Урок трудового навчання "Технологія виготовлення ляльки-мотанки «Годувальниця»

Про матеріал

Розширити знання учениць про обереги українського роду, про історію створення ляльки - мотанки, її види. Залучити їх до мистецтва виготовлення мотанки. Сприяти розвитку пізнавальних інтересів, виховувати повагу до оберегу українського роду. Формувати естетичний смак, позитивне ставлення до результатів виконаної роботи.

Перегляд файлу

Урок трудового навчання. 5 клас

Технологія виготовлення ляльки-мотанки «Годувальниця»

Мета. Розширити знання учениць про обереги українського роду, про історію створення ляльки - мотанки, її види. Залучити їх до мистецтва виготовлення мотанки. Сприяти розвитку пізнавальних інтересів, виховувати повагу до оберегу українського роду. Формувати естетичний смак, позитивне ставлення до результатів виконаної роботи.

Наочні посібники, інструменти та матеріали:

  •                 презентація з історії мотанки та її видів;
  •                 ілюстрації з журналів;
  •                 зразки ляльок-мотанок;
  •                 інструкційні картки;
  •                 нитки;
  •                 ножиці;
  •                 набори клаптиків тканини

Тип уроку: практичний

Хід заняття

  1. Організаційний момент

Перевірка присутності учнів та наявності необхідних матеріалів

  1. Мотивація навчальної діяльності
  •                   Діти, сьогодні до нас завітали гості. Тож проведемо заняття так, щоб нашим гостям було цікаво і радісно. А робота у нас сьогодні незвичайна і відповідальна.
  •                   Чи знаєте ви що таке оберіг? Які ви знаєте обереги? Хто вдома має оберіг? Чому люди використовували обереги?
  1. Повідомлення теми і завдань уроку
  2. Вивчення нового матеріалу
  •                   Сьогодні ми з вами дізнаємось про мотанку – оберіг українського роду.
  1.               Теоритична частина

Кожна нація, кожен народ має свої звичаї, які збагачувалися протягом багатьох століть. І Україна не виняток. Вона має безліч прекрасних і цікавих традицій та обрядів. Візьмемо хоча б виготовлення ляльки мотанки. Ніхто точно не знає коли і головне, де вперше з`явилися ляльки-мотанки, чи то у стародавньому Єгипті, чи то у Китаї.

В Україні мотанки робили у кожній хаті де були діти. У мотанки не було обличчя, замість нього з ниток викладали хрест. Такі ляльки служили дітям не лише іграшкою, але й оберегом. А ще, мотанки замовляли, і тоді вони ставали магічними. Викликали чи зупиняли дощ або забирали на себе хворобу. Лялька-мотанка традиційно робилася не з нових тканин а з старих(зі старого одягу). Наприклад: якщо ляльку робили на одужання, то основною умовою було робити з ношеної тканини. Мотанка є домашнім оберегом, символом роду. Довга коса символізує довге і щасливе подружнє життя.

Існувало три типи ляльок-мотанок:

  •                 немовля
  •                 баба
  •                 молода дівчина

За призначенням вони були різні. Наприклад:

«Берегиня»- це лялька з піднятими руками, виготовляється на щасливе життя, збереження ладу в сім`ї, на жіноче щастя.

«Годувальниця»- робиться з великими грудьми, які символізують щасливе материнство.

«Травниця»-наповнюється особливим збором трав; виготовляється на міцне здоров`я або одужання.

«Зернушка(крупниця)»- наповнюється зернятами жита, пшениці, рису, гречки, гірчиці тощо. Це оберіг достатку.

«Нерозлучники»- у них одна спільна рука, на яку згодом, з народженням дітей, підвішуються лялечки-дітки. Таку ляльку прийнято виготовляти на весілля як оберіг на довге і щасливе подружнє життя.

      Цікаво, що найбільшу ляльку- мотанку встановили у місті Львові біля Ратуші, 1 травня 2011року. Це був встановлений новий рекорд України. Її розмір сягнув 3м.

Попередній рекорд України був встановлений у Харкові і становив 2м 15см.

 2.Демонстрація виготовлених видів мотанок.

 3.Інструктаж з техніки безпеки, санітарії та гігієни.

  1. Практична робота по виготовленню ляльки-мотанки

«Годувальниця».

1)аналіз завдання; 2) забезпечення учнів об’єктами праці та інструментам;

3)правила безпечної роботи під час виконання практичної роботи;

 4) виконання учнями завдання практичної роботи за інструкційною карткою; 5) контроль з метою виявлення недоліків у знаннях та уміннях; 6) поточний інструктаж ; 7) взаємоконтроль; 8) підбиття підсумків практичної роботи.

 

Учениці виготовляють мотанку з вчителем, який пояснює кожен етап виготовлення.

Етапи виготовлення:

Для виготовлення ляльки знадобляться: клаптик тканини для голови і спідниці (32x32 см), синтепон (можна використати нарізані шматочки непотрібної тканини), два клаптики для грудей (20x20см), для рук (20x16см), хустинка, фартушок, стрічки та нитки.

                    Спочатку зробимо голівку. Для цього беремо клаптик тканини (той, що 32х32см), шматок синтепону і мотаємо посередині нитками.

                    Далі беремо тканину на груди, два маленьких шматочки синтепону і мотаємо також посередині. Ниткою примотуємо груди до голови.

                    Далі скручуємо руки, заклавши 1-1,5 см (зі сторони 16см), за принципом «літачка». Примотуємо їх ззаду до ляльки навхрест.

                    Нарешті прикріплюємо фартушок, хустинку і прикрашаємо стрічкою.

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "Технологія виготовлення ляльки-мотанки «Годувальниці»"

VI.Упорядкування робочих місць.

VII.Презентація учнівських робіт та їх оцінювання. Організація виставки.

VIII.Підбиття підсумків заняття.

Рефлексія.

  •                   Чи сподобалось вам виготовляти мотанку?
  •                   Чого нового ви дізнались?
  •                   Що взяли для себе корисного, цікавого?

IX. Домашнє завдання. Підготувати  матеріал та інструменти

 

docx
Додано
11 серпня 2018
Переглядів
3999
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку