Конспект уроку для 4 класу на тему: "Витинанка. Уявлення про способи і особливості витинанки." містить техніку послідовного виготовлення виробу витинанки "Дерево життя"
Має на меті: продовжити знайомити із одним із видів декоративно – прикладного мистецтва – витинанкою. Повторити правила безпечної роботи з ножицями та клеєм, прийоми роботи з ножицями. Розвивати уяву та фантазію дітей, творчі здібності та естетичний смак. Виховувати інтерес і любов до мистецтва, до природи, бережливе ставлення до навколишнього світу.
1
ЗОШ І-ІІ ступенів с.Глібів
Підготувала:
Вчитель початкових класів
Олійник Марія Андріївна
2018
Тема: Витинанка. Уявлення про способи і особливості витинанки. Послідовність виготовлення виробів технікою витинанки. Витинанка «Дерево життя»
Мета: Продовжити знайомити із одним із видів декоративно – прикладного мистецтва – витинанкою. Повторити правила безпечної роботи з ножицями та клеєм, прийоми роботи з ножицями. Розвивати уяву та фантазію дітей, творчі здібності та естетичний смак. Виховувати інтерес і любов до мистецтва, до природи, бережливе ставлення до навколишнього світу.
Об’єкт праці: витинанка «Дерево життя»
Обладнання: Кольоровий папір, картон, клей ПВА, ножиці,перебивний папір, простий олівець, гумка.
Тип уроку: Комбінований.
Методи і прийоми роботи: розповідь,бесіда,пояснення,інструктаж,практична робота
Техніка виконання: Витинання.
Епіграф до уроку. Умілому всяка робота легка.
Література: 1.Антонович Є.А., Проців В.І., Свид П.С. Художні техніки в школі:
2.Навчально-методичний посібник. – Київ, 1997.
3.Вербицька З., Калашник Н., Витинанка, Тернопіль Підручники і посібники,2007.
4.С.К.Драч «Альбом з друкованою основою»
Хід уроку:
І. Перевірка готовності учнів до уроку.
- Доброго дня діти!Мене звати Марія Андріївна.
Дзвінко продзвенів дзвінок –
Всім пора нам на урок,
Все у нас уже на місці –
Залишилось тільки сісти.
Казка
Жили-були у шухляді клей ножиці і папір. Вони щодня сперечались між собою, хто з них найпотрібніший, найголовніший. Якось шухляду хтось висунув, і її мешканці побачили свого господаря-хлопчика. Він брав ножиці і вирізав ними деталі з паперу. Потім клеєм наклеював їх. Вийшло дуже красиве дерево.
Усі залишились задоволені, бо зрозуміли, що найголовніша тут – людина, її вмілі руки. Отож, коли папір, клей і ножиці повернулися у шухляду, сперечатись їм уже не хотілося. Усі вони бажали, щоб їх швидше взяли до роботи.
ІІ. Постановка теми і мети уроку.
- Сьогодні на нас чекає подорож у чарівний світ народного декоративного мистецтва – Світ Витинанки. Ми познайомимось з витинанкою «Дерево життя».
З листка паперу дерево звелося,
І дивно якось все переплелося:
Минувшина людська і майбуття.
Його назвали – дерево життя.
В землі коріння, крона в небо пнеться.
Хто зна, чого вже так воно ведеться –
Нитки незримі все буття сплели,
В мінливості щось стале ми знайшли.
Вмирає щось, щоб знову відродитись,
Живим дощем через віки пролитись.
Зернята правди, мудрості, добра
Народна витинанка зберегла.
Дерево життя – це найголовніший символ рослинного світу майже у всіх народів планети. В українців воно існує практично у всіх видах мистецтва, зокрема широко оспівується в колядках, де йому надають надзвичайного значення у створенні світу й інших важливих Божих і людських справах.
Ось як розпочинається одна із подільських колядок, якій сотні років:
Росте дерево, тонке високе,
Ой дай Боже!
Тонке високе, в корні глибоке,
Ой дай Боже!
На тім дереві сам сокіл сидить, далеко видить,
Ой дай Боже!
Далі в ній йдеться про те, що сокіл бачить, що на морі пливе панна і вишиває братові на весілля сорочку. Згадуються там місяць та зорі, райські пташки, тури-олені.
Дерево давало життя не тільки людям, а й птахам (більшість із них живуть саме на деревах), тваринам. Під деревом майстри мали на увазі всяку рослину.
Деревам поклонялися, більшість із них були святими й окремо щось символізували:
верба – прадерево;
липа – матір, вода;
дуб – прадерево, Перун, Сонце, сила, авторитет, житло Першобога;
береза – Лада;
клен – Лель;
вишня – чарування, дівоча краса;
калина – коляда, Різдво світу, дівоча краса;
смерека – вічне життя, юність;
явір – прадерево, юнак;
яблуня – жіноче начало, материнство.
Також вважалися священними бузина, терен, ялина, сосна, кедр, виноград, черешня, ожина, малина, горіх, черемха та ще чимало рослин.
Але справжні митці-витинальники, як правило, «узагальнювали» свої дерева, тобто не визначали їх породи, бо мислили і переживали символічно й глибинно, а не копіювали бачене. На своїх деревах вони розміщували птахів, богів, людей і Сонце.
Світове дерево знаходиться в центрі світу і має триєдину будову: вершина його – небесне царство (світ богів), стовбур – земля (світ людини і тварин), коріння – підземне царство (світ підземних божеств і померлих предків).
Дерева – це група витинанок, що охоплює кілька композиційних типів настінних прикрас дзеркальної симетрії: дерево, дерево з пташками, гілка, букет, вазон, квітка.
Справжнє мистецтво – символічне. Попри свою простоту, доступність, витинальне мистецтво мало власні оберегові символи, як і писанкарство, вишивка, ткацтво.
Мотиви геометричних елементів і фігур:
Будь-який виріб мав потрійну символіку: форми, орнаменту та кольору.
Рослинним мотивам притаманне:
Ці символи відображали міфологічні уявлення наших предків про будову Всесвіту.
Отже, на сьогоднішньому занятті створимо своєрідний власний оберіг – «Дерево життя». В ньому об’єднуються Дійсність, Майбутнє і Минуле кожної людини.
Ми ознайомимося з технологією виготовлення витинанок. Наше з вами завдання – відродити і зберегти традиції стародавнього художнього промислу.
2.1. Демонстрування різних зразків витинанки.
ІІІ. Аналіз трудового завдання.
3.3.Демонстрація зразка виробу
ІV. Попереднє планування трудових дій.
( Демонстрація готового виробу поетапно вчителем)
V. Організація засобів праці і колективу на виконання трудового завдання.
5.1.Бесіда
- Отже,діти,що ми будемо виготовляти?(Витинанку «Дерево життя»)
- Які деталі для виробу нам потрібні?
- То яка послідовність виготовлення виробу?(Відповіді учнів)
5.2. Повторення правил техніки безпеки:
- різати папір ножицями тільки від себе.
- передавати ножиці ручками вперед, а зімкнуті леза тримати в долоні.
- після завершення роботи прибрати своє робоче місце і скласти ножиці.
VІ. Виготовлення виробу за наміченим планом.
6.1Практична робота(здійснюється індивідуальний підхід)
-Діти виготовляють виріб.
6.2.Фізкультхвилинка .
Раз!Два!Всі присіли.
Потім вгору підлетіли.
Три!Чотири!Нахилились.
Із струмочка гарно вмились.
П’ять!Шість!Всі веселі.
Крутимось на каруселі.
Сім!Вісім!Діти милі.
Ніжками затупотіли.
Дев’ять!Десять!Відпочили.
І за парти тихо сіли.
6.3.Продовження практичної роботи.
VІІ. Аналіз та оцінювання робіт.
Підходжу до кожного з учнів і аналізую його виріб, якщо допущено помилки то роблю вказівки як їх виправити. При оцінюванні виробу звертаю увагу на дотримання порядку на робочому місці.
VІІІ. Прибирання робочого місця.
--Після закінчення роботи над витинанкою покласти інструменти і матеріали в спеціально відведене місце, і віднести відходи у спеціально відведене місце.
ХІ. Підведення підсумків заняття.
Бесіда:
1. Коли з’явились перші витинанки?
2. З якою метою створювали витинанки?
3. Яку витинанку ми сьогодні робили?
4.Що символізує дерево життя?
5.З яких частин воно складається?
6.Яких істот розміщують в кожній частині?
- На цьому урок закінчено. До побачення!