Мною представлен матеріал із досвіду роботи - використання інноваційних технологій на уроках трудового навчання та позаурочний час. У матеріалі наведено приклади використання технологій співробітництва та еврестичні технології.
Використання технологій співробітництва та евристичних технологій
на уроках трудового навчання і в позакласній діяльності
З досвіту роботи Іванової С.О.,
учителя трудового навчання вищої категорії ЗОШ № 21
«Дітей треба вчити тому,
що знадобиться їм, коли вони виростуть»
Аристипп Кіренський
Володіння сучасними педагогічними технологіями й новими методиками - це складова методичної культури вчителя. Моє завдання як вчителя прищепити любов дітям до свого предмета, дивувати їх новизною й захоплювати практикою. Адже «учень, який учиться без бажання, - це птах без крил» (Сааді).
У практичній діяльності велику увагу приділяю впровадженню сучасних технологій:
• технологія проектного навчання;
• здоров’язберігаючі технології ;
• ігрові технології ;
• інформаційні технології навчання;
• культуровиховні технології ;
• технологія співробітництва;
• евристичні технології.
Зупинимось на двох технологіях - співробітництва та евристичних.
Основна ідея технології співпраці - створити умови для активної спільної діяльності учнів у різних навчальних ситуаціях. Застосування цієї технології на уроках трудового навчання сприяє виробленню у школярів вміння самостійно здобувати знання, оцінювати їх і застосовувати на практиці, засвоювати алгоритм дій, презентувати результат.
Розглянемо декілька прикладів.
Урок у 9 класі « Складання композиції з квітів, виконаних у техніці валяння ». На етапі повторення вивченого матеріалу застосовуються технології співробітництва та інформаційні. Групі учнів дано завдання, підготувати презентацію про валяння з вовни, де кожен відповідає на поставлене запитання:
- Все про вовну.
- Історія ремесла.
- Техніки валяння.
- Інструменти та матеріали для сухого валяння.
- Інструменти та матеріали для мокрого валяння.
- Техніка безпечної роботи.
- Вироби, отримані в техніці валяння (сухого й мокрого).
Кожен учасник відповідає не тільки за результат своєї роботи, але й що особливо важливо, за результат всієї групи. Тому слабко встигаючі учні намагаються з'ясувати у більш підготовлених усі незрозумілі їм питання. Учні зацікавлені в тому, щоб усі члени групи досконало розібралися в матеріалі, перевірили власне розуміння питання, дійшли до самої суті. Таким чином, спільними зусиллями ліквідуються недоліки.
Урок у 7 класі. « В'язання гачком». На уроках формування нових знань, умінь і навичок дівчата, що володіють технікою в'язання гачком, показують майстер - клас і рекламують виготовлені ними в'язані вироби. На уроці застосування отриманих знань та умінь учні допомагають один одному в розробці та виготовленні майбутнього виробу.
Головна ідея навчання у співпраці - учитися разом. Такий підхід дозволяє формувати в учнів не тільки виконавську, практичну, а й пізнавальну самостійність, процес їх праці стає осмисленим, інтелектуально насиченим, приносить дівчатам радість.
При застосуванні евристичних технологій в учнів формуються особистісні компетенції, як - от: мотивація самореалізації, уміння приймати самостійно рішення, творчі здібності, креативність, врівноваженість, стресостійкість. Евристичні технології припускають організацію діяльності продуктивного характеру, застосування системи методів проблемно - розвиваючого навчання, завдань, спрямованих на пошук нових способів діяльності, що вимагають самостійності в прийнятті рішень, проявів творчості, завдання на застосування знань і умінь у нових, нестандартних ситуаціях. Організаційними формами навчання тут є: урок – творчість, урок - фантазія, урок - конкурс, урок - дослідження об'єкта, урок – презентація тощо.
Урок у 9 класі за темою « Складання композиції з квітів, виконаних у техніці валяння ».
Тип урок його сформульовано як узагальнюючий, урок творчості. Цей урок формує вміння створювати нове й здатний розв'язувати нетипові задачі в нестандартних умовах, що сприяє розвитку творчої особистості й формує предметні та ключові компетентності.
На етапі творчої роботи учні створювали композицію з раніше виготовлених квітів у техніці валяння. Тему своєї картини вони вибрали на першому занятті. Хтось із дівчаток вирішив створити ромашковий рай, а хтось втілити у своїй картині чарівництво лілей, неперевершену красу троянд, незвичайність маків.
На етапі презентації робіт учні представляли свої шедеври, розповідаючи про те, як їх надихнула історія виникнення лілеї й троянди, ніжність, простота ромашок і маків; як використовують виготовлені вироби (подарунок, декор). Кожна робота вийшла індивідуальною, креативною, зі своєю історією.
На уроках застосовуються евристичні завдання:
- Скласти казку за темою. Наприклад, «Дотримання правил техніки безпечної роботи з голками й ножицями», «Голка чарівниця».
- Скласти кросворд.
- Дослідити об'єкт. Наприклад, «Дослідити волокна бавовни та льону зовні й на дотик.
Порівняти й зробити висновки ».
- Продовжити речення:
- «Якби людина не змогла виготовити тканину, що б було ...?»,
Ефективною формою в позакласній роботі є проведення евристичної олімпіади в 5-6 класах, під час якої учням надається можливість максимально творчого самовираження в різних областях з урахуванням їх індивідуальних здібностей. Ця форма допомагає вчителю виявити за короткий проміжок часу учнів, здатних створити творчі роботи якісно, креативно . Наприклад, олімпіадне завдання для учнів 5 класу,виконати практичну роботу за темою «Зимова казка» (створити композицію в техніці аплікація) та для учнів 6 класу – «Новорічна листівка» (техніка виконання аплікація, торцювання, вишивка, квілінг).
Для учнів вчитель готує роздатковий матеріал: і шаблони (ялинки, казкові птахи, янголята, казкові персонажі), картон, папір кольоровий (звичайна, оксамитова, гофрована), стрічечки, паєтки (зірочки, кружечки), ґудзики, клей ПВА і « Дракон», ножиці.
Вимоги до оформлення готової роботи: сюжет, тематика; скадність; акуратність; незвичайність.
Таким чином використання на уроках трудового навчання евристичних технологій та технології співпраці сприяють формуванню в учнів самостійного отримання знань та застосування їх на практиці, дозволяють потенційно здібним дітям досягти результатів, які перевищують освітні стандарти, в учнів виробляється особистісний підхід до отримання індивідуального результату, захист і відстоювання його перед іншими.
Ми повинні пам’ятати, що учень, який вміє самостійно працювати, відкриває не тільки двері будь-якої науки, а й з упевненістю буде долати труднощі життя.