Захворювання нирок та їх профілактика.

Про матеріал

Мета уроку відповідно до наскрізних ліній:

  • формувати предметні компетентності (домінанта «Здоров'я і безпека» - причини та симптоми найпоширеніших хвороб сечовидільної системи, засоби профілактики);
  • формувати ключові компетентності:

а) домінанта - «Підприємливість і фінансова грамотність» (самостійне добування знань, їх трансформація, відтворення; розвиток усної мови, логічного мислення);

б) домінанта - «Громадянська відповідальність» (риси особистості: самостійність, об'єктивність, адекватність, рефлективність; здоров'я збережувальні навички).

Перегляд файлу

Тема уроку. Захворювання нирок та їх профілактика.

Мета уроку відповідно до наскрізних ліній:

  • формувати предметні компетентності (домінанта «Здоров’я і безпека» - причини та симптоми найпоширеніших хвороб сечовидільної системи, засоби профілактики);
  • формувати ключові компетентності:

а) домінанта - «Підприємливість і фінансова грамотність» (самостійне добування знань, їх трансформація, відтворення; розвиток усної мови, логічного мислення);

б) домінанта - «Громадянська відповідальність»  (риси особистості: самостійність, об’єктивність, адекватність, рефлективність; здоров’я збережувальні  навички).

Тип уроку: вивчення та первинного закріплення знань (комбінований).

Методи методичні прийоми: словесні (бесіда, повідомлення), практичні (робота з підручником, біологічний диктант), наочні (робота з таблицею, малюнками підручника; мультимедійна презентація).

ФОПД: фронтальна, індивідуально-відокремлена, групова.

Обладнання: таблиця «Внутрішня будова людини», мультимедійний прилад – презентація «Рослини, які використовують для профілактики захворювань сечовидільної системи»(селера, кмин, мучниця звичайна, звіробій звичайний, спориш звичайний, шипшина), роздатковий матеріал («скарги хворих», перелік лікарів – вузьких спеціалістів),

    Хід уроку.

І.Організаційний етап:

- привітання;

- визначення відсутніх;

- перевірка готовності учнів до уроку;

- перевірка готовності класного приміщення до уроку;

- організація уваги.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання:

  1. Фронтальне опитування:
  • яку систему органів ми вивчаємо?
  • які органи входять до складу сечовидільної системи?
  1. Тести (зошит – ст.24,25; підручник – ст.123) – 5 балів :
  1. Позначте орган, який НЕ бере участь у виділенні речовин:

а) нирки  б) легені  в) стравохід  г) печінка;

  1. Нефрон входить до складу:

а) нирки  б) сечового міхура  в) сечоводу  г) сечівника;

  1. Укажіть ознаки, які характеризують нирки:

Будова органа - складається з:

Функція органа - виводить з організму

Основною функціональною одиницею органа є:

  1.  трьох шарів м’язів
  1.  сечовину
  1. нейрон
  1.  коркового і мозкового  шарів
  1. вуглекислий газ

2) сечівник

3) хрящової тканини

  1.  неперетравлені рештки їжі

3)  нефрон

 

  1. Визначте послідовність етапів процесу сечоутворення:1) реарбсорція,  2) фільтрація, 3) секреція (2,1,3);
  2. Укажіть органи, які беруть участь у виділенні з організму продуктів обміну:

а) нирки, легені, шкіра, кишечник  б) серце, легені, шкіра. печінка  в) підшлункова залоза, шкіра, кишечник, печінка    г) шлунок, спинний мозок, печінка, шкіра, нирки;

  1. Укажіть, де розташовані ниркові піраміди:

а) у кірковому шарі нирок  б) у мозковому шарі нирок  в) у нирковій мисці    г) надниркових залозах;

  1. Укажіть структурну і функціональну одиницю нирок:

а) альвеола  б) нейрон  в) нефрон   г) канальцевий апарат;

      8. Укажіть кількість вторинної сечі, що утворюється в людини за добу:

а) 1500 л  б) 150 л  в) 1,5 л   г) 0,15 л;

 

10+ - 5б.

8+ -    4б.

6+ -    3б.

4+ -    2б.

ІІІ. Підготовка учнів до засвоєння нових знань (мотивація).

Середня біологічна тривалість життя людини становить близько 90 років, тоді як фактична тривалість життя людей у розвинутих країнах становить 74 роки, а в країнах, що розвиваються, - 56 років; в Україні середня біологічна тривалість життя становить 64 роки. Отже, люди не доживають до середньої тривалості  життя десятки років.

Причина? Хвороби є основною причиною того, що більшість населення Землі помирає передчасно.

Підраховано, що 70% виникнення хвороб залежить від самої людини. «Життя наше коротке, тому що ми ним погано розпоряджаємось» - як ви розумієте вислів давньоримського філософа Сенека?

Сьогодні на уроці ми поговоримо про найпоширеніші хвороби сечовидільної системи та визначимо засоби їхньої профілактики, тому що близько 75 % хвороб дорослих «зароблені» ними у дитинстві чи у підлітковому віці й, щоб їх уникнути, треба досконало володіти знаннями про себе та повною мірою уявляти наслідки дії негативних чинників. Невипадково ще  в епоху феодалізму Фредеріко Джурдані в книзі «Скарби харезмського шаху» писав: «Запам’ятай! Головним скарбом життя є не землі, які ти завоював, не багатства, які у тебе в скриньках, не жінки, які у тебе в гаремі. Головним скарбом життя є здоров’я і, щоб його зберегти, потрібно багато знати!»

