урок з української мови 6 клас "Відмінювання іменників ІІ відміни"

Про матеріал
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, з’ясувати особливості відмінювання іменників ІІ відміни; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники ІІ відміни у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменники ІІ відміни у різних формах під час складання власних усних і письмових висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати спостережливість, ціннісні якості до власного життя, а також повагу до оточуючих людей.
Перегляд файлу

Урок №                                                       Дата проведення

 

Відмінювання іменників другої відміни.(за підручником О.Заболотного, для шкіл з російською мовою навчання)

Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, з’ясувати особливості відмінювання іменників ІІ відміни; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники ІІ відміни у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменники ІІ відміни у різних формах під час складання власних усних і письмових висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати спостережливість, ціннісні якості до власного життя, а також повагу до оточуючих людей.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів на позначення осіб, предметів, явищ; прислів’їв, крилатих висловів.

Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні іменників — синонімів, омонімів. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Установчо-мотиваційний етап

III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

 Словниковий диктант

Величезний, клекотіти, несу, тримати, степовий, левада, зелень, селезень, дерево, козеня, семеро, вересень, справедливий, дрижати, глитати, кришити, чотирнадцять, зозуля, весело, промовець, апельсин, делегат.

Завдання.

  1. Пояснити написання ненаголошених голосних (е), (и), (о)
  2. Знайти іменники 1 та 2 відміни, визначити рід, число, відміну , групу.
  3. Записати ці слова в Р.В. та в Ор.в.

IV. Ознайомлення шестикласників з темою, метою і завданнями уроку

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу.

1.Коментар учителя. Іменники ІІ відміни поділяються на тверду, м’яку і мішану групи. До твердої групи належать іменники чоловічого роду з основою на твердий приголосний, окрім шиплячих, та середнього роду на -о: стіл, газ, Петро, вікно. До м’якої групи належать іменники чоловічого роду з основою на м’який приголосний та середнього роду на -е (крім шиплячих), -я: гай, день, Бенедьо, озерце, обличчя. До мішаної групи належать іменники чоловічого та середнього роду з основою на шиплячий: плющ, меч, видовище.

2. Робота з підручником.

таблиці (с. 33), с.37, 38,39,40 (усно)

Розглянути таблицю поділу на групи іменників чоловічого роду з основою на -р.

Іменники чоловічого роду з основою на -р

Тверда група

М’яка група

Мішана група

Односкладові іменники та з основою на -ір, -ор, -ур, -ер та на -ар, -яр, -ир з постійним наголосом: директор, звір, абажур, інженер, базар, бригадир

Дво- або багатоскладові іменники з суфіксами -ар, -ир і з наголосом, що переходить на закінчення: воротар, богатир

Назви людей за професією або діяльністю з наголошеним суфіксом -яр: газетяр, школяр

Коментоване письмо

Провідміняти іменники в однині і множині. Виділити закінчення. Батько — батьки, вікно — вікна, учень — учні, обрій — обрії, поле — поля, слухач — слухачі, плече — плечі.

Сформулювати правила і зробити висновок про відмінювання іменників ІІ відміни твердої, м’якої та мішаної груп в однині й множині.

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Розподільний диктант

Розподілити іменники ІІ відміни за групами.

Терен, м’яч, сніг, рахівник, тесляр, зілля, гвинт, Донець, інвентар, явище, мебляр, обрій, запис, малятко, перець, ледащо, горобець, різьбяр, плащ, сніг, насіння.

Провідміняти виділені іменники в однині та множині.

Дібрати синоніми до іменників рахівник, інвентар.

Творче завдання

До іменників ІІ відміни дібрати антоніми — іменники І відміни.

Мороз, насип, гамір, мир, літо, центр, море, бруд, осінь, ледар, відпочинок, горе, відчай, лід.

Матеріал для вчителя: спека, канава, тиша, війна, зима, окраїна, земля, чистота, весна, трудяга, праця, щастя, надія, вода.

Визначити групу й закінчення кожного іменника.

Тренувальні вправи. 99,100,101

VII. Систематизація й узагальнення знань

Подумати і дати відповіді на питання:

1. Які особливості відмінювання мають іменники ІІ відміни?

2. Як визначити, до якої групи належать іменники чоловічого роду з основою на -р? Навести приклади.

3. Навести приклади іменників ІІ відміни м’якої, твердої та мішаної груп.

4. Як відмінюються іменники другої відміни у кличній формі?

 

VIII. Підсумок уроку

Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час роботи з поданої теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

 

IX. Домашнє завдання

П.11 вивчити правила, впр.102,103

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.7
Оригінальність викладу
3.7
Відповідність темі
4.3
Загальна:
3.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Коржова Наталія
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2.  Elena
    Іменник щастя першої відміни? Навряд чи.
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  3. Чернохатня Ірина
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 жовтня 2019
Переглядів
12441
Оцінка розробки
3.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку