Тема. Технологія виготовлення нескладної м’якої іграшки (плоскої)
Мета: ознайомити учнів з технологією виготовлення плоскої м’якої іграшки; удосконалювати практичні навички учнів; розвивати творчу уяву, креативне мислення, естетичність; виховувати любов до праці.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок
Методичне забезпечення.
Шаблони «валентинок», зразки та фотографії м’яких іграшок, презентація, інструкційні карти виконання ручних швів зі зразками, технологічна послідовність виконання іграшки, інструкція вступного інструктажу, журнал реєстрації вступного інструктажу.
Обладнання, матеріали.
Голка, нитки, шпильки, ножиці, олівці, швацька крейда (мило), тканина.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Третє зайве»
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
– Як ви гадаєте, що ми сьогодні на уроці будемо виготовляти?
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь про День святого Валентина.
У Європі День святого Валентина почали святкувати з XIII століття.
Витоки цього свята сягають давніх часів. Валентин був християнським єпископом. Він народився у III столітті нашої ери в місті Терні Римської імперії. Всупереч наказу римського імператора Юлія Клавдія II, який не дозволяв солдатам імперських легіонів одружуватися, Валентин таємно вінчав легіонерів, за що і був ув'язнений. Коли він сидів у в'язниці, то наглядач попросив Валентина вилікувати свою доньку, а та закохалася в священика. Перед стратою він залишив їй записку на прощання і підписався: "Твій Валентин" (звідси і "валентинки" на День закоханих). Дата страти святого Валентина - 14 лютого - співпала з римським святкуванням на честь Юнони - богині кохання. Цей день у Римі вважався початком весни. Вже дещо пізніше Валентин був канонізований і зарахований до лику святих. З тих пір всі закохані вважають його своїм захисником. Сьогодні День святого Валентина вийшов далеко за рамки суто католицького свята і став найулюбленішим святом у багатьох народів. У цей день закохані дарують один одному символічні подарунки у вигляді полум’яних сердечок, що символізує палкі, щирі та вірні почуття. А нині прийнято дарувати Валентини й просто рідним та близьким, що означає любов до цих людей – любов до батьків, до друзів, бабусі чи то дідуся, братика чи сестрички.
2. Ознайомлення з технікою виготовлення нескладної м’якої іграшки
– Давайте обговоримо етапи виготовлення іграшки.
1) добір матеріалів за фактурою та підготовка їх до роботи;
2) розкрій деталей іграшки;
3) підготовка деталей крою;
4) зметування деталей, тимчасове скріплення;
Перед зшиванням усі деталі обов’язково треба зметати швом «уперед
голка» в одну нитку. Ширина шва 0,5 см. Це виконується для скріплення
деталей, щоб уникнути перекосу при зшиванні.
5) з’єднання деталей;
Виберіть шов, яким будете виконувати зшивання деталей (шов «через
край», петельний шов, шов «назад голку»). Першими зшивають деталі найменших розмірів.
6) наповнення форми синтепухом чи ватою;
7) остаточна обробка виробу;
8) оздоблення іграшки.
V. Практична робота учнів
VІ. Презентація робіт, аналіз недоліків.
