Урок трудового навчання на тему "Витинанка. Уявлення про способи і особливості витинанки."

Про матеріал

Конспект уроку для 4 класу на тему: "Витинанка. Уявлення про способи і особливості витинанки." містить техніку послідовного виготовлення виробу витинанки "Дерево життя"

Має на меті: продовжити знайомити із одним із видів декоративно – прикладного мистецтва – витинанкою. Повторити правила безпечної роботи з ножицями та клеєм, прийоми роботи з ножицями. Розвивати уяву та фантазію дітей, творчі здібності та естетичний смак. Виховувати інтерес і любов до мистецтва, до природи, бережливе ставлення до навколишнього світу.

Перегляд файлу

1

 

ЗОШ І-ІІ ступенів с.Глібів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           Підготувала:

 Вчитель початкових класів

                                                                             Олійник Марія Андріївна

 

 

 

 

 

 

 

2018

Тема:  Витинанка. Уявлення про способи і особливості витинанки. Послідовність виготовлення виробів технікою витинанки.  Витинанка «Дерево життя»

Мета:  Продовжити знайомити із одним із видів декоративно – прикладного мистецтва – витинанкою.  Повторити правила  безпечної роботи з ножицями та клеєм,  прийоми роботи з ножицями. Розвивати уяву та фантазію дітей, творчі здібності та естетичний смак. Виховувати інтерес і любов до мистецтва, до природи, бережливе ставлення до навколишнього світу.

Об’єкт праці: витинанка «Дерево життя»

Обладнання: Кольоровий папір, картон, клей ПВА, ножиці,перебивний папір, простий олівець, гумка.

Тип уроку: Комбінований.

Методи і прийоми роботи: розповідь,бесіда,пояснення,інструктаж,практична робота

Техніка виконання: Витинання.

Епіграф до уроку.  Умілому всяка робота легка.

Література: 1.Антонович Є.А., Проців В.І., Свид П.С. Художні техніки в школі:

 2.Навчально-методичний посібник. – Київ, 1997.

3.Вербицька З., Калашник Н., Витинанка, Тернопіль Підручники і посібники,2007.

4.С.К.Драч «Альбом з друкованою основою»

 

Хід уроку:

І. Перевірка готовності учнів до уроку.

- Доброго дня діти!Мене звати Марія Андріївна.

Дзвінко продзвенів дзвінок –

Всім пора нам на урок,

Все у нас уже на місці –

Залишилось тільки сісти.

 

Казка

Жили-були у шухляді клей ножиці і папір. Вони щодня сперечались між собою, хто з них найпотрібніший, найголовніший. Якось шухляду хтось висунув, і її мешканці побачили свого господаря-хлопчика. Він брав ножиці і вирізав ними деталі з паперу. Потім клеєм наклеював їх. Вийшло дуже красиве дерево.

Усі залишились задоволені, бо зрозуміли, що найголовніша тут – людина, її вмілі руки. Отож, коли папір, клей і ножиці повернулися у шухляду, сперечатись їм уже не хотілося. Усі вони бажали, щоб їх швидше взяли до роботи.

 

 

 

ІІ. Постановка теми і мети уроку.

- Сьогодні на нас чекає подорож у чарівний світ народного декоративного мистецтва – Світ Витинанки. Ми познайомимось з витинанкою «Дерево життя».

 

З листка паперу дерево звелося,

І дивно якось все переплелося:

Минувшина людська і майбуття.

Його назвали – дерево життя.

В землі коріння, крона в небо пнеться.

Хто зна, чого вже так воно ведеться –

Нитки незримі все буття сплели,

В мінливості щось стале ми знайшли.

Вмирає щось, щоб знову відродитись,

Живим дощем через віки пролитись.

Зернята правди, мудрості, добра

Народна витинанка зберегла.

 

Дерево життя – це найголовніший символ рослинного світу майже у всіх народів планети. В українців воно існує практично у всіх видах мистецтва, зокрема широко оспівується в колядках, де йому надають надзвичайного значення у створенні світу й інших важливих Божих і людських справах.

Ось як розпочинається одна із подільських колядок, якій сотні років:

Росте дерево, тонке високе,

Ой дай Боже!

Тонке високе, в корні глибоке,

Ой дай Боже!

На тім дереві сам сокіл сидить, далеко видить,

Ой дай Боже!

 

Далі в ній йдеться про те, що сокіл бачить, що на морі пливе панна і вишиває братові на весілля сорочку. Згадуються там місяць та зорі, райські пташки, тури-олені.

Дерево давало життя не тільки людям, а й птахам (більшість із них живуть саме на деревах), тваринам. Під деревом майстри мали на увазі всяку рослину.

Деревам поклонялися, більшість із них були святими й окремо щось символізували:

верба – прадерево;

липа – матір, вода;

дуб – прадерево, Перун, Сонце, сила, авторитет, житло Першобога;

береза – Лада;

клен – Лель;

вишня – чарування, дівоча краса;

калина – коляда, Різдво світу, дівоча краса;

смерека – вічне життя, юність;

явір – прадерево, юнак;

яблуня – жіноче начало, материнство.

Також вважалися священними бузина, терен, ялина, сосна, кедр, виноград, черешня, ожина, малина, горіх, черемха та ще чимало рослин.

Але справжні митці-витинальники, як правило, «узагальнювали» свої дерева, тобто не визначали їх породи, бо мислили і переживали символічно й глибинно, а не копіювали бачене. На своїх деревах вони розміщували птахів, богів, людей і Сонце.

Світове дерево знаходиться в центрі світу і має триєдину будову: вершина його – небесне царство (світ богів), стовбур – земля (світ людини і тварин), коріння – підземне царство (світ підземних божеств і померлих предків).

Дерева – це група витинанок, що охоплює кілька композиційних типів настінних прикрас дзеркальної симетрії: дерево, дерево з пташками, гілка, букет, вазон, квітка.

Справжнє мистецтво – символічне. Попри свою простоту, доступність, витинальне мистецтво мало власні оберегові символи, як і писанкарство, вишивка, ткацтво.

Мотиви геометричних елементів і фігур:

  • прямі, ламані, хвилясті – символи життєвої дороги;
  • трикутні – обереги;
  • чотирикутні – символи родючості;
  • магічна символіка – чотири пори року, чотири сторони світу;
  • розеткові – сонце.

Будь-який виріб мав потрійну символіку: форми, орнаменту та кольору.

Рослинним мотивам притаманне:

  1. Відображення живої природи, ріст, цвітіння;
  2. Найдавніші знаки – деревце з піднятими гілками, ялинка, колосок, листочки;
  3. Центральний елемент – квіти, дерево життя.

Ці символи відображали міфологічні уявлення наших предків про будову Всесвіту.

Отже, на сьогоднішньому занятті створимо своєрідний власний оберіг – «Дерево життя». В ньому обєднуються Дійсність, Майбутнє і Минуле кожної людини.

Ми ознайомимося з технологією виготовлення витинанок. Наше з вами завдання – відродити і зберегти традиції стародавнього художнього промислу.

 

 

 

 

 

2.1. Демонстрування різних зразків витинанки.

 

 

 

 

ІІІ. Аналіз трудового завдання.

3.3.Демонстрація зразка виробу

 

  • Отже,діти для виготовлення нашої витинанки ми використаємо картон, кольоровий папір, клей та ножиці. Клей ми будемо наносити за допомогою пензлика і витинанку будемо виконувати в певній послідовності.

 

ІV. Попереднє планування трудових дій.

( Демонстрація готового виробу поетапно вчителем)

 

  1. Доберіть сюжет.
  2. Підготуйте кольоровий папір та картон, гарне за кольоровим контрастом тло.
  3. Складіть аркуш навпіл кольором всередину. Нанесіть малюнок на кольоровий папір залежно від осі симетрії.
  4. Охайно виріжте за малюнком усі елементи композиції ( квіти, листя, стовбур тощо).
  5. Покладіть під прес або випрасуйте усі елементи композиції.
  6. Визначте положення кожного елемента композиції на картоні. Зробіть помітки олівцем.
  7. Наклейте всі елементи витинанки на кольоровий картон.

 

 

V. Організація засобів праці і колективу на виконання трудового завдання.

5.1.Бесіда

- Отже,діти,що ми будемо виготовляти?(Витинанку «Дерево життя»)

- Які деталі для виробу нам потрібні?

- То яка послідовність виготовлення виробу?(Відповіді учнів)

5.2. Повторення правил техніки безпеки:

- різати папір ножицями тільки від себе.

- передавати ножиці ручками вперед, а зімкнуті леза тримати в долоні.

- після завершення роботи прибрати своє робоче місце і скласти ножиці.

 

VІ. Виготовлення виробу за наміченим планом.

6.1Практична робота(здійснюється індивідуальний підхід)

-Діти виготовляють виріб.

6.2.Фізкультхвилинка .

Раз!Два!Всі присіли.

Потім вгору підлетіли.

Три!Чотири!Нахилились.

Із струмочка гарно вмились.

П’ять!Шість!Всі веселі.

Крутимось на каруселі.

Сім!Вісім!Діти милі.

Ніжками затупотіли.

Дев’ять!Десять!Відпочили.

І за парти тихо сіли.

6.3.Продовження практичної роботи.

 

VІІ. Аналіз та оцінювання робіт.

Підходжу до кожного з учнів і аналізую його виріб, якщо допущено помилки то роблю вказівки як їх виправити. При оцінюванні виробу звертаю увагу на дотримання порядку на робочому місці.

 

VІІІ. Прибирання робочого місця.

--Після закінчення роботи над витинанкою покласти інструменти і матеріали в спеціально відведене місце, і віднести відходи у спеціально відведене місце.

  ХІ. Підведення підсумків заняття.

Бесіда:

1. Коли зявились перші витинанки?

2. З якою метою створювали витинанки?

3. Яку витинанку ми сьогодні робили?

4.Що символізує дерево життя?

5.З яких частин воно складається?

6.Яких істот розміщують в кожній частині?

- На цьому урок закінчено. До побачення!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
13167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку