Урок-тренінг з алгебри для 7 класу на тему "Формули скороченого множення"

Про матеріал

Урок-тренінг з використанням хмарних сервісів закріплює знання формул скороченого множення, вміння їх застосовувати до розв'язування практичних задач, раціоналізації дій з числами; розвиває математичне мислення, творчо-пошукову діяльність учнів, інтерес до математики, інформаційно-комунікаційну та математичну компетентності.

Перегляд файлу

 Тема:  Формули скороченого множення

Розробник:  Гавриш С.П., вчитель математики  Скадовської  спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів «Академія творчості»

Предмет:  алгебра

Клас:  7

Тривалість уроку:  45 хв.

Тип уроку:  урок-тренінг з використанням хмарних сервісів

Мета:

1.Освітня: Закріпити знання формул, вміння їх використовувати та навчити застосовувати формули скороченого множення до розв'язування практичних задач, раціоналізації дій з числами;

2. Розвивальна: Розвивати математичне мислення, творчо-пошукову діяльність  учнів, математичну мову, пам’ять, інтерес до математики, уміння вчитися, інформаційно-комунікаційну та  математичну компетентності.

3. Виховна: виховувати пізнавальну діяльність учнів, активність, уважність, самостійність.

Обладнання:  комп’ютери, ноутбуки, планшети, підручник «Алгебра-7 клас» Мерзляк А.В., демонстраційний екран, мультимедійний проектор, презентація в Power Point, листи самооцінки.

Недостатньо мати  добрий розум,  головне —  раціонально                   застосовувати  його.                                                                       Р. Декарт

                                                  Хід уроку

І. Організаційний етап

         Привітання.  Створення націленості на плідну роботу. Пропонується  учням закінчити фразу: "Від сьогоднішнього уроку алгебри я очікую …"

ІІ. Оголошення теми уроку, постановка мети, мотивація для роботи.

ІІІ.  Актуалізація опорних знань.

  1. Повторення формул скороченого множення  (прийом «Брифінг»)

Робота в парах. 

Учні першого ряду задають  питання, що починаються зі слів «Хто ...?»,   «Що? ...?»;  другого ряду, -  що починаються зі слів «Як? ...»,       « Чому? ...»,  третього  ряду  -  «Що спільного ?...» , «В чому особливості?...».

  1. Перевірка домашнього завдання  («Математичний тренажер»)

 

            Тренажер                                                      Перевірка

 1. (а + в)² = … + 2ав + …                         1. (а + в)² = а²+ 2ав + в²

2. (а – в)(а + в) = а² … в²                           2. (а – в)(а + в) = а² - в²

3. (а + в)( а² - … + в²) = а³ + в³                  3. (а + в)( а² - ав + в²) = а³ + в³

4. (а – в)² = а² - …+ в²                                4. (а - в)² = а²- 2ав + в²

5. а³ – в³ =(а - …)( … +ав + в²)                  5. а³ – в³ =(а - в)( а² +ав + в²)

6. (х – 3)² = х² - … + 9                                6. (х – 3)² = х² - 6х + 9

7. (х – 5)(5 + х) = х² … …                          7. (х – 5)(5 + х) = х² - 25

8. (а – 2)( а² + 2а + 4) = а³ … …                 8. (а – 2)( а² + 2а + 4) = а³ - 8

9. (2m + 1)² =4m² +… + 1                           9. (2m + 1)² =4m² +4m + 1

10. 8х³ – 1 = (2х – …)(4х² + … + 1)        10. 8х³ – 1 = (2х – 1)(4х² + 2х + 1)

Після закінчення роботи учні виконують самоперевірку з відповідями на екрані.

  1. Усний рахунок: 1)(МІКСІКЕ  освітнє онлайн  середовище  http://miksike.net.ua.

Прангліміне – онлайновий математичний тренажер, платформа для проведення тренувань і змагань з усного рахунку для всіх зареєстрованих користувачів незалежно від віку (  http://miksike.net.ua/ #pranglimine ).

2) Швидке обчислення:  а)   б) .

   ІV.  Розв’язування тренувальних завдань.  

  1. Проблемно-пошукові завдання  (прийом «А якщо…?»):

            а) А якщо застосувати геометричну інтерпретацію для виведення      формули ?  Чи можливо це?

            б) А якщо змінити показник степеня 2 у формулі  на 4?  Який вигляд матиме формула?

            в) А якщо прибрати подвоєний добуток у формулі ?  Чи отримаємо правильну рівність?

 2. Творчі завдання:  

          а) «Знайти помилку» ( софізм)

      Я доведу, що 2 *1 = 3

 4 – 10 = 9 – 15

4 – 10 + 6 = 9 – 15 + 6

4 – 10 + = 9 – 15 +

( 2 - )2 = ( 3 - )2

     2 -   =  3 -

             2 = 3

        Знайдіть  помилку!

Відповідь : із рівності квадратів не слідує рівність виразів.

         б) Робота в групі (прийом «Придумування»)

Завдання: придумати і розвязати рівняння на використання формули скороченого множення:    І група – з формулою різниці квадратів;

                                           ІІ група – з формулою квадрата двочлена;

                                           ІІІ група – з формулою суми кубів двох виразів.

Представник кожної групи записує розвязання свого рівняння на дошці.

3.  Гра «Кубик – екзаменатор»

        На кожній грані куба записана формула скороченого множення. Викликаний за бажанням учень підкидає кубик, коментує, який вираз випав йому на верхній грані кубика і називає многочлен, в який можна перетворити даний вираз.

 

 

(4z - 3p )2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(q + 5c )3

 

 

 

 

 

(x  + 1 )2

 

 

 

( 7c + 5p )2

 

 

 

  1. Інтерактивна вправа  (з використанням LearningApps.org - додатком Web 2.0 для підтримки процесу навчання і викладання за допомогою інтерактивних модулів). 

Учні переходять за посиланням   http://LearningApps.org/view1961371  і виконують завдання на вибір (індивідуально або з товаришем).

          Завдання: знайти правильний результат піднесення до степеня або правильний розклад на множники заданих виразів.

  1. Завдання на застосування формул скороченого множення в повсякденному житті.

Задача:  Клумба квадратної форми оточена доріжкою, ширина якої 1 м. Площа доріжки 20 . Знайдіть площу клумби.

  Розвязання:  Нехай х м довжина однієї сторони клумби, тоді (х + 2) м – довжина клумби, оточеної доріжкою. Площі квадратів: х м та (х + 2) До того ж різниця площ дорівнює 20 м.  Складемо і розв'яжемо рівняння: (х + 2) – х = 20;  х + 4х + 4 – х = 20;  4х = 16;  х = 4.  Отже, 4 м – довжина сторони клумби, площа клумби S = 4 = 16 (м ).

Відповідь: 16 м

    V. Підсумок  уроку.

          Для перевірки рівня засвоєння теми учні виконують тестові завдання за посиланням   Online Test Pad  «Формули скороченого множення».                                            Результат тестування  учні заносять в свій лист самооцінки.

    VІ.  Заповнення листів самооцінки.  Рефлексія.

 Притча. Йшов мудрець, а назустріч йому три людини , які везли під гарячим сонцем візок з каменями для будівництва. Мудрець зупинився і задав кожному з них питання. В першого запитав «Що ти робив цілий день?» І той з усмішкою відповів,  що цілий день возив камені. У другого мудрець запитав « А що ти робив цілий день?» І той відповідав « А я сумлінно виконував свою роботу.» А третій посміхнувся, його обличчя засвітилося радістю і задоволенням - «А я брав участь у будівництві храму».

Діти, оцініть свою роботу на уроці.  Заповніть листи самооцінки, вкажіть в них, будь ласка,

  • Хто возив камені?
  • Хто сумлінно працював?
  • Хто будував храм?
  • Поділіться своїми враженнями про урок: наскільки сповнилися ваші сподівання: повністю, майже повністю, частково чи не сповнилися.

 

   VІІ.  Домашнє завдання:  повторити уроки  16,17,20 за посиланням      http://uklasi.com.ua/7-klas/algebra ;  рівень А:  № 817, 839 (а), 841(а); 

                                                         рівень В:   № 775 (б), 822, 824.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ДОДАТОК 1

            Тестові завдання до теми « Формули  скороченого множення»                                            

                                                       I варіант.

Подати у вигляді многочлена

1. =

   А)                Б)             В)                        Г)

2.

   А)                     Б)             В)                  Г)

3.

    А)     Б)                В)       

 Г)  

4.

    А)                    Б)                     В)                      Г)

5.

 А)     Б)    В)    

Г)                                        

                                                      

 

 

 

                                                         II варіант.

Подати у вигляді многочлена

1. =

   А)              Б)                  В)                      Г)

2.

   А)            Б)                     В)                     Г)

3.

    А)       Б)                    В)           Г)      

4.

    А)                    Б)                      В)                        Г)        

5.

 А)        Б)        В)      

 Г)                                                                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2                                                                                                               

                                               Лист самооцінки

                                             учня (ці)  7 -     класу

                                       ____________________

 

№ п/п

Види діяльності

Само-

оцінка

Оцінка вчителя

1.

Домашнє завдання

 

 

 2.

Знання теорії

 

 

3.

Усний рахунок

 

 

4.

Робота біля дошки

 

 

5.

Робота в групі

 

 

6.

Робота над тестом

 

 

7.

Софізм

 

 

8.

Гра «Кубик – екзаменатор»

 

 

 

Загальний середній бал

 

 

 

 

  • Чи досягнута мною мета уроку?

ТАК_______       НІ_______

  • Було цікаво?

ТАК_______       НІ_______

  • Я працював на уроці на_____%

і заробив оцінку ________

  • Чи потрібна мені допомога при виконанні домашнього завдання?

     ТАК_______       НІ_______                                                                                                                                      

docx
До підручника
Алгебра 7 клас (Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С.)
Додано
11 липня 2018
Переглядів
1256
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку