Дата:
Тема. Виготовлення ляльки-мотанки.
Мета: закріпити знання учнів про народні звичаї, пов’язані із виготовленням мотанок; формувати вміння виготовляти ляльку гарного настрою технікою мотання клаптиків тканини; вчити економно використовувати матеріали; розвивати мислення, пам’ять, навички безпечної праці з ножицями; виховувати інтерес до звичаїв українського народу, працелюбність.
Дидактичне забезпечення: зразки мотанок: лялька-мамка, нерозлучники, пеленашка, травянка, лихоманка, забавлянка, утішниця, берегиня; інструкція з техніки безпеки при роботі з ножицями, інструкційні карти по виготовленню ляльки гарного настрою.
Матеріально-технічне забезпечення: тканина трьох яскравих кольорів, котушкові нитки, вата, ножиці, бісер, шовкові стрічки.
Тип уроку: практична робота.
Об’єкт праці: лялька гарного настрою.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Перевірка готовності учнів до уроку. Призначення чергових.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Сьогоднішній урок я хочу почати словами відомого українського поета Максима Рильського: «Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього». І дійсно, лише той народ має майбутнє, який поважає свою історію.
- А як ви розумієте вислів: «Поважати свою історію»?
Вправа «Мікрофон»
- Висловіть свої думки у мікрофон, продовжуючи речення: «Поважати свою історію - значить …»
- Отже, поважати свою історію – значить не лише володіти певними знаннями про розвиток держави, військові походи князів, а й знати культурну спадщину народу, його звичаї, традиції та передавати їх у спадок наступним поколінням.
Скільки пам’ятають себе люди, завжди – у дитинстві поряд з ними існував предмет, який їх забавляв.
Бесіда
- Як називався цей предмет?
- Яка з іграшок була найулюбленішою в українців?
- Назвіть особливості ляльки – мотанки.
Гра «Як називається лялька?»
- На минулому уроці ви познайомилися із різними видами мотанок. Давайте пригадаємо їх назви. Я буду показувати ляльку, а ви повинні вказати її назву.
- Перепишіть у зошити їх назви з дошки.
- Існував ще один вид ляльок – їх називали забавлянками.
Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо роботу по виготовленню народної ляльки. Створимо таку забавлянку - ляльку гарного настрою. (Демонстрація)
ІІІ. Вступний інструктаж
Пояснення та показ трудових дій
Як зробити ляльку гарного настрою
1. Ознайомитися з послідовністю виготовлення ляльки на інструкційній карті.
2. Підготувати матеріал: наповнювач; нитка №10; білий прямокутний клаптик 12х21 см; три кола діаметрами 16, 20, 24 см; трикутний клаптик для хустки зі сторонами 20 см. Всі тканини натуральні.
3. Виготовити ручки. Для створення рук і білого обличчя можна використати білий прямокутний клаптик тканини, розміром 12х21 см.
Загорнути з обох довгих боків краї тканини на 1 см.
4. Перегорнути на інший бік і скрутити у «валик» до центру. Зв`язати на краях.
5. Вивернути, сформувати ручки і ще раз обв`язати на краях ниткою.
6. В центр самого великого кола кладемо наповнювач, формуємо голову і обв`язуємо ниткою на шиї. Охайно викладаємо складки.
7. Повех на голову одягаємо другий круглий клаптик тканини. Також перев`язуємо, а потім третій, самий маленький.
8. Щоб пов`язати мотанці хустку, треба підвернути край клаптика, яким будемо «обрамляти» обличчя ляльки. Надіти хустку на голову, а хвости провести під руками і зав`язати на спині. У ляльки–дзвіночка зустрічається декілька способів пов`язування хустки. Другий –це зав`язування тільки на шиї.
ІV. Самостійна практична робота учнів.
Інструктаж з техніки безпеки при роботі з ножицями
- Давайте пригадаємо правила безпечної роботи з ножицями.
Правила безпечної праці з ножицями
Виготовлення мотанки учнями
Поточний інструктаж учителя
Кожен колір має своє символічне значення в одязі ляльки:
Якщо лялька робиться на добробут та здоров’я родини – для одягу підбираються червоно-зелені відтінки. Для щастя у коханні чи подружньому житті – підбирають червоні, рожеві, помаранчеві кольори. Для успіху в творчості – використовують блакитні кольори.
V. Заключний інструктаж
VI. Підведення підсумків уроку
Бесіда
Заключне слово вчителя
- Кожна нація тримається на прадідівських традиціях, звичаях, віруваннях. І тільки вивчаючи і знаючи ці традиції, ми зможемо передавати культурну спадщину свого народу нащадкам. Ще раз звернемося до слів М. Рильського: "Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього". Отож, не будемо зупинятись на досягнутому, а продовжуватимемо вивчати й зберігати культурну спадщину свого народу.
VІІ. Оголошення домашнього завдання
VІІІ. Прибирання робочих місць
1