Розробка уроку з природознавства на тему "Тварини взимку. Комахи і риби взимку. Як зимують птахи. Зимуючі й осілі птахи."

Про матеріал

Пропоную вашій увазі конспект уроку з природознавства на тему "Тварини взимку. Комахи і риби взимку. Як зимують птахи. Зимуючі й осілі птахи"для 4 класу. До конспекту додається презентація. Тип уроку: урок-конференція. даний урок був проведений мною з учнями мого класу.

Перегляд файлу

 

Тема: Тварини взимку. Комахи і риби взимку. Як зимують птахи. Зимуючі й осілі птахи.

Мета: Ознайомити учнів із життям тварин взимку. Збагати знання учнів про світ тварин та їх пристосування до умов навколишнього середовища; закріплювати сформовані поняття «звірі», «птахи», «риби», «комахи» і загальне поняття  «тварини».

Розвивати мислення, кмітливість, спостережливість, пізнавальний інтерес; вміння порівнювати, аналізувати.

Виховувати бережливе ставлення до природи як до рідного дому та гуманне ставлення до тварин.

Обладнання: робочі зошити, таблиця «Тварини взимку», малюнки тварин, маски для інсценізації, ІКТ, малюнки слідів, бейджики.

Тип уроку: урок-конференція.

Хід уроку

Епіграф

«Все на Землі потрібно берегти:

І птаха, й звіра, і оту тваринку,

Бо, врешті, ти – лише його частинка»

1. Організація класу до уроку.

Привітання.

2. Вправа «Тренінг-налаштування» на урок.

- Я учень,

- я ходжу до школи,

- мене навчають вчитися,

- я все розумію,

- я все хочу знати.

3. Вправа «Очікування».

- Яким ви хочете бачити наш урок: (цікавим, казковим, змістовним, навчальним, загадковим).

- І в мене є також очікування:

- Я хочу бачити вас дисциплінованими активними, уважними, зібраними, наполегливими…)

4. Повідомлення теми і завдань уроку. (тема на дошці, завдання на проекторі).

5. Представлення учасників конференції:

Журналісти

Кореспонденти (інформатори, дослідники)

Фахівці:

  • Синоптики;
  • Орнітологи;
  • Зоологи;
  • Ентомологи;
  • Іхтіологи;
  • Екологи.

Готуючись до уроку наші кореспонденти побували в лісі, в парку,  в полі, біля водойм, де дізнавались про те, як живеться тваринам узимку. Журналісти будуть ставити запитання фахівцям і ми почуємо відповіді на ці запитання. Фахівці також запаслися знаннями.

Ведучою нашої конференції буду я.

6. Отож, як і кожен урок природознавства, почнемо з повідомлень синоптиків.

«Журналіст» - «Що можуть розповісти про погоду наші синоптики?»

«Синоптики» - а) сьогодні 15 грудня у Західній Україні, зокрема на Волині у місті Ківерці  температура повітря зранку була ___ градусів ____ зараз стало тепліше. Небо ___________. Вітер ______________ Опади_________.

б) За  календарем зима вже є повноправною володаркою природи, адже грудень – перший зимовий місяць. Зараз ми можемо спостерігати найкоротші дні року, а ночі – найдовші. Післязавтра – свято Варвари. У народі кажуть «Варвара – ночі украла, а дня наточила, як курка ступила».

              Які птахи зимують взимку у нашій місцевості? Як їм живеться узимку?

«Орнітолог -1» - Я дізнався, що в нас зимують осілі птахи – це горобці, ворони, дятли, синички, сороки, голуби. Але до нас зимувати прилітають снігурі, омелюхи, сойки. Вони їдять насіння бур’янів, які залишилися, ягоди калини, горобини.

 «Орнітолог -2» - А я прочитала про дуже цікавого птаха. Цей птах живе у лісі і в лютому місяці, коли сильні морози, виводить пташенят. Саме зимою для них найбільше корму – насіння з шишок хвойних дерев. Комах ці птахи не їдять. І дзьоб у них такий – що легко дістає насіння з шишок. Це – шишкар.

«Кореспондент» - А зоологи що можуть розказати про зимівлю звірів?

«Зоолог» - Хоч надворі і зима, але життя у лісі не завмерло. Коли уважно придивитися, то можна почути і побачити багато цікавого. Якщо випало багато снігу, то про звірів можна багато прочитати у сніговій книзі. Адже тоді видно багато слідів.

Давайте побачимо, які сліди залишають окремі звірі (на екрані).

«Журналіст» - Що ж їдять взимку звірі?

«Зоолог» - Хто їсть корінці, молоді гілки дерев, жолуді, кору дерев,  деякі звірі запасають корм на зиму. А лисиця, вовк полюють на зайців, пташок.

Ведуча. А спостерігаючи за слідами лісових мешканців, ніби читаєш лісову книжку. Тут можна побачити стежку лосів до годівниці, сліди дикого кабана, переплутані сліди лисиці і зайця, маленькі сліди мишок.

Зараз я загадаю загадки, а ви відгадаєте і побачите сліди того звіра, що відгадали.

Загадки

  1. Довгі вуса, короткий хвіст,

Боїться лисичку, полюбляє морквичку. (Заєць)

  1. Сірий, зубатий,

По полю та лісу блукає,

Ягнят шукає

Та всі лякає.  (Вовк)

  1. Маленьке, сіреньке, а хвостик як шило. (Миша)
  2. Прийшла вона з пухнастим віником

На бесіду із нашим півником. (Лисиця)

  1. Сама маленька, шубка руденька

З гілки на гілку стрибає,

Шишки, горішки збирає. (Білка)

Ведуча. Спостерігаючи за лісовими мешканцями, можна про них дізнатися багато цікавого, як-от в інсценізації «Вгадай, хто я?» (Інсценізація)

Ведуча. Отже, запам’ятайте, діти: коти їдять не лише мишей, мухоловки – не самих лише мух, а білки гризуть не тільки горішки.

Фізкультхвилинка.

«Журналіст» - А де ж                 усі комахи? Як вони зимують?

«Ентомолог» - Більшість комах заховались в щілини в кору дерев, в Ґрунт, де чекають весну, інші перетворилися в лялечки і десь причепились до весни. То невтомному працівникові – дятлові, є чим поживитися взимку.

«Кореспондент» - Цікаво послухати, що нам розкажуть іхтіологи? Чи є життя взимку у водоймах?

«Іхтіолог» - Взимку водойми покриваються льодом. Але життя там не припиняється. Більшість риб опускається на дно, зариваються в мул і час від часу  піднімаються до ополонок щоб подихати.

Ведуча. Про те, що відбувається у водоймах взимку ми побачимо інсценізацію і ви краще  зрозумієте те, про що говорили щойно.

Інсценізація «Риби»

Що ж дослідники можуть сказати про життя тварин взимку?

«Дослідник» -Я дізнався, що зима страшна для тварин не так холодом, як голодом. Особливо важко знайти їжу під час снігопадів, заметілей, в сильні морози. Взимку тварини худнуть, витрачають теплий жир під шкірою, витрачають і сили.

«Еколог -1» - Ось якраз тут і приходять на допомогу тваринам люди. Вони виготовляють годівниці не тільки для птахів, а й для звірів. Туди кладуть сіно, віники з гілок дерев, качани кукурудзи. А для птахів насипають зерно, крихти хліба, соняшникове насіння.

Ведуча 7. Розгорніть підручники на с. 77

  • Що ми бачимо на малюнку?
  • Годівнички можна зробити різноманітними (зразки на екрані).

Давайте прочитаємо завдання під годівничкою. І будемо допомагати птахам.

Вдома прочитайте статтю на с. 74-77, відповісте на запитання.

8. Нам залишається виконати завдання 3 на с. 28 зошита. Всі інші завдання виконати вдома.

Ведуча 9. Ви уважно слухали запитання і відповіді на них тому швидко відповісте на запитання вікторини.

Вікторина

  1. Чому змінюється життя тварин з приходом зими?
  2. Чому в лісі заячі сліди часто чергуються з лисячими?
  3. Коли харчується заєць і чим?
  4. Чому взимку на снігу не видно слідів мурашок?
  5. Які тварини впадають у сплячку?
  6. Які птахи зимують у нашій місцевості?
  7. Де зимують комашки?
  8. Що страшніше птахам взимку: холод чи голод?
  9. Як можна допомогти тваринам узимку?

Ведуча 10. Отже, ми повинні допомагати тваринам пережити зиму і оберігати природу. Тому що рибі – потрібна чиста вода, птиці – чисте повітря, звірам – ліси, степи, гори. А людині потрібна Батьківщина. Бо охороняти природу – означає охороняти Батьківщину.

Все на землі, все треба берегти –

І птаха,  й звіра, і оту рослину.

Не чванься тим, що цар природи ти –

Бо врешті, ти її частина

 

Пташина, зайчик, жук і деревце.

З’явилось все, щоб сонечку радіти.

Ви пам’ятайте, прошу вас, про це!

11. Гра «Як зберегти природу?»

Робіть те, що я скажу.

  • Якщо ти підгодовував взимку пташок, то тупни ногою.
  • Якщо ти зробив шпаківню, то підстрибни.
  • Якщо ти допоміг пораненій пташці, то сплесни у долоні над головою.
  • Якщо до твоєї кімнати влітку залетів джміль або бджілка і ти намагався випустити її на волю, то змахни руками.
  • Якщо ти на стежці обминув мурашку, то підстрибни
  • Якщо ти переконаний, що кожній людині треба піклуватися про природу, про все живе – простягни руки своїм сусідам і візьми їх за руки.
  • Ось так дружно, як ви взялися за руки, будемо єдині у прагненні зберегти нашу матінку-природу.

12. Підсумок уроку.

Гра «Мікрофон»

  • Чи здійснилися ваші очікування перед початком уроку?
  • Що нового ви дізнались про тварин?
  • Кого ми називаємо словом «тварини»?

13. Домашнє завдання:

- опрацювати текст на с. 74-77, відповідати на запитання;

- виконати завдання 1, 2, 4 в зошитах

 

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

“ Все на Землі потрібно берегти:І птаха, й звіра, і оту травинку,Бо, врешті, ти – лише його частинка ”

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Тварини взимку.

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Номер слайду 33

Номер слайду 34

Номер слайду 35

Номер слайду 36

Номер слайду 37

Номер слайду 38

Номер слайду 39

Номер слайду 40

Номер слайду 41

Номер слайду 42

Номер слайду 43

Номер слайду 44

Номер слайду 45

Номер слайду 46

Номер слайду 47

Номер слайду 48

Номер слайду 49

Номер слайду 50

Номер слайду 51

Номер слайду 52

Номер слайду 53

Номер слайду 54

Номер слайду 55

Номер слайду 56

Номер слайду 57

Номер слайду 58

Номер слайду 59

Номер слайду 60

Номер слайду 61

Номер слайду 62

Номер слайду 63

Номер слайду 64

Номер слайду 65

zip
Додано
28 лютого 2018
Переглядів
3470
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку