Мета уроку відповідно до наскрізних ліній:
а) домінанта - «Підприємливість і фінансова грамотність» (самостійне добування знань, їх трансформація, відтворення; розвиток усної мови, логічного мислення);
б) домінанта - «Громадянська відповідальність» (риси особистості: самостійність, об'єктивність, адекватність, рефлективність; здоров'я збережувальні навички).
Тема уроку. Захворювання нирок та їх профілактика.
Мета уроку відповідно до наскрізних ліній:
а) домінанта - «Підприємливість і фінансова грамотність» (самостійне добування знань, їх трансформація, відтворення; розвиток усної мови, логічного мислення);
б) домінанта - «Громадянська відповідальність» (риси особистості: самостійність, об’єктивність, адекватність, рефлективність; здоров’я збережувальні навички).
Тип уроку: вивчення та первинного закріплення знань (комбінований).
Методи методичні прийоми: словесні (бесіда, повідомлення), практичні (робота з підручником, біологічний диктант), наочні (робота з таблицею, малюнками підручника; мультимедійна презентація).
ФОПД: фронтальна, індивідуально-відокремлена, групова.
Обладнання: таблиця «Внутрішня будова людини», мультимедійний прилад – презентація «Рослини, які використовують для профілактики захворювань сечовидільної системи»(селера, кмин, мучниця звичайна, звіробій звичайний, спориш звичайний, шипшина), роздатковий матеріал («скарги хворих», перелік лікарів – вузьких спеціалістів),
Хід уроку.
І.Організаційний етап:
- привітання;
- визначення відсутніх;
- перевірка готовності учнів до уроку;
- перевірка готовності класного приміщення до уроку;
- організація уваги.
ІІ. Перевірка домашнього завдання:
а) нирки б) легені в) стравохід г) печінка;
а) нирки б) сечового міхура в) сечоводу г) сечівника;
Будова органа - складається з: |
Функція органа - виводить з організму |
Основною функціональною одиницею органа є: |
|
|
|
|
|
2) сечівник |
3) хрящової тканини |
|
3) нефрон |
а) нирки, легені, шкіра, кишечник б) серце, легені, шкіра. печінка в) підшлункова залоза, шкіра, кишечник, печінка г) шлунок, спинний мозок, печінка, шкіра, нирки;
а) у кірковому шарі нирок б) у мозковому шарі нирок в) у нирковій мисці г) надниркових залозах;
а) альвеола б) нейрон в) нефрон г) канальцевий апарат;
8. Укажіть кількість вторинної сечі, що утворюється в людини за добу:
а) 1500 л б) 150 л в) 1,5 л г) 0,15 л;
10+ - 5б.
8+ - 4б.
6+ - 3б.
4+ - 2б.
ІІІ. Підготовка учнів до засвоєння нових знань (мотивація).
Середня біологічна тривалість життя людини становить близько 90 років, тоді як фактична тривалість життя людей у розвинутих країнах становить 74 роки, а в країнах, що розвиваються, - 56 років; в Україні середня біологічна тривалість життя становить 64 роки. Отже, люди не доживають до середньої тривалості життя десятки років.
Причина? Хвороби є основною причиною того, що більшість населення Землі помирає передчасно.
Підраховано, що 70% виникнення хвороб залежить від самої людини. «Життя наше коротке, тому що ми ним погано розпоряджаємось» - як ви розумієте вислів давньоримського філософа Сенека?
Сьогодні на уроці ми поговоримо про найпоширеніші хвороби сечовидільної системи та визначимо засоби їхньої профілактики, тому що близько 75 % хвороб дорослих «зароблені» ними у дитинстві чи у підлітковому віці й, щоб їх уникнути, треба досконало володіти знаннями про себе та повною мірою уявляти наслідки дії негативних чинників. Невипадково ще в епоху феодалізму Фредеріко Джурдані в книзі «Скарби харезмського шаху» писав: «Запам’ятай! Головним скарбом життя є не землі, які ти завоював, не багатства, які у тебе в скриньках, не жінки, які у тебе в гаремі. Головним скарбом життя є здоров’я і, щоб його зберегти, потрібно багато знати!»
VІ. Вивчення нового матеріалу.
У зв’язку з реформування системи охорони здоров’я вводяться сімейні лікарі – саме вони, за необхідністю, будуть давати направлення до вузького спеціаліста.
Учень - сімейний лікар - ???? До Вас прийшли хворі з певними симптомами; до якого вузького спеціаліста Ви їх направити?
Учні – хворі:
1.Загальна слабкість, головні болі, запаморочення, стискання за грудиною, інколи втрата свідомості (кардіолог);
2.Часте та болісне сечовипускання, підвищення температури тіла, біль у поперековій ділянці, сонливість, загальне нездужання (нефролог);
3.Гострий біль праворуч унизу живота, підвищення температури тіла, озноб, нудота, блювання (хірург).
Таким чином, симптоми хвороб сечовидільної системи – часте та болісне сечовипускання, підвищення температури тіла, біль у поперековій ділянці, сонливість, загальне нездужання.
Ще які симптоми характерні для хвороб сечовидільної системи (підручник - ст.124)? - набряки, зміна кількості (чи мало, чи багато) та кольору сечі, головний біль, підвищений артеріальний тиск, анемія, слабкість.
Що ж це за хвороби? Користуючись підручником (ст.124, 125), виконати завдання у зошиті (у парах - ст. 27, №5): установіть відповідність між захворюваннями та їх описами + допишіть пропущену хворобу (всього 5 +):
|
А) Запалення клубочків нефронів під впливом інфекцій |
|
Б) Запалення слизової оболонки сечового міхура внаслідок проникнення в нього хвороботворної бактерії |
|
В) Запалення сечівника, яке виникло через потрапляння до нього стрептококів |
|
Г) Запалення ниркових мисок під впливом інфекції |
5.Сечокам’яна хвороба (Д) |
Д) Утворення в нирці камінців унаслідок відкладення солей із сечі |
Користуючись підручником (§25):
1) з’ясувати головні причини хвороб сечовидільної системи (інфекція в організмі, недотримання правил особистої гігієни, переохолодження):
- є інфекція низхідна та висхідна (потрапляння до органів сечовидільної системи хвороботворних мікроорганізмів з різних осередків інфекції, наприклад, під час ангіни – це інфекція???, а висхідна інфекція розвивається при недотримання правил особистої гігієни);
- причинами хвороб сечовидільної системи, особливо нирок, можуть стати отруйні речовини (алкоголь, ртуть, нафталін, отрута комах та ін.) та деякі ліки, зокрема антибіотики;
2) визначити заходи профілактики хвороб сечовидільної системи (загартування, правильне харчування - ???, дотримання правил особистої гігієни, уникати передозування ліків та потрапляння до організму алкоголю, наркотиків і токсинів);
3) розглянути рослини, які використовують для профілактики захворювань сечовидільної системи (мал. 105) – назва рослини, ії значення та рецепт використання із статті «Цікаво знати»:
V. Первинна перевірка засвоєння знань. Первинне закріплення знань.
І. Підручник –ст.127 (тести) – 5+:
1.Укажіть орган сечовидільної системи, ураження якого спричиняє цистит:
а) нирки б) сечоводи в) сечівник г) сечівний міхур;
2.Укажіть захворювання нирок, під час якого уражена ниркова миска:
а) уретрит б) гломерулонефрит в) пієлонефрит г) цистит;
А Орган, у якому утворюються «камінці» |
Б Ознака хвороби |
В Основна причина виникнення |
1 сечівник |
1 печія |
1 зловживання солоними стравами |
2 сечовий міхур |
2 сильний біль |
2 зловживання солодощами |
3 нирка |
|
3 зловживання соками |
10+ - 5б.
8+ - 4б.
6+ - 3б.
4+ - 2б.
VІ. Підведення підсумків уроку, рефлексія.
А. Цінування (оцінювання – за бажанням).
Б. «Мікрофон»:
1.Сьогодні я дізнався…
2.Було цікаво… (почути, побачити, працювати в групі, вчитися робити…)
3.Я зрозумів, що…
4.Мене здивувало…
5.Урок дав мені для життя…
VІІ. Інформація про домашнє завдання:
а) достатній рівень – інформація про інші хвороби сечовидільної системи (крім тих, що описані в§ 25);
б) творче завдання ст.139 (підручник) №№ 13, 14,15.