Розробка уроку 5 клас ( не поділяються на групи хлопців та дівчат) з циклу Проект "Листівка" за підручником Сидоренко В.К. 2013р. в розділі "Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки (технологія виготовлення аплікації з текстильних та природніх матеріалів)
Розробка уроку з трудового навчання
5 клас (не поділяються на групи хлопчиків та дівчаток)
Підручник: В.К. Сидоренко 2013р. Харків «Сиция»
Вчитель трудового навчання
Степнянської ЗОШ I-III ступенів
Волкова Світлана Іванівна
Тема: Виготовлення виробу (виготовлення аплікації)
Мета: навчальна: узагальнити знання, отримані учнями на попередніх уроках; забезпечити засвоєння знань про методи оцінювання виробу; формувати вміння щодо розроблення шаблонів як складника процесу виготовлення виробу з аплікацією, добирання матеріалів та інструментів для виготовлення виробу;
розвивальна:сприяти розвитку моторики рук, координації руху; розвивати уміння організовувати робоче місце, дотримуватись ПТБ і санітарно-гігієнічних вимог під час виконання ручних робіт, розвивати фантазію, навички аналізу;
виховна: виховувати акуратність й старанність під час виконання робіт, зацікавленість у навчанні.
ОБЛАДНАННЯ: колекції конструкційних матеріалів, зразки одягу та побутових речей, оздоблених аплікацією, зразки тканин, стрічок, тасьми, нетканих матеріалів (войлок ,флізелін, фетр)
ТИП УРОКУ: комбінований.
«Спершу треба розсудити, а тоді - робити».
(народне прислів’я)
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
Доброго дня! Сьогодні урок почнемо з «Кола Успіху». Дружно станемо у коло, візьмемось за руки і привітаємо один одного з гарним днем. (Учні бажають кожному успіхів у навчанні ,виконанні доброї роботи, побуті)
Почнімо наш урок. Девіз нашого уроку: «Де руки й охота, там спориться робота»
Прочитайте, будь ласка, вислів, записаний на дошці, та скажіть, як ви його розумієте.
(Учні пояснюють зміст вислову)
Тож я бажаю вам наполегливості, старанності та працездатності на цьому занятті.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Пригадайте українські прислів’я про працю, склавши відповідні пари з наданих фраз:
Бджола мала а руки зроблять
Очам страшно а й та працює
Працюй ударно - любить пліткувати
Хто не любить працювати дні пройдуть немарно
Бесіда з питаннями:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Тренінгова вправа «Склади ромашку»
Учням пропонується по черзі взяти одну пелюстку зі стола вчителя. На зворотному боці кожної пелюстки написано призначення інструментів. Усно відповідаючи на питання, учень прикріплює її до дошки. У результаті утворюється «Ромашка».
Підсумовуючи означену діяльність, наголошую на тому, що створена квітка символізуватиме майстерність учнів, їх колективну діяльність з виконання практичної роботи й успішний результат.
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
V. Вивчення нового матеріалу
1. Що називають аплікацією?
Знайдіть відповідь у тексті підручника на с.32.
2. Повідомлення учнів «Історичні відомості виникнення аплікації» (діти роздивляються ілюстрації у підручнику на с.32-33)
3. Аплікація дає можливість використати залишки невеликих клаптиків тканини та інших матеріалів.
Аплікації розрізняють за:
-кольором – одноколірна, багатоколірна;
-формою – пласка, об’ємна;
-тематикою – предметна, сюжетна, декоративна;
4. Етапи виготовлення виробу з аплікацією:
1. Організація робочого місця
2. Підготовка тканини до роботи
3. Розкрій деталей виробу
4. Виготовлення шаблонів
5. Розкрій деталей аплікації
6. Закріплення деталей на основі
7. З єднання деталей виробу із аплікацією
8. Оздоблення деталей аплікації
9. Остаточна обробка виробу з аплікацією
5 .Ознайомлення з професією модельєра.
Фізкультхвилинка:
Раз – підняти руки вгору, два – нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги, як торкаєтесь підлоги.
Три, чотири – прямо стати, будем знову починати.
Час настав взятись за діло й повернутись вправо – вліво.
Двічі направо, двічі наліво – руки вниз всі опустили і за парту тихо сіли.
VІ. Практична робота.
Технологія виготовлення аплікації.
Подібне ми вже робили, тому ви з цим завданням легко впораєтесь. Не забувайте про правила безпечної праці. Міжнародні організації оголосили Всесвітній день охорони праці - 28 квітня (Всесвітній день безпеки і здоров’я на робочому місті). Метою було привернення уваги світової спільноти до масштабів проблеми. Уперше цей день відзначили 2003 року. Ми також будемо виконувати правила безпеки, а зараз їх повторимо.
Вправа «Продовж речення»
1. Працювати слід у…(спец. одязі)
2. Ножиці слід передавати… (з замкненими лезами, кільцями від себе)
3. Голку слід зберігати у …(гольниці)
4. Довжина нитки має бути… (від кінчиків пальців до ліктя)
5. На робочому місці слід дотримуватись … (чистоти та порядку).
Приступаючи до роботи пам’ятай: головне під час виготовлення виробу – акуратність і точність!!
Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками. Поточний інструктаж. Підбиття підсумків роботи.
VІІ. Закріплення нових знань і умінь учнів
Гра «Що в названому переліку зайве»
Роздаю картки з різними способами з’єднань деталей.
Пропоную учням поміркувати й розпізнати види з’єднань, використаних для виготовлення виробів з аплікацією, назвати їх.
(Склеювання, з’єднання цвяхами, з’єднання заклепками, зшивання нитками вручну, з’єднання шурупами, з’єднання «липучкою», зшивання на швейній машині)
VІІІ. Підсумки уроку.
Чи було у вас сьогодні натхнення до роботи?
Чи справдились очікуванні результати роботи?
Про що ви хотіли б дізнатися більше?
Оцінювання учнів на уроці.
ВИСНОВОК: найчастіше деталі з тканини нашивають на основу різними швами. Деякі з раніше вивчених швів можна застосувати для виготовлення аплікації. Отримані знання і уміння допоможуть вам самостійно виконувати цікаві проекти, оздоблювати свій одяг або інші речі аплікацією, самостійно створювати вироби для подарунка чи для інтер’єру своєї кімнати.
ІХ. Домашнє завдання.
Підготувати роботи до презентації.
Підготувати повідомлення про відомих модельєрів.
ХІ. Прибирання робочого місця.
1