Урок-тренінг з використанням хмарних сервісів закріплює знання формул скороченого множення, вміння їх застосовувати до розв'язування практичних задач, раціоналізації дій з числами; розвиває математичне мислення, творчо-пошукову діяльність учнів, інтерес до математики, інформаційно-комунікаційну та математичну компетентності.
Тема: Формули скороченого множення
Розробник: Гавриш С.П., вчитель математики Скадовської спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів «Академія творчості»
Предмет: алгебра
Клас: 7
Тривалість уроку: 45 хв.
Тип уроку: урок-тренінг з використанням хмарних сервісів
Мета:
1.Освітня: Закріпити знання формул, вміння їх використовувати та навчити застосовувати формули скороченого множення до розв'язування практичних задач, раціоналізації дій з числами;
2. Розвивальна: Розвивати математичне мислення, творчо-пошукову діяльність учнів, математичну мову, пам’ять, інтерес до математики, уміння вчитися, інформаційно-комунікаційну та математичну компетентності.
3. Виховна: виховувати пізнавальну діяльність учнів, активність, уважність, самостійність.
Обладнання: комп’ютери, ноутбуки, планшети, підручник «Алгебра-7 клас» Мерзляк А.В., демонстраційний екран, мультимедійний проектор, презентація в Power Point, листи самооцінки.
Недостатньо мати добрий розум, головне — раціонально застосовувати його. Р. Декарт
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання. Створення націленості на плідну роботу. Пропонується учням закінчити фразу: "Від сьогоднішнього уроку алгебри я очікую …"
ІІ. Оголошення теми уроку, постановка мети, мотивація для роботи.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Робота в парах.
Учні першого ряду задають питання, що починаються зі слів «Хто ...?», «Що? ...?»; другого ряду, - що починаються зі слів «Як? ...», « Чому? ...», третього ряду - «Що спільного ?...» , «В чому особливості?...».
Тренажер Перевірка
1. (а + в)² = … + 2ав + … 1. (а + в)² = а²+ 2ав + в²
2. (а – в)(а + в) = а² … в² 2. (а – в)(а + в) = а² - в²
3. (а + в)( а² - … + в²) = а³ + в³ 3. (а + в)( а² - ав + в²) = а³ + в³
4. (а – в)² = а² - …+ в² 4. (а - в)² = а²- 2ав + в²
5. а³ – в³ =(а - …)( … +ав + в²) 5. а³ – в³ =(а - в)( а² +ав + в²)
6. (х – 3)² = х² - … + 9 6. (х – 3)² = х² - 6х + 9
7. (х – 5)(5 + х) = х² … … 7. (х – 5)(5 + х) = х² - 25
8. (а – 2)( а² + 2а + 4) = а³ … … 8. (а – 2)( а² + 2а + 4) = а³ - 8
9. (2m + 1)² =4m² +… + 1 9. (2m + 1)² =4m² +4m + 1
10. 8х³ – 1 = (2х – …)(4х² + … + 1) 10. 8х³ – 1 = (2х – 1)(4х² + 2х + 1)
Після закінчення роботи учні виконують самоперевірку з відповідями на екрані.
Прангліміне – онлайновий математичний тренажер, платформа для проведення тренувань і змагань з усного рахунку для всіх зареєстрованих користувачів незалежно від віку ( http://miksike.net.ua/ #pranglimine ).
2) Швидке обчислення: а) б) .
ІV. Розв’язування тренувальних завдань.
а) А якщо застосувати геометричну інтерпретацію для виведення формули ? Чи можливо це?
б) А якщо змінити показник степеня 2 у формулі на 4? Який вигляд матиме формула?
в) А якщо прибрати подвоєний добуток у формулі ? Чи отримаємо правильну рівність?
2. Творчі завдання:
а) «Знайти помилку» ( софізм)
Я доведу, що 2 *1 = 3
4 – 10 = 9 – 15
4 – 10 + 6 = 9 – 15 + 6
4 – 10 + = 9 – 15 +
( 2 - )2 = ( 3 - )2
2 - = 3 -
2 = 3
Знайдіть помилку!
Відповідь : із рівності квадратів не слідує рівність виразів.
б) Робота в групі (прийом «Придумування»)
Завдання: придумати і розв’язати рівняння на використання формули скороченого множення: І група – з формулою різниці квадратів;
ІІ група – з формулою квадрата двочлена;
ІІІ група – з формулою суми кубів двох виразів.
Представник кожної групи записує розв’язання свого рівняння на дошці.
3. Гра «Кубик – екзаменатор»
На кожній грані куба записана формула скороченого множення. Викликаний за бажанням учень підкидає кубик, коментує, який вираз випав йому на верхній грані кубика і називає многочлен, в який можна перетворити даний вираз.
|
(4z - 3p )2
|
|
|
|
(q + 5c )3 |
|
(x + 1 )2 |
|
( 7c + 5p )2
|
|
Учні переходять за посиланням http://LearningApps.org/view1961371 і виконують завдання на вибір (індивідуально або з товаришем).
Завдання: знайти правильний результат піднесення до степеня або правильний розклад на множники заданих виразів.
Задача: Клумба квадратної форми оточена доріжкою, ширина якої 1 м. Площа доріжки 20 . Знайдіть площу клумби.
Розв’язання: Нехай х м довжина однієї сторони клумби, тоді (х + 2) м – довжина клумби, оточеної доріжкою. Площі квадратів: х м та (х + 2) До того ж різниця площ дорівнює 20 м. Складемо і розв'яжемо рівняння: (х + 2) – х = 20; х + 4х + 4 – х = 20; 4х = 16; х = 4. Отже, 4 м – довжина сторони клумби, площа клумби S = 4 = 16 (м ).
Відповідь: 16 м
V. Підсумок уроку.
Для перевірки рівня засвоєння теми учні виконують тестові завдання за посиланням Online Test Pad «Формули скороченого множення». Результат тестування учні заносять в свій лист самооцінки.
VІ. Заповнення листів самооцінки. Рефлексія.
Притча. Йшов мудрець, а назустріч йому три людини , які везли під гарячим сонцем візок з каменями для будівництва. Мудрець зупинився і задав кожному з них питання. В першого запитав «Що ти робив цілий день?» І той з усмішкою відповів, що цілий день возив камені. У другого мудрець запитав « А що ти робив цілий день?» І той відповідав « А я сумлінно виконував свою роботу.» А третій посміхнувся, його обличчя засвітилося радістю і задоволенням - «А я брав участь у будівництві храму».
Діти, оцініть свою роботу на уроці. Заповніть листи самооцінки, вкажіть в них, будь ласка,
VІІ. Домашнє завдання: повторити уроки 16,17,20 за посиланням http://uklasi.com.ua/7-klas/algebra ; рівень А: № 817, 839 (а), 841(а);
рівень В: № 775 (б), 822, 824.
ДОДАТОК 1
Тестові завдання до теми « Формули скороченого множення»
I варіант.
Подати у вигляді многочлена
1. =
А) Б) В) Г)
2.
А) Б) В) Г)
3.
А) Б) В)
Г)
4.
А) Б) В) Г)
5.
А) Б) В)
Г)
II варіант.
Подати у вигляді многочлена
1. =
А) Б) В) Г)
2.
А) Б) В) Г)
3.
А) Б) В) Г)
4.
А) Б) В) Г)
5.
А) Б) В)
Г)
ДОДАТОК 2
Лист самооцінки
учня (ці) 7 - класу
____________________
№ п/п |
Види діяльності |
Само- оцінка |
Оцінка вчителя |
1. |
Домашнє завдання |
|
|
2. |
Знання теорії |
|
|
3. |
Усний рахунок |
|
|
4. |
Робота біля дошки |
|
|
5. |
Робота в групі |
|
|
6. |
Робота над тестом |
|
|
7. |
Софізм |
|
|
8. |
Гра «Кубик – екзаменатор» |
|
|
|
Загальний середній бал
|
|
|
ТАК_______ НІ_______
ТАК_______ НІ_______
і заробив оцінку ________
ТАК_______ НІ_______