Урок -подорож "Природні зони України" (4 клас)

Про матеріал

Мета уроку: узагальнити, систематизувати знання учнів з вивченого розділу, створити цілісну картину природи України. Розвивати у школярів інтерес до знань, до вивчення природознавства, спостережливість, кмітливість, уміння працювати групами. Виховувати любов до рідного краю, почуття дружби, взаємовиручки, а також формувати почуття відповідальності за збереження довкілля, природних багатств України.

Перегляд файлу

Урок природознавства

Тема. Урок-подорож Україною. Узагальнення знань учнів про природні зони України.

Мета. Узагальнити, систематизувати знання учнів з вивченого розділу, створити цілісну картину природи України. Розвивати у школярів інтерес до знань, до вивчення природознавства, спостережливість, кмітливість, уміння працювати групами. Виховувати любов до рідного краю, почуття дружби, взаємовиручки, а також формувати почуття відповідальності за збереження довкілля, природних багатств України.

Обладнання: карта природних зон України, карта-схема подорожі, таблиці, краєвиди різних частин України, індивідуальні картки, паперова ромашка, малюнки рослин і тварин.

Тип уроку: урок –узагальнення знань

 

Хід уроку

 

  1. Організація класу. Мотивація пізнавальної діяльності.

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи швидше в клас!

Біля парти станем чемно –

Плине час хай недаремно.

Будемо уважні і старанні всі.

Сядемо рівненько на місця свої.

- Отже, починаємо працювати. Повернулись один до одного, посміхнулися, налаштувалися на роботу, побажали удачі. Відчули потребу працювати. Успіхів нам!

Моя Україно! Як я тебе любив!

Твої луги, твої степи розлогі,

Дніпра ревучого славетнії пороги

І хвилі золоті твоїх шовкових нив!

  • Так писав про Україну Михайло Старицький. Багато поетів, письменників присвятили свої твори багатостраждальній, але вічно юній, щедрій і багатій українській землі.

 

 

 

 

II. Оголошення теми і мети уроку.

  • Ми вже закінчили вивчати розділ "Наша Батьківщина - Україна", тому на уроці зробимо короткий огляд усіх природних зон України, виділимо і запам’ятаємо їх найголовніші риси, спробуємо дослідити, чому природа України така різноманітна. Отож, Сьогодні ми вирушимо у захоплюючу подорож по Україні.
  • І наша

1-ша зупинка "Загадкова";

III. Уявна подорож.

1-ша  зупинка "Загадкова".(зупинку на дошку)

  • Помандруймо швидше вдаль, Де зеленії верхівки підпирають небокрай, Де берізка і ялина, сосон край, старих дубів. Це є північ України — зона…  (мішаних лісів)
  • Отож, ми можемо вирушати у путь..        

2-га зупинка "Мішані ліси".(малюнок на дошку)

  • Ми потрапили у зону мішаних лісів.
  • Як ще називають цю зону? /Полісся./
  • Де знаходиться ця зона? /На півночі країни./
  • Коротко охарактеризуйте клімат зони. /Весна затяжна, сніг тане довго. Літо тепле, дощове. Зима м’яка, з відлигами./ 
  • А зараз послухайте казку-загадку і відгадайте, яких рослин і тварин бачив Андрійко у лісі.

Казка – загадка "Андрійко у дивному царстві природи"

На світанку зібрався Андрійко у невелику подорож. Гукнувши свого друга – собаку Бровка, вирушив хлопчик до лісу.

При вході у це дивне царство Андрійка зустрів старий і кремезний батько, що тисячі синів має, всім шапки справляє, а собі не має. А поряд стояла струнка дівчина у білокорому вбранні, яка навесні всіх напувала соком. Андрійко нахилився до землі і побачив ягідку, червону, солодку і пахучу, яка нагадувала полуницю. Тільки захотів її покуштувати, як почув дивний спів невеликого птаха, що сидів на гілочці калини і витьохкував свою веселу пісеньку, наче справжній артист. У такт його пісні пролунав дрібний стукіт лікаря дерев. Андрійко йшов, зачарований красою.

  •                   Ой, - раптом скрикнув хлопчик, бо ледь не наступив на ще одного мешканця, який під пеньочком  звився клубочком.

     А там у кущах хтось шугонув під ялинку. "Та це ж маленький, влітку сіренький, а взимку біленький," – подумав Андрійко. Бровко кинувся за ним, та враз грізно загарчав і настовбурчив шерсть. У гущавині підтюпцем пробіг сірий, що по полю блукає і ягнят шукає.

  •                   Пора додому, – сказав Андрійко і радісно помахав рукою мешканцям лісу.

     /Дуб, береза, суничка, соловейко, дятел, їжак, заєць, вовк./

 

  • Рушаємо далі.
  • У південній частині зони мішаних лісів значно тепліше і сухіше, ніж у північній. Умови для росту дерев стають все менш сприятливі. Поряд із лісами великі площі займають поля і луки. Поступово зона лісів переходить у … /лісостепову зону./

 

3-тя зупинка "Лісостеп". (малюнок на дошку)

                        Продовжити речення.

  • Зона лісостепу називається так тому, що … / Поряд із лісами великі площі займають поля і луки./
  • У зоні лісостепу ростуть такі рослини … /Ковила, типчак, стоколос, полин тощо./
  • На дошці

Серед цих тварин /лисиця, зубр, черепаха, заєць/ у зоні лісостепу не живе … /Зубр./

  • Прямуємо далі. Все рідше і рідше зустрічаються дерева. Ось перед очима розкинувся неосяжно великий край. Доки сягає око, видно лише небо і трави.
  • В яку природну зону ми потрапили?

4-та зупинка "Степ".

       (Робота в групах)

 

 

 

 

Дати відповіді "так" чи "ні".

  1. Зима в степу тепла, з великою кількістю снігу. /Ні./
  2. Найкращою порою року в степу є весна. /Так./
  3. Зона степів займає північну частину країни. /Ні./
  4. В степах можна зустріти деркача і дрохву. /Так./
  5. Основне багатство степу – соснові ліси. /Ні./

 

  1. Влітку в степу часто випадають дощі. /Ні./
  2. Навесні в степу зацвітають тюльпани, фіалки, горицвіти, півонії. /Так./
  3. Тварини степу мають яскраве забарвлення. /Ні./
  4. Майже всі степи розорані. /Так./
  5. У зоні степів знаходяться промислові міста Київ, Чернівці, Тернопіль. /Ні./
  • В якій частині України найтепліший клімат? /Південний берег Криму./ 

 

5-та зупинка "Південний берег Криму". Кримські гори.

Гра – лото "Ромашка".

/Учасники груп  почергово відривають пелюстки квітки, на яких написані питання. Якщо учень команди не дає правильної відповіді, хід переходить суперникові./

Питання:

Де знаходиться Південний берег Криму?Кримські гори?  Покажіть на карті.

Які рослини ростуть на Південному березі Криму? /Магнолія, пальма, кипарис, лавр, кедр./

Якою є погода у Кримських горах? (Узимку в горах випадає багато снігу,часто бувають хуртовини. Навесні йдуть дощі, влітку – грозові зливи. Осінь у Кримських горах суха і тепла)

Як Чорне море і Кримські гори впливають на погоду в Криму? /Гори захищають від холодних північних вітрів./             

Чи багато у Криму промислових підприємств? /Це курортна зона./

Чим особлива територія Південного берега Криму? /Найтепліше місце. Ростуть екзотичні рослини./

 Яка найвища вершина Кримських гір? (гора Роман-Кош, 1545 м)

  • Покажіть на карті Кримські гори.
  • Які ще гори є на території України? Покажіть їх на карті.

 

Гори дикі і суворі,

Вічно гордо- мовчазні.

Зверху дивляться в простори, де синіє синє море

І зникає в далині.

 

6-та зупинка "Кримські гори. Гори Карпати".

  • Як ви гадаєте, чим славляться Карпатські гори?  Допоможе відповісти загадка:
  • Що таке: пливе і ллється? Часом на камінь дереться,

Як немає – все всихає, звір і птаха помирає.

  • Де знаходяться Карпати?
  • Яка найвища точка Карпат? (Говерла – 2061м.)
  • Які річки беруть початок у горах? ( Дністер, Прут)

 

Фізкультхвилинка /під музичний супровід/

 

7-ма зупинка "Вершина".

 

Про яку частину України кажуть "легені України"? /Полісся./

Про яку частину кажуть "здравниця України"? /Південний берег Криму./

Яку частину України називають" житницею України"? /Степову./

Що називають "краєм туристів"? /Карпати./

Назвіть найбільшу річку України. /Дніпро./

Назвіть найвищу гору. /Говерла./

У якій природній зоні знаходиться наше місто? /Степовій/

Довга і далека наша подорож.

  • Тепер ви уже можете дати відповідь на питання "Чому така різноманітна природа України? Що впливає на цю різноманітність?" /Клімат. Розташування в різних природних зонах./
  • Так, Бог наділив Україну красою і багатством. І ми повинні берегти це все, а ще й економно використовувати.

 

8- ма зупинка  «Всезнайка»

Природа… це слово сповнене глибокого, хвилюючого змісту. Перед кожним із нас постає неосяжний, різноманітний світ тварин і рослин, чарівні краєвиди, чисті ріки, глибокі озера, дрімучі ліси та високі гори. Зачаровує солов’їна пісня, вабить голубінь ріки, зворушує шепіт пшениці. З давніх-давен природа була основою життя людини. Вона споконвічно не жаліє нам нічого, даруючи щедро свої дари, а від нас просить лиш одного – щоб до неї люди добрими були.

 

Ліси, ґрунти, озера, ріки, рослинний і тваринний світ

усе це зараз і навіки повинен бачити твій рід.

Усяк малий. Усяк той дід повинен знати на весь вік:

«Якщо з природи щось черпати, то мусиш їй і спокій дати,

 а головне - про неї дбати, знати, любити та охороняти.

 

 

А зараз наше довідкове бюро розповість нам цікаве про природу України, а саме про її охорону.

 (Виступи учнів)

Я приготувала розповідь про….

  • стан навколишнього середовища в Україні в наш час?
  • Природа України щедра, багата і різноманітна. Та бурхливий розвиток промислового і сільськогосподарського виробництв, будівництво міст, розширення мережі залізничних і автомобільних шляхів, осушення боліт, зрошення посушливих земель – все це призвело до значних змін у природі, вплинуло на екологічну рівновагу, видовий і кількісний склад флори і фауни. Стан навколишнього середовища України на сьогоднішній день вважається критичним. За тривалістю життя населення України посідає 52 місце в світі. 1991 р. зареєстровано природне скорочення населення. Усе більше забруднюється повітря, водойми. А всі знають, що вода і повітря необхідні для життя рослин і тварин, хворіють люди.

 

  • …про безконтрольне вирубування лісів, особливо у Карпатських горах? Як впливає це на природу і які заходи потрібні для запобігання негативного впливу?

 

  • На жаль, безконтрольне вирубування лісів спричиняє вивітрюванню ґрунтів, його зсуви в горах, утворення ярів і балок. Від вирубування лісів і осушення боліт міліють, а в спеку і пересихають водойми. Адже ліс і болото їх живлять. Для того, щоб запобігти такому негативному впливу лісництва та лісо насінні станції вирощують цінні породи дерев і відправляють їх насіння в усі куточки України з метою поновлення лісів там, де вони зникли.

 

 

 

 

 

  • Про заходи, які  спрямовані на охорону й збереження природи в Україні, а саме
  • У нашій країні прийнято ряд законів і програм, спрямованих на охорону і збереження природи. Серед них Закон «Про охорону навколишнього природного середовища»,  «Державна програма охорони та відтворення Азовського і Чорного морів». Вони передбачають багато природоохоронних заходів. Але головне – бережне господарювання, повне усунення наслідків екологічних катастроф, запобігання забрудненню довкілля, створення заповідних територій (заповідників, заказників, національних парків.

 

Додатковий матеріал

У 1948 р. було створено Міжнародну спілку охорони природи. Мета її створення- вивчення зникаючих видів рослин і тварин і проведення заходів для їх збереження. Зібрану інформацію про рідкісні рослини та тварини було надруковано у книзі під назвою «Червона книга фактів» . Так з*явилася перша Червона книга. У 1966 р. було видано Міжнародну Червону книгу з різнокольоровими сторінками. Після цього багато держав вдалися до створення своїх національних Червоних книг.

 

IV.  Підведення підсумків.

  • Про що йшлося на сьогоднішньому уроці?
  • Що нового ви дізналися?
  • Що вам сподобалося? Що ні?
  • Що вам найбільше запам'яталося?

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шемєтова Ангеліна Сергіївна
    Дуже цікава розробка, і оригінальний підхід.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 лютого 2018
Переглядів
11857
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку