумієте, що допомагає нам загартовуватись.

а). Бродить самотнє вогняне око,

    усюди, де буває, поглядом зігріває ( сонце)

б) Я і хмара, і туман,

    І струмок , і океан,

    І літаю, і біжу,

    І замерзнуть можу!  (вода)

в) Воно таке велике,

    Що займає цілий світ!

    Воно таке маленьке,

    Що в найменшу щілину зайде! ( повітря)

      Загартування – це, насамперед,  система тренування, яка спрямована на пристосування організму до добових, сезонних, періодичних або раптових змін температури, освітлення, магнітного та електричного полів Землі.  Загартовування підвищує стійкість організму до несприятливих впливів холоду, спеки, зниженого атмосферного тиску, сонячної радіації. Дитина стає  стійкішою до зовнішніх подразників, менше хворіє.                                                         Принципи загартування:                                                                                                              поступовість загартування ;                                                                                          регулярність проведення процедур;                                                                                      урахування індивідуальних особливостей людини і стану її здоров’я;                     комплексність дій природних чинників.                                                                                                                

      Методи загартовування відомі з давніх часів. Перші відомості дійшли   до нас з індійського епосу Рігведа (1500 р. до н.е.).    Загартовування як профілактичний засіб рекомендували такі видатні вчені старовини, як Гіппократ, Демокріт, Асклепіад та інші.         В залежності від того, за допомогою яких ресурсів відбувається загартовування, існує кілька методів.                                                                                                                                           Методи загартування                                                                                                                                       повітряне загартовування;                                                                                                         сонячне загартовування;                                                                                                                водне загартовування.

 

Об’єднання в групи. ,, Пазли” ( за малюнками розрізаними на частини).                          Кожен учень отримує ,,пазл”, який є частиною цілого зображення. Потрібно об’єднатись у групи, знайшовши учнів із іншими частинками того самого малюнка. Так утворюються групи ,, Сонце” , ,, Вода” , ,, Повітря

Робота в групах.

Завдання 1.  Виберіть форми і методи загартування відповідно до назви групи.

Умивання холодною водою, обтирання мокрим рушником, щоденні прогулянки на свіжому повітрі в будь – яку погоду, прийняття душу, систематичне миття ніг холодною водою, купання в річці, плавання в басейні, ходити влітку босоніж, засмагання, гра в сніжки, гра в бадмінтон, провітрювання кімнати, обливання, сон з відчиненим вікном.

 Завдання 2. Складання правил загартування. Кожна група отримує інформацію, з якою потрібно ознайомитись та розповісти однокласникам.   ( Текст і Додаток 1)

Скласти поради у вигляді малюнків, коміксів, колажів і презентувати.

 

Правила загартування за допомогою  сонячних променів.

https://uamodna.com/assets/articles/image/4/m/9/4m9npycp/fullsize.jpgЗ історичних джерел .Як і стародавні слов’яни, запо­розькі козаки дуже високо цінували цілющі властивості сонячного про­міння, тому прагнули якнайдовше перебувати під його дією. Француз Н. де Бартеон, характеризуючи коза­ків, порівнював їх з індійцями: «... Засмаглі на сонці, як індійці...». Відо­мий історик Й. Мюллер писав: «...Козаки становлять собою дужих, загартованих на сонці людей...». Слід ураховувати, що козаки жили на берегах річок, озер і став­ків, де ультрафіолетових променів значно більше, тому що вони відби­ваються від води. Під дією сонячно­го проміння підвищувався тонус центральної нервової системи, по­силювалося потовиділення, знищу­валися мікроби.

У результаті тривалого перебу­вання козаків на сонці відбувалася пігментація шкіри (набувала корич­невого кольору). Вона захищала за­порожця від надмірного сприймання ультрафіолетових променів.

 

     Сонячне випромінювання покращує обмін речовин, підсилює кровообіг, стимулює травлення, покращує загальний тонус організму, збільшує стійкість до інфекцій.

     Якщо за якимись причинами людський організм позбавляється можливості широко користатися сонячним світлом, то в організмі виникають численні порушення фізіологічних функцій. У цих випадках розвивається стан за назвою світлове голодування. У дітей світлове голодування приводить до захворювання рахітом, у дорослих знижує працездатність, підвищує схильність до простудних захворювань, викликає погіршення самопочуття і сну.

 

  1. Сонячні ванни рекомендується приймати не раніше, ніж за 1,5 години після їди, а по закінченню корисно обливатися прохолодною водою (16-18 ᵒС) або скупатися та добре розтертися рушником.
  2. Перед засмаганням прийняти повітряну ванну у затінку.
  3. Захищай голову від сонячних променів.

 4.  Найкраще засмагати до 11 години ранку й після17-ої години дня.

      5.  У перші дні засмагай не більше 10 хвилин

  6.  Не перегрівайся!

  7. При проведенні сонячних ванн, потрібно пити достатньо рідини.

 

Правила загартування водою.     

З історичних джерел. Знання наших прадідів про цілющі властивості води на багато тисячоліть випередили останні наукові дослідження. Народна медицина стверджує, що перенесення “енергії життя” в живому організмі здійснюється за допомогою води. Неабияко­го поширення серед запорожців на­було загартування водою. За словами Д. Яворницького, «козаки вставали на ноги зі сходом сонця, зразу ж уми­валися холодною, джерельною або річковою водою».  Раціональним є те, що козаки про­водили водні процедури рано-вранці, коли шкіра рівномірно зігріта, що за­безпечувало хорошу судинну реак­цію.

Загартування водою порівняно з повітрям мало сильніший вплив. Холодна вода спочатку викликає зву­ження поверхневих кровоносних су­дин, що містяться у шкірі та в підшкір’ї. Із них кров потрапляє у глибоко розміщені судини, з’яв­ляється «гусяча шкіра». Після цього серце починає працювати енергійні­ше, кровоносні судини розширю­ються, кров знову переміщується до шкіри, з’являється відчуття тепла. Така своєрідна гімнастика, завдяки якій судини своєчасно розширю­ються і звужуються залежно від тем­пературних умов, дозволяла козакам швидко адаптуватися до мінливого середовища.

З-поміж різноманітних фізичних вправ нерідко козаки віддавали пере­вагу плаванню. З одного боку, воно мало прикладну спрямованість. У ті часи вижити, не вміючи плавати, було практично неможливо. З іншо­го — плавання є одним із найефек­тивніших способів загартування. Воно має велике оздоровче значення, зміцнює серцево-судинну, дихальну і м’язову системи, сприяє гармоній­ному розвитку особистості. Купалися запо­рожці не тільки влітку, а й восени, а хто і всю зиму.

     На організм людини позитивно впливають такі водні процедури, як обливання, обтирання, душ, купання. Вони покращують обмін речовин, стимулюють діяльність нервової системи.

  1.  Обтирай тулуб змоченими у воді руками, а потім енергійно розітри шкіру рушником до приємної теплоти.
  2. Найкращий час проведення процедури – ранок , після фізичної зарядки.
  3. Приймання душу. Починати процедуру при температурі води 30-35 ᵒС та знижувати її щоденно на 1-2ᵒС.  Температуру води знижувати поступово до15ᵒС
  4. Дуже корисний контрастний душ, тобто зміні теплої та холодної води 5-6 разів.
  5. Холодні ванни для ніг. Найкращий час – перед сном. Тривалість процедури -1 – 2 хвилини.
  6. Влітку купайся й плавай у природних і штучних водоймах, взимку –в басейні.
  7. До методів загартування водою належить обтирання снігом, але це потрібно робити лише після тривалого загартування холодною водою.

 

Правила загартування повітрям.

https://znaj.ua/crops/b87a80/620x0/1/0/2018/08/26/11.jpg   З історичних джерел.    Як відомо, козаки жили серед квітучої природи з чистим і свіжим повітрям. За давнім звичаєм більшу частину року вони ходили в легкому одязі, без головних уборів, часто бо­сими і з оголеним торсом, що мало добрий ефект.

Завдяки постійному перебуванню на повітрі організм козаків поступово пристосовувався до температури дов­кілля, що була нижчою за температу­ру тіла. Непомітно зникало збуджен­ня, поліпшувався сон, з’являвся бадьорий і життєрадісний настрій. Позитивно повітряні ванни впливали і на серцево-судинну систему, спри­яли нормалізації артеріального тиску й поліпшували роботу серця.

Дуже велике значення для загарту­вання козаків мав сон просто неба, уявою і душею сягали в невідомі світи, прагнули проникнути в таємниці Космосу.

Cон на свіжому повітьрі  підвищував стійкість ор­ганізму до простудних захворювань верхніх дихальних шляхів.

Повітря — найбільш універсальний засіб загартовування. Повітря впливає практично на всі системи організму (серцево-судинну, дихальну, травну та інші). Воно є ефективним засобом зміцнення здоров’я. Теплі повітряні ванни не загартовують організм, але позитивно впливають на нього. Більш суттєвий вплив мають прохолодні і помірно холодні повітряні ванни.

   1. Щоденні прогулянки та ігри на свіжому повітрі.

     2. Сон при відкритій кватирці.

        3.Кращий час для загартовування повітрям  - ранкові години.

Не рекомендується натще серце або відразу після їжі.

        4. Одягатися  за погодою – не перегрівати і не переохолоджувати  свій організм. Одяг має забезпечувати вільну циркуляцію повітря.

Презентація груп.

Руханка:

Сильний вітер до землі 

гне дерева молоді, (присідають)

А вони ростуть, міцніють (піднімаються)

Вгору тягнуться, радіють. (встають навшпиньки, руки тягнуть вгору)

І направо, і наліво,

Щоб нічого не боліло.

Один і два, три і чотири —

Набираємося сили.

Нахилились, повернулись,

До товариша всміхнулись.

 

Вправа « Мозковий штурм»

  • Чи можна починати загартування з купання в дуже холодній воді?
  • Чи можна приймати сончні ванни цілий день?
  • Чому при загартуванні необхідна регулярність?
  • Як ви думаєте, чому ходіння босоніжвважають методом загартування?
  • Наведіть приклади загартування в різні пори року.
  • Для чого необхідно контролювати стан здоров'я людини, яка загартовується?

 

Вправа «Ланцюг здоров'я»

Учні на окремих стікерах записують, що потрібно людині, щоб бути здоровою, а потім прикріплюють їх на дошці або на великому аркуші паперу, створюючи ланцюг здоров'я.

Домашнє завдання.

 

Вправа «Очікування» Мої очікування…( виправдвлися чи не виправдалися) і тому моя хмаринка ….( відкрила сонечко чи ні…)

Учні супроводжують свої відповіді прикріплюванням символів на плакат «Сонечко».

Вправа «Відкритий мікрофон» -  

  • Яка інформація з матеріалів уроку виявилась найбільш цікавою і корисною?
  • Які думки та побажання виникли у вас сьогодні на уроці?
  • Якою інформацією ви поділитесь з батьками?.Для чого потрібно загартовуватися?

 

Прощання. Учні підводяться і ланцюжком по черзі кладуть руку на плече своєму сусіду, бажаючи йому здоров’я. Коли коло замкнеться , разом кажуть ,,Будьмо здорові‘‘                                                                                  

 

 

                                                                                                                            Додаток 1

Комплекс загартовуючих процедур для школярів

    Процедура

Умови виконання

Пори  року

Літо

Осінь- зима

Повітряні ванни

Температура повітря, ᵒС

Тривалість, хв

16 - 22

від 30

14 - 20

10 - 45

Сонячно- повітряні  ванни

Тривалість, хв

5 - 40

-

Обтирання

Температура повітря,  ᵒС

Температура води, ᵒС Тривалість, хв

18 - 20

16 - 32

1 - 1,5

18 - 20

14 - 32

1 - 1,5

Обливання з душу

Температура повітря, ᵒС

Температура води, ᵒС

Тривалість, хв

18 - 20

16 - 33

1 - 1,5

18 - 20

16 - 34

1 - 1,5

Купання у  відкритому водоймищі

Температура повітря, ᵒС

Температура води, ᵒС

Тривалість, хв

Не нижче 18

Не нижче 18

3 - 15

-

-

-

Прогулянки та ігри на повітрі

Тривалість, год

Без обмежень

2 - 3,5

Сон на повітрі

Тривалість, год

Без обмежень

1


 

 

 

Список використаної літератури

 

  1.  Основи здоров’я: підруч. для 5-го кл. загальноосвіт.навч.закладів /Бойченко Т.Є., Василенко С.В.Гущина та інш. Генеза,2018

 

  1. Загартування організму: плюси і мінуси різних методик. – К., 1994.
  2. http://bibliograph.com.ua
  3. Джерело:http://spadok.org.ua/zilnytstvo/blog
    © СПАДЩИНА ПРЕДКІВ

 

docx
Додано
20 лютого
Переглядів
330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку