Урок "Тричі мені являлася любов"

Про матеріал
Урок української літератури в 10 класі присвячений особистому життю Івана Франка
Перегляд файлу

Р. Горак “Трп•й MeHi являласяimage

Мета: Пог-либити уявлення про I. Франка як лодину,а не як великого поета i громадського вщкрити учням CBiT його людських почувань i страждань, прагнення особистого щастя; розвивати навики imageвмшня та коментувати прочитане; виховувати в вмгння поважати й почутгя.

Обладнання твори I. Франка, noBicTb-ece Р.image

image

Ми прцхоДшио в свјт для любовг Все, що гнше,- неправда гјрка.

Ганна Чубач

уроку

I.        imageнавчальноћ' image

1.      Вступне слово вчипгеля.

кожним словом, кожним променем думки, кожним болем cB0iM живе у дупп нашого народу imageКаменяр-велет-ј. Я. Франко — сильна натура.

BiH любив життя, людей, весну, BiTep, гори, piw.

BiH кохав.. .кохав imageполум 'яно, до юнця свого )юптя... Адже

Ми пртоДшмо в свл для любовЈ, Все, що iHwe- непратгп,ајскаimage

(Ганна Чубач)

Любов... Кохання... Taki image слова. image вони думок, переживань. I як би не image наше житгя, а кохання завжди залишаеться коханням. Хтось з мудрих сказав:” Вище музики лобов.” Що ж означае любити?

У вас все ще попереду, i кожен з вас знайде image на це питання у своему серт,

А Франко вважав, ще, ще imageтихе згтхання

Незгоенгрт, imageжауг Зааиерлее в ceptfi кохання.

На imageуроках ми з вами говорили про I. Франка як про поета —борця, але ж BiH ще й тонкий јприк.   тема кохання знайшла яскраве         у imageКаменяра       проз( драматургй.

М. Кощобинський писав:“ Лодина, яка б вона сильна не була, не може жити самою боротъбою, самими громадянськимиimage

     Франко imageпроби, i його              твори просяться часто в музику.”

II. imageтеми i завдань уроку.

imageКружляють у сумному ociHHb0MY листочки, падають на Morpy imageдощу(чи хочуть 31rpim й. На тих листочках закарбовано найюжншй, порухи noeT0B0i Спробуймо image ii

поривання, imagei       вцкриемо для себе Франка   проби.” Але для цього звернемося до поета, noBicTi- есе Р. Горака”       MeHi являлася любов, ”

imageопрних знаньimage

1. БесЈДа ЗУЧНЯМИ.

              1). Ви                                              з новим TepMiH0M 110BicTb- есе. Як ви його p03YMieTe?

(Документальна

2). Що ви можете сказат про комтзтцт ужру? з 4 частт, кожна з них присв—т xiui.)

З). Чому назви перших трюх частин звучать як image рядки? (Бо вони е рядками з 1. Франка.)

          4). Чому               Р. Горака мае назву             являлася MeHi любов?“ (Бо так 1.

Франко назвав поез1ю, де висловив CB0i почуття до трюх imageimageйому на життевому шляху.)

7.Сприйняття i засвоення учнями навчального MaTepia.TY.

Про особисте життя людей, а особливо видатних, треба говорити дуже деткатно i обережно. Бо це той 6ik життя людини, який часто не залежить нет.

Життя Франка склалося так, що BiH, покохавши, жодного разу не зазнав yciei глибини щастя взаемнот усе ж BiH свято у своему imageспогади про скуш дари цього величного почуття“Хвилини в котрих я мобив...були, може, найкраиџ в мотм жаль що були це заразом хвилини найтяжчого болю, якого я зазнав, а не радостт.”

Чи винен Франках, ьтгат» О.. imageЧи %QTib зттТ, imageпоеднати свое життя з О. Хоружинською, вже не з m060Bi, а з поваги до нет? Отже, про у Франка моваimage

                    Учены          MeHi являлася любов,

                               Одна              як Јйлеяimage

                               З              й мрћй уткана, i3image

, мов метелик,image

Купав fi в рожевих блисках май,

На пурпфтй imageс}ла imageбачила довкола рай i рай!

Вона була невинна, як дитина,

                               Пахуча, як                 CBixo

• Кому присвячена перша частина?                 Рошкевич)

Учень: 1. Франко у до А. Кримського писав:'Ще в я влюбився у imageдочку одного руського попа Ольгу Рошкевич. Наша лобов

я зроблю блискучу кар'еру, але по мотм 1878-1879p. заборонили MeHi бувати в cB0iM в 1880р. присилували панну вийти за Се був для мене важкий удар.“ imageучня за imageесе Р. Горака” Тричј... ”(частина 1)

Вчитель: Чи любила Франка Ольга?

(вЈДповЈДЈ д»пей)

Вчнтель: Якби можна було пройти kPi3b час i npocTip. Якби можна було запитати про це саму Ольгу

Ольга: Я любила Твана. He3BicHe        чуття m060Bi пробудилося в MeHi, почало будити молоду чо... А        ди людина з людшпю,   любими      годж руку на imageнайсвяпших поривань

Вчитель: Любить вона, кохае BiH, а кохання двох прекрасних людей було щасливим?

imageдтей)

      image ”Чому не                   Hik0JM?”

Чому не оАешся *Ако.ти2

Чи в твойому серщ зима,

I горе

imageЩо CMixy у

Чому не

Чи, може, лежить який rpix         imageВеликий на TBoiM cYMTHHi I здавлюе CMix?

Лежить якийсь смуток таемний

                            На твоа            чод

I ycuix TBii- наче imageimageсонце у Mnri.

Вчитель: Як ви ставитесь до вчинку Ольги? Чи можна його вважати зрадою коханому?

Учень: Ольга виконувала воло своТх 6aTbkiB. Хоч у нет був дуже сильний

image

               виховання в             священника позначився.

Юнак : Ох, чи не в CHi

Любились щиро ми з тобою? серце рвесь у MHi,

                                  Що ти                 во

Я не

К.ппуя   святою! Я чесно думата й робила, Та доля ни слеита.

Що шц— лобо јлада,

Вона на лихо повертала,image

Що чиста        говорила, Вона в брехню перетворила,

Аж поки нас не розлучила.

Ти ж думаеш, я не

imageВ HOBii зв'язки радо

Ти ж думаеш, я не мила; По ночах темних не тужила?

Не я лукавила з тобою,

                                А все лукавство в            строю-

                                Дороги         втцалило.

Учены             CMepTi                   у 1912p. Ольга живе в сестри Михайлини недалеко

                   Львова,               у

image                                в одному MiCTi, але не

То мене обходиш ти.

Добре робиш! шляхом

imageНе судилось нам Иди направо, я

Шлях верстатиму в TYMaHi,

I не здиблемось

                                         Як                      в 0keaHi.

                                Як в            здиблю горе,

Що T06i несе удар,

Сам до себе справлю imageприйму його тягар.

А як щастя часом схоче В мою хату загостить,

Я його до тебе справлю.

Най голубчиком летить.

         imageВона                      HaBiTb пЙ1йти до BikHa, щоб ненароком не побачити

Франка, який часто важкою ходою з кошичком на базар по продукти

image“Як почуеш             ... ”

               (на         тихо[мелоДп)

Юнак: Перед смертю Франко переказував,щоб Ольга прийшла до нього попрощатися, благав П. Вона вислухала сестру, що передала його прохання, заплакала, алеimage

imageТруну з його несли перед й У kiMHaTi була дочка, ще imageВони бачили, як Ольга до BikHa, вщхилила i тремтячою рукою поблагословила його на спочинок. Його листи вона попросила сестру Михайлину поютасти Тй у труну, 60 любила його. Юнак: I ти прощай! Твого imageНе вимовлю нжоли я, В лице твое не гляну!

Бодай не знала ти imageКуди се я тебе BTik, Чим гою серця рану.

Мене забудь швиденько ти, CB0ix тток люби, пести, Будь BiPHa свому мужу!

I не читай M0iximage

I не воруш Hi       Hi вдень Сю TiHb мою недужу.

А як де хтось мене згада,

Най TiHb найменша не

                             На вид        kBiTk0

I не    i не дрожи, А          скажи:

”Hi, я його не знала!”

imageДрама О Рошкевич та I. Франка- типова для минулого. imageвцкинуло його себе, а ii посадило домашнъого вогнища, BiH 3i свого болю найкраиџ вона ж на ciM 3aMkiB закрила свое серце.

imageРоман Горак у статпЂ' Картки з image в ж.” Жовтень" за 1979p.N28 писав:” BiH любив ii все житгя, так,так, усе життя. [деал не перестае бути HaBiTb яюцо його i втрачають. Коли чуття брало гору над розумом, yci образи ставали схожими на Ољгу. BiH буде писати про долю в галицьких народних а еством вщчуваеться Ольги- то ще image то ще imageтакою що запропастила свою долю. Для нього вона буде Анною в ''Украденому ”, буде еталоном, до якого BiH ycix image BiH бачив crcpi3b Олыу. того ставала ще вщчуттшою. Франко ствердив cB0iM житгям i що генй i любов народжуються не так уже i часто, щоб доповнювати одне одного ... ”

II частина

Явилась друга- гордая княжна imageмов Micub, тиха та сумна,

Таемна й недостутша, мов святиня

Мене рукою зимною вона imagei шепнула таемно:

”MeHi не жить, тож най умру одна!” I мовчки щезла там, де   темно.

                      Хто та “гордая княгиня“,    присвячено другу частину      (Юзефа

Дзвонковська)

                      [з листа Франка до А. Кримського” Велике враження зробила на мене знайом1сть з одною полькою- Йосифою Дзвонковською. Я XOTiB женитися з нею, та вона, чуючи в c06i початки сухот вцправила мене i pik imageвмерла...

                      стосунки еднали Юзефу Дзвонковську i поета?

         ПовЈДомлення учня за повЈспгю- есе Р. Горака” Тричј...     частина)

Я й забув, що то ociHb холодна,

Я й забув, що то CMepTi пора,

Я й забув, що ти кров благородна,

                                          Що       нами безодня стара,

                                          Що        нами               сльози,

Що любиться нам 30BciM не

Я й забув,що   погрози мого

                                          Я й забув, що вже          пов 'яли

                                          I Hi з чого              плести,

Що вони й не MeHiimage

Я забув, i тяжкую нести

Доведесь MeHi кару за тее!

Я забув, мояimage

Що моею не можеш назватися ти,Я забувся, прости!

                      image в минуле Ольга. Не прийняла його Юзефа, imageвже теж не мае на CBiTi.

                                        Лиш        страшний, пекучий в          там

Все заповнив, усю мою iCTOTY

Лиш 6iJIb i це страшенне: бам, бам, бам

imageА нема, Hi kPOBi, aHi поту imageмеркне CBiT довкола, i я сам дись в бездонну стужу й сльоту

мгорло запер

Вона умерла!- Hi, се я умер!

      image Де ж порятунок. Франко так               що любов врятуе його         земних незгод.

         Прощай Ольго, прощай Юзефо. Праця,            праця- ось що тепер його врятуе.

'Земле моя,всеплодющая мати,

                                          Сили, що в           живеimage

Краплю, щоб в бою   стояти, Дай i MeHi!

Дай теплоти, що розширюе груди,

Чистить чуття i imageкров,

Що до людей безграничную будить Чисту любов!

imageДай i огню, щоб ним слово налити, стрясать громовую дай власть, служити, неправду палити дай страсть!

Силу рукам дай, щоб пута ламати, imageдумкам- в серце кривди влучать, Дай пращовать, працювать, пращовати, В       сконать!

III частина

Явилась третя- женщина чи 3Bip?

Глядиш на Hei- i очам приемно, В-живаеться Ti красою 3ip.

То разом страх бере, душа холоне

I сила розпливаеться вimage

За саме серце вхопила мене

Мов у душу вп 'ялилась I смокче кров, i геть жене.

       image Хто та жшка,                       i ”очам приемно” для поета?(                 Журовська-

Зигмунтовська)

Учень: 13 листа Франка до А. Кримського“ Фатальне для мене було те, що вже листуючись з моею imageя здалеку ni3HaB одну панночку польку i закохався в нет. Отся любов перемучила мене дальших десятъ J1iT.”

Розповть учня за imageесе Р. Горака” imageчаспшна).

                                                                                   T06i, МОЯ               kBiTk0,

Моя            MPie, сей

                                            Хоч у                       тебе я

Та все ж MeHi той спогад серце Хоч як болючий BiH.

Тим, що мене ти к c06i не пустила,

В M0ix грудях зглушила i вгасила

Любовний, дикий шал,

Тим ти в image

HaBik вписала ясний i високий

                                            I         хоч нас д1лять доли й гори,

                                            Коли на душу ляжуть       змори,

Тебе шука душа

                                            I до TBoei         припадае,

                                             У       TB0ix весь        тягар скидае,

                                            I голос       весь плач i“i втиша.

А як коли у CHi тебе побачу,

                                            То, бачиться, всю           i              трачу

I викидаю, мов гадюк тихimage

Весь день мов щось святе в дуц.йimage

Хоч не любов, не Bipy,He imageА чистий, ясний образimage

                                                         ” МоТй                   ”

T06i, мое сонечко,

                                             За                           щире словечко!

                                            Як                    не здобуть притъмом,

Слова щирого не купитьimage

... Тож за дар малий, а

Що, мов скрасив шлях За той YCMix не

                                                                        T06i!                  T06i!

• З листа Франка А. КримськоМу” З моею я оженився без а з доктрини, що треба оженитися з i то

Певна         був не         i, мавши жшу       я        би розвинутися краще i доконати         та дарма, конем не


imageза повЈстю- есе Р. Горака image”(частина IV)

image

1.)    Ольга Рошкевич, перша i незабутня любов поета;

2.)    Юзефа Дзвонковська- ”гордая княгиня”, котра вщмовила Франку imageзнаючи про свою смертельну недугу;

З.) 'Тордая душа”- Журовська завдала noeT0Bi щастя i горя, i муки. Бо той, хто хоч раз у image силу кохання, знае, як imageimageв ньому почуття (кожна кладе kBiTkY).

V. imageуроку.

                           Хтось колись сказав: життя скороминуче, а коханняimage

                           про любов: любов над усе!

( Перше послання апостола Павла до Коринтян, гл. З)

Кохання...Воно iCHye, мабуть, як на земјп з'явилася людина. Тема кохання- чистого, благородного почуггя- тема в Недарма в imageкажуть:” CBiT постав з I як цього буде

Франка, яку ми будемо вивчати на наступному 36iPkY imageлистя”. Про яку Франко у до А. Кримського 8 серпня 1898р. писав:“.. .майже BCi M0i писання пливуть з особистих 1MlTYJ1bciB, з почутгя далеко imageяк з pe30HiB, yci вони [ ] HanoeHi, так сказати, кров'ю мого серця, imageособистими враженнями i yci вони [ ... ] е частки Moeiimage

I хочеться подякувати за те, що YMiB так кохати i мав тајтант донести до людей CB0i почутгя, за те, що створив неповторну велико: imageяка лунатиме

VI. Домашне завдання.

     Вивчити напам'ять           “ Чого являешся MeHi у CHi ”image

pdf
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку