УРОК – ТРЕНІНГ З ОСНОВ ЗДОРОВ’Я У 3 КЛАСІ
Навіть наймудрішому
завжди лишається чому вчитися. Сантаяна
Тема: Вітаміни і мікроелементи, їх вплив на здоров'я. Вибір продуктів харчування. Переваги натуральних продуктів. Негативний вплив смажених страв.
Мета: Збагатити знання учнів про основні правила харчування і приготування їжі; розширити знання дітей про культуру і традиції харчування; виховувати навички культури і гігієни правильного харчування.
Навчальні завдання:
Наприкінці заняття учні повинні:
- знати як впливає їжа на здоров'я людини;
- вміти вибирати їжу;
- виконувати правила культури харчування.
Тема: Вітаміни і мікроелементи, їх вплив на здоров'я. Вибір продуктів харчування. Переваги натуральних продуктів. Негативний вплив смажених страв. (Урок-тренінг)
План уроку-тренінгу
№ |
Види роботи |
Ор. трив. |
Ресурсне забезпечення |
І |
Вступна частина |
5 хв. |
|
1 |
Вправа «Привітання» |
|
|
2 |
Знайомство «Якби я був їжею, я був би…» |
|
М’ячі |
3 |
Вправа «Правила» |
|
Правила роботи в групах |
4 |
Вправа «Мозковий штурм» |
|
|
5 |
Вправа «Очікування» |
|
Яблука з кольорового паперу, ручки |
ІІ |
Основна частина. Практична частина |
32 хв |
|
1 |
Інформаційне повідомлення «Травна система людини» |
|
Відеопрезентація |
2 |
Робота в групах кооперативного навчання |
|
Зошити, підручники, аркуш «Візочок для продуктів», олівці |
3 |
Рольова гра-інсценізація «Лікар і вітаміни» |
|
Плакат «Фортеця», літери-вітаміни, костюм лікаря |
4 |
Інформаційне повідомлення «Про мінеральні речовини» |
|
Презентація |
5 |
Робота в групах. Гра «Збираємо кошика» |
|
Кошики з написом «Корисно», «Шкідливо», назви продуктів |
6 |
Виступ «Аналітиків». Створення плакату «Штучна» їжа – небезпечно для життя!» |
|
Кольорові жилетки, бейджики, зображення «штучної» їжі, магнітна дошка, магнітні букви |
7 |
«Авторське крісло». Проект «Чіпси шкода чи користь?» |
|
Презентація |
8 |
Руханка «Фруктовий салат» |
|
Зображення груші, яблука, персика, апельсина |
ІІІ |
Заключна частина |
3 хв |
|
1 |
Гра«Кошик для сміття»
|
|
Аркуші паперу, ручки, «кошик для сміття» |
2 |
Танок свободи |
|
Відео |
3 |
Ритуал «Прощання» |
|
|
ХІД УРОКУ
І. Вступна частина.
1. Привітання.
Ми двері класу широко відкрили,
Гостей шановних щиро запросили,
Аби побачили, як вміємо працювати,
Корисні звички будемо формувати.
-Працювати на уроці будемо сьогодні в групах. Утворимо 4 групи за уподобаннями «Хто який фрукт полюбляє?»:
1група «Персики»
3 група «Груші»
4група «Апельсини»
-Отже, підтримайте і підбадьорте один одного в групі.
Діти займають місця у групах, беруться за руки, і промовляють:
Тепло своїх долонь я друзям віддаю,
Урок новий, цікавий я з радістю почну.
2. Знайомство «Якби я був їжею, я був би … »
-Передаючи м’ячик один одному у групі, назвіть яким би продуктом ви були і чому.
3. Повторення правил роботи в групах.
(На аркушах у кожній групі «Правила роботи в групах»)
4. « Мозковий штурм»
Від чого залежить здоров’я людини?
(Від спадковості, стану навколишнього середовища, способу життя, медичного обслуговування, правильного, повноцінного харчування.)
- Як ви вважаєте, навіщо людина щодня вживає їжу?
5.Повідомлення теми і завдань уроку - тренінгу.
- Сьогодні на уроці ми поговоримо про харчування як джерело енергії і росту, про групи їжі, про вітаміни та мінеральні речовини. Також ви дізнаєтеся, яку їжу треба вибирати, щоб бути здоровим. І про те, які є способи приготування їжі. Отже, щоб залишатися здоровою людиною, треба знати:
- для чого ми їмо;
- що треба включати в свій раціон;
- як слід організовувати процес харчування.
6.«Очікування».
