Урок. Трипільська культура.

Про матеріал

Мета: розглянути характерні риси та причини занепаду трипіль­ської культури, спосіб життя носіїв землеробських та ско­тарських культур за часів енеоліту;

розвивати навички роботи учнів в групах;

сформувати мотивацію до вивчення історії давніх часів.

Перегляд файлу

Урок №8                

Тема :Трипільська культура.

Мета: розглянути характерні риси та причини занепаду трипіль­ської культури, спосіб життя носіїв землеробських та ско­тарських культур за часів енеоліту;

розвивати навички роботи учнів в групах;

сформувати мотивацію до вивчення історії давніх часів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, дидактичні завдання, ілюстративний матеріал.

Основні поняття: Трипільська археологічна культура,скотарі, кургани.

Основні дати: ІV – ІІ тис. до н. е. – період Трипільської культури.

                                               ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка творчого домашнього завдання.

Заслуховуються розповіді, складені учнями за темами «Як первіс­ні хлібороби виростили зерно», «Як первісні люди приручили коня».

Іидивідуальне завдання.

Відтворити на дошці схеми, що опрацьовувалися на попередньому уроці: «Господарство, що ґрунтується на виробництві», «Розвиток людського суспільства» (завдання виконують два учні).

Сотні тисяч ро­ків люди, подібно до тварин, брали у природи те, що вона давала їм у готовому вигляді. Тільки з виникненням рільництва та скотарства вони почали займатися виробництвом хліба, овочів, м'яса, шкіри, вовни. З'явилися ремесла. Життя людей покращилося, населення Землі зросло. Центрами ремесла та обміну ставали міста— великі поселення людей. Таким був прогрес у житті людини, яка виділилася з тваринного світу й оселилася на теренах Європи, Азії, Африки, Австралії. А як відбувалися події стародавньої історії на території сучасної України? Чи жили тут люди в найдавніші часи? Чим вони займалися?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Трипільська археологічна культура.

Запитання на повторення.

Що означає поняття «археологічна культура»?

Наприкінці XIX ст. видатний український археолог В. В. Хвойко відкрив і почав досліджувати поселення давніх людей поблизу с. Три- пілля на Київщині. Згодом подібні селища почали знаходити і в ін­ших районах України. Численні пам'ятки трипільської культури займали в IV — першій половині III тис. до н. е. все лісостепове Правобережжя й Подністров'я, а на пізньому етапі існування культури поширилися на Волинь і в Степове Причорномор'я.

(Супроводжується демонстрацією карти.)

2. Господарство, побут і духовне життя носіїв трипільської культурі

Робота в групах.

Учні об'єднуються в чотири групи, кожна з яких одержує картку із завданням, що містить тему повідомлення і план, за яким його необхідно підготувати з допомогою підручника. Для виконання завдання, надається 8—10 хвилин, після чого групи представляють результат своєї роботи.

 

Картка 1. Місця проживання трипільців.

1)Ким і коли була відкрита трипільська археологічна культура?

2)Де виявлені сліди трипільської культури (показати на карті)?

3)Якій місцевості надавали перевагу трипільці?

 

Картка 2. Житло трипільців.

1)Із чого споруджували будинки?

2)Як здійснювалася забудова поселень?

3)Протоміста у трипільців.

 

Картка 3. Господарство трипільців.

1)Що становило основу господарського життя трипільців?

2)Які культури вирощувалися?

3)Які знаряддя праці використовували трипільці?

 

Картка 4. Ремесла трипільців.

1) Які ремесла були поширені в трипільців?

2) Керамічне виробництво.

3) Пластика трипільців — поєднання ремесла і мистецтва.

 

3. Скотарі степу.

Розповідь учителя.

Скотарство виникло з мисливства й було справою чоловіків. II епоху неоліту були приручені майже всі великі господарські тварини — бик, свиня, коза, вівця. Археологічні знахідки доводять, і ці і м Степовому Подніпров'ї, Подністров'ї та Криму бики були одомашнені ще в добу мезоліту. За неолітичної доби були одомашнені свині. У ранньонеолітичному шарі стоянки Ігрень поблизу Дніпропетровська знайдено кістки собаки, свині, бика. Та­ким чином, першими прирученими тваринами на території України (якщо не рахувати собаки) були свиня та бик, які з'явилися тут ще її VII—VI тис. до н. е. Наприкінці V — у IV тис. до н. е. були одомашнені вівці й кози. Кінь був прируче­ний в епоху енеоліту.

Племена скотарських культур заселяли території на південь та північний схід від землеробських. Вони вели рухливий спосіб життя. Кераміка скотарів була гостродонною (більш примітивною). Ці пле­мена першими почали використовувати колесо і пристосували коня для верхової їзди; вони першими почали насипати кургани в місцях поховань.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Фронтальне опитування.

1.Коли виникло рільництво й скотарство на території України?

2.Схарактеризуйте господарство та побут трипільців.

3.Чим були обумовлені релігійні уявлення трипільців? 1) Які зміни в господарстві та суспільному житті відбулися в добу

бронзового віку?

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

- Як і в неолітичну добу, у мідному віці територію України заселяли дві основні групи племен — землероби та скотарі.

  •   Землероби — прийшлі племена з високою землеробською к турою — займали Правобережжя.
  •   Місцеві скотарі мешкали в степовій і лісостеповій зонах українського Півдня й Південного Сходу.
  •   Уже в IV тис. до н.е. на території України існувала трипільська культура, мало в чому поступалася нім цивілізаціям V—IV тис. до н. е. на Давньому Сході.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

1.Опрацювати текст §6 .

2.Підготувати повідомлення про трипільську культуру.

 

 

 

 

doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
13 січня 2019
Переглядів
1252
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку