Урок біології у 8 класі "Органи кровообігу. Будова серця"

Про матеріал

КОНЦЕПЦІЯ УРОКУ:

Розповісти про функції та значення кровообігу; показати , що система кровообігу пройшла складний еволюційний розвиток; описати будову серця, указати на наявність двох передсердь і шлуночків, звернути увагу на розєднання правої та лівої половини серця і повне розділення венозної та артеріальної крові, Аа також на наявність системи клапанів, які забезпечують тік крові водному напрямі; перелічити оболонки , що входять до складу стінок серця: ендокард, епікард, міокард; показати , що серце розташовано в особливій серцевій сумці- перикардії; перелічити основні властивості серцевого м'яза: збудливість, провідність, скоротливість.

Перегляд файлу

Учитель біології Олександрівської ЗШ І-ІІІ ступенів Олександрійського району Кіровоградської області

КАНДЕЙКІНА МАЛЬВІНА ЮЛІАНІВНА

 

Урок біології у 8 класі

ТЕМА: ОРГАНИ КРОВООБІГУ.  БУДОВА СЕРЦЯ .

Мета.

Освітня. Ознайомити учнів  із органами кровообігу, значенням кровообігу в життєдіяльності організму людини, розглянути особливості будови серця, та його зв'язок з функціями , що виконуються.

Розвиваюча. Розвивати уміння аналізувати,  порівнювати, виділяти головне у матеріалі, що вивчається, уміння логічно мислити та робити відповідні висновки і узагальнення.

Виховна.. Виховувати бережливе ставлення до власного організму.

Тип уроку. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок

Форма уроку. Синтетична.

   Місце уроку в навчальній програмі: поточний

Методи, форми та прийоми:

  1. Інформаційно-рецептивний:

  а) мовний ( розповідь, пояснення, робота з текстом підручника, повідомлення учнів);

                б) наочний ( демонстрація малюнків, таблиць, презентацій).

                2. Репродуктивний ( заповнення таблиць, схем у робочому зошиті,

                     актуалізація знань).

3.Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання

               4. Візуальний: складання схем.

Міжпредметні зв ́язки: медицина, зоологія, українська література

Матеріали та обладнання: таблиці: «Кровообіг», «Будова серця», «Еволюція кровоносної системи хребетних:, розбірна модель серця, схеми, малюнки

Основні поняття та терміни: кровообіг, судини, капіляри, вени, артерії, серце, ендокард, епікард, міокард, перикардій,  передсердя і шлуночки, клапани, збудливість, провідність, електрокардіограма, автоматизм серця.

КОНЦЕПЦІЯ УРОКУ:

Розповісти про функції та значення кровообігу; показати , що система кровообігу пройшла складний еволюційний розвиток; описати будову серця, указати на наявність двох передсердь і шлуночків, звернути увагу на розєднання правої та лівої половини серця і повне розділення венозної та артеріальної крові,  Аа також на наявність системи клапанів, які забезпечують тік крові водному напрямі; перелічити оболонки , що входять до складу стінок серця:  ендокард, епікард, міокард; показати , що серце розташовано в особливій серцевій сумці- перикардії; перелічити основні властивості серцевого м’яза: збудливість, провідність, скоротливість.

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

САМОСТІЙНА РОБОТА

1.Цифровий диктант

Виписати у три колонки номери ознак, що характеризують основні властивості форменних елементів крові:

-еритроцитів---

-лейкоцитів---

-тромбоцитів ---

1.) Діаметр-2-5 мкм

2.) Діаметр-сильно варіює

3.) Діаметр- 7,5 мкм

4.) Форма- амебоїдна

5.) Форма- двовгнутий диск

6.) Форма-  частіше неправильна

7.) Кількість в 1 мм- 4000-9000 штук

8.)  Кількість в 1 мм- 4-5Х 10  штук

9.) Кількість в 1 мм- 180000-320000 штук

10.) Ядро клітини- є

11.) Ядро клітини- зазвичай відсутнє

12.) Ядро клітини- відсутнє

13.) Місце утворення- червоний кістковий мозок( мегакаріоцити)

14.) Місце утворення- червоний кістковий мозок, лімфатичні вузли, селезінка

15.) Місце утворення- червоний кістковий мозок (еритробласти)

16.)Місце руйнування- печінка й селезінка

17.) Місце руйнування- печінка, лімфатичні вузли  й селезінка

18.) Термін життя- 8-11 днів

19.)  Термін життя-  близько 120 днів

20.) Термін життя- від декількох  днів до декількох десятків років

 

Код крок

1

2

3

4

5

6

7

Еритроцити

3

5

8

12

15

16

19

Лейкоцити

2

6

7

10

14

17

18

Тромбоцити

1

4

9

11

13

16

20

2.Дописати речення.

1.) Здатність організму захищати власну цілісність і біологічну індивідуальність-----

2) Особливі білки, що мають здатність специфічно зв’язуватися з антигенами й нейтралізувати їх------

3)  Форма імунологічної відповіді, що виявляється у підвищеній чутливості організму до різноманітних алергенів-----

4)  Основні складові внутрішнього середовища організму-це -------

5) Червоні кровяні тільця- це--------, білі кровяні тільця- це---------, кровяні пластинки- це------------

ВІДПОВІДІ:

  1. Імунітет
  2. Антитіла
  3. Алергія
  4. Кров, лімфа, тканинна рідина
  5. Еритроцити, лейкоцити, тромбоцити

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

 Проблемне запитання:

- Стародавні вчені вважали, що в організмі існує дві кровоносні системи, що поєднані між собою. Як на вашу думку, вони аргументували таку точку зору?

                            Перед вивченням нової теми я пропоную невеличку розминку

                           (Учень читає вірш )

                                                                                 КРАЇНА ЖИТТЯ

                            Організм наш мудрий дивний,

                             Як велике місто, край.

                             Ідеальний, прогресивний,

                            Мов комп’ютер , порівняй!

                             Систем тут різних є багато:

                             Опорно-рухова, травна

                              І гуморальна, і видільна,

                               Ще нервова – головна.

                                Важливий орган величавий

                               Керує організмом,  править.

                              Удень він б’ється і вночі,

І с                          І серцем звуть його усі.

                              По судинах прямує кров,

                               В ній кисень їздить, мов барон,

                               А ще поживні речовини,

                              Всі мінерали й вітаміни.

                               Еритроцитів тут багато
             І не маленька їхня хата.

                               Є тут гормони, ці хлоп’ята

                               Вас змусять плакать , реготати.

                              Така в житті відповідальна

                               Система нейрогуморальна.

                               А кров – то сила, вічна, нова

                               І для людей обов’язкова!

                                       Проходить обговорення змісту вірша

                                    Запитання:

                                   --- Про які системи органів йдеться у вірші?

                                  ---- Про які органи  йдеться у вірші?

                                  ---- Про які речовини йдеться у вірші?

                                  ---- Про які тканини говориться у вірші?

                                  ----- Яке значення крові?

ІІІ. Вивчення нового  матеріалу

  Я думаю ви всі зрозуміли, що сьогодні ми з вами будемо говорити про кров, серце та кровообіг.

  Тема нашого уроку: «Органи кровообігу. Будова серця.»

(Розповідь учителя та  короткі повідомлення учнів про історію вивчення кровообігу, відкриття кровоносних судин та видатних вчених  цієї галузі.)

ВЧИТЕЛЬ: Вивчення кровообігу має свою історію. 1800 років тому вважали, що центром кровообігу є не серце, а інший орган – печінка. Автором цієї теорії був Гален, ІІ століття до нашої ери.

1 УЧЕНЬ: З іменем італійського вченого  Марчелла Мальпігі  пов’язане відкриття видільної системи комах і кровоносних судин-мальпігієві судини.

2 УЧЕНЬ: Двоє вчених А. Левенгук та М. Мальпігі незалежно один від одного відкрили капіляри.

3 УЧЕНЬ: Кровообіг вивчали десятки вчених. Тільки в Англії У. Гарвею удалося зв’язати у єдине ціле два кола кровообігу. На батьківщині йому споруджено декілька пам’ятників.

4 УЧЕНЬ: Більшість досягнень кардіології України пов’язана з Київською кардіологічною клінікою , якою керував видатний вчений  М.М.Амосов.

Розповідь учителя за планом:

  1. Кровообіг та його значення.
  2. Органи кровообігу

(Складання схеми)

ОРГАНИ КРОВООБІГУ

СЕРЦЕ                                                     КРОВОНОСНІ СУДИНИ

                                                      ВЕНИ            АРТЕРІЇ                КАПІЛЯРИ

 

        3. Будова серця

(Робота з малюнками, таблицями, муляжем)

Розповідь про кровообіг та складові частини кровоносної системи: серце та судини. Демонстрація муляжу серця.

4. Практична робота“Вивчення кровообігу. Зміни в тканинах при порушенні кровообігу”.

 


 

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

 

1.Виконання практичної роботи: “Вивчення кровообігу. Зміни в тканинах при порушенні кровообігу”.

2.Питання для обговорення:

- чому кров може виконувати свої функції тільки тоді, коли вона рухається?

- завдяки чому можливий рух крові по кровоносних судинах?

- як будова артерій, вен та капілярів пов’язана з їхніми функціями?

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

 

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

 Опрацювати п.23, конспект уроку

 

 

 

doc
Додано
15 березня 2018
Переглядів
1148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку