Урок-тріада «Микола Васильович Гоголь (1809-1852).Гоголь і Україна. «Ніч перед Різдвом».Вакула та Оксана. Народні традиції та звичаї у творі».

Про матеріал

Мета уроку-тріади: сформувати в учнів стійкий інтерес до літератури, прилучити їх до читання;

сприяти формуванню моральних якостей школярів засобами літератури, їхньої національній самоідентифікації, розумінню значення української мови та іноземних мов в опануванні здобутків світової культури;

  • дати уявлення про зміст і форму художнього твору, їхні складники

сформувати в учнів основні вміння аналізу та інтерпретації художнього твору;

сформувати вміння характеризувати літературних персонажів, виявляти засоби виразності;

  • розвивати вміння та навички зв'язного мовлення (усного й писемного) під час підготовки різних видів робіт (висловлення власної думки щодо прочитаного, характеристика образу, складання плану твору)
Перегляд файлу

1

 

Скородистицька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

Чорнобаївської районної ради Черкаської області

«Школа  життєтворчості»

 

 

 

Заняття – тріада з зарубіжної літератури у 6 класі

 

«Микола Васильович Гоголь

(1809-1852).Гоголь і Україна.

«Ніч перед Різдвом».Вакула та Оксана.

Народні традиції та звичаї у творі».

 

 

 

 

 

 

Сєдих Світлана Олексіївна

вчитель зарубіжної літератури,

вища кваліфікаційна категорія

 

 

                                                    Скородистик, 2016

 

 

 

Девіз тріади: «Все пройде, а от зірки залишаться»

М.Булгаков

Тема тріади: «Микола Васильович Гоголь (1809-1852). «Ніч перед Різдвом». Народні традиції та звичаї у творі»

Цілі: сформувати в учнів стійкий інтерес до літератури, прилучити їх до читання;

  • сприяти формуванню моральних якостей школярів засобами літератури, їхньої національній самоідентифікації, розумінню значення української мови та іноземних мов в опануванні здобутків світової культури;
  • дати уявлення про зміст і форму художнього твору, їхні складники
  • сформувати в учнів основні вміння аналізу та інтерпретації художнього твору;
  • сформувати вміння характеризувати літературних персонажів, виявляти засоби виразності;
  • розвивати вміння та навички зв’язного мовлення (усного й писемного) під час підготовки різних видів робіт (висловлення власної думки щодо прочитаного, характеристика образу, складання плану твору)

Очікувані результати:Учень: розповідає про зв’язки М. В. Гоголя з Україною (окремі факти біографії),

знає про музеї М. В. Гоголя в Україні (Гоголеве, Великі Сорочинці);

виявляє національні традиції й звичаї, що знайшли відбиток у повісті М. В. Гоголя «Ніч перед Різдвом», елементи українського фольклору у творі (традиційні образи, символи, елементи казки);

характеризує образи Оксани й Вакули («Ніч перед Різдвом»);

інтерпретує окремі епізоди повісті М. В.  Гоголя;

висловлює власні враження, емоції, почуття, роздуми від прочитаних творів;

визначає особливості композиції твору;

знаходить у творі письменника портрети персонажів,

 визначає роль портретів у розкритті образів;

коментує висловлювання українських митців про М. Гоголя;

називає 1-2 твори мистецтва за мотивами повісті, висловлює враження від них

Тип заняття: формувальна тріада

Теорія літератури: повість

Обладнання: підручник, тексти повісті „Ніч перед Різдвом”, портрет письменника, виставка книг письменника, мультимедійний проектор або комп’ютер (для презентації).

Випереджувальне завдання: самостійно прочитати повість, намалювати ілюстрації

 

 

 

План-схема

№ етапу

Назва етапу  заняття

Час

І мініада

Організаційний: віршик до дітей

2хв

ІІетап

Мотивація навчальної діяльності: Прийом «Подорож літературою», «Різдвяна зірочка»Очікувані результати. Робота з епіграфом

4хв

ІІІ етап

Перегляд уривку фільму «Гоголь»

6 хв

 

Презентаційне повідомлення «Гоголь і Україна»

4хв

 

Анкета письменника. Гоголівські місця, запис у зошиті.

3 хв

 

Займи позицію «Гоголь український чи російський письменник»?

2хв

 

Словникова робота

3хв

 

Повідомлення учня про збірку. Виступ «Рудого Панька»

4хв

 

Літературний диктант «Продовжити речення»

2хв

ІІмініада

Робота над текстом повісті Виразне читання вчителем

2хв

 

Представлення учнями героїв повісті. Ілюстрації

5хв

 

Перегляд мультфільму «Ніч перед Різдвом»

6хв

 

Інсценізація зустрічі Вакули та Оксани

6хв

 

Складання кластерів на героїв

3 хв

 

Переказ подальших подій учнями

4 хв

 

Визначення «Знавця повісті»

3хв

ІІІмініада

Повідомлення учня про Різдво

2хв

 

Бесіда з учнями

2 хв

 

«Як святкують Різдво в Диканьці» (перегляд уривку фільма)

2 хв

 

Народні звичаї та обряди: колядки (пісні, страви тощо)

2хв

 

Робота в парі – специфічні діалектні слова, вжиті у тексті

3хв

 

Повідомлення про український костюм

3 хв

 

Український пейзаж Перегляд ілюстрацій. Зачитати описи природи.

5 хв

 

Прийом «Чарівна скриня»

3хв

 

Асоціативний ряд до слова Різдво

2хв

 

Узагальнення вивченого

3 хв

 

Рефлексія  Прийом «Продовжи речення…»

«Моя зірочка для Гоголя»

3 хв

 

Хід заняття

Перед Гоголем повинно благоговіти, як перед людиною,

обдарованою найглибшим розумом і найбільшою любов'ю до людей <…>

 Гоголь – істинний знавець серця людського … 

Т. Шевченко

 

Гоголь наш!... Він є дзеркалом нашої неповторності.

Д.Чижевський

 

 

 

 

І.Організаційний  момент.

1. Слово вчителя.

Пролунав гучний дзвінок

Розпочався  знов урок

Будем працювать старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім 6 класі

Діти просто молодці! (пауза)

            Любі  діти, у наш клас

         Завітали люди щирі!

         Привітайте в добрий час

         Гостей посмішкою й миром!

Слайд

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Кожен наш урок із зарубіжної літератури – це подорож. І куди нас тільки не заносило з 1 вересня, в яких тільки чужих краях ми не побували, яких тільки пригод не переживали.Де ми побували?(Міфи-Греція, Індія, Єгипет, Байки- Давня Греція, Росія, Пригодницькі твори – Англія, Франція).Читаючи, ми з вами маємо можливість подорожувати по різних країнах, поринути у різні історичні епохи, відчути колорит, побут різних народів. Ми розширюємо свій світогляд. Великий українець Т. Шевченко писав: 
 І чужого научайтесь,
Й свого не цурайтесь

 І от вертаємось додому , на Полтавщину завдяки зверненню до творчості видатного нашого земляка.Що веде нас? Направляюча, шляховказуюча зірка, нехай кожному з нас вона допомагає в подорожі

Вчитель роздає учням різдвяні зірочки

 Слайд

- Автор цього твору – Микола Васильович Гоголь. Він вводить нас, читачів, у радісну і таємничу атмосферу свята. В описах ми бачимо любов до рідної природи і народу, до якого він належить і серед якого він виріс. На тлі прекрасного пейзажу розгортаються картини народного життя. Більше того, нас огортає казкова атмосфера Різдва, улюбленого свята дорослих і дітей.

- А ви любите це свято?  Чому? Сьогодні про нього дізнаємось більше

(Слайд №  Очікуванні результати)

На цьому уроці ви зможете :

  1. ознайомитися із життям і творчістю М. Гоголя;
  2. повторити термін «повість»;
  3. вдосконалити навички виразного читання;
  4. вміти аналізувати прозовий твір;
  5. вдосконалити усне зв'язне мовлення;
  6. вміти відтворювати основні події твору.
  7. вміти аналізувати вчинки і характер героїв
  8. визначите, які народні звичаї і традиції знайшли відображення в тексті

  Ми маємо найкраще знати свою історію, свою культуру, свою Україну. І саме творчість М. Гоголя допоможе глибше пізнати нашу країну, нас самих.
   Тож сьогодні ми доторкнемось до незвичайних подій: загадкових, фантастичних і, безперечно, романтичних, адже тільки з піднесеним настроєм можна читати «Вечори на хуторі біля Диканьки». Розширимо наші знання щодо біографії М.Гоголя, пов’язаної з Україною, будемо характеризувати героїв, розглянемо структуру збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки», зустрінемось з героями повісті.

Девіз тріади: «Все пройде, а от зірки залишаться»

М.Булгаков

(Слайд №   М. Гоголь «Ніч перед Різдвом». Гоголь і Україна.Народні традиції і звичаї  в творі. )

ІІІ.Оголошення теми й мети уроку, формулювання разом з учнями мети уроку

- Отож, сьогодні ми з вами починаємо вивчати творчість відомого російського письменника Миколи Васильовича Гоголя та його повість «Ніч перед Різдвом».

Робота в зошитах. (Запис дати та теми уроку)

   Вчитель роздає «Анкету письменника» (Самостійно заповнюємо протягом уроку)

 (Слайд №  Епіграф уроку)

  • Виразно прочитайте слова Т.Шевченка, які служать епіграфом до уроку
  • Як Т. Шевченко характеризує М. Гоголя?
  • Прочитайте слова І.Чижевського. Якою є його оцінка  М.Гоголя?

    Слайд      Вивчення нового матеріалу

Учитель Життя і творчість М. В. Гоголя яскравий приклад, нащадкам, любові до історії і культури українського народу.

Перегляд уривку з фільму «Гоголь»

(Слайд №7

Слово вчителя

Багато місць на Україні пов’язано з перебуванням відомого письменника.

Вони – наша національна святиня, кожен дотик до них допомагає розумінню особи Гоголя, наближає нас до його творчості.

Усе життя Гоголя можна назвати дорогою. Як свідчать спогади сучасників, лише в дорозі він захоплювався, відчував натхнення і приплив нових сил. Дороги вели Гоголя до Москви і Петербурга, Рима і Парижа, Гамбурга та Єрусалима. Однак усі шляхи починалися з його рідного дому, з України, сюди завжди повертався думкою і душею. Навіть прихід у світ майбутнього письменника пов’язаний із дорогою. Є легенда, за якою Микола Гоголь народився прямо у степу на повозі, яка застряла в березневих коліях. 1 квітня (20 березня застарим стилем) – день народження Гоголя.Мабуть, у цьому є сенс, бо, майже не все життя письменник провів у дорозі. У нього ніколи не булосвоєї сім’ї, тому  Гоголь був дуже відданий своїм батькам і сестрам.

(Слайд №8)

  Особливою любов’ю були оспівані письменником Великі Сорочинці, Диканька, Миргород, Василівка-Яновщина... Згадуючи про них, ми мимоволі звертаємося до творчості М.В.Гоголя.

Слайд 9

..У небагатий маєток батька – село Василівку-Яновщину (нині Гоголеве), де минуло дитинство майбутнього письменника, привезли маленького Миколу з Великих Сорочинців через кілька тижнів після народження. Потім він приїздив сюди на канікули, відвідував рідні місця, коли був уже визначним письменником. З Василівкою пов’язані перші світосприймання Гоголя, – тут він вперше почув казки, перекази, чудові українські пісні, усе те, що хвилювало і назавжди припало йому до серця.

Слайд 10

Останні роки свого життя М. Гоголь важко хворів. Деякий час він жив у Німеччині, Італії, лікувався там. Але його зболіла душа  прагнула додому, на Полтавщину.

1851 року Гоголь востаннє приїхав у Василівку. Цей приїзд став прощанням із рідною батьківщиною, яка давала йому силу  і наснагу. 21 лютого М. Гоголь помер.

Поїздки М. Гоголя в Україну, в рідну Василівку, зігрівали і заспокоювали його душу. У рідній Василівці письменник із захопленням слухав розповіді про славних козаків, цікаві історії української минувшини.

Учитель.

  • Як письменник провів своє дитинство?
  • Як М. Гоголь пов'язаний з Україною?
  • Записати  назви місць пов’язаних з М.Гоголем

(Миргород, Василівка(нині Гоголеве), Диканька, Ніжин, Полтава)

«Займи позицію»: Літературознаці знають відповіді на всі питання, але ж думати нам ніхто не заборонить:

  • Гоголь російський чи український письменник?

 (Слайд №        Робота зі словником літературознавчих термінів)

 (Учні опрацьовують і записують до словника поняття «повість»)

Повість – епічний прозовий твір (рідше віршований), який визначається однолінійним сюжетом. Найчастіше це історія одного людського життя, розказана від імені самого автора чи якогось героя.

  • Чи звичайна ця повість? (ні)

Фантастика – (з грецької «здатність уявляти») – вид художньої творчості в якому описуються вигадані, чарівні, незвичайні події і явища.

Казка - розповідний твір про вигадані події

(Слайд №                        „Ніч перед Різдвом”)

Повідомлення учня про збірку „Вечори на хуторі біля Диканьки”

  • Учень. У вересні 1831 року в Петербурзі вийшла з друку перша частина, а у березні 1832 року – друга частина збірки „Вечори на хуторі біля Диканьки”. Саме вона поставила Гоголя в один ряд з першокласними письменниками.

У збірку ввійшли дві передмови та вісім повістей („Сорочинский ярмарок”, „Вечір проти Івана Купала”, „Майська ніч або Утоплена”, „Втрачена грамота”, „Ніч перед Різдвом”, „Страшна помста”, „Іван Федоруович Шпонька та його тітонька”, „Зачароване місце”).

   Повісті різні за тематикою, але розташовані в певній послідовності, їх об’єднує внутрішня єдність,загальний задум.  Ця єдність посилена образом оповідача - пасічника Рудого Панька, без його передмови руйнується цілісність і єдність книги.

Виступ учня «Рудого Панька»

 Учень «Боже ти мій! Чого тільки не розкажуть! Відки старовини не викопають! Якого жаху не нанесуть! Та ніде, може, не розказувано було стільки диковин, як на вечорах у Пасічника Рудого Панька. За що мене миряни прзвали Рудим Паньком – їй –богу, не скажу вам. І волосся, здається, у мене тепер скоріше сиве, ніж   руде. Та в нас, не звольте гніватись, такий звичай: як дадуть кому люди якесь прізвисько, так і на віки лишиться воно. Бувало, зберуться напередодні  свята добрі люди в гості до пасічникової хатини, посідають за стіл, - і тоді прошу тільки слухати. Та й то сказати, що люди ж були на простого десятка, не які-небудь мужики хуторянські. Так, може комусь і вищому за пасічника зробили б честь, завітавши. От, наприклад, чи знаєте ви дяка диканської церкви Хому Григоровича? Ех, голова! А які історії він умів розповідати! Дві з них знайдете в цій книжці…»

Учитель: (запис у зошиті)

  • Яка ж структура книги «Вечори на Хуторі поблизу Диканьки»?
  • Коли вона написана?
  • Які повісті входять в книгу?
  • Що їх об’єднує?

Літературний диктант «Продовжити речення».

Микола Гоголь народився 1……18….року в містечку………..на …………Отримав освіту  в……….гімназії. Перший твір «Ганс Кюхельгартен» надруковано під псевдонімом …………….. В Петербурзі став відомим письменником завдяки збірці повістей «……………………..». Збірка складалась з ….частин та налічувала……..повістей. Твори написані…………..мовою. Автор опублікував свій твір під псевдонімом пасічник………………………………, щоб підкреслити народний тон усієї книжки. (Обмінюються роботами. Взаємоперевірка).

Учитель. Сьогодні ми детальніше зупинимося на повісті „Ніч перед Різдвом”, адже Різдво – одне з найбільших та найсвітліших християнських свят, яке люди завжди зустрічають з особливим трепетом. Не випадково багато письменників та художників звертаються до теми Різдва.

Не залишився байдужим до цієї теми і Микола Васильович Гоголь, адже основною темою його творчості  була тема народу, а в повісті відтворено спосіб життя, побут, традиції та звичаї українського народу.

Виразне читання вчителем уривка з повісті 

  Останній день перед Різдвом минув. Зимова ясна ніч настала. Глянули зірки. Місяць величаво виплив на небо посвітити добрим людям на всьому світові, щоб усім було весело колядувати і славити Христа. Морозило дужче, ніж зранку; але зате було так тихо, що рипіння морозу під чоботом чути було на півверсти. Ще жоден гурт парубків не зяпід вікнами хат, тільки місяць зазирав до них крадькома, ніби викликаючи дівчат , що прибиралися і чепурилися, хутчіш вибігати на рипучий сніг…»

 Представлення героїв(ілюстрації  учнів)

Вакула – (Коваль, здоровань і хлопець хоч куди козак, що осоружніший був чортові, ніж панотця Кіндрата проповідь. На дозвіллі коваль малярував, і вславлено його за найкращого маляра на всю околицю. Ще як жив покійний сотник Л...ко, то навіть він навмисне закликав його до Полтави фарбувати дерев'яного паркана коло свого дому. Коваль порозмальовував і всі миски, з яких диканські козаки сьорбали борщ.)

  • Оксана – тексту (Оксана — найвродливіша дівчина, примхлива, манірна, кокетлива, грайлива, погордлива, самовдоволена і тим не менш приваблива, бо, як підкреслює автор, їй пасують навіть її недоліки, які надалі «виліковує» всепереможна сила справжнього кохання).
  • У яких умовах жила Оксана? (Батько, козак Чуб, був заможним, отже і його донька ні в чому не мала нестачі. Оксана звикла, що батько виконує всі її забаганки.)

Чорт- Спереду достоту німець: вузенька мордочка, яка безнастанно вертілася на всі боки та нюхала все, що тільки траплялося, закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п’ятачком; ніжки були такі тоненькі, що коли б такі мав яреськівський голова, то він поламав би їх за першим козачком. А зате ззаду був він точнісінько губернський стряпчий в мундирі, бо в нього теліпався хвіст, такий гострий та довгий, як теперішні мундирні фалди; хіба тільки на цапиній бороді під мордою, по невеличких ріжках, які стирчали на голові, та що увесь був не більший од сажотруса, можна було догадатися, що то не німець і не губернський стряпчий, а просто чорт, якому останню ніч залишилося вештатись по білому світу та під’юджувати на гріхи добрих людей. Завтра ж, тільки-новдарять перші дзвони до утрені, побідить він, не оглядаючись,підібгавши хвоста, до свого барлога.)

Солоха – (Солоха – відьма, жінка років 40, мати Вакули, але вона літає на мітлі, про неї ходять різні чутки) "Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні погана із себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному

Чуб – Був удівець; вісім скирт хліба завжди стояли перед його хатою. Дві пари добрих волів раз у раз висовували свої голови з плетеної повітки на вулицю й мукали, коли бачили куму-корову чи дядька,товстого бугая..."

Пацюк - ? (Посередник між нечистою силою і людьми. Він,за уявленням селян, «немного сродни черту», але свою магію спрямовує на задоволення власних потреб, лікування людей. Був колись запорожцем, проте його чи вигнали, чи сам утік, цього ніхто не знає. Але жив як справжній запорожець – нічого не робив, лише спав і їв.

 

Перегляд уривку мультфільма «Ніч перед Різдвом» (до Чуба )

  • Які ж сюжетні лінії вимальовуються в повісті? ( У сюжеті «Ночі перед Різдвом» переплітаються три лінії: перша – лінія чорта, друга – лінія  Чуба і залицяльників Солохи, третя – лінія Вакули й Оксани. А об`єднує їх образ чорта, який поволі перетворюється на «чарівного помічника» коваля.)

   Однією із сюжетних ліній повісті є кохання Оксани і коваля Вакули. Безнадійне, невзаємне почуття коваля знайшло все ж таки відгук у серці гордовитої красуні. Багато подій сталося перед цим усього за одну ніч. Але не забуваймо. Що ця ніч була Різдвяна.

Переносимося в кімнату красуні Оксани (Інсценізація уривку Оксана і Вакула)

(В інсценізації беруть участь дійові особи: Вакула, Оксана, Оповідач.)

Оповідач(читає).Оксані не минуло ще й сімнадцяти років, а вже мало не по всьому світу, і по той бік Диканьки, і по цей бік Диканьки, тільки й мови було, що про неї. Парубки гуртом проголосили, що кращої дівки й не було ще ніколи і не буде ніколи на селі. Оксана знала й чула все, що про неї говорили, і була вередлива, як красуня. Коли б вона ходила не в плахті та запасці, а в якому-небудь капоті, то порозганяла б усіх своїх дівчат. Парубки ганялися за нею юрбами, але, втративши терпець, залишали один по одному вередливу красуню й лицялися до інших, не таких примхливих. Один тільки коваль був упертий і не кидав свого залицяння, дарма, що й з ним поводились анітрохи не краще, ніж з іншими. По виході батька свого, Оксана довго ще чепурилася та вихилялася перед невеликим в олов'яній оправі дзеркалом і не могла намилуватися з себе.

Оксана: "І чого людям надумалось розславляти, нібито я гарна? Брешуть люди, я зовсім не гарна. Хіба чорні брови та очі мої", (не випускаючи дзеркала) такі гарні, що вже подібних до них немає й на світі? Яка тут краса в цьому кирпатенькому носі? і в щоках? і в губах? Ніби гарні мої чорні коси? Ух! Їх можна злякатися увечері: вони, як довгі гадюки, переплелись та обвились круг моєї голови. Я бачу тепер, що я зовсім не гарна!(відхиляюч итрохи далі від себе дзеркало, скрикнула) Ні, гарна я! Ой, яка гарна! Диво! Яку радість принесу я тому, кому буду жоною! Як милуватиметься з мене мій чоловік! Він нестямиться від радості! Він зацілує мене на смерть".

Вакула: (увійшовши, прошепотів тихо) "Чарівна дівка, і вихваляється вона мало не з годину стоїть, видивляючись у дзеркало, і не надивиться, та ще й хвалить себе вголос!"

Оксана: "Егеж, парубки, чи ж вам до пари я? Ви погляньте на мене як я плавно виступаю; у мене сорочка вишита червоним шовком. А які стрічки на голові! Вам довіку небачити пишнішого галуна! Всього цього накупив мені батько мій, щоб одружився зо мною найкращий молодець у світі!"(усміхнувшись, обернулася вона й побачила коваля...Скрикнула й сувор озупинилася перед ним.)

Оповідач: Важко сказати, що виявляло смагляве личко чарівної дівчини: і суворість в ньому було видно; і крізь суворість якесь глузування зі збентеженого коваля; і ледве помітна краска досади тонко розливалася по обличчю; і все це так перемішалося й таке було невимовно гарне, що поцілувати її мільйон разів — от усе, що можна було зробити тоді найліпшого.

Оксана: "Чого ти прийшов сюди? Хіба хочеться, щоб випровадила за двері лопатою? Ви всі майстри під'їжджати до нас. Вмить пронюхаєте, коли батьків нема дома. О! я знаю вас! Що, скриня моя готова?"

Вакула: "Буде готова, моє серденько, після свят буде готова. Коли б ти знала, скільки попрацював я коло неї: дві ночі не виходив з кузні; зате в жодної попівни не буде такої скрині. Залізо поклав таке, якого не клав на сотникову таратайку, коли ходив на роботу до Полтави. А як буде розмальована! Хоч усю околицю виходи своїми біленькими ніжками, не знайдеш такої! По всьому полю будуть розкидані червоні й сині квіти. Горітиме, як жар. Не сердься ж на мене! Дозволь хоч поговорити, хоч подивитись на тебе!"

Оксана: "Хто ж тобі боронить, говори й дивись!"

(Тут сіла вона на лаву й знову глянула в дзеркало й стала поправляти на голов ісвої коси. Поглянула на шию, на нову сорочку, вишиту шовком, і тонке почуття самовдоволення з'явилося на устах, на свіжих щічках і відсвітилося в очах).

Вакула: "Дозволь і мені сісти біля тебе!"

Оксана: "Сідай".

Вакула: "Чарівна, люба Оксано, дозволь поцілувати тебе!(пригорнув її до себе, наміряючись поцілувати; та Оксана відхилила свої щоки, що були вже на непримітній віддалі від губ коваля, і відіпхнула його.)

Оксана: "Чого тобі ще хочеться? Йому як мед, то й ложку! Геть від мене, в тебе руки цупкіші за залізо. Та й сам ти пахнеш димом. Я думаю, геть мене забруднив сажею".

(Тут вона піднеслад зеркало й знову почала перед ним чепуритися).

Вакула: "Не любить вона мене! (думав про себе, похиливши голову, коваль) їй усе іграшки; а я стою перед нею, як дурень, і очей не зводжу з неї. І все б стояв перед нею, і повік би не зводив з неї очей! Чарівна дівчина! чого б я не дав, щоб дізнатися, що в неї на серці, кого вона кохає. Та ні, вона й гадки немає ні про кого. Вона милується сама собою; мучить мене, бідолашного; а я за журбою не бачу світу; а я її так люблю, як ні один чоловік на світі не любив і ніколи не любитиме".

Оксана: "Чи правда, що твоя мати відьма?"

Оповідач: промовила Оксана й засміялася; і коваль відчув, що всередині у нього все засміялося. Сміх цей начебто враз озвався в серці, тихо заграли жили, а разом з тим і досада запала йому на душу, щовін не мав права поцілувати це миллим сміхом осяяне личко.

Вакула: "Що мені мати? ти в мене і мати, і батько, і все, щотільки є найдорожчого у світі. Якби мене покликав цар і сказав: ковалю Вакуло, проси в мене всього, щотільки є найкращого в моєму царстві, усе віддам тобі. Звелю тобі зробити золоту кузню, і будеш ти куватисрібними молотами. — Не хочу, сказав би я цареві, ні самоцвітів дорогих, ні золотої кузні, ні всього твого царства. Дай мені краще мою Оксану!"

Оксана: "Бачиш який ти! тільки ж батько мій сам маху не дасть. Побачиш, коли він не ожениться на твоїй матері. Але щось дівчата не приходять... Що воно за знак? Давно б уже час колядувати. Мені стає нудно".

Вакула: "Бог з ними, моя красуне!"

Оксана: "Коли б не так! з ними, певно, прийдуть парубки. Ото підуть гулі! Уявляю, яких наговорять смішних історій!"

Вакула:"То тобі весело з ними?"

Оксана:"Та вже ж веселіше, як з тобою. Ага! хтось стукнув! певно, дівчата з парубками".

Вакула:"Чого мені більше чекати? Вона глузує з мене. їй я такий же дорогий, як переіржавіла підкова. Та коли так, то не діжде ж принаймні інший насміятися з мене. Нехай тільки добре придивлюся, хто їй подобається більше за мене; я відучу..." (Стукіт у двері та голос: відчини! різко зазвучавши на морозі, урвали його міркування).

Вакула: "Стривай, я сам відчиню".

Оповідач: - А що було далі розкажіть нам далі самі

           Складання кластерів на Оксану і Вакулу.

Правила створення кластера

1. По середині чистого листочка записуємо ключове слово чи речення теми.

2. Кругом нього - слова чи речення, що доповнюють тему.

3. Довкола записаних слів з’являються «супутники» і встановлюються нові логічні зв’язки.

4. Записуємо стільки ідей, скільки їх називають діти.

Тепер переходимо до наступної частини нашого уроку. Візьміть листочки і фломастери, які лежать перед вами. Складемо кластери на головних героїв.

Герой - Вакула.

1.Вакула- вірний, відданий, люблячий, сміливий, спритний.

Оксана.

1. Оксана - вродлива, горда, вередлива, вимоглива, любляча.

  • Якими якостями наділяє автор Оксану? Які риси характеру він підкреслює в її образі? Підтвердьте рядками з тексу (Оксана — найвродливіша дівчина, примхлива, манірна, кокетлива, грайлива, погордлива, самовдоволена і тим не менш приваблива, бо, як підкреслює автор, їй пасують навіть її недоліки, які надалі «виліковує» всепереможна сила справжнього кохання).
  • У яких умовах жила Оксана? (Батько, козак Чуб, був заможним, отже і його донька ні в чому не мала нестачі. Оксана звикла, що батько виконує всі її забаганки.)
  • Як ви думаєте, чи подобався Оксані коваль Вакула? (їй, скоріше, подобалися його подарунки і відданість. Вона крутила ковалем на всі боки.)
  • Якою Вакула бачив Оксану? Підтвердьте словами з тексту. (Коваль, як і всі закохані, її обожнював, ідеалізував. «Так: це вона! Стоїть, як цариця, і блискає чорними очима. Їй розказує щось показний парубок, мабуть, забавне, бо вона сміється. Та вона завжди сміється»; «Але, Боже ти мій, чому вона така в біса гарна? Її погляд, і мова, і все, ну от так і палить, так і палить …»
  • Якими рисами вдачі наділяє автор коваля? (Фізична сила, сором'язливість, обдарованість щодо малярства, наполегливість (він був єдиним, хто упадав за Оксаною, не зважаючи на її опір і глузування з нього), простодушність (не помітив, що Оксана насміхається над ним), відданість своїй мрії, здатність на самопожертву).
  • - Чи вірив коваль у Бога? Підтвердьте рядками з тексту. (Коваль був богобоязлива людина й малював часто образи святих, і тепер ще можна знайти в Т... церкві його євангеліста Луку. Але все перевершив він, як змалював у церкві на стіні, у правому притворі, святого Петра в день Страшного Суду, з ключами в руках, що виганяє з пекла нечисту силу.)

Переказ епізоду про Солоху, матір Вакули –

Відвідини Вакулою Пацюка –

Подорож Вакули на чорті в Петербург –

Фінал, Розвязка повісті -

Завдання для учнів. СЛАЙД

Учитель пропонує класу визначити кращого знавця повісті. Розташуйте цитати в правильній послідовності відповідно до того як розвиваються події.

 

Учитель. Які ж народні традиції знайшли відображення у повісті? Про яке свято іде мова?

      Повідомлення учня про Різдво

  Різдво здавна святкувалося на Україні. Сорокаденний піст закінчувався у Святвечір, тобто можна було їсти з появою першої зірки - різдвяної. Їли кутю - зерна злаків, замочені у воді, з медом. Зазвичай під Різдво розпочинались сильні  морози, але це не заважало народу, особливо молоді, веселитися. Святкова процесія йшла з паперової зіркою і вертепом – яскраво розфарбованим скринькою в два яруси. У ньому за допомогою дерев'яних фігурок розігрували сценки, що відносяться до Різдва Христового. Колядування починали діти, хлопці і дівчата. Вони співали під вікнами хат колядки та отримували за це різне частування.

 Згідно з Біблією, Різдво знаменує появу на світ Ісуса Христа. У народі Святвечір вважався магічним часом. Так і ночі перед Різдвом приписують здатність наділяти предмети чарівною силою, але разом з тим в цю ніч злі сили - чорт, відьма - ведуть себе найбільш активно, сміливо, намагаються зігнати зло на добрих людях. Починається свято 6 січня Святвечором, родина до нього готується цілий тиждень. Вечеря складається з 12 страв, бо з Христом ходили 12 апостолів. На столі неодмінно мала бути кутя, а також риба, борщ, вареники, всілякі пироги. Першими оповісниками народження Христа були діти. Вони вдосвіта йшли до односельців віншувати, тобто вітати родичів та сусідів із святом Різдва. Колядки - веселі пісні, жарти, в яких було побажання благополуччя, достатку, щастя. Люди вірили, що якщо в цей вечір загадати бажання, воно неодмінно збудеться.

  • Як святкують Різдво у вашій родині?
  • А як святкують Різдво у Диканьці?

(ПЕРЕГЛЯД 20-26 ХВИЛИНИ ФІЛЬМУ «Вечори на хуторі близ Диканьки»)

Назвіть різдвяні символи, присутні у творі. (Колядки, зірка, яку носять колядники, народні пісні)

Які національні звичаї та обряди ви помітили? (колядки, народні пісні, вбрання,речі вжитку)

  • Навіщо Гоголь додав спеціальний словничок до повістей? (Бо вживав  діалектні та специфічні слова для надання неповторного національного колориту, опису побуту та звичаїв українців).

Робота в парі Знайдіть в тексті такі слова в тексті, випишіть їх (1-2 хв) (один знаходить, інший записує) Чи знаєте ви їх значення?

Кутя, кобеняк, гарус, стряпчий,  таратайка, паляниця, китайка, запаска, варенуха, медовуха,  каганець

Учитель Гоголь писав російською мовою, але головними героями його творів були українські хлопці та дівчата, великого значення він надавав опису українського костюма.

Повідомлення учня про елементи українського костюма

  Поширеним одягом серед жінок була свита- плащеподібний одяг, пошитий із саморобного сукна, оздоблений вишивкою. Обовязковою була вишита сорочка, плахта, запаска, намисто. Оздобою голови був вінок, але це не лише прикраса, а й оберіг.У вінок уплітали різнокольорові стрічки. Кожен колір мав свій символ. Ще голову покривали очіпком чи хусткою.

  Головним елементом чоловічого вбрання була вишита сорочка. Носили широкі штани, шаровари, що заправляли в халяви чобіт. Жупан оперізувався  поясом. Кінці пояса прикрашали китицями. На голову одягали шапки  з овчини або іншого хутра.

  Гоголь створив не просто народні характери, а саме образи України, де центром є Диканька.

 

Фізкультхвилинка.

Давайте перервемо нашу роботу і трохи відпочинемо. Встаньте, будь ласка. Зараз ми з вами виконаємо декілька вправ.

1-а вправа - потягування. Уявіть себе в ролі Солохи. Вам треба зібрати якомога більше зірок. Прямо над собою дістаємо зірку, ліворуч, справа (3 рази)

Наступна вправа - ходьба на місці. Ви - Чуб і кум, що йдуть по зимовому хутору у гості до Солохи. Отже, почали.

3-тя вправа - дихальна гімнастика. Подув сильний вітер. Видихаємо повітря. Вітер став піднімати сніг. Нічого не стало видно. Закрили очі. Відкрили.

4-та вправа - присідання. Нарешті ви у будинку Солохи. Але постійно в двері її хати хтось стукається. Солоха вимушена ховати вас в мішок. А для цього вам потрібно присісти. Отже, виконуємо 5 присідань.

 

ПЕЙЗАЖ  своєму творі «Ніч перед Різдвом» М. Гоголь зробив цікавий прийом.Він оселив казкових героїв серед звичайних людей. Тому все, що відбувається, здається правдою. Велику роль у даному творі відіграють описи пейзажу, які супроводжують своїх героїв та події, що відбуваються з ними, через увесь твір.

Одним із героїв творів М. Гоголя майже завжди є український пейзаж (демонструються репродукції художників С. Харламова «Ніч перед Різдвом», «Місячна ніч над Дніпром», С. Васильківського «Святки на Полтавщині», І. Рєпіна«Запорожці», М. Беркоса «Диканька»).

- Як змінюється стан природи протягом різдвяної ночі?

-  Яке символічне значення зміни погоди протягом різдвяної ночі?

Прийом «Чарівна скриня» Відомо, що деталі народного побуту, стаючи символами, яскраво змальовують образи героїв. Пропоную проаналізувати ці образи, вияснити кому вони належать і що символізують. Вчитель із скрині витягає предмети, учня пояснюють кому налужить предмет, що означає

Предмет

Кому належить

Що символізує

Дзеркало

Оксана

Самозакоханість, егоїзм

Ікона

Вакула

Віра в бога, майстерність, чистота душі

Мітла

Солоха

Обман, спритність, хитрість

Галушки, вареники

Пацюк

Лінь, обжерливість

Кабан

Чуб

Дурість, недалекоглядність

Черевички

Оксана

Гординя

Ріжки

Чорт

Порок, гріх

 

 

        Прийом «Асоціативний ряд» Запишіть, які асоціації виникають у вас із образом Різдва

         - Які вам приходять на думку слова до літери  Р?

Р – радість, родина

І – іскра, ікона

З – зірка

Д – диво, добро

В – вогонь, веселощі

О – очікування

Узагальнення вивченого

  • Яка основна думка повісті? ( Основна думка твору – перемога добра над злом: мрії – над дійсністю (кохання Вакули – над байдужістю Оксани), світлих сил – над темрявою (чистої душі коваля – над чортом.))
  • Чи можна за текстом повісті скласти уявлення про національні традиції українців? (Так, ми дізнаємося традиції і звичаї святкування Різдва, віру і забобони, прикмети, народні морально-етичні ідеали, про побут козацтва, предмети вжитку)
  • Чому у повісті автор приділяє велику увагу народним звичаям та традиціям святкування Різдва? (М. Гоголь був родом з України, нерідко він і сам коли був дитиною брав участь у веселому різдвяному дійстві та колядував разом із товаришами)
  • Особливості різдвяної повісті:

Дія відбувається на передодні Різдва.

Різдвяна ніч дарує диво – перетворює героїв (Оксана закохується у Вакулу; Чуб «прозріває» стосовно Солохи).

Щасливий фінал.

Закінчити речення:

-  Я зрозумів…

-  Мене зацікавило…

-  Історія Оксани і Вакули нас навчає…

  Рефлексія

Візьміть зірочки, які допомогли подолати нам далеку подорож в минуле нашого краю, дякуючи знайомству з творами та особистістю М.В.Гоголя. В 2017 році виповнюється 185 років з моменту написання повісті «Вечори на хуторі поблизу Диканьки» прикріпіть їх до ялинки і  висловіть власне враження про заняття, про твір чи автора.

  • Що ви відчули на тріаді? Про що хотіли б дізнатися більше?

 

ДЗ

А. Підготувати детальний переказ 1 фантастичного  епізоду повісті Гоголя.

 - виразне читання або інсценізація найцікавішого гумористичного епізоду

Б. Кросворд або вікторина по тексту повісті.

docx
Додано
8 квітня 2018
Переглядів
4253
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку