Урок містить різноманітні форми роботи: гру "Вірю не вірю", щодо перевірки матеріалу попереднього уроку, проведення експерименту, який доводить швидкість зараження бактерією туберкульозу, вирішення проблемних ситуацій, графічний диктант, щодо перевірки засвоєння нового матеріалу та інші. Урок спрямований на розширення знань про небезпеку захворювання на туберкульоз, сприяє формуванню свідомого ставлення до свого здоров'я.
Урок з «Основ здоров’я» 7 клас. Розробила Шаповалова І.В.
Тема: Туберкульоз – небезпечне інфекційне захворювання
Задачі: розширити знання учнів про туберкульоз як небезпечне інфекційне захворювання, познайомити зі збудником, умовами інфікування та розвитком хвороби. Формувати життєві навички, сприяти зміцненню здоров’я; розвивати логічне мислення, вміння аналізувати та робити висновки. Виховувати свідоме ставлення до зберігання свого здоров’я.
Тип: комбінований
Обладнання: підручник, одноразові стаканчики, склянка з водою, флакон з індикатором та 5% розчином соди, мультимедійне обладнання та презентація, зошити.
Хід уроку:
I Організаційний момент. Налаштування на урок.
Доброго дня, діти. Перевірте, будь ласка, свої робочі місця, шкільні приналежності. А тепер повторіть за мною деякі дії.
- Поверніться до вікна і помашіть рукою.
- Дякую.
- Сідайте. Поверніться до свого сусіда по парті і скажіть: «Я дуже радий тебе бачити».
- Відмінно.
- Сядьте зручно, перевірте свою поставу.
- Чудово.
- А тепер, ті хто хоче бути здоровим та не хоче хворіти. Підніміть руку та скажіть: «Це саме я!»
- Молодці.
Кожний з вас розуміє, що хворіти погано, але нажаль ніхто з нас не застрахований від хвороб.
II Актуалізація опорних знань
Перевіримо, що ви запам’ятали з цієї теми за допомогою гри «Вірю чи не вірю». І так. Якщо ви готові, почнемо. Увага на екран. (Питання розташовані на слайді, опитування усне)
( Не вірю. Відповідь не вірна. Це вірус імунодефіциту людини. І він викликає захворювання на СНІД)
(Вірю. Відповідь вірна)
( Вірю. Відповідь правильна.)
( Вірю. Відповідь вірна)
( Не вірю. Погоджуватися не можна, тому що є вірогідність заразитися на ВІЛ)
( Вірю. Відповідь вірна)
(Не вірю. Відповідь не вірна.)
(Не вірю. Відповідь не вірна)
( Вірю. Відповідь вірна)
III Мотивіція пізнавальної діяльності
Сьогодні на уроці ми розширимо знання про ще одне небезпечне інфекційне захворювання - туберкульоз, дізнаємося про те, як відбувається інфікування, навчимося розпізнавати симптоми цього захворювання.
IV Вивчення нового матеріалу
Під час уроку мені будуть допомагати мої асистенти - учні вашого класу, які підготували додаткову інформацію до сьогоднішнього уроку.
(Повідомлення учнів з паралельним переглядом презентації.)
1.Збудник туберкульозу
Туберкульоз – це інфекційне захворювання, відоме людям з давніх часів. Його викликає дуже маленька бактерія, яка має паличкоподібну форму. Такі бактерії вчені називають бацилами. Бактерію, яка викликає туберкульоз відкрив німецький лікар та бактеріолог Роберт Кох. Про своє відкриття він повідомив 24 березня 1882 р. А у 1905р. він став лауреатом Нобелевської премії у галузі фізіології та медицини «за досягнення та відкриття, які стосуються лікування туберкульозу».
Бактерія, яку відкрив Кох, має оболонку, яка дозволяє їй витримувати дуже суворі умови навколишнього середовища. Ці бактерії живуть у маслі та сирі, що зберігаються на холоді, - більше 1 року; у річній воді, наприклад у нашому Сіверському Донці, - до 5 місяців; у сухому мокротинні, яке залишається на особистих речах хворого, на ліжку, в кімнаті, - протягом 6 місяців. Ця оболонка не пропускає звичайні антибіотики, тому туберкульоз важко лікувати.
2. Умови інфікування (I частина)
Згідно статистики, населення земної кулі зараз складає приблизно 6 млрд чоловік. Третя частина із них, а це 2 млрд – інфіковані туберкульозом. Кожний рік приблизно 10 млн осіб у світі інфікуються вперше й приблизно 3 млн кожний рік помирає від цієї хвороби.
На Україні епідемію туберкульозу зареєстрували ще в 1995р. І, нажаль, вона прогресує. За даними статистики, на Україні кожен день фіксують 82 нових випадки захворювання та 30 хворих вмирає від цієї хвороби.
