Вид проекту : навчально-дослідницький
Тема : Турбота людей про птахів узимку. Навчальний проект «Пташина їдальня»
Мета проекту: ознайомити дітей з правилами підгодівлі птахів, з типами годівничок для птахів, з методикою ведення спостережень за птахами; підвести підсумки виконаної роботи;
систематизувати та розширити знання дітей про зимуючих птахів нашої місцевості;
розвивати творчі здібності дітей - виготовити годівнички з підручних матеріалів;
формувати основи екологічної культури учнів через розвиток дбайливого ставлення до зимуючих птахів,спонукати до надання їм допомоги взимку; виховувати любов до природи.
Актуальність проекту: зимуючі птахи потребують допомоги людей у холодний період часу, потрібно дізнатися, чим їх можна погодувати.
Завдання проекту: 1) розширити уявлення дітей про зимуючих птахів, види корму;
2) активізувати і розширити словник дітей з теми проекту;
3) розвивати навички пізнавально-дослідницької діяльності при пошуку інформації про зимуючих птахів, види корму, при реалізації проекту;
4) розвивати творчу уяву у процесі продуктивної діяльності дітей; створення і організація регулярної роботи пташиної їдальні на шкільній території;
5) формувати дбайливе ставлення до птахів у другокласників;
6) підвищувати екологічну культуру батьків учнів через надання допомоги дітям у реалізації проекту.
Очікувані результати: вміння презентувати свої результати спостережень, відображати їх в малюнках, розповідях, вміння об’єктивно оцінювати власну діяльність та діяльність однокласників.
Попередня робота. Вивчення скоромовок, загадок про птахів, спостереження за осінніми явищами, бесіда про перелітних та зимуючих птахів, добір літературних матеріалів, прогулянка до лісу.
Навчальні предмети :природознавство ,трудове навчання ,літературне читання
І етап: Організація проекту. Визначення теми,мети проекту , навчальні предмети,вид проекту та його тривалість
ІІ етап: Планування пізнавальної діяльності школярів: прогулянка на природу, мета якої дізнатись, які птахи залишаються зимувати, де переважно знаходяться зимуючі птахи, чим вони займаються й чим харчуються; завдання для самостійного спостереження учнів:
1 група «Літературознавці» - дізнатися, які птахи мешкають біля оселі, вести спостереження за поведінкою птахів узимку. Результати відобразити на малюнках;
2 група «Народознавці» – зібрати прислів’я, приказки, прикмети, загадки, пов’язані із зимуючими птахами;
3 група «Науковці» – зібрати теоретичний матеріал про зимуючих і прилітних птахів;
4 група «Натуралісти» – виготовити годівнички з підручних матеріалів для птахів, які лишаються зимувати у нас.
ІІI етап: збір малюнків, листівок, фотографій зимуючих птахів; створення презентації проекту «Пташина їдальня».
ІV етап: проведення презентації проекту ,оцінювання проекту і власної діяльності
Хід уроку
I.Організаційний момен
Наш урок природничий,
І цікавий, і незвичний,
Вирушаємо у путь –
Нас цікаві справи ждуть.
"Психологічна настанова"
Усміхнімося один до одного для того, щоб урок пройшов у теплій, дружній атмосфері, і сподіваюся, що від цього у вас залишаться приємні спогади. Девіз нашого уроку :
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Тож часу не витрачаймо, роботу починаймо. Але спочатку послухаємо «синоптика» з повідомленням про погоду на сьогодні.
(З’являється «синоптик» із повідомленням)
«Синоптик». Сьогодні …. , температура повітря…, небо …, природні явища ….
Дякуємо «синоптику», прогноз погоди є, можемо працювати далі.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Відгадайте загадку.
Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я - ....
(Зима)
За якими прикметами ми пізнаємо зиму?(Дні стали короткі,а ночі короткі,земля вкрилася білим снігом,сонце опустилося низько над горизонтом, мороз за щічки щипає, пташки відлетіли , і не чути їхнього співу.)
Технологія «Мозковий штурм»
Якою зима є для вас? А для кого зима – велике випробування , ми дізнаємося коли складемо пазли.
1.Робота з пазлами
У вас на партах лежать пазли , з яких ви склали картинки.
Хто у вас вийшов ?
Як одним словом ми можемо назвати ваші птахи? Осілі,А ваші? зимуючі
III. Повідомлення теми і мети уроку
Зима – дуже складний період у житті птахів. Не так холод, як голод дошкуляє тим пташкам, які зважилися зимувати разом з нами. Тому птахи потребують нашої допомоги. І найкращим подарунком для них стане годівничка з кормом.
Саме тому в нашому класі ми працювали над довгостроковим проектом «Пташина їдальня» і сьогодні будемо презентувати нашу роботу.
Давайте пригадаємо етапи вашої роботи.
ДІТИ
Ми спостерігали за птахами, а також зібрали багато цікавої інформації про птахів , підготували загадки, скоромовки ,прикмети і науково-публіцистичні тексти з енциклопедій, виготовимо годівнички для наших друзів.
IV Вивчення нового матеріалу
1.Вступне слово вчителя
Прийшла зима. Сніг вкрив землю білою ковдрою. На вулиці зимно, морозно. За своїми повсякденними клопотами люди навіть не помічають труднощів, з якими стикаються в зимову пору пернаті друзі. Люди поспішають потрапити до своїх теплих осель. Тільки він нікуди не поспішає, сидить на гілці, розпушивши своє пір’ячко (так тепліше), мріє.
2.Літературна хвилинка
1.Про зимуючих птахів, друже, пам’ятай,
Годувати взимку їх ти не забувай.
2.Небагато треба їм, жменька лиш зерна,
Лиш одна і не страшна буде їм зима.
3.Скільки гине взимку їх,
аж болить душа,
Але в серці є для них
крапелька тепла.
4.В теплий край вони могли,
В вирій полетіть,
Та лишилися з людьми
Холоди терпіть.
5.Ви привчіть в морози їх
До свого вікна,
Щоб весну вам принесла
пісня їх дзвінка.
3.Виступ дітей з демонстрацією підготовленого матеріалу
Вам довідкове бюро пропонує відгадати загадки і розповість про птахів ,які зимують разом із нами.
1.Пташка невеличка
В неї білі щічки
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
Та ж ця пташка невеличка
Називається… (синичка)
Синичка – велика трудівниця. Готуватись до зимового голоду вона починає ще весною або влітку. І до зими ця маленька пташечка може назбирати і сховати до 15 кг насіння і зернят. Проте взимку не завжди їй вдається знайти схованку. Тому доводиться шукати їжу під снігом або харчуватися у годівничках.
2.Ми маєм грудочки червоні
І чорні крильця в нас міцні.
На крилах зиму ми приносим
І звуть нас просто…(снігурі)
Снігурі Як це не дивно звучить, але чим більші морози, тим спокійнішими виглядають снігурі. Зазвичай вони літають невеликими зграйками до 10 осіб. У люті морози снігурі сидять нерухомо і лише час від часу «оживають», щоб з’їсти яку-небудь ягідку чи насіння. Особливо полюбляють снігурі ягоди горобини .
3. Маленький хлопчик
У сірій свитинці
По дворах стрибає
Крихти збирає. (горобець)
Хоча горобчики і невибагливі у виборі їжі, проте взимку ці маленькі сірі пташечки потребують допомоги людини. Харчуються горобчики насінням, зерном, хлібними крихтами. Тому варто їх підгодовувати
4 Хто це у садку стрекоче,
Всі новини знати хоче?
Це хитренька, білобока
З чорним хвостиком… (сорока)
Сороку часто називають білобокою, та й не даремно. З боків пір’ячко у неї біленьке, а голова, крила та хвіст чорні, як у ворони. Хвіст у сороки особливо гарний — довгий та прямий, як стріла. Пір’я на ньому не просто чорне , а з гарним зеленуватим відблиском . Сорока веде осілий спосіб життя і тому далеко від гнізда ні взимку, ні влітку не відлітає.
5. Прилетіла чорна зграя
Не свистить і не співає.
А кричить «Кар-кар-кар-кар!»
Що за птахи? Відгадай. (ворони)
Суворо-чорний зовнішній вигляд цього птаха не говорить про те, що вони не люблять розважатися. Кататися в снігу, грати з усім тваринним світом — це їм до душі. Ворони дуже розумні. Так, при небезпеці для їхніх діток, вони можуть кидати каміння з гнізд прямо на людей..
6.Ми маєм грудочки червоні
І чорні крильця в нас міцні.
На крилах зиму ми приносим
І звуть нас просто…(снігурі)
Снігурі Як це не дивно звучить, але чим більші морози, тим спокійнішими виглядають снігурі. Зазвичай вони літають невеликими зграйками до 10 осіб. У люті морози снігурі сидять нерухомо і лише час від часу «оживають», щоб з’їсти яку-небудь ягідку чи насіння. Особливо полюбляють снігурі ягоди горобини 7.Пташка невеличка
В неї білі щічки
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
Та ж ця пташка невеличка Називається… (синичка)
Синичка – велика трудівниця. Готуватись до зимового голоду вона починає ще весною або влітку. І до зими ця маленька пташечка може назбирати і сховати до
15 кг насіння і зернят. Проте взимку не завжди їй вдається знайти схованку. Тому доводиться шукати їжу під снігом або харчуватися у годівничках.
4. «Народознавці»
Прислів’я про птахів
У всякої пташки свої замашки.
Як багато птиць,не буде гусениць.
Всяка пташка свої пісні має.
Де багато пташок, там нема комашок.
Доспівалась пташка до зими, прийшлося під стріхою зимувати .
Ліпше пташці на зеленій вітці,ніж у пана в золотій клітці.
Ранні пташки росу п'ють,а пізні слізки ллють.
Ворона хоч мала,а рот великий.
Горобців боятися - проса не сіяти.
Хто б дятла знав, якби не його ніс.
Скоромовки
1.Строката сорока веселої вдачі:
в садку, білобока,
навприсядки скаче.
2.Ворона проворонила вороненя.
3.Летів горобчик,
сів на стовпчик,
прибіг хлопчик,
утік горобчик.
4.Хитру сороку
Спіймати морока,
А на сорок сорок
Сорок морок.
Прикмети
Ворона сидить уранці на верховітті і каркає - на завірюху.
*Ворона під крило ніс ховає - до холоду.
*Горобці ховаються у гіллячка - на мороз або перед завірюхою.
*Снігурі туляться до оселі - на великий снігопад.
*Вранці сорока стрибає з гілки на гілку - на відлигу.
*Снігурі прилетіли в грудні - зима буде суворою.
5.
*Галки збираються великими зграями і сильно кричать - на ясну погоду і мороз.
*Снігур під вікном сповіщає про себе -на відлигу.
*Сова кричить - холод накликає.
*Якщо ворони летять до села, то буде холодно, а коли з села, то тепло.
*Якщо ворона вранці сидить на верхівці дерева, буде заметіль.
6.«Науковці» Меню пташиної їдальні
Серед найпоширеніших кормів, що можна використовувати для підгодівлі птахів узимку можна назвати:
• насіння соняшника (несмажене) дуже люблять снігурі та синиці. Можна трохи розтовкти його пляшкою чи качалкою;
• насіння коноплі - люблять усі зерноїдні птахи;
• овес - їдять вівсянки та чубаті жайворонки;
• просо, пшоно - найулюбленіша їжа для вівсянок, жайворонків, синиць та горобців;
• насіння дині - всі птахи полюбляють;
• крихти сухого білого хліба (чорний не можна ні в якому разі) - корм для багатьох птахів;
• сире несолоне сало, сирі чи варені кістки - улюблені ласощі синиць;
• ягоди горобини і бузини - улюблені ласощі дроздів;
• насіння ясена - ласощі для снігурів;
• насіння бур'янів (лобода, кропива, кінський щавель) - корм для всіх зерноїдних птахів.
ПАМЯТАЙТЕ! Не можна підгодовувати птахів смаженим насінням, солоними продуктами (салом або м’ясом) та чорним хлібом.
Підвіконня та балкон – чудові місця для спостереження за пташками, але пам’ятайте, що вони часто бувають доступними для кішок.
Це ж стосується і низько розташованих годівничок, і навіть товстих гілок на деревах.
V. Узагальнення та систематизація знань
«Конструктори» Юні натуралісти
Сьогодні до нас на урок завітав незвичайний гість. Тож давайте послухаємо його, про що він хоче нам розповісти.
(Виходить хлопчик «володар птахів»)
Хлопчик
Я – володар птахів. Захочу – птахи самі прилетять до мене. Захочу – прилетять синички й горобці. Захочу – з’являться гості з півночі: снігурі та омелюхи.
Учитель
Можливо, ти чарівник?
Хлопчик
Ні, я не чарівник. Я не шепочу таємничих заклинань. І у мене немає чарівної палички. Зате у мене є чарівна хатка. На вигляд – проста хатка, та у ній чарівна сила.
Учитель
Цікаво, що ж це за хатка?
Хлопчик
Ну гаразд, я відкрию свій секрет (показує годівничку). І до вас, варто вам тільки захотіти, почнуть прилітати птахи. Для цього треба насипати хлібних крихт, насіння в годівничку і виставити на вікно або повісити на дерево. І вона стане чарівною хаткою. До неї одразу ж прилетять птахи.
Учитель
Спасибі тобі, хлопчику, за таку цікаву пораду. Ми обов’язково скористаємось нею. І сьогодні презентуємо спільний проект «Я і тато « з виготовлення годівнички , і зимуючі птахи будуть нашими постійними гостями.
Змайстрували годівничку,
На дно всипали пшеничку.
Крихти хліба, трішки сала,
Щоб синичка прилітала.
(демонструють годівнички)
А ми сьогодні на уроці проведемо Майстер –клас на якому ми навчимося робити смачні пряники для птахів.
Адже по селу мете сніжниця, розгулялася зима.
У сусідів - годівниця, а у нас її нема.
А навколо наче вати хтось накидав на дахи
«Нумо брате працювати, щоб не гинули птахи.
МАЙСТЕР -КЛАС
Демонстрація пряників та оцінення проекту
А сніжинки-холодинки
Посідали на ялинки.
Ми повісим на ялинці
Для горобчиків гостинці.
ЕКСПЕРТ
А зараз ми запрошуємо нашого експерта оцінити ваші проекти.
ІІІ. Підсумкова рефлексія.
- Наш урок закінчується, та нас ще чекає робота. Після того , як ваші гостинці для птахів підсохнуть, ми підемо і розмістимо наші годівнички та пряники в затишних місцях, де пташкам буде зручніше пообідати, де їх нічого і ніхто не потривожить.
- І на останок я вас хочу попрохати .
- Слід усім нам запам’ятати
Пташок треба захищати
Їх оселі не руйнуй,
Краще взимку підгодуй!
- Дякую всім за працю. !