Мета уроку: узагальнити, систематизувати знання учнів з вивченого розділу, створити цілісну картину природи України. Розвивати у школярів інтерес до знань, до вивчення природознавства, спостережливість, кмітливість, уміння працювати групами. Виховувати любов до рідного краю, почуття дружби, взаємовиручки, а також формувати почуття відповідальності за збереження довкілля, природних багатств України.
Урок природознавства
Тема. Урок-подорож Україною. Узагальнення знань учнів про природні зони України.
Мета. Узагальнити, систематизувати знання учнів з вивченого розділу, створити цілісну картину природи України. Розвивати у школярів інтерес до знань, до вивчення природознавства, спостережливість, кмітливість, уміння працювати групами. Виховувати любов до рідного краю, почуття дружби, взаємовиручки, а також формувати почуття відповідальності за збереження довкілля, природних багатств України.
Тип уроку: урок –узагальнення знань
Хід уроку
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи швидше в клас!
Біля парти станем чемно –
Плине час хай недаремно.
Будемо уважні і старанні всі.
Сядемо рівненько на місця свої.
- Отже, починаємо працювати. Повернулись один до одного, посміхнулися, налаштувалися на роботу, побажали удачі. Відчули потребу працювати. Успіхів нам!
Моя Україно! Як я тебе любив!
Твої луги, твої степи розлогі,
Дніпра ревучого славетнії пороги
І хвилі золоті твоїх шовкових нив!
II. Оголошення теми і мети уроку.
1-ша зупинка "Загадкова";
III. Уявна подорож.
1-ша зупинка "Загадкова".(зупинку на дошку)
2-га зупинка "Мішані ліси".(малюнок на дошку)
Казка – загадка "Андрійко у дивному царстві природи"
На світанку зібрався Андрійко у невелику подорож. Гукнувши свого друга – собаку Бровка, вирушив хлопчик до лісу.
При вході у це дивне царство Андрійка зустрів старий і кремезний батько, що тисячі синів має, всім шапки справляє, а собі не має. А поряд стояла струнка дівчина у білокорому вбранні, яка навесні всіх напувала соком. Андрійко нахилився до землі і побачив ягідку, червону, солодку і пахучу, яка нагадувала полуницю. Тільки захотів її покуштувати, як почув дивний спів невеликого птаха, що сидів на гілочці калини і витьохкував свою веселу пісеньку, наче справжній артист. У такт його пісні пролунав дрібний стукіт лікаря дерев. Андрійко йшов, зачарований красою.
А там у кущах хтось шугонув під ялинку. "Та це ж маленький, влітку сіренький, а взимку біленький," – подумав Андрійко. Бровко кинувся за ним, та враз грізно загарчав і настовбурчив шерсть. У гущавині підтюпцем пробіг сірий, що по полю блукає і ягнят шукає.
/Дуб, береза, суничка, соловейко, дятел, їжак, заєць, вовк./
3-тя зупинка "Лісостеп". (малюнок на дошку)
Продовжити речення.
Серед цих тварин /лисиця, зубр, черепаха, заєць/ у зоні лісостепу не живе … /Зубр./
4-та зупинка "Степ".
(Робота в групах)
Дати відповіді "так" чи "ні".
5-та зупинка "Південний берег Криму". Кримські гори.
Гра – лото "Ромашка".
/Учасники груп почергово відривають пелюстки квітки, на яких написані питання. Якщо учень команди не дає правильної відповіді, хід переходить суперникові./
Питання:
Де знаходиться Південний берег Криму?Кримські гори? Покажіть на карті.
Які рослини ростуть на Південному березі Криму? /Магнолія, пальма, кипарис, лавр, кедр./
Якою є погода у Кримських горах? (Узимку в горах випадає багато снігу,часто бувають хуртовини. Навесні йдуть дощі, влітку – грозові зливи. Осінь у Кримських горах суха і тепла)
Як Чорне море і Кримські гори впливають на погоду в Криму? /Гори захищають від холодних північних вітрів./
Чи багато у Криму промислових підприємств? /Це курортна зона./
Чим особлива територія Південного берега Криму? /Найтепліше місце. Ростуть екзотичні рослини./
Яка найвища вершина Кримських гір? (гора Роман-Кош, 1545 м)
Гори дикі і суворі,
Вічно гордо- мовчазні.
Зверху дивляться в простори, де синіє синє море
І зникає в далині.
6-та зупинка "Кримські гори. Гори Карпати".
Як немає – все всихає, звір і птаха помирає.
Фізкультхвилинка /під музичний супровід/
7-ма зупинка "Вершина".
Про яку частину України кажуть "легені України"? /Полісся./
Про яку частину кажуть "здравниця України"? /Південний берег Криму./
Яку частину України називають" житницею України"? /Степову./
Що називають "краєм туристів"? /Карпати./
Назвіть найбільшу річку України. /Дніпро./
Назвіть найвищу гору. /Говерла./
У якій природній зоні знаходиться наше місто? /Степовій/
Довга і далека наша подорож.
8- ма зупинка «Всезнайка»
Природа… це слово сповнене глибокого, хвилюючого змісту. Перед кожним із нас постає неосяжний, різноманітний світ тварин і рослин, чарівні краєвиди, чисті ріки, глибокі озера, дрімучі ліси та високі гори. Зачаровує солов’їна пісня, вабить голубінь ріки, зворушує шепіт пшениці. З давніх-давен природа була основою життя людини. Вона споконвічно не жаліє нам нічого, даруючи щедро свої дари, а від нас просить лиш одного – щоб до неї люди добрими були.
Ліси, ґрунти, озера, ріки, рослинний і тваринний світ
усе це зараз і навіки повинен бачити твій рід.
Усяк малий. Усяк той дід повинен знати на весь вік:
«Якщо з природи щось черпати, то мусиш їй і спокій дати,
а головне - про неї дбати, знати, любити та охороняти.
А зараз наше довідкове бюро розповість нам цікаве про природу України, а саме про її охорону.
(Виступи учнів)
Я приготувала розповідь про….
Додатковий матеріал
У 1948 р. було створено Міжнародну спілку охорони природи. Мета її створення- вивчення зникаючих видів рослин і тварин і проведення заходів для їх збереження. Зібрану інформацію про рідкісні рослини та тварини було надруковано у книзі під назвою «Червона книга фактів» . Так з*явилася перша Червона книга. У 1966 р. було видано Міжнародну Червону книгу з різнокольоровими сторінками. Після цього багато держав вдалися до створення своїх національних Червоних книг.
IV. Підведення підсумків.