Критерії оцінювання якості виготовленого виробу
Критерії оцінювання результатів діяльності |
Максимальні бали, що можуть бути виставлені |
Виставлені бали за відповідність роботи критеріям |
Композиційна цілісність |
1 |
|
Охайний, привабливий та естетичний вигляд |
1 |
|
Гармонійне поєднання кольорів та конструкційних матеріалів |
1 |
|
Дотримання технології виготовлення |
1 |
|
Відповідність призначенню |
1 |
|
Практичність, відповідність функціональним вимогам |
1 |
|
Оригінальність конструкції, творчий задум автора |
1 |
|
Дотримання розмірів, стандартів |
1 |
|
Технічна досконалість, надійне кріплення деталей |
1 |
|
Безпечність, нешкідливі для здоров'я людини матеріали |
1 |
|
Наявність оздоблення виробу, поєднання кількох технік |
1 |
|
Конкурентоспроможність серед моделей-аналогів |
1 |
|
Усього (оцінка): |
12 |
|
VІІ. Мотивація оцінювання
VІІІ. Підсумок уроку
ІХ. Домашнє завдання
Підготувати матеріали та інструменти
Х. Прибирання робочих місць
Технологічна послідовність виготовлення сердечка-валентинки
№ з/п |
Послідовність виконання іграшки. |
Схема виконання іграшки. |
Розкроювання деталей іграшки. |
||
1 |
Огляньте тканину, визначте лицьовий та виворітний боки, напрямок малюнка чи ворсу, наявність дефектів, напрямок нитки основи. |
|
2 |
Складіть тканину вдвоє лицьовим боком всередину, виворітним назовні. |
|
3 |
Прикладіть до тканини шаблон, враховуючи напрямок малюнка, ворсу, ниток основи та приколіть шпильками. Обведіть шаблон по контуру олівцем. |
|
4 |
Відколіть шаблон, сколіть обидва шари тканини шпильками. |
|
5 |
Охайно виріжте обидві деталі по наміченій лінії. |
|
|
Підготовка деталей крою Пришийте на лицьову сторону деталі оздоблювальні елементи: бантики, бісер, бусини, ґудзики і т.д. |
|
Пошиття іграшки. |
||
6 |
Складіть деталі лицьовим боком назовні, виворітним всередину, суміщуючи зрізи. Сколіть деталі шпильками поперек шва. |
|
7 |
Зметайте обидві деталі по контуру швом «уперед голку». По ходу шва видаляйте шпильки. |
|
8 |
Коли залишиться незметаним відрізок шва довжиною 2-3 см, нещільно наповніть іграшку синтепоном для надання об’єму та продовжіть виконання шва. |
|
9 |
Виконайте по контуру шов «петельний» нитками в колір тканини. |
|
10 |
Видаліть нитки наметування. |
|
11 |
Виконайте оздоблення іграшки за власною розробкою. |
Ручні шви, що використовуються для пошиття м’якої іграшки.
Назва шва та умови його виконання |
Прийоми виконання шва |
Схема виконання шва |
Шов «уперед голку» (зметувальний). Це найпростіший, але разом з тим найпотрібніший із швів. Роботу над кожною, без винятку, іграшкою ви починатимете саме з нього. Якщо шити іграшку, попередньо її не зметавши, деталі можуть зсунутися, і робота буде зіпсована: іграшка вийде кособока, неохайна. |
Виконують шов «уперед голку» так. Дві деталі іграшки складають лицем до лиця і, відступивши 0,5 см від краю, прошивають їх великими стібками справа наліво. |
|
Шов «назад голку». Цим швом шиють іграшки з сипких, тонких тканин: ситцю, байки, трикотажу, вельвету, оксамиту, штапелю тощо. Кроїти з таких тканин вироби треба з припуском на шов (0,5—0,7 см). |
Виконують шов «назад голку»таким чином: голка весь час ніби повертається назад, у те місце, звідки виходить нитка. На вигляд цей шов нагадує машину строчку. |
|
Шов «через край». Ним найкраще шити іграшки з хутра — як штучного, так і натурального. |
Його виконують так: встромляють вістря голки в тканину зісподу і виводять її на себе. Голка начебто весь час описує коло і рухається справа наліво, а нитка міцно обхоплює край деталей. |
|
Якщо ви робите іграшку з товсто (пальтової) тканини чи фетру і вивернути її неможливо, вам доведеться удатися ще до одного шва. Називається він«петельний». Ним шиють по лицьовому боку виробу. Крім того, цим швом можна прикрасити, оздобити іграшку. У такому випадку слід брати товсті яскраві нитки. |
«Петельний» шов виконується справа наліво. На відстані 3-4 мм від зрізів деталей уколіть голку на себе, кінчик голки обведіть ниткою та затягніть петлю. Кожен наступний стібок виконуйте так само на відстані 3 мм від попереднього. Стібки розташовуйте та затягуйте рівномірно. Наприкінці шва виконайте вузлик – 2-3 рази обведіть голку ниткою та затягніть петлю. |