Урок "Тренувальні вправи на визначення кореня слова"

Про матеріал
Урок має на меті закріпити знання учнів про будову слова. Формувати вміння розпізнавати спільну частину споріднених слів - корінь слова. Розвивати усне та писемне зв’язне мовлення, вимову та слухову культуру, логічне мислення, пам'ять.
Перегляд файлу

 

 

Тема:   Тренувальні вправи на визначення кореня слова.                             

Мета:   Закріпити     знання     учнів    про     будову слова.     Формувати вміння  розпізнавати спільну частину споріднених слів - корінь слова. Розвивати усне та писемне зв’язне  мовлення, вимову та слухову культуру, логічне мислення, пам'ять. Виховувати активну громадянську позицію, почуття любові та поваги до Батьківщини,   старанність, працелюбність.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.

Обладнання: картки з чарівним деревом.

 

                                                   Хід уроку.

І. Загальнокорекційний етап.

  1. Організована підготовка учнів до праці. (перекличка чергового, привітання).

  2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.

Пролунав дзвінок,

Почався урок,

Не дрімати, не лінитись,

Гарно і старанно вчитись,

Щоб сказала я в кінці:

"Всі ви в мене молодці".

 Сьогодні до нас на урок у вікно заглянуло сонечко. Посміхніться йому, простягніть до сонечка свої долоньки, ухопіть промінчик, подаруйте його один одному, побажайте успіхів на уроці. Я бачу, що у вас гарний настрій, сподіваюся, що він допоможе вам бути активними, творчими у вивченні таємниць рідної мови.

Діти!  Давайте разом пригадаємо девіз нашого уроку.

                  Урок продовжим без зупинки

                  З каліграфічної хвилинки.

Тож давайте сьогодні плідно попрацюємо, і отримаємо за роботу гарні оцінки.

ІІ. Основний етап.

  1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

   1.2. Підготовча робота.

Діти, ми з вами закінчили вивчати тему «Корінь слова. Спільнокореневі слова».

Сьогодні на уроці ми перевіримо, як ви її засвоїли     

  / Діти записують в зошитах число і тему уроку/

2. Формуюча частина.

  1. Зараз я буду читати вам загадки. Ви повинні записати в  зошити слова – відгадки і виділити в них корінь.

  • Я падаю на ваші хати,

          Я білий  - білий, волохатий,

          Я прилипаю вам до ніг,

          А називаюсь мене … (сніг)

 

  • Я в червонім піджачку,

          В червоній сорочці.

          У вас зимую у садку

          На горобині я сиджу. (Снігур)

 

  • Кого ліплять діти зимою зі снігу? (Сніговика)

 

  • Як називається казкова красуня зі снігу? (Снігуронька)

 

 2. Казка про корінь слова.

Ми з вами вже багато цікавого знаємо про корінь слова. А сьогодні я вам пропоную прослухати ще одну  історію. Запам’ятайте  її і користуйтеся  під час своєї роботи.

 Багато тисяч років тому жив собі корінь «ліс». Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити. А ко­рінь і каже: «Посадіть мене — і я розростусь у велике красиве дерево».  Посадили люди корінь «ліс», і він став рости. Спочатку один паросток пустив, потім другий, третій... Багато паростків з'явилося від кореня «ліс». Усі вони на корінь подібні і своє щось у кожному є. Ось яке дерево вирос­ло! Подивились люди, порівняли паростки і побачили, що в усіх одна спільна частина «ліс». З того часу по­чали люди спільну частину споріднених слів називати коренем. І правильно вирішили: від неї, як і від кореня дерева, утворюються нові споріднені слова.

 

 3. Гра «Ланцюжок споріднених слів»

 Кожен учень отримує слово, до якого треба дібрати споріднені слова. Виграють ті учні, хто  правильно добере найбільшу кількість слів.

 

image21

 

4. Творча робота.

 Серед споріднених слів знайти зайве слово.

Вечеря, вечорниці, вчора, вечір, вечеряти, вчорашній.

Сова, совок, совеня, совенята, совиний.

Берег, бережок, бережливість, береговий, прибережний.

Листок, листочок, листяний, лист, лиси, листячко.

 

      5.  Фізкульхвилинка.

 Руки в сторони та вгору —  на носочки піднялись.

 Підніми голівку вгору —  й на долоньки подивись.

 Присідати ми почнемо,  добре ноги розімнемо.

 Раз — присіли, руки прямо,  встали — знову все так само.

 Повертаємося вправно,  все виконуємо гарно.

 Вліво-вправо повернулись, і сусіду усміхнулись.

 

6. Записати речення на слух, позначити корінь у спільнокореневих словах.

Прилетів голуб до голубки. Червоніють яблука на яблуні. Школярі поспішають у школу.  Лісник дбає про ліс.  Залетів шпак у шпаківню.

 

 7.  Гра «Чарівне дерево».

 У кожної пари учнів на парті лежать надруковані слова. Вам необхідно виростити «чарівне дерево». Серед поданих слів вибрати й прикріпити на дерево ті, які вважаєте спільнокореневими.

 

     8. А тепер ми з вами виконаємо колективне завдання біля дошки, і побачимо, як ви засвоїли тему сьогоднішню уроку. Доповнити речення спільнокореневими словами з коренем  -зим-.

  день коротший.    …. сонце майже не гріє.  Птахи  ….   перебираються до людських осель.  Там їм легше ….     .

 

Підсумок уроку.

  •  Чому корінь — це значуща частина слова?
  •  Чим відрізняється корінь від основи слова?
  •  Як правильно визначити корінь?

ІІІ. Заключний етап.

     1. Мотивоване оцінювання учнів.

     2. Домашнє завдання. Вправа 102 ст.45

3. Приведення в порядок робочого місця.

4. Організований вихід на перерву (Нагадую учням правила поведінки на перерві, їдальні)

 

doc
Додано
23 жовтня
Переглядів
62
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку