Комунальний заклад Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 15 Маріупольської міської ради Донецької області
Автор: Лівінцева Наталя Іванівна, заступник директора з НВР,
вчитель основ здоров’я.
ТЕМА: Тригранна інтеграція уроку природознавства з українською мовою та основами здоров’я (3 клас)
Тема: Лікарські рослини. Вітаміни та мікроелементи, їх вплив на здоров′я. Конкурс виразного читання віршів про лікарські рослини. Чаювання.
Мета: продовжувати формувати уявлення про здоровий спосіб життя. Вчити, як зміцнити власний імунітет та протидіяти хворобам. Пропа-гувати народну медицину, зацікавити дітей народними традиціями, відновлювати забуті знання. З опорою на всі органи чуттів людини (зір, смак, нюх, слух та дотик), формувати стійкі знання про лікарські рослини. Реалізовувати родинне виховання ( спільний підбір рослин та підготовка презентації, спільне виготовлення печива до чаю).
Обладнання: серія ілюстрацій до казки Корнія Чуковського «Мийдодір», гербарій, плакати або слайди «Лікарські рослини», «Їжа –джерело вітамінів та мікроелементів», кошик з лікарськими рослинами (сушеними та свіжими – калина та шипшина), трав′яний чай, домашнє печиво.
Хід уроку:
І. Вступна бесіда.
Вчитель: Сьогодні знову у клас завітав Мийдодір. Давайте пригадаємо мульт-фільм, спираючись на ці ілюстрації.
Діти.
Вчитель: Отож, операція « Мийдодір у класі» триває! Сьогодні ми поговоримо про те, що для здоров′я корисна не лише чистота, а й правильне харчування. Давайте пригадаємо, яку їжу слід вживати, аби бути здоровим? ( Робота з плакатами або слайдами)
Вчитель: Скажіть, куди ми звертаємося за ліками, коли захворієм?
Діти: До лікаря, в аптеку.
Вчитель: Чим іще вас лікують вдома батьки?
Діти: Свіжими овочами, фруктами, соками, фрешами, трав′яними чаями.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Мікрофон»
Вчитель: Скажіть, які лікарські рослини ви знаєте?
Коли вам хочеться ласощів, куди ви поспішаєте?
До магазину.
А наші прабабусі і прапрадідусі бігли до куща калини восени чи взимку. Ці ягоди були і ласощами і ліками.
ІІІ. Пояснення вчителя.
У святому письмі сказано: «Ліки у вас під ногами». З розвитком хімічної про-мисловості, у людини рідше виникає потреба звертатися до природніх ліків. Та застудні захворювання ми частіше лікуємо чаями з відомих нам трав. Що допомагає при лікуванні ГРВІ?
Гра «Мікрофон». (Малина, калина, смородина, лимон, звіробій, суничники, липовий цвіт, мати й мачуха (квіти і листя), соснові шишки, календула, ромашка лікарська, фіалка і т. д.)
Діти, хто впізнає цю рослину? Так, це кореневище найбільш поширеного бур′яну, з яким люди борються хімічними засобами, часто не знаючи його величезної користі для людського організму, але його чудодійну силу добре знають тварини. Відвари цього коріння зміцнюють імунітет і допомагають протидіяти хворобам. Імуномоделюючі препарати в аптеках дуже дорогі. Передозувати вживання відвару пирію неможливо. Сухе коріння можна подрібнити і додавати до соусів, супів, кип′ятити 2-3 хвилини вкупі з іншими травами чи ягодами, підсолодивши, коли частково вистигне, медом чи цукром. Вживаючи такі відвари регулярно, ви матимете чудове здоров′я.
А це – ісламський мох. Він росте у наших волинських лісах. Це природний антибіотик. Його відвари можна вживати у комплексі з іншими травами при бронхітах та ГРВІ. Аби знешкодити гіркий присмак і поліпшити смак, до такого відвару додають багно. Слід знати, що деякі лікарські рослини одночасно є отруйними. Слід бути обережними з дозуванням. Так багно у великій кількості може бути отруйним. Його не можна давати дітям до трьох років. Не слід захоплюватися чаями з липового цвіту. Це може дати ускладнення на серцево-судинну систему. Схожа історія і зі звіробоєм та ягодами конвалії.
Збирати лікарські рослини потрібно до 12 години дня, а деякі до схід сонця. Певна рослина збирається у певний період свого росту. Травники, зриваючи рослини, читають молитву, аби краще допомагало. Сушити лікарські трави потрібно у затінку, а краще на горищі.
Ще хочу вам презентувати чашолистики полуниці. У них більше вітаміну С, ніж у самій полуниці. Отже, наступного року, допомагаючи батькам заготовляти на зиму ці сонячні ягоди, не забудьте насушити чашолистиків. А ще, багато вітаміну С у квашеній капусті. Їжте її частіше і будьте здоровими!
IV. Робота над темою уроку.
Робота з плакатами «Лікарські рослини».
Презентація принесених дітьми лікарських рослин. Розглядаємо, нюхаємо. Кожен презентує за планом: назва рослини; хто збирав, де; від яких хвороб; хто з домашніх лікується; як вживати; як готувати.
Робота з гербарієм.
Закріплення вивченого. Гра «Що у кошику лежить?»
Фізкультхвилинка.
1, 2 – дерева, ( 1 – руки в сторони, 2 – вгору )
3, 4 – в лісі звірі, ( руки перед грудьми і стрибають на двох ногах )
5, 6 – падає лист, ( присідають, руки в сторони )
7, 8 – птахи в лісі, ( махають руками )
9, 10 – це сунички підняли червоні личка. ( Розминають м′язи шиї і плечей. )
V. Конкурс на краще виразне читання віршів про лікарські рослини. Журі – гості, які присутні на уроці.
VI. Чаювання.
Діти куштують вітамінний трав’яний чай з принесеним домашнім печивом.