Урок трудового навчання з теми "Виготовлення ляльки-мотанки"

Про матеріал
Розробка уроку розрахована на учнів 5 класу, які не поділяються на групи. Матеріал народознавчого характеру.
Перегляд файлу

Дата:

Тема. Виготовлення ляльки-мотанки.

Мета:  закріпити знання учнів про народні звичаї, пов’язані із виготовленням мотанок; формувати вміння виготовляти ляльку гарного настрою технікою мотання клаптиків тканини; вчити економно використовувати матеріали; розвивати мислення, пам’ять, навички безпечної праці з ножицями; виховувати інтерес до звичаїв українського народу, працелюбність.

Дидактичне забезпечення: зразки мотанок: лялька-мамка, нерозлучники, пеленашка, травянка, лихоманка, забавлянка, утішниця, берегиня; інструкція з техніки безпеки при роботі з ножицями, інструкційні карти по виготовленню ляльки гарного настрою.

Матеріально-технічне забезпечення: тканина трьох яскравих кольорів, котушкові нитки, вата, ножиці, бісер, шовкові стрічки.

Тип уроку: практична робота.

Об’єкт праці: лялька гарного настрою.

Хід уроку

І. Організаційна частина

Перевірка готовності учнів до уроку. Призначення чергових.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

- Сьогоднішній урок я хочу почати словами відомого українського поета Максима Рильського: «Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього». І дійсно, лише той народ має майбутнє, який поважає свою історію.

- А як ви розумієте вислів: «Поважати свою історію»?

 Вправа «Мікрофон»

- Висловіть свої думки у мікрофон, продовжуючи речення: «Поважати свою історію - значить …»

- Отже, поважати свою історію – значить не лише володіти певними знаннями про розвиток держави, військові походи князів, а й знати культурну спадщину народу, його звичаї, традиції та передавати їх у спадок наступним поколінням.

  Скільки пам’ятають себе люди, завжди – у дитинстві поряд з ними існував предмет, який їх забавляв.

Бесіда

- Як називався цей предмет?

- Яка з іграшок була найулюбленішою в українців?

- Назвіть особливості ляльки – мотанки.

Гра «Як називається лялька?»

- На минулому уроці ви познайомилися із різними видами мотанок. Давайте пригадаємо їх назви. Я буду показувати ляльку, а ви повинні вказати її назву.

- Перепишіть у зошити їх назви з дошки.

- Існував ще один вид ляльок – їх називали забавлянками.

Мотивація навчальної діяльності.

- Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо роботу по виготовленню народної ляльки. Створимо таку  забавлянку - ляльку гарного настрою. (Демонстрація)

Как сделать куклу из тканиІІІ. Вступний інструктаж

Пояснення та показ трудових дій

Як зробити ляльку гарного настрою

1.    Ознайомитися з послідовністю виготовлення ляльки на інструкційній карті.

2.    Підготувати матеріал:  наповнювач; нитка №10;  білий прямокутний клаптик 12х21 см; три кола діаметрами 16, 20, 24 см; трикутний клаптик для хустки  зі сторонами 20 см. Всі тканини натуральні.

3.    Виготовити ручки.  Для створення рук і білого обличчя можна використати білий прямокутний клаптик тканини, розміром 12х21 см.
Загорнути з обох довгих боків краї тканини на 1 см.

 

4.    Перегорнути на інший бік і скрутити у «валик»  до центру. Зв`язати на краях.

5.    Вивернути, сформувати ручки і ще раз обв`язати на краях ниткою.

6.    В центр самого великого кола кладемо наповнювач, формуємо голову і обв`язуємо ниткою на шиї. Охайно викладаємо складки.

7.    Повех на голову одягаємо другий круглий клаптик тканини. Також перев`язуємо, а потім третій, самий маленький.

8.    Щоб пов`язати мотанці  хустку, треба підвернути край клаптика, яким будемо «обрамляти» обличчя ляльки. Надіти хустку на голову, а хвости провести під руками і зав`язати на спині. У ляльки–дзвіночка зустрічається декілька способів пов`язування хустки. Другий –це зав`язування тільки на шиї.
 

ІV. Самостійна практична робота учнів.

Інструктаж з техніки безпеки при роботі з ножицями

- Давайте пригадаємо правила безпечної роботи з ножицями.

Правила безпечної праці з ножицями

  1. Ножиці передавати кільцями вперед із зімкнутими лезами.
  2. Під час роботи класти на столі праворуч, із зімкнутими лезами.
  3. Вістря направляти від себе вниз.
  4. Користуватися лише справним інструментом.

Виготовлення мотанки учнями

Поточний інструктаж учителя

  Кожен колір має своє символічне значення в одязі ляльки:

  • зелений – колір здоров’я та багатства;
  • червоний – колір життя, вогню, кохання;
  • жовтий – колір сонця, пшениці, землі, фізичного світу;
  • синій – колір творчості та саморозвитку;
  • фіолетовий – колір мудрості;
  • золотий – колір Божої любові.

  Якщо лялька робиться на добробут та здоров’я родини – для одягу підбираються червоно-зелені відтінки. Для щастя у коханні чи подружньому житті – підбирають червоні, рожеві, помаранчеві кольори. Для успіху в творчості –  використовують блакитні кольори. 

V. Заключний інструктаж

  • У роботі учнями … були допущені недоліки.
  • Швидко і охайно виконали роботу … .
  • Найактивнішими на сьогоднішньому уроці були … . Вони отримують наступні бали … .

VI. Підведення підсумків уроку

Бесіда

  • Що нового дізналися на уроці?
  • Що найбільше сподобалося?

Заключне слово вчителя

- Кожна нація тримається на прадідівських традиціях, звичаях,  віруваннях. І тільки вивчаючи і знаючи ці традиції, ми зможемо передавати культурну спадщину свого народу нащадкам. Ще раз звернемося до слів М. Рильського: "Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього". Отож, не будемо зупинятись на досягнутому, а  продовжуватимемо вивчати й зберігати культурну спадщину свого народу.

VІІ. Оголошення домашнього завдання

  • Оздобити виготовлену мотанку.
  • Скласти казку «Пригоди ляльки-мотанки»*

VІІІ. Прибирання робочих місць

 

1

 

docx
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
1266
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку