Урок №41
Тема. Туризм як складник національної економіки, його види. Мета: охарактеризувати основні види туризму, показати його роль у
розвитку міжнародних відносин та в пізнанні світу, значення в
господарчому комплексі; вчити учнів узагальнювати і самостійно опрацьовувати матеріал;
розвивати в учнів усвідомлення того, що Україна є не від'ємною складовою світового туристичного простору, з багатим і різноманітним туристичним потенціалом, розвивати вміння працювати з додатковою літературою і картою, з інтернет-ресурсами, пізнавальний інтерес до туристичного майбутнього України;
виховувати інтерес та повагу до здобутків культури та мистецтва рідного народу, історичного минулого та сьогодення.
Обладнання: політична карта світу, карта України, атласи, контурні
карти, схеми “Види туризму”, “Сім чудес України”, роздатковий матеріал.
Тип уроку:вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
- Що ви розумієте під словом “туризм”?
- Чи може він давати прибуток?
- Що потрібно, щоб у країну пішов великий потік туристів?
- Чи є перспективи розвитку туризму в нашому місті?
3. Мотивація навчальної діяльності.
Пізнання країн світу
прикрашає розум людини.
Леонардо да Вінчі.
4. Вивчення нового матеріалу.
І. Туризм як сфера діяльності.
– Ми з вами з вами вже почали ознайомлюватися з різними туристичними
об'єктами світу, коли вивчали тему “Рекреаційні ресурси світу”.
– Давайте пригадаємо, що таке рекреаційні ресурси?
- А що означає термін “туризм”? Спробуймо самі дати визначення цього
поняття.( Відповіді учнів)
Отже туризм – це подорж у вільний час, що поєднує функції пізнання, оздоровлення, відпочинку, спорту в рідній країні, а також у зарубіжних. Здійснюють зазвичай через туристичні організації туристичними маршрутами. Туризм є одним з найбільш ефективних засобів задоволення рекреаційних потреб населення, бо сюди водять оздоровлення, пізнання, спілкування тощо. ІІ. Організаційні форми та види туризму.
Розповідь учителя з демонструванням схеми(додаток 1).
Завдання 1. Розмістіть туристичні об'єкти відповідно до типу туризму. На дошці розміщена схема “Види туризму”, на парті – надписи чи фото різноманітних туристичних об'єктів. Необхідно прикріпити об'єкт. ІІІ. Туристичні регіони світу.
Туристичний регіон являє собою територіально-туристичну систему, яка містить кілька туристичних районів, що мають свої специфічні особливості і об’єднані географічними, історичними, ресурсними факторами. За районуванням ЮНВТО виділяють п’ять регіонів:
Завдання 2. На контурну карту нанесіть основні туристичні регіони світу.
Завдання 3. Проаналізуйте карту атласу «Міжнародний туризм» та визначте:
а) напрямки основних туристичних потоків;
б) країни, в яких прибутки від туризму перевищують видатки на туризм і поясніть причини цього явища;
в) країни, в яких видатки на туризм перевищують прибутки від туризму і поясніть причини цього явища (робота в групах).
Завдання 4. Проаналізуйте дані таблиць та визначте, які регіони світу є найбільш популярними серед туристів, які регіони отримують найбільші доходи від туристичного бізнесу. Поясніть, чому Європа посідає ключові позиції в міжнародному туризмі.
Країни, які мають найбільші доходи від надання туристичних послуг іноземним туристам.
Країни, які мають найбільшу кількість іноземних туристів (додаток 2).
Завдання 5. На контурній карті заштрихуйте 10 країн, які мають найбільші доходи від туризму, однією штриховкою, і 10 країн, які приймають найбільшу кількість туристів, - іншою штриховкою. Зробіть висновок.
IV. Сім природних чудес України.
1997 року Україну затверджено дійсним членом Всесвітньої туристичної організації. Україна підписала двосторонні міжнародні угоди про розвиток туризму та співробітництво в галузях торгівлі, науки і технологій, культури, освіти, захисту навколишнього середовища.
Україна володіє багатими культурно-історичними та національно-етнографічними ресурсами. Єдина схема туристичного районування в Україні не розроблена. На сьогодні в Україні можна виділити чотири туристичних регіони: Карпатський, Поліський, Дніпровський та Азово-Чорноморський, які поділяються на 35 туристичних районів.
Розвиток туризму в Україні дозволить створити тисячі робочих місць, що має особливе значення з огляду на наслідки економічної кризи. Наразі в Україні туристична діяльність перебуває на стадії реформування та розвитку.
У травні 