- Що ви очікуєте від уроку? Свої очікування запишіть на кольорових яблучках, якщо ваші очікування справдяться, то ваші яблучка в кінці уроку потраплять до кошика.
Учні записують свої очікування на папері у формі яблука, і кладуть біля символічного кошика. Якщо очікування справдяться, то діти покладуть яблучка у кошик.
ІІ. Основна частина. Практична частина.
-Їжа забезпечує організм енергією і будівельними матеріалами. Який же шлях проходить вона в нашому організмі?
1. Інформаційне повідомлення.
( Презентація «Травна система людини»)
Травна система включає в себе 10 органів, які обробляють їжу. що ми з’їли, утримують поживні речовини та позбавляються відходів.
Процес перетравлювання їжі починається в ротовій порожнині за допомогою зубів, язика та слини, яку виробляють слинні залози. Вся їжа, яка потрапляє до рота, перетворюється на м’яку вологу кульку, яку називають харчовою грудкою, потім вона ковтається. Через декілька секунд харчова грудка стравоходом спускається у шлунок. Там вона змішується з шлунковим соком. Далі процес травлення продовжується у тонкому кішківнику, де під дією спеціальних речовин, що виробляються печінкою і підшлунковою залозою, їжа повністю розкладається. Поживні речовини всмоктуються в слизову оболонку тонкого кишківника і потрапляють в кров. Відходи потрапляють в товстий кишківник і виходять зовні. Цей процес триває відносно довго, в цілому від 12 до 24 годин. Корисно приймати їжу з інтервалом 3-4 години.
Висновок. Їжа забезпечує організм енергією і будівельними матеріалами для росту.
2. Робота в групах кооперативного навчання.
-Уся наша їжа складається всього з трьох основних частин – білки, жири і вуглеводи. Клітини нашого організму настільки розбірливі, що крім «улюблених» страв нічого не бажають їсти. Опрацюйте статтю підручника на с. 43 в групах і підготуйте короткі повідомлення.
І група. Чим корисні білки для людського організму. У яких продуктах містяться.
ІІ група. Чим корисні жири і в яких продуктах містяться.
ІІІ група. Чим корисні вуглеводи і в яких продуктах містяться.
ІV група. Для чого людині потрібно пити воду і чим можна втамувати спрагу.
Презентація груп. ( Передбачувані висновки роботи груп)
3.Робота в групах. Практичні завдання.
1.Які поживні речовини мають бути у твоєму харчуванні. Напиши. (с.18 зошита).
2. Уявіть, що вам необхідно купити в магазині три корисні продукти. Один із них має містити багато білків, другий – жирів, третій – вуглеводів. Намалюйте свій кошик і поясніть свій вибір. (Малюнки вивішуємо на дошці)
Висновок. Організм щодня потребує достатньої кількості води і поживних речовин.
4. Рольова гра-інсценізація «Лікар і Вітаміни».
Сьогодні на уроці у нас присутній дитячій лікар Комаровський. До його порад прислухаються всі сучасні матусі.
Лікар Комаровський:
-Діти, ви скажіть мені
Всі здорові ви чи ні?
Діти:
-Звичайно здорові!
Лікар Комаровський
-Я маю всіх оглянути
-Всі дихайте!Не дихайте!
Все в порядку, спочивайте!
Дружно руки підіймайте! (міряє температуру)
Все прекрасно! Опустіть .
Станьте прямо, усміхніться.
Так, я оглядом задоволений.
Всі діти здорові.
-А ось у цього хлопчика дуже блідий вигляд і апетит поганий. В їдальні він майже нічого не їсть. На умовляння мами і поради вчителя не реагує.
-Як ти себе почуваєш, хлопчику?
Дитина:
-Болі часто в голові.
Допоможіть, лікарю, мені.
У мене слабкість завжди
І поганий апетит!
Лікар Комаровський:
В мене є для вас прогноз
Це –АВІТАМІНОЗ. Це недостатність вітамінів в організмі. Буває в наслідок неправильного харчування.
Лікар Комаровський:
Кожній дитині потрібні вітаміни, щоб добре рости, гарно бачити, мати здорові зуби, рідше застуджуватися, бути бадьорим, витривалим і веселим.
Тому я запрошую сюди своїх помічників. Вітаміни – виходьте.
-Здрастуйте, друзі!
Вітаміни – Здрастуйте діти!(Виходять вітаміни і чіпляють малюнок фортеці)
Лікар Комаровський:
– А що це ви будуєте?
Вітаміни:
– Захисну будуємо фортецю
Власноруч покладемо цеглинки
Чарівні цеглинки – вітамінки.
Мур такий Хвороба не здолає
Він застуді буде не під силу
Бо міцне здоров’я, кожен знає,
Дасть енергію, наснагу й силу.
Вітамін С:
– Перша цеглинка моя,
Від грипу й застуди надійна броня.
Щоб зміцнилися кістки у дитинстві ранньому,
Більше кладіть у салати
Зелені звичайної.
Їжте часто ви лимони,
Пийте чай з шипшини.
Не забувайте ніколи
Про С вітаміни.
Всі ці продукти споживайте,
Здоров’я добре й гарне майте.
Вітамін А:
– На розвиток і ріст, і зір
Впливають вітаміни,
Що виростають в гарбузах,
Морквині, горобині,
Цибулині, мандарині,
В перчику і кавунці.
В яйцях, маслі, молоці,
Вони ще проживають.
Це вітаміни групи А –
Їх так ще називають.
Ти ці продукти споживай,
Здоров’я добре й гарне май.
Вітамін В:
– Щоб здоровим було серце,
Нерви у порядку,
Надворі ти погуляй
І зроби зарядку.
Їж печінку і сирок,
Масло, хліб, свинину,
Рибу, гречку і жовток,
Навіть картоплину.
Пам’ятай, школярику:
Знає хай дитина, що в продуктах цих живуть
В – вітаміни.
Здоров’я кожної дитинки
Ми повинні зберегти,
Не підпустимо біди
Дітки будуть всі меткі,
І розумні і прудкі.
Вітамін D:
У риб’ячому жирі,
Яйцях, молоці
D вітаміни містяться оці.
Їх дорослим й дітям треба споживати,
Вони зубки і кістки будуть доглядати.
Всі ці продукти споживайте,
Здоров’я добре й гарне майте.
Хто дружить із нами буде
Всі незгоди позабуде
Виросте міцним, здоровим
Переможе всі хвороби.
- Ура! Наша фортеця готова!
- А фарбувати будемо?
- У жодному разі. Дітям барвники не потрібні. Коли підступна хвороба атакує вас, мерщій ховайтеся у нашій фортеці адже тут не тільки затишно, а й смачно.
Доктор Комаровський:
- Ця фортеця називається імунітет.(Чіпляє назву. ) Імунітет – це спроможність організму протистояти різним хворобам.
5. Інформаційне повідомлення «Про мінеральні речовини».
Крім вітамінів, організму потрібні мінеральні речовини. Про їх важливість повідомить лікар-дієтолог.
Лікар-дієтолог (роль грає підготовлена дитина) :
- Наш організм не обходиться без мінеральних речовин ( кальцію, фосфору, магнію, йоду, заліза). Кальцій і фосфор потрібні для росту здорових зубів і кісток. Вони містяться в молоці, молочних продуктах, рибі.
Залізо міститься в таких продуктах, як печінка, м’ясо, яйця
яблука, білокачанна капуста, квасоля . Нестача кальцію сповільнює ріст, спричиняє захворювання зубів.
Щоб цього не сталося, дітям треба щодня вживати три порції молочних продуктів, які містить кальцій. Також раджу вживати п’ять свіжих фруктів і овочів щодня. Вони забезпечать організм вітаміном С. Але пам’ятайте, що при нагріванні вітаміни руйнуються, тому вживайте їх у свіжому вигляді і будьте здорові.
Скористайтеся розповідями про вітаміни і порадами дієтолога і виконайте
практичне завдання у зошитах (с.19).
Висновок. Нестача вітамінів або мінеральних речовин може спричинити захворювання.
6. Фізхвилинка. «Пісня про чарівника» (дівчатка, що відвідують танцювальний гурток придумали рухи до пісні, що вчили на уроці «Мистецтва»)
7. Робота в групах. Гра «Збираємо кошика».
-В кожної групи на партах є два кошика «Корисне» і «Шкідливе», а також конверт із назвами продуктів. В один «складіть» продукти, які потрібно вживати, в інший – які не варто вживати або слід вживати зрідка.
(1 - помідор, хліб, горіхи, сік, молоко, апельсин, огірок, морква, кефір, сир, яйця, яблуко, абрикос, сметана, полуниця, суп, борщ.
2 – шоколадні цукерки, жувальні гумки, чупа-чупс, хот-дог, гамбургер, кока-кола, чіпси, вафельні батончики, тістечка)
8. Виступ групи аналітиків.
Проаналізуємо вміст кошика з написом «шкідливо».
Цю їжу називають "штучною", бо вона насичена штучними барвниками, речовинами, які перешкоджають її псуванню. Таку їжу недоцільно вживати, адже вона, хоча й смачна, шкодить здоров’ю. Часом у яскравих пакетах і пляшках містяться продукти, некорисні для здоров'я.
На жаль, продукти, які ми так часто обираємо, виявляються дуже шкідливими.
Чупа-чупс. Містять велику кількість цукру, мають шкідливі хімічні добавки, барвники.
Шоколадні цукерки, вафельні батончики. У дешевих цукерках дуже часто дороге какао замінюють жирами, які в Європі заборонені вже понад 20 років. Ці жири накопичуються в кістках, м'язах, викликаючи тяжкі невиліковні хвороби. Також у кондитерських виробах широко використовуються генетично модифіковані продукти.
Кока-кола. Чудовий засіб для відмивання вапняного накипу та іржі. Якщо в неї занурити старі, забруднені мастилами деталі автомобіля, то через пару годин вони стануть як нові. Уявіть, що буде з вашим шлунком після вживання таких газованих напоїв.
Жувальні гумки. Наслідок вживання гумок - біль у животі, виразки шлунку, карієс зубів, підвищення тиску крові, алергії, запалення шкіри навколо рота.
Чіпси. Це вуглеводи і жир з барвниками та підсилювачами смаку. Як ви розумієте, нічого натурального й корисного ці продукти не містять.
Ми перерахували лише кілька видів продукції, біля якої варто виставити табличку «Небезпечно для життя!»
9.«Авторське крісло».
Проект «Чіпси шкода чи користь?» ( Учневі було запропоновано провести дослідження із чіпсами, а потім висновками поділитися з однокласниками)
Про шкоду чіпсів краще за всіх знаю я. Я спробував з’ясувати , що приносять чіпси здоров’ю користь чи шкоду.
Я вирішив провести своє розслідування. Якщо припустити, що діти їдять чіпси тому, що це смачно, то значить, вони не знають, як страждає від цього їх здоров'я. Я не втрачав часу дарма. Спочатку провів опитування серед однокласників: «Їдять вони чіпси?» В опитуванні взяли участь 27 чоловік. З них їдять чіпси 22 чоловіка. Я взявся за вивчення літератури, дізнався звідки вони взялися, як їх виготовляють, а потім провів досліди.
Дослід №1 – визначити наявність жиру в чіпсах. На фільтрувальний папір поклав чіпс, зігнув папір навпіл, розчавив чіпс і видалив шматочки продукту з паперу. На папері залишилися жирні плями – це означає, що в чіпсах багато олії.
Дослід №2 – чіпси горять! Я підпалюю чіпс, спостерігаю, як він горить. Це означає, що продукт повністю зневоднений і після вживання викликає спрагу.
Дослід №3 - визначити наявність крохмалю в чіпсах. Я капав на чіпси розчин йоду, і на них з'являлися темні плями. Це підтверджує наявність крохмалю. Крохмаль, що залишився в роті, перетворюється в глюкозу, яка викликає карієс зубів.
В результаті мого дослідження я підтверджую: діти не знають про шкоду чіпсів і їдять їх тому, що це смачно
У чіпсах немає корисних речовин: у складі немає ні вітамінів, ні мінералів. Часте вживання цього продукту призводить до ожиріння, викликає хвороби шлунка, з'являються проблеми з серцем, а барвники можуть викликати алергію.
Хочу дати кілька корисних порад:
1. Памятайте про здорову та корисну їжу!
2. Замініть чіпси корисними продуктами: насінням або сухофруктами, свіжими фруктами, ягодами.
3. Готуйте чіпси самі.
Я сподіваюся, що моя робота допоможе зберегти Ваше здоров'я. Дякую за увагу!
Висновок. Пам’ятайте,що не все смачне є корисним для здоров’я.
10. Відеоролик «Способи приготування їжі» (Переглядаємо відео, яке зняла мама одного з дітей, що переймається правильним харчуванням в родині)
Діти, а хто краще за всіх знає про смачну та корисну їжу? (Звісно, мама.)
Зараз ми переглянемо відеоповідомлення про способи приготування їжі.
-Добрий день! Я, як і всі мами, завжди піклуюсь про здоров’я своїх дітей, намагаюся годувати їх корисною їжею.
Велике значення для раціонального харчування дітей має характер приготування страв. Закуски, приправи і соуси не повинні бути занадто гострими. Овочі для салатів слід нарізати дрібно. Заправити рослинною олією або сметаною і посипати зеленню петрушки.
Не всі продукти можна їсти сирими. У деяких продуктах можуть бути мікроби (як у сирому м’ясі чи рибі). Інші важко перетравлюються в сирому вигляді (крупи чи картопля). Такі продукти піддають тепловій обробці, наприклад, печуть, варять, тушкують. Але користь страви залежить від способу її приготування. Наприклад, замість смаженої картоплі краще з’їсти печену, тушковану або варену. Це тому, що під час смаження у жирах утворюються шкідливі речовини. Страви із м’яса, риби та овочів, варто лише трохи підсмажити і подавати до столу 2-3 рази на тиждень. Найкориснішими є страви, приготовлені в пароварці. Вони легкі і зберігають багато вітамінів.
Висновок. Страви, приготовлені у пароварці корисні для здоров’я.
11.«Фруктовий салат» руханка.
(Мета: зняття фізичного та психологічного напруження, концентрація уваги учнів). Учні розрахувалися на яблука, груші, персики, апельсини.
- Діти, я зараз ви буду читати рецепт фруктового салату, а ви маєте виконувати руками вправу «Ножиці» і присідати, коли почуєте назву свого фрукту або слово «фрукти».
Читаю текст у повільному темпі, зупиняючись там, де учні мають виконувати вправу.
«Для салату вам потрібно чотири стиглі фрукти (усі виконують вправи) – яблуко (яблука виконують вправи), груша (груші виконують вправи), персик (персики виконують вправи), апельсин (апельсини виконують вправи). Спочатку візьміть яблуко (яблука виконують вправи), поріжте його невеликими кубиками і покладіть у миску. Потім виберіть велику м’яку грушу (груші виконують вправи), поріжте її та додайте до порізаних яблук (яблука виконують вправи). Потім виберіть великий м’який персик (персики виконують вправи), поріжте його та додайте до порізаних яблук (яблука виконують вправи) та груш (груші виконують вправи). Апельсин (апельсини виконують вправи) треба розрізати навпіл, вичавити з нього сік, та додати його у миску до інших фруктів (усі виконують вправи). Смачного!»
12. Складання основних правил харчування.
-Давайте складемо основні правила харчування. У кожної групи є 3 картинки, зміст яких нагадає вам про правила харчування. Учням потрібно за змістом малюнка сформулювати та записати правило.
1. Приймати їжу слід 4 рази на день.
2. Ніколи не забувай вимити руки з милом перед їдою, а після прийому їжі прополоскати рот теплою водою.
3. Твоя їжа повинна бути різноманітною.
4. Ніколи не переїдай.
5. Не вживай на ніч чай, каву, какао.
6. Цукерки, морозиво, солодку воду краще заміни на овочі та фрукти.
7. Намагайся не вживати «штучну їжу»..
8. Не забувай, що тобі потрібно випивати не менше 3-4 склянок молока на день.
9. Вживай п’ять свіжих фруктів і овочів щодня.
10. Ходи до зубного лікаря на огляд не менш 2-3 разів на рік.
11. Твердо запам'ятай! Зуби слід чистити двічі на день.
12. Не забувай після їжі прибрати за собою брудний посуд і подякувати дорослим за смачну їжу.
ІІІ. Заключна частина
1. Гра «Кошик для сміття».
Що ми називаємо звичкою? (Поведінку людини, яка стала постійною,звичайною.)
На які дві групи можна поділити звички? (Шкідливі і корисні.)
Які звички називають корисними? (Ті, які допомагають усебічному розвитку дитини і зміцненню здоров’я.)
Які звички називають шкідливими? (Звички, які негативно впливають на самопочуття, руйнують здоров’я, заважають повноцінно жити.)
(Роздаю дітям маленькі аркуші паперу.)
Діти, напишіть на аркуші той шкідливий продукт, який ви часто вживаєте в їжу. Потім аркуш зімніть і викиньте в кошик для сміття – нехай разом із ним зникне і погана звичка.
Висновок. Щоб мати здоров’я, слід правильно їсти,
Вживати поживне і тільки корисне! (на екрані, читають всі разом)
2.Вправа «Танок свободи».
(Мета — психологічне розвантаження, налаштовування на успіх.)
-Уявіть собі, що вам вдалося побороти себе, наприклад, позбутися поганої звички. А тепер станцюймо танок свободи від своїх вад і поганих звичок.
3. Чи збулися ваші очікування? Якщо очікування від уроку справдилися, то покладіть яблучка у кошик.
4. Ритуал прощання.
Порада від Св. Августина:
« Любов – понад усе.
Коли мовчиш – мовчи з любові.
Коли говориш – говори з любові.
Май завжди в глибині серця корінь любові.
І нехай з того кореня виростуть тільки добрі справи.»
Діти беруться за руки і промовляють:
Нехай сьогодні нам пощастить,
нехай завтра нам пощастить,
нехай нам усім завжди щастить.