Туберкульозна паличка є у багатьох людей, але вона проявляє себе тільки в організмі з ослабленим імунітетом. Після застуди або інфекційної хвороби імунна система не здатна перебороти паличку Коха, і тоді може початися розвиток туберкульозу. У 90% випадків зараження відбувається під час контакту з хворою людиною, яка має відкриту форму туберкульозу.
3. Умови інфікування (II частина)
При туберкульозі у легенях людини бактерії утворюють «горбики», якщо інфекція не виходить за межі «горбику» – хворий не є небезпечним для оточуючих. Якщо ж інфекція активізується і бактерії разом з мокротинням виходять за межі «горбиків», хворий несе загрозу для оточуючих. Ця форма туберкульозу називається – відкритою. Хвора людина разом з відхаркуванням під час кашлю, чхання, розмови, співу, сміху виділяє у навколишнє середовище міліони мікробактерій, які розповсюджуються у повітрі на відстані від 2 до 6 м. Частина з них вдихається людиною, а інша частина з часом осідає разом з пилом на підлогу та предмети й може протягом тривалого часу залишатися життєздатною.
Заразитися туберкульозом можна під час тісного спілкування з хворим при відкритій формі туберкульозу. Контактне зараження відбувається при поцілунках, допалювані чужої сигарети, через носову хустинку хворого, через посуд, рушник, постільну білизну та інші речі, на які потрапило мокротиння.
4. Умови інфікування (III частина)
Туберкульоз може вражати різні тканини та органи людини: очі, кістки, суглоби, шкіру, нирки та ін., але частіше за все вражає легені. Туберкульозом хворіють не тільки люди, а й більше 60-ти видів птахів та 50-ти видів домашніх тварин. Це, наприклад, горобці, кури, гуси, індики, коти, риби, крокодили, черепахи, поросяти, коні та ін. тварини. Тому люди можуть інфікуватися, доглядаючи за хворими на туберкульоз тваринами або людьми. Також людина може заразитися туберкульозом й через інфіковані продукти. Це може бути м'ясо, молоко, сир, виготовлені з молока хворих тварин.
(Проведення експерименту з учнями)
Учні прибирають на середину столу свої речі. Троє учнів – асистентів розносять на розносах стаканчики з водою, в один із яких попередньо був налитий 5% розчин соди. Кожний учень обирає собі стаканчик та ставить його біля себе на стіл.
Оголошуються умови експерименту: необхідно протягом 2 хвилин вступити у контакт з якомога більшою кількістю учнів. Контакт символізує переливання невеликої кількості рідини з одного стаканчику до іншого. Через дві хвилини всі учні сідають на місця. Учням повідомляють, що, нажаль, їх забули попередити про те, що в одному стаканчику були «мікроскопічні вбивці» і після контакту з іншими (не зараженими), вони могли підхопити інфекцію.
Щоб бути впевненими. Необхідно провести аналізи. Хто з вас хоче дізнатися, чи не підхопив він інфекцію під час контакту? Підніміть, будь ласка, руку. Асистенти підійдуть і проведуть невеличкий тест.
(Асистенти підходять до учнів, кожний на своєму ряду, і капають у стаканчик індикатор фенолфталеіну. Якщо у стаканчик потрапив 5% розчин соди рідина в стаканчику буде мати трояндовий відтінок)
(Бесіда – діалог з учнями)
Кожний з вас повинен потурбуватися про те, щоб у реальності з ним або його близькими подібне не сталося.
В дійсності потрібно бути уважним до свого здоров’я та звертати увагу на ті зміни, які відбуваються в організмі.
Давайте спробуємо знайти їх на сторінках підручника.
(Робота за підручником - с.139, учням потрібно не тільки знайти симптоми туберкульозу, а й скласти в зошиті схему)
Хворі на туберкульоз зобов’язані лікуватися, інакше хвороба може стати смертельною, а хворі на туберкульоз – небезпечні для оточуючих. Чим раніше буде виявлено, що людина хвора на туберкульоз, тим легше буде вилікувати захворювання. Лікування туберкульозу в Україні безкоштовне.
IV Узагальнення та систематизація знань
«Паличку Коха виявили в організмі Колі та Олі. Але Оля хворіє туберкульозом, а Коля – ні. Як ви думаєте чому?»
(Якщо твердження правильне – малюємо горбик, якщо ні – пряму лінію)
VI Домашнє завдання
Повт. п. 8, опрац. матеріал п. 21
Творче завдання: підготувати тематичний інформаційний бюлетень
«Туберкульоз, його профілактика та лікування» на форматі А3 або буклет на
форматі А4.
VII Підведення підсумків, рефлексія
Вправа «Відкритий мікрофон»
Після відповіді кожного учня, весь клас йому аплодує и голосно промовляє «Ти молодець!»