 

VІ. Вивчення нового матеріалу.

У зв’язку з реформування системи охорони  здоров’я вводяться сімейні лікарі – саме вони, за необхідністю, будуть давати направлення до вузького спеціаліста.

Учень -  сімейний лікар - ???? До Вас прийшли хворі з певними симптомами;  до якого вузького спеціаліста Ви їх направити?

 Учні – хворі:

 

1.Загальна слабкість, головні болі, запаморочення, стискання за грудиною, інколи втрата свідомості (кардіолог);

 

2.Часте та болісне сечовипускання, підвищення температури тіла, біль у поперековій ділянці, сонливість, загальне нездужання (нефролог);

 

3.Гострий біль праворуч унизу живота, підвищення температури тіла, озноб, нудота, блювання (хірург).

 

 Таким чином, симптоми хвороб сечовидільної системи – часте та болісне сечовипускання, підвищення температури тіла, біль у поперековій ділянці, сонливість, загальне нездужання.

Ще які симптоми характерні для хвороб сечовидільної системи (підручник - ст.124)? -  набряки, зміна кількості (чи мало, чи багато) та кольору сечі, головний біль, підвищений артеріальний тиск, анемія, слабкість.  

Що ж це за хвороби? Користуючись підручником  (ст.124, 125), виконати завдання у зошиті (у парах - ст. 27, №5): установіть відповідність між захворюваннями та їх описами + допишіть пропущену хворобу (всього 5 +):

 

 

 

 

  1. Пієлонефрит (Г)

А) Запалення клубочків нефронів під впливом інфекцій

  1. Уретрит (В)

Б) Запалення слизової оболонки сечового міхура внаслідок проникнення в нього хвороботворної бактерії

  1. Цистит (Б)

В) Запалення сечівника, яке виникло через потрапляння до нього стрептококів

  1. Гломерулонефрит (А)

Г) Запалення ниркових мисок під впливом інфекції

      5.Сечокамяна хвороба (Д)

Д) Утворення в нирці камінців унаслідок відкладення солей із сечі

Користуючись підручником (§25):

1) з’ясувати головні причини хвороб сечовидільної системи (інфекція в організмі, недотримання правил особистої гігієни, переохолодження):

- є інфекція низхідна та висхідна (потрапляння до органів сечовидільної системи хвороботворних мікроорганізмів з різних осередків інфекції, наприклад, під час ангіни – це інфекція???, а висхідна інфекція розвивається при недотримання правил особистої гігієни);

- причинами хвороб сечовидільної системи, особливо нирок, можуть стати отруйні речовини (алкоголь, ртуть, нафталін, отрута комах та ін.)  та деякі ліки, зокрема антибіотики;

2) визначити заходи профілактики хвороб сечовидільної системи (загартування, правильне харчування - ???, дотримання правил особистої гігієни, уникати передозування ліків та потрапляння до організму алкоголю, наркотиків і токсинів);

3) розглянути рослини, які використовують для профілактики захворювань сечовидільної системи (мал. 105) – назва рослини, ії значення та рецепт використання із статті «Цікаво знати»:

  • липа (чай із квітів) посилює і прискорює скорочення ниркової миски та сечоводів, солі та «камінці» проштовхуються до сечового міхура;
  • кавун розчиняє солі та запобігає утворенню в нирках «камінців» і піску;
  • кріп (настій з насіння) заспокоює ниркову коліку, розчиняє «камінці»;
  • хвощ польовий (відвар трави) діє і як липовий чай;
  • селера, кмин, мучниця звичайна, звіробій звичайний, спориш звичайний (відвар трави), плоди шипшини використовують для профілактики сечокам’яної хвороби.

V. Первинна перевірка засвоєння знань. Первинне закріплення знань.

І. Підручник –ст.127 (тести) – 5+:

1.Укажіть орган сечовидільної системи, ураження якого спричиняє цистит:

а) нирки  б) сечоводи  в) сечівник  г) сечівний міхур;

2.Укажіть захворювання нирок, під час якого уражена ниркова миска:

а) уретрит  б) гломерулонефрит   в) пієлонефрит  г) цистит;

  1. Виберіть ознаки,  характерні для сечокам’яної хвороби:

 

 А Орган, у якому утворюються «камінці»

Б Ознака хвороби

В Основна причина виникнення

1 сечівник

1 печія

1 зловживання солоними стравами

2 сечовий міхур

2 сильний біль

2 зловживання солодощами

3 нирка

  1. анемія

3 зловживання соками

 

10+  - 5б.

8+ -    4б.

6+ -    3б.

4+ -    2б.

 

VІ. Підведення підсумків уроку, рефлексія.

А. Цінування (оцінювання – за бажанням).

Б. «Мікрофон»:

1.Сьогодні я дізнався…

2.Було цікаво… (почути, побачити, працювати в групі, вчитися робити…)

3.Я зрозумів, що…

4.Мене здивувало…

5.Урок дав мені для життя…

 

VІІ. Інформація про домашнє завдання:

  • всім (1 - 6 балів) – вчити § 25;
  • + 2 бали до оцінювання на уроці (ст. 127, «Поміркуйте» - № 2) ;
  • + за бажанням :

а) достатній рівень – інформація про інші хвороби сечовидільної системи (крім тих, що описані в§ 25);

б) творче завдання ст.139 (підручник) №№ 13, 14,15.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Данилюк Дарина Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 березня 2018
Переглядів
6103
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку