Розширити знання учнів про використання трикутників у різних сферах
нашого життя; удосконалити знання про суму кутів трикутника, виконати тести ;підвищувати інтерес до геометрії
Перегляд файлу
Вчитель математики
Уварова Т.О.
Андріївського ЗЗСОІ-ІІ ступенів
ТЕМАТрикутники навколо нас.Сума кутів трикутника
МЕТА:повторити та розширити знання учнів про використання трикутників у різних сферах нашого життя; познайомити учнів з невідомими фактами життя Лесі Українки прививати любов до української культури ; удосконалити знання про суму кутів трикутника, виконати тести ;підвищувати інтерес до геометрії; виховувати культуру спілкування та розвивати логічне мислення
Тип уроку: комбінований
ЕпіграфСвіт, що нас оточує,- це світ геометрії.
Тож давайте його пізнавати.
Г.Галілей.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ .Вивчення нового матеріалу
Вчитель: В житті дуже важливо вміти знаходити непомітні на перший погляд зв’язки між різними явищами. Це відкриває нові можливості щоб пізнатисвіт. Тож сьогодні ми спробуємо об’єднати один з розділів математики –геометріюз українською літературою та образотворчим мистецтвом.
Отже, питання: Чи можливе існування такої тріади?
Геометрія
Українська література
Образотворче мистецтво
На думку італійського вченого Г.Галілея, геометрія ємогутньою основою для розвитку наших розумових здібностей і дає нам можливість правильно мислити та міркувати. Ви маєте змогу переконатися в істинності сказаного, адже почали вивчати важливий предмет – геометрію. За переказами, біля входу до Академії Платона (давногрецький філософ, що жив 2400 років тому) було написано:
«Та не ввійде сюди ніхто з тих, хто не знає геометрії !»
Дехто бачив такий напис на дверях школи Піфагора (давньогрецький математик, що жив 2550 років тому). Але зараз не важливо, хто перший сказав ці слова, Піфагор чи Платон, а важливо те, що Геометрія була, є і буде постійною супутницею людини на всьомушляху її розвитку.
Діти, пригадайте, що означає слово «геометрія»? Що вивчає геометрія?
(Відповіді дітей.)
Вчитель : Отже, геометрія – це наука про властивості геометричних фігур. Сьогодні на уроці ми будемо повторювати та вдосконалювати вміння та навички з теми… (розгадати ребус)
А також, спробуємо створити кейс – знань, в який будемо вкладати свої знання з предметів, в яких згадується тема нашого уроку.
Запишемо в зошитах число, класна робота.
Трикутники навколо нас. Сума кутів трикутника
ІІІ. Мотивація.
З геометричних фігур найпростішою фігурою є трикутник. За біблійними твердженнями, трикутник – це символ Бога, символ святої Трійці. Тому трикутник вважають священним. Символ вогню, символ родини,він також може символізувати воду, дощову хмару, богиню неба, людську душу, повітря. Отже, трикутники знаходяться навколо нас.
Діти, пригадайте, де в житті ви, можливо, бачили, зустрічали предмети, які нагадують або мають форму трикутника?
( Відповіді дітей.)
IV. Удосконалення знань і вмінь.
ВчительТрикутник – одна з перших геометричних фігур, про властивості якої людство дізналося ще в давнину. Задачі про трикутник були знайдені у давньогрецьких папірусах, індійських книгах.
А ГеронАлександрійський ввів позначення трикутника. Тож давайте і ми розглянемо трикутник з геометричної сторони.
Робота в зошитах,на дошці за готовим зразком
Яка фігура називається трикутником? Назвіть елементи трикутника?
( Відповіді дітей)Елементи трикутника:
Вершини- _________________
Сторони-_________________
Кути-_________________
Позначення трикутника: ______________
Інтерактивна вправа« Мозковий штурм.»
1. Які фігури є рівними?
2. Які види трикутників ви знаєте?
3. Який трикутник називається рівнобедреним?
4. Який відрізок називається медіаною трикутника?
5. Який відрізок називається бісектрисою трикутника?
6. Який відрізок називається висотою трикутника?
7. Назвіть першу ознаку рівності трикутника?
8. Сформулюйте другу ознаку рівності трикутника?
9. У чому полягає третя ознака рівності трикутника?
(Учні мають можливість скористатися наочним матеріалом)
Вчитель: говорять, щогеометрія спирається на «трьохкитах» -
трьохознаках рівності трикутників.
Ми також знаємо ,що сума кутів трикутникадорівнює 180 градусів
Розглянемо теорему. Сума кутів трикутникадорівнює 180 градусів.
Причому ,любого трикутника. Ми можемо перевірити
шляхом вимірюваннякутів. Яким приладом ми користуємося
для побудови і вимірювання кутів? (відповіді дітей)
Наслідок. Трикутник не може мати 2-х прямих і 2-х тупих кутів
Пояснення
Наслідок. У кожному трикутнику принаймні 2 гострих кута
Задачі1. Чи існує трикутник:30 ◦,50 ◦,70 ◦градусів
2.40 ◦,50 ◦,90 ◦
3.46 ◦,35 ◦,а третій?
4.У трикутнику два кутиоднакові ,а третій на 30 ◦більший.
Знайтикути .
1) х+х+х+30 =180 ◦
3х=180◦-30
х= 150◦: 3
х=50◦градусна міра двох однакових кутів
2)х+30◦=80◦градусна міра третього кута
Відповідь.50◦,50◦,80◦
Тестові завдання
Підкреслити правильну відповідь(На магнітній дошці теж умоватестових завдань)
1 .Кути вимірюються в …
См2
градусах
грамах
2.Сума кутів трикутника дорівнює:
180 ◦
360 ◦
120 ◦
270 ◦
3. У трикутнику два кути дорівнюють 50 ◦та 60 ◦.
Чомудорівнює третій кут?
50 ◦
80 ◦
70 ◦
4.Трикутник може мати два…кути
тупих
гострих
прямих
5. Чи існує трикутник з кутами 40 ◦,40◦,та 100 ◦
Ні
Так
6 .Кожен трикутник має
Три сторони
Три кути
Три вершини
ТакНі
7.Вкажіть вершини трикутникаВ
АВС,ВСА,САВ
А,В,СА
АВ,ВС,АСС
8. Чи може трикутник мати три гострих кути
Так
Ні
9. Чи існує трикутник у якого всі кути рівні?
Ні
Так
10Вкажіть сторони трикутникаВ
А,В,С
АВС,ВСА,САВ
АВ, ВС, САСА
11. Розв’язуючи задачу учень отримав, що трикутник має кути10 ◦,30 ◦40 ◦.Чи правильно він все зробив?
12 .Скільки бісектрис можна провести в трикутнику?
13 .Скільки медіан можна провести в трикутнику?
Вчитель:Добре ,відклали тестовізавдання, черговий
зберев кінці уроку.
Вчитель: В українській літературі існує трикутник – це літературна тріада: Т.Шевченко, І.Франко, Л.Українка.
Сьогодні ми торкнемося життя родини Косачів, а саме – Лариси Петрівни Косач, Лесі Українки.
Мати Батько
Лариса Петрівна Косач – Леся Українка. Цікаво, що псевдонім Українка Лариса запозичила в дядька Михайла Драгоманова – український вчений, історик, фольклорист. Він підписувався «Українець». Леся любила свого дядька і захоплювалась ним, тож вирішила в чомусь бути схожою на нього. Псевдонім «Українка» з’явився в 1884 році, коли Лесі було всього 13. А Лесею її лагідно називали в сім’ї, тож не дивно, що тверде «Лариса» вона замінила на тендітне та ніжне «Леся».
В Родині було шестеро дітей: Михайло, Лариса, Ольга, Оксана, Микола, Ізидора.
Найближчим їй був старший брат Михайло. Їх в сім’ї називали спільним іменем «Мишелосіє». Мати дуже цінувала Михайла, в майбутньому він стане математиком та фізиком.
Мало хто знає, але Леся Українка ввела в нашу мову такі слова як «напровесні» та «промінь».
Небагато було в Україні інтелігентних людей, які виховували дітей у дусі рідної культури. Косачі були саме такими. В сім’ї розмовляли українською мовою, дітей вбирали в національний одяг
З своєю хворобою Леся вела «тридцятилітню війну». Поетеса вимушена покинути Україну. На цю хворобу тоді ще не було ліків, єдине, як казали лікарі, що може допомогти боротися з недугою, це перебування в Єгипті з його гарячим і дуже сухим повітрям.
Перша подорож дуже схвилювала Лесю. Вона пише в листі до мами:
«Бачили ми великі піраміди і великого сфінкса…»
Ви знаєте,що грані піраміди мають форму трикутника?
Не дивлячись на страшну хворобу Леся Українка не полишала надію вишити батькові сорочку.
Першим модником, котрий поєднав вишиванку з буденним одягом ставІванФранко,
.
Історія вишивки дуже давня. Вишивки були відомі ще в II ст. до н.е. Цікаво, що перші вишивки на території України з'явилися ще за скіфів. Археологічні розкопки підтверджують, що знайдені на Черкащині фігурки чоловіків, створені ще у VI столітті,
За мотивами орнаменти вишивок поділяються на три групи: геометричні (абстрактні ),рослинні, зооморфні (тварини).
Геометричні (абстрактні ) орнаменти властиві всієї слов'янської міфології. Вони дуже прості: кружечки, трикутники, ромби, зиґзаґи, лінії, хрести (прості і подвійні)
.
Сьогодні на уроці ми розглянемо геометричну фігуру трикутник як символ в українській народній вишивці.
Є два види трикутників, що зустрічаються у вишивці. Відрізняються вони напрямками: вершини - догори чи донизу.
Трикутник вершиною догори - це чоловічий символ, знак вогню, духу. Трикутник вершиною донизу символізує жіноче начало
Ще один варіант поєднання трикунтників, якщо їх обєднати, доторкнувши основами, - дає ромб.
На старовинних українських вишивках ми бачимо подібні до трикутника фігури – шеврони – це ті ж трикутники, які не мають основи (незамкнуті). Ті з них, які обернуті вершиною вниз, означають жіночу, або матеріальну сутність, вершиною вгору – чоловічу, духовну. Шеврони з направленою вниз вершиною порівнюють з жіночим лоном, вмістилищем, у якому зароджується і виношується нове життя.
Сорочка завжди вишивалась жіночими руками Саме тому дівчата повинні були вишити своєму нареченому вишиванку до весілля.
ІV. Підсумок.
Вчитель .Тепер, коли ми з вами розширили свої знання про те, що таке трикутники, давайте повернемось до сьогодення. В житті ми часто зустрічаємось з трикутниками. Вони навколо нас: іграшки, намет, вогонь, пакети молока та чаю, ялинка, дорожні знаки, військові листи років Другої світової війни та інше.(Відповіді дітей,вчитель доповнює)
Чи можливе існування такої тріади: геометрія – українська література – образотворче мистецтво?
(Відповіді дітей.)
Існування такої тріади можливе.
Молодці! Ви добре попрацювали
Що найбільше запам’яталось із розглянутого на уроці?
(Відповіді дітей)
V. Домашнє завдання: Геометрія . Знайти кути трикутника, застосовуючитеоремупро сумукутів трикутника, повторити§ 10
Образотворче мистецтво. Створити власний дизайн чоловічої сорочки
Виконати геометричний орнамент ,застосовуючи трикутники та
інші геометричні фігури ,техніка виконання за бажанням, роботу
принести на урок з образотворчого мистецтва
При підготовці до уроку,використано ресурси інтернету