КОНЦЕПЦІЯ УРОКУ:
Розповісти про функції та значення кровообігу; показати , що система кровообігу пройшла складний еволюційний розвиток; описати будову серця, указати на наявність двох передсердь і шлуночків, звернути увагу на розєднання правої та лівої половини серця і повне розділення венозної та артеріальної крові, Аа також на наявність системи клапанів, які забезпечують тік крові водному напрямі; перелічити оболонки , що входять до складу стінок серця: ендокард, епікард, міокард; показати , що серце розташовано в особливій серцевій сумці- перикардії; перелічити основні властивості серцевого м'яза: збудливість, провідність, скоротливість.
Учитель біології Олександрівської ЗШ І-ІІІ ступенів Олександрійського району Кіровоградської області
КАНДЕЙКІНА МАЛЬВІНА ЮЛІАНІВНА
Урок біології у 8 класі
ТЕМА: ОРГАНИ КРОВООБІГУ. БУДОВА СЕРЦЯ .
Мета.
Освітня. Ознайомити учнів із органами кровообігу, значенням кровообігу в життєдіяльності організму людини, розглянути особливості будови серця, та його зв'язок з функціями , що виконуються.
Розвиваюча. Розвивати уміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне у матеріалі, що вивчається, уміння логічно мислити та робити відповідні висновки і узагальнення.
Виховна.. Виховувати бережливе ставлення до власного організму.
Тип уроку. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній програмі: поточний
Методи, форми та прийоми:
а) мовний ( розповідь, пояснення, робота з текстом підручника, повідомлення учнів);
б) наочний ( демонстрація малюнків, таблиць, презентацій).
2. Репродуктивний ( заповнення таблиць, схем у робочому зошиті,
актуалізація знань).
3.Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання
4. Візуальний: складання схем.
Міжпредметні зв ́язки: медицина, зоологія, українська література
Матеріали та обладнання: таблиці: «Кровообіг», «Будова серця», «Еволюція кровоносної системи хребетних:, розбірна модель серця, схеми, малюнки
Основні поняття та терміни: кровообіг, судини, капіляри, вени, артерії, серце, ендокард, епікард, міокард, перикардій, передсердя і шлуночки, клапани, збудливість, провідність, електрокардіограма, автоматизм серця.
КОНЦЕПЦІЯ УРОКУ:
Розповісти про функції та значення кровообігу; показати , що система кровообігу пройшла складний еволюційний розвиток; описати будову серця, указати на наявність двох передсердь і шлуночків, звернути увагу на розєднання правої та лівої половини серця і повне розділення венозної та артеріальної крові, Аа також на наявність системи клапанів, які забезпечують тік крові водному напрямі; перелічити оболонки , що входять до складу стінок серця: ендокард, епікард, міокард; показати , що серце розташовано в особливій серцевій сумці- перикардії; перелічити основні властивості серцевого м’яза: збудливість, провідність, скоротливість.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
САМОСТІЙНА РОБОТА
1.Цифровий диктант
Виписати у три колонки номери ознак, що характеризують основні властивості форменних елементів крові:
-еритроцитів---
-лейкоцитів---
-тромбоцитів ---
1.) Діаметр-2-5 мкм
2.) Діаметр-сильно варіює
3.) Діаметр- 7,5 мкм
4.) Форма- амебоїдна
5.) Форма- двовгнутий диск
6.) Форма- частіше неправильна
7.) Кількість в 1 мм- 4000-9000 штук
8.) Кількість в 1 мм- 4-5Х 10 штук
9.) Кількість в 1 мм- 180000-320000 штук
10.) Ядро клітини- є
11.) Ядро клітини- зазвичай відсутнє
12.) Ядро клітини- відсутнє
13.) Місце утворення- червоний кістковий мозок( мегакаріоцити)
14.) Місце утворення- червоний кістковий мозок, лімфатичні вузли, селезінка
15.) Місце утворення- червоний кістковий мозок (еритробласти)
16.)Місце руйнування- печінка й селезінка
17.) Місце руйнування- печінка, лімфатичні вузли й селезінка
18.) Термін життя- 8-11 днів
19.) Термін життя- близько 120 днів
20.) Термін життя- від декількох днів до декількох десятків років
Код крок |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Еритроцити |
3 |
5 |
8 |
12 |
15 |
16 |
19 |
Лейкоцити |
2 |
6 |
7 |
10 |
14 |
17 |
18 |
Тромбоцити |
1 |
4 |
9 |
11 |
13 |
16 |
20 |
2.Дописати речення.
1.) Здатність організму захищати власну цілісність і біологічну індивідуальність-----
2) Особливі білки, що мають здатність специфічно зв’язуватися з антигенами й нейтралізувати їх------
3) Форма імунологічної відповіді, що виявляється у підвищеній чутливості організму до різноманітних алергенів-----
4) Основні складові внутрішнього середовища організму-це -------
5) Червоні кровяні тільця- це--------, білі кровяні тільця- це---------, кровяні пластинки- це------------
ВІДПОВІДІ:
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Проблемне запитання:
- Стародавні вчені вважали, що в організмі існує дві кровоносні системи, що поєднані між собою. Як на вашу думку, вони аргументували таку точку зору?
Перед вивченням нової теми я пропоную невеличку розминку
(Учень читає вірш )
КРАЇНА ЖИТТЯ
Організм наш мудрий дивний,
Як велике місто, край.
Ідеальний, прогресивний,
Мов комп’ютер , порівняй!
Систем тут різних є багато:
Опорно-рухова, травна
І гуморальна, і видільна,
Ще нервова – головна.
Важливий орган величавий
Керує організмом, править.
Удень він б’ється і вночі,
І с І серцем звуть його усі.
По судинах прямує кров,
В ній кисень їздить, мов барон,
А ще поживні речовини,
Всі мінерали й вітаміни.
Еритроцитів тут багато
І не маленька їхня хата.
Є тут гормони, ці хлоп’ята
Вас змусять плакать , реготати.
Така в житті відповідальна
Система нейрогуморальна.
А кров – то сила, вічна, нова
І для людей обов’язкова!
Проходить обговорення змісту вірша
Запитання:
--- Про які системи органів йдеться у вірші?
---- Про які органи йдеться у вірші?
---- Про які речовини йдеться у вірші?
---- Про які тканини говориться у вірші?
----- Яке значення крові?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Я думаю ви всі зрозуміли, що сьогодні ми з вами будемо говорити про кров, серце та кровообіг.
Тема нашого уроку: «Органи кровообігу. Будова серця.»
(Розповідь учителя та короткі повідомлення учнів про історію вивчення кровообігу, відкриття кровоносних судин та видатних вчених цієї галузі.)
ВЧИТЕЛЬ: Вивчення кровообігу має свою історію. 1800 років тому вважали, що центром кровообігу є не серце, а інший орган – печінка. Автором цієї теорії був Гален, ІІ століття до нашої ери.
1 УЧЕНЬ: З іменем італійського вченого Марчелла Мальпігі пов’язане відкриття видільної системи комах і кровоносних судин-мальпігієві судини.
2 УЧЕНЬ: Двоє вчених А. Левенгук та М. Мальпігі незалежно один від одного відкрили капіляри.
3 УЧЕНЬ: Кровообіг вивчали десятки вчених. Тільки в Англії У. Гарвею удалося зв’язати у єдине ціле два кола кровообігу. На батьківщині йому споруджено декілька пам’ятників.
4 УЧЕНЬ: Більшість досягнень кардіології України пов’язана з Київською кардіологічною клінікою , якою керував видатний вчений М.М.Амосов.
Розповідь учителя за планом:
(Складання схеми)
ОРГАНИ КРОВООБІГУ
СЕРЦЕ КРОВОНОСНІ СУДИНИ
ВЕНИ АРТЕРІЇ КАПІЛЯРИ
3. Будова серця
(Робота з малюнками, таблицями, муляжем)
Розповідь про кровообіг та складові частини кровоносної системи: серце та судини. Демонстрація муляжу серця.
4. Практична робота“Вивчення кровообігу. Зміни в тканинах при порушенні кровообігу”.
V. Узагальнення та систематизація знань.
1.Виконання практичної роботи: “Вивчення кровообігу. Зміни в тканинах при порушенні кровообігу”.
2.Питання для обговорення:
- чому кров може виконувати свої функції тільки тоді, коли вона рухається?
- завдяки чому можливий рух крові по кровоносних судинах?
- як будова артерій, вен та капілярів пов’язана з їхніми функціями?
VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Опрацювати п.23, конспект уроку