Пропоную вашій увазі конспект уроку з природознавства на тему "Тварини взимку. Комахи і риби взимку. Як зимують птахи. Зимуючі й осілі птахи"для 4 класу. До конспекту додається презентація. Тип уроку: урок-конференція. даний урок був проведений мною з учнями мого класу.
Тема: Тварини взимку. Комахи і риби взимку. Як зимують птахи. Зимуючі й осілі птахи.
Мета: Ознайомити учнів із життям тварин взимку. Збагати знання учнів про світ тварин та їх пристосування до умов навколишнього середовища; закріплювати сформовані поняття «звірі», «птахи», «риби», «комахи» і загальне поняття «тварини».
Розвивати мислення, кмітливість, спостережливість, пізнавальний інтерес; вміння порівнювати, аналізувати.
Виховувати бережливе ставлення до природи як до рідного дому та гуманне ставлення до тварин.
Обладнання: робочі зошити, таблиця «Тварини взимку», малюнки тварин, маски для інсценізації, ІКТ, малюнки слідів, бейджики.
Тип уроку: урок-конференція.
Хід уроку
Епіграф
«Все на Землі потрібно берегти:
І птаха, й звіра, і оту тваринку,
Бо, врешті, ти – лише його частинка»
1. Організація класу до уроку.
Привітання.
2. Вправа «Тренінг-налаштування» на урок.
- Я учень,
- я ходжу до школи,
- мене навчають вчитися,
- я все розумію,
- я все хочу знати.
3. Вправа «Очікування».
- Яким ви хочете бачити наш урок: (цікавим, казковим, змістовним, навчальним, загадковим).
- І в мене є також очікування:
- Я хочу бачити вас дисциплінованими активними, уважними, зібраними, наполегливими…)
4. Повідомлення теми і завдань уроку. (тема на дошці, завдання на проекторі).
5. Представлення учасників конференції:
Журналісти
Кореспонденти (інформатори, дослідники)
Фахівці:
Готуючись до уроку наші кореспонденти побували в лісі, в парку, в полі, біля водойм, де дізнавались про те, як живеться тваринам узимку. Журналісти будуть ставити запитання фахівцям і ми почуємо відповіді на ці запитання. Фахівці також запаслися знаннями.
Ведучою нашої конференції буду я.
6. Отож, як і кожен урок природознавства, почнемо з повідомлень синоптиків.
«Журналіст» - «Що можуть розповісти про погоду наші синоптики?»
«Синоптики» - а) сьогодні 15 грудня у Західній Україні, зокрема на Волині у місті Ківерці температура повітря зранку була ___ градусів ____ зараз стало тепліше. Небо ___________. Вітер ______________ Опади_________.
б) За календарем зима вже є повноправною володаркою природи, адже грудень – перший зимовий місяць. Зараз ми можемо спостерігати найкоротші дні року, а ночі – найдовші. Післязавтра – свято Варвари. У народі кажуть «Варвара – ночі украла, а дня наточила, як курка ступила».
Які птахи зимують взимку у нашій місцевості? Як їм живеться узимку?
«Орнітолог -1» - Я дізнався, що в нас зимують осілі птахи – це горобці, ворони, дятли, синички, сороки, голуби. Але до нас зимувати прилітають снігурі, омелюхи, сойки. Вони їдять насіння бур’янів, які залишилися, ягоди калини, горобини.
«Орнітолог -2» - А я прочитала про дуже цікавого птаха. Цей птах живе у лісі і в лютому місяці, коли сильні морози, виводить пташенят. Саме зимою для них найбільше корму – насіння з шишок хвойних дерев. Комах ці птахи не їдять. І дзьоб у них такий – що легко дістає насіння з шишок. Це – шишкар.
«Кореспондент» - А зоологи що можуть розказати про зимівлю звірів?
«Зоолог» - Хоч надворі і зима, але життя у лісі не завмерло. Коли уважно придивитися, то можна почути і побачити багато цікавого. Якщо випало багато снігу, то про звірів можна багато прочитати у сніговій книзі. Адже тоді видно багато слідів.
Давайте побачимо, які сліди залишають окремі звірі (на екрані).
«Журналіст» - Що ж їдять взимку звірі?
«Зоолог» - Хто їсть корінці, молоді гілки дерев, жолуді, кору дерев, деякі звірі запасають корм на зиму. А лисиця, вовк полюють на зайців, пташок.
Ведуча. А спостерігаючи за слідами лісових мешканців, ніби читаєш лісову книжку. Тут можна побачити стежку лосів до годівниці, сліди дикого кабана, переплутані сліди лисиці і зайця, маленькі сліди мишок.
Зараз я загадаю загадки, а ви відгадаєте і побачите сліди того звіра, що відгадали.
Загадки
Боїться лисичку, полюбляє морквичку. (Заєць)
По полю та лісу блукає,
Ягнят шукає
Та всі лякає. (Вовк)
На бесіду із нашим півником. (Лисиця)
З гілки на гілку стрибає,
Шишки, горішки збирає. (Білка)
Ведуча. Спостерігаючи за лісовими мешканцями, можна про них дізнатися багато цікавого, як-от в інсценізації «Вгадай, хто я?» (Інсценізація)
Ведуча. Отже, запам’ятайте, діти: коти їдять не лише мишей, мухоловки – не самих лише мух, а білки гризуть не тільки горішки.
Фізкультхвилинка.
«Журналіст» - А де ж усі комахи? Як вони зимують?
«Ентомолог» - Більшість комах заховались в щілини в кору дерев, в Ґрунт, де чекають весну, інші перетворилися в лялечки і десь причепились до весни. То невтомному працівникові – дятлові, є чим поживитися взимку.
«Кореспондент» - Цікаво послухати, що нам розкажуть іхтіологи? Чи є життя взимку у водоймах?
«Іхтіолог» - Взимку водойми покриваються льодом. Але життя там не припиняється. Більшість риб опускається на дно, зариваються в мул і час від часу піднімаються до ополонок щоб подихати.
Ведуча. Про те, що відбувається у водоймах взимку ми побачимо інсценізацію і ви краще зрозумієте те, про що говорили щойно.
Інсценізація «Риби»
Що ж дослідники можуть сказати про життя тварин взимку?
«Дослідник» -Я дізнався, що зима страшна для тварин не так холодом, як голодом. Особливо важко знайти їжу під час снігопадів, заметілей, в сильні морози. Взимку тварини худнуть, витрачають теплий жир під шкірою, витрачають і сили.
«Еколог -1» - Ось якраз тут і приходять на допомогу тваринам люди. Вони виготовляють годівниці не тільки для птахів, а й для звірів. Туди кладуть сіно, віники з гілок дерев, качани кукурудзи. А для птахів насипають зерно, крихти хліба, соняшникове насіння.
Ведуча 7. Розгорніть підручники на с. 77
Давайте прочитаємо завдання під годівничкою. І будемо допомагати птахам.
Вдома прочитайте статтю на с. 74-77, відповісте на запитання.
8. Нам залишається виконати завдання 3 на с. 28 зошита. Всі інші завдання виконати вдома.
Ведуча 9. Ви уважно слухали запитання і відповіді на них тому швидко відповісте на запитання вікторини.
Вікторина
Ведуча 10. Отже, ми повинні допомагати тваринам пережити зиму і оберігати природу. Тому що рибі – потрібна чиста вода, птиці – чисте повітря, звірам – ліси, степи, гори. А людині потрібна Батьківщина. Бо охороняти природу – означає охороняти Батьківщину.
Все на землі, все треба берегти –
І птаха, й звіра, і оту рослину.
Не чванься тим, що цар природи ти –
Бо врешті, ти її частина
Пташина, зайчик, жук і деревце.
З’явилось все, щоб сонечку радіти.
Ви пам’ятайте, прошу вас, про це!
11. Гра «Як зберегти природу?»
Робіть те, що я скажу.
12. Підсумок уроку.
Гра «Мікрофон»
13. Домашнє завдання:
- опрацювати текст на с. 74-77, відповідати на запитання;
- виконати завдання 1, 2, 4 в зошитах
1