Р. Горак “Трп•й MeHi являлася
Мета: Пог-либити уявлення про I. Франка як лодину,а не як великого поета i громадського вщкрити учням CBiT його людських почувань i страждань, прагнення особистого щастя; розвивати навики вмшня та коментувати прочитане; виховувати в вмгння поважати й почутгя.
Обладнання твори I. Франка, noBicTb-ece Р.
Ми прцхоДшио в свјт для любовг Все, що гнше,- неправда гјрка.
Ганна Чубач
уроку
I. навчальноћ'
1. Вступне слово вчипгеля.
кожним словом, кожним променем думки, кожним болем cB0iM живе у дупп нашого народу Каменяр-велет-ј. Я. Франко — сильна натура.
BiH любив життя, людей, весну, BiTep, гори, piw.
BiH кохав.. .кохав полум 'яно, до юнця свого )юптя... Адже
Ми пртоДшмо в свл для любовЈ, Все, що iHwe- непратгп,ајска
(Ганна Чубач)
Любов... Кохання... Taki слова. вони думок, переживань. I як би не наше житгя, а кохання завжди залишаеться коханням. Хтось з мудрих сказав:” Вище музики лобов.” Що ж означае любити?
У вас все ще попереду, i кожен з вас знайде на це питання у своему серт,
А Франко вважав, ще, ще тихе згтхання
Незгоенгрт, жауг Зааиерлее в ceptfi кохання.
На уроках ми з вами говорили про I. Франка як про поета —борця, але ж BiH ще й тонкий јприк. тема кохання знайшла яскраве у Каменяра проз( драматургй.
М. Кощобинський писав:“ Лодина, яка б вона сильна не була, не може жити самою боротъбою, самими громадянськими
Франко проби, i його твори просяться часто в музику.”
II. теми i завдань уроку.
Кружляють у сумному ociHHb0MY листочки, падають на Morpy дощу(чи хочуть 31rpim й. На тих листочках закарбовано найюжншй, порухи noeT0B0i Спробуймо ii
поривання, i вцкриемо для себе Франка проби.” Але для цього звернемося до поета, noBicTi- есе Р. Горака” MeHi являлася любов, ”
опрних знань
1. БесЈДа ЗУЧНЯМИ.
1). Ви з новим TepMiH0M 110BicTb- есе. Як ви його p03YMieTe?
(Документальна
2). Що ви можете сказат про комтзтцт ужру? з 4 частт, кожна з них присв—т xiui.)
З). Чому назви перших трюх частин звучать як рядки? (Бо вони е рядками з 1. Франка.)
4). Чому Р. Горака мае назву являлася MeHi любов?“ (Бо так 1.
Франко назвав поез1ю, де висловив CB0i почуття до трюх йому на життевому шляху.)
1А7.Сприйняття i засвоення учнями навчального MaTepia.TY.
Про особисте життя людей, а особливо видатних, треба говорити дуже деткатно i обережно. Бо це той 6ik життя людини, який часто не залежить нет.
Життя Франка склалося так, що BiH, покохавши, жодного разу не зазнав yciei глибини щастя взаемнот усе ж BiH свято у своему спогади про скуш дари цього величного почуття“Хвилини в котрих я мобив...були, може, найкраиџ в мотм жаль що були це заразом хвилини найтяжчого болю, якого я зазнав, а не радостт.”
Чи винен Франках, ьтгат» О.. Чи %QTib зттТ, поеднати свое життя з О. Хоружинською, вже не з m060Bi, а з поваги до нет? Отже, про у Франка мова
Учены MeHi являлася любов,
Одна як Јйлея
З й мрћй уткана, i3
, мов метелик,
Купав fi в рожевих блисках май,
На пурпфтй с}ла бачила довкола рай i рай!
Вона була невинна, як дитина,
Пахуча, як CBixo
• Кому присвячена перша частина? Рошкевич)
Учень: 1. Франко у до А. Кримського писав:'Ще в я влюбився у дочку одного руського попа Ольгу Рошкевич. Наша лобов
я зроблю блискучу кар'еру, але по мотм 1878-1879p. заборонили MeHi бувати в cB0iM в 1880р. присилували панну вийти за Се був для мене важкий удар.“ учня за есе Р. Горака” Тричј... ”(частина 1)
Вчитель: Чи любила Франка Ольга?
(вЈДповЈДЈ д»пей)
Вчнтель: Якби можна було пройти kPi3b час i npocTip. Якби можна було запитати про це саму Ольгу
Ольга: Я любила Твана. He3BicHe чуття m060Bi пробудилося в MeHi, почало будити молоду чо... А ди людина з людшпю, любими годж руку на найсвяпших поривань
Вчитель: Любить вона, кохае BiH, а кохання двох прекрасних людей було щасливим?
дтей)
”Чому не Hik0JM?”
Чому не оАешся *Ако.ти2
Чи в твойому серщ зима,
I горе
Що CMixy у
Чому не
Чи, може, лежить який rpix Великий на TBoiM cYMTHHi I здавлюе CMix?
Лежить якийсь смуток таемний
I ycuix TBii- наче сонце у Mnri.
Вчитель: Як ви ставитесь до вчинку Ольги? Чи можна його вважати зрадою коханому?
Учень: Ольга виконувала воло своТх 6aTbkiB. Хоч у нет був дуже сильний
виховання в священника позначився.
Юнак : Ох, чи не в CHi
Любились щиро ми з тобою? серце рвесь у MHi,
Що ти во
Я не
К.ппуя святою! Я чесно думата й робила, Та доля ни слеита.
Що шц— лобо јлада,
Вона на лихо повертала,
Що чиста говорила, Вона в брехню перетворила,
Аж поки нас не розлучила.
Ти ж думаеш, я не
В HOBii зв'язки радо
Ти ж думаеш, я не мила; По ночах темних не тужила?
Не я лукавила з тобою,
А все лукавство в строю-
Дороги втцалило.
Учены CMepTi у 1912p. Ольга живе в сестри Михайлини недалеко
Львова, у
в одному MiCTi, але не
То мене обходиш ти.
Добре робиш! шляхом
Не судилось нам Иди направо, я
Шлях верстатиму в TYMaHi,
I не здиблемось
Як в 0keaHi.
Як в здиблю горе,
Що T06i несе удар,
Сам до себе справлю прийму його тягар.
А як щастя часом схоче В мою хату загостить,
Я його до тебе справлю.
Най голубчиком летить.
Вона HaBiTb пЙ1йти до BikHa, щоб ненароком не побачити
Франка, який часто важкою ходою з кошичком на базар по продукти
“Як почуеш ... ”
(на тихо[мелоДп)
Юнак: Перед смертю Франко переказував,щоб Ольга прийшла до нього попрощатися, благав П. Вона вислухала сестру, що передала його прохання, заплакала, але
Труну з його несли перед й У kiMHaTi була дочка, ще Вони бачили, як Ольга до BikHa, вщхилила i тремтячою рукою поблагословила його на спочинок. Його листи вона попросила сестру Михайлину поютасти Тй у труну, 60 любила його. Юнак: I ти прощай! Твого Не вимовлю нжоли я, В лице твое не гляну!
Бодай не знала ти Куди се я тебе BTik, Чим гою серця рану.
Мене забудь швиденько ти, CB0ix тток люби, пести, Будь BiPHa свому мужу!
I не читай M0ix
I не воруш Hi Hi вдень Сю TiHb мою недужу.
А як де хтось мене згада,
Най TiHb найменша не
На вид kBiTk0
I не i не дрожи, А скажи:
”Hi, я його не знала!”
Драма О Рошкевич та I. Франка- типова для минулого. вцкинуло його себе, а ii посадило домашнъого вогнища, BiH 3i свого болю найкраиџ вона ж на ciM 3aMkiB закрила свое серце.
Роман Горак у статпЂ' Картки з в ж.” Жовтень" за 1979p.N28 писав:” BiH любив ii все житгя, так,так, усе життя. [деал не перестае бути HaBiTb яюцо його i втрачають. Коли чуття брало гору над розумом, yci образи ставали схожими на Ољгу. BiH буде писати про долю в галицьких народних а еством вщчуваеться Ольги- то ще то ще такою що запропастила свою долю. Для нього вона буде Анною в ''Украденому ”, буде еталоном, до якого BiH ycix BiH бачив crcpi3b Олыу. того ставала ще вщчуттшою. Франко ствердив cB0iM житгям i що генй i любов народжуються не так уже i часто, щоб доповнювати одне одного ... ”
Явилась друга- гордая княжна мов Micub, тиха та сумна,
Таемна й недостутша, мов святиня
Мене рукою зимною вона i шепнула таемно:
”MeHi не жить, тож най умру одна!” I мовчки щезла там, де темно.
• Хто та “гордая княгиня“, присвячено другу частину (Юзефа
Дзвонковська)
• [з листа Франка до А. Кримського” Велике враження зробила на мене знайом1сть з одною полькою- Йосифою Дзвонковською. Я XOTiB женитися з нею, та вона, чуючи в c06i початки сухот вцправила мене i pik вмерла...
• стосунки еднали Юзефу Дзвонковську i поета?
ПовЈДомлення учня за повЈспгю- есе Р. Горака” Тричј... частина)
Я й забув, що то ociHb холодна,
Я й забув, що то CMepTi пора,
Я й забув, що ти кров благородна,
Що нами безодня стара,
Що нами сльози,
Що любиться нам 30BciM не
Я й забув,що погрози мого
Я й забув, що вже пов 'яли
I Hi з чого плести,
Що вони й не MeHi
Я забув, i тяжкую нести
Доведесь MeHi кару за тее!
Я забув, моя
Що моею не можеш назватися ти,Я забувся, прости!
• в минуле Ольга. Не прийняла його Юзефа, вже теж не мае на CBiTi.
Лиш страшний, пекучий в там
Все заповнив, усю мою iCTOTY
Лиш 6iJIb i це страшенне: бам, бам, бам
А нема, Hi kPOBi, aHi поту меркне CBiT довкола, i я сам дись в бездонну стужу й сльоту
Вона умерла!- Hi, се я умер!
Де ж порятунок. Франко так що любов врятуе його земних незгод.
Прощай Ольго, прощай Юзефо. Праця, праця- ось що тепер його врятуе.
'Земле моя,всеплодющая мати,
Сили, що в живе
Краплю, щоб в бою стояти, Дай i MeHi!
Дай теплоти, що розширюе груди,
Чистить чуття i кров,
Що до людей безграничную будить Чисту любов!
Дай i огню, щоб ним слово налити, стрясать громовую дай власть, служити, неправду палити дай страсть!
Силу рукам дай, щоб пута ламати, думкам- в серце кривди влучать, Дай пращовать, працювать, пращовати, В сконать!
III частина
Явилась третя- женщина чи 3Bip?
Глядиш на Hei- i очам приемно, В-живаеться Ti красою 3ip.
То разом страх бере, душа холоне
I сила розпливаеться в
За саме серце вхопила мене
Мов у душу вп 'ялилась I смокче кров, i геть жене.
Хто та жшка, i ”очам приемно” для поета?( Журовська-
Зигмунтовська)
Учень: 13 листа Франка до А. Кримського“ Фатальне для мене було те, що вже листуючись з моею я здалеку ni3HaB одну панночку польку i закохався в нет. Отся любов перемучила мене дальших десятъ J1iT.”
Розповть учня за есе Р. Горака” часпшна).
T06i, МОЯ kBiTk0,
Моя MPie, сей
Хоч у тебе я
Та все ж MeHi той спогад серце Хоч як болючий BiH.
Тим, що мене ти к c06i не пустила,
В M0ix грудях зглушила i вгасила
Любовний, дикий шал,
Тим ти в
HaBik вписала ясний i високий
I хоч нас д1лять доли й гори,
Коли на душу ляжуть змори,
Тебе шука душа
I до TBoei припадае,
У TB0ix весь тягар скидае,
I голос весь плач i“i втиша.
А як коли у CHi тебе побачу,
То, бачиться, всю i трачу
I викидаю, мов гадюк тих
Весь день мов щось святе в дуц.й
Хоч не любов, не Bipy,He А чистий, ясний образ
” МоТй ”
T06i, мое сонечко,
За щире словечко!
Як не здобуть притъмом,
Слова щирого не купить
... Тож за дар малий, а
Що, мов скрасив шлях За той YCMix не
T06i! T06i!
• З листа Франка А. КримськоМу” З моею я оженився без а з доктрини, що треба оженитися з i то
Певна був не i, мавши жшу я би розвинутися краще i доконати та дарма, конем не
за повЈстю- есе Р. Горака ”(частина IV)
1.) Ольга Рошкевич, перша i незабутня любов поета;
2.) Юзефа Дзвонковська- ”гордая княгиня”, котра вщмовила Франку знаючи про свою смертельну недугу;
З.) 'Тордая душа”- Журовська завдала noeT0Bi щастя i горя, i муки. Бо той, хто хоч раз у силу кохання, знае, як в ньому почуття (кожна кладе kBiTkY).
V. уроку.
• Хтось колись сказав: життя скороминуче, а кохання
• про любов: любов над усе!
( Перше послання апостола Павла до Коринтян, гл. З)
Кохання...Воно iCHye, мабуть, як на земјп з'явилася людина. Тема кохання- чистого, благородного почуггя- тема в Недарма в кажуть:” CBiT постав з I як цього буде
Франка, яку ми будемо вивчати на наступному 36iPkY листя”. Про яку Франко у до А. Кримського 8 серпня 1898р. писав:“.. .майже BCi M0i писання пливуть з особистих 1MlTYJ1bciB, з почутгя далеко як з pe30HiB, yci вони [ ] HanoeHi, так сказати, кров'ю мого серця, особистими враженнями i yci вони [ ... ] е частки Moei
I хочеться подякувати за те, що YMiB так кохати i мав тајтант донести до людей CB0i почутгя, за те, що створив неповторну велико: яка лунатиме
VI. Домашне завдання.
Вивчити напам'ять “ Чого являешся MeHi у CHi ”