Трудове навчання
Тема: Виготовлення новорічних витинанок «Янголятко», «Сніжинки».
Мета: Ознайомити учнів з історією появи витинанки на території України, способом виготовлення; закріплювати вміння виготовляти витинанки, вдосконалювати конструкторські навички роботи з папером; розвивати фантазію, уяву. Виховувати інтерес до народних видів творчості, охайність під час роботи; любов і шану до звичаїв українського народу.
Предмет: Трудове навчання
Обладнання: зразки витинанок, білі серветки, папір, ножиці.
Фрагмент уроку: ознайомлення з новим матеріалом.
Хід уроку
І. Організація класу.
*Створення позитивного емоційного настрою.
Вправа «Я бажаю…»
* Упорядкування робочих місць.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Яка пора року настала?
- Назвіть ознаки зими. (Сніг, мороз, холод, ялинка.)
- А яких зимових свят найбільше чекають діти? (День Святого Миколая, Новий рік, Різдво.)
2. Робота в групі.
- Розкажіть, що ви знаєте про ці свята?
- Чи приємно отримувати подарунки?
- А чи хотіли б і ви подарувати на ці свята своїм рідним подарунки?
- Що б ви хотіли подарувати своїм рідним? Чому?
- На Сьогоднішньому уроці ми будемо робити витинанки.
2. Відгадування загадки.
З хмаринки всі ми вилітаємо
І в танку легкім кружляємо.
Білим все стає довкола,
Білий ліс і біле поле.
Ми холодні, мов льодинки,
Називають нас… (сніжинки)
Чемні діти добре знають, -
Що даремно Миколая не чекають.
За хорошу поведінку
Принесе він їм торбинку.
А в торбинці тій чарунки –
Всі чарівні подарунки.
-А хто допомагає розносити подарунки всім дітям? (Янголята.)
ІV. Ознайомлення з новим матеріалом.
(обговорення в групі, з подальшим колективним обговоренням).
Витинанки – орнаментальні й фігурні прикраси житла, ажурно витяті ножицями з білого або кольорового паперу. Від назви техніки виготовлення походить і термін.
Ажурні візерунки зі шкіри і тканини як прикраси одягу побутували на всій території України. Вони набули масового поширення у гуцулів. На плечах і передніх полах гуцульських кожухів із сап’янових витинанок укладені візерунки різних форм.
Перші паперові прикраси , які можна вважати аналогами традиційних витинанок Україні , виникли в Китаї після винаходу і розповсюдження там паперу. Напередодні свята жінки наклеювали на вікна своїх будинків графічно чіткі паперові «чуанхуан» ( віконні візерунки), які виготовляли заздалегідь, узимку. Це були зображення божеств, героїв народних легенд, квітів, винограду, метеликів, риб.
У 13 столітті паперові прикраси з’явилися в Персії, а 15 ст. через Туреччину потрапили до Європи. У 18 – 19 ст. вони поширились у Франції, Португалії, Данії, Польщі, Литві, Росії, Білорусі та інших країнах.
За технологічними та художніми особливостями витинанки поділяються на ажурні ( зображення міститься у прорізах) і силуетні ( зображення виступає силуетом), одинарні , виготовлені з одного аркуша паперу, і складні ( аплікаційні) - кількох аркушів паперу.
У середині 19 ст. по українських селах з’явилися народні паперові прикраси, якими селяни оздоблювали хати.
У кінці 1960 – х років на початку 1970 – х рр.. художнє витинання почали успішно застосовувати для оформлення книг, журналів, вітальних листівок.
Мотиви витинанок :
V. Демонстрація та аналіз зразка.
1. Інструктаж учителя. (Підручник с. 56)
- До Нового року ялинки, приміщення прикрашають вирізаними сніжинками. Вони мають визначену форму – шість ліній, на яких розташований візерунок.
2. Розгляд зразків сніжинок, що демонструються на дошці.
3. Розгляд зразка витинанки « Янгол» з поясненням учителя.
VІ. Практична робота учнів.
Фізкультхвилинка
VІІ. Продовження самостійної роботи.
VІІІ. Виставка та оцінювання робіт.
ІХ. Підсумок уроку.
Малює баба – холодуся
Картини дивні на вікні.
Я теж зумію, як навчуся,
Бо дуже хочеться мені.