Урок № Дата проведення
Відмінювання іменників другої відміни.(за підручником О.Заболотного, для шкіл з російською мовою навчання)
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, з’ясувати особливості відмінювання іменників ІІ відміни; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники ІІ відміни у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменники ІІ відміни у різних формах під час складання власних усних і письмових висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати спостережливість, ціннісні якості до власного життя, а також повагу до оточуючих людей.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів на позначення осіб, предметів, явищ; прислів’їв, крилатих висловів.
Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні іменників — синонімів, омонімів. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Установчо-мотиваційний етап
III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Словниковий диктант
Величезний, клекотіти, несу, тримати, степовий, левада, зелень, селезень, дерево, козеня, семеро, вересень, справедливий, дрижати, глитати, кришити, чотирнадцять, зозуля, весело, промовець, апельсин, делегат.
Завдання.
IV. Ознайомлення шестикласників з темою, метою і завданнями уроку
V. Усвідомлення теоретичного матеріалу.
1.Коментар учителя. Іменники ІІ відміни поділяються на тверду, м’яку і мішану групи. До твердої групи належать іменники чоловічого роду з основою на твердий приголосний, окрім шиплячих, та середнього роду на -о: стіл, газ, Петро, вікно. До м’якої групи належать іменники чоловічого роду з основою на м’який приголосний та середнього роду на -е (крім шиплячих), -я: гай, день, Бенедьо, озерце, обличчя. До мішаної групи належать іменники чоловічого та середнього роду з основою на шиплячий: плющ, меч, видовище.
2. Робота з підручником.
таблиці (с. 33), с.37, 38,39,40 (усно)
► Розглянути таблицю поділу на групи іменників чоловічого роду з основою на -р.
Іменники чоловічого роду з основою на -р
Тверда група |
М’яка група |
Мішана група |
Односкладові іменники та з основою на -ір, -ор, -ур, -ер та на -ар, -яр, -ир з постійним наголосом: директор, звір, абажур, інженер, базар, бригадир |
Дво- або багатоскладові іменники з суфіксами -ар, -ир і з наголосом, що переходить на закінчення: воротар, богатир |
Назви людей за професією або діяльністю з наголошеним суфіксом -яр: газетяр, школяр |
Коментоване письмо
► Провідміняти іменники в однині і множині. Виділити закінчення. Батько — батьки, вікно — вікна, учень — учні, обрій — обрії, поле — поля, слухач — слухачі, плече — плечі.
► Сформулювати правила і зробити висновок про відмінювання іменників ІІ відміни твердої, м’якої та мішаної груп в однині й множині.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Розподільний диктант
► Розподілити іменники ІІ відміни за групами.
Терен, м’яч, сніг, рахівник, тесляр, зілля, гвинт, Донець, інвентар, явище, мебляр, обрій, запис, малятко, перець, ледащо, горобець, різьбяр, плащ, сніг, насіння.
► Провідміняти виділені іменники в однині та множині.
► Дібрати синоніми до іменників рахівник, інвентар.
Творче завдання
► До іменників ІІ відміни дібрати антоніми — іменники І відміни.
Мороз, насип, гамір, мир, літо, центр, море, бруд, осінь, ледар, відпочинок, горе, відчай, лід.
Матеріал для вчителя: спека, канава, тиша, війна, зима, окраїна, земля, чистота, весна, трудяга, праця, щастя, надія, вода.
► Визначити групу й закінчення кожного іменника.
Тренувальні вправи. 99,100,101
VII. Систематизація й узагальнення знань
Подумати і дати відповіді на питання:
1. Які особливості відмінювання мають іменники ІІ відміни?
2. Як визначити, до якої групи належать іменники чоловічого роду з основою на -р? Навести приклади.
3. Навести приклади іменників ІІ відміни м’якої, твердої та мішаної груп.
4. Як відмінюються іменники другої відміни у кличній формі?
VIII. Підсумок уроку
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час роботи з поданої теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
IX. Домашнє завдання
П.11 вивчити правила, впр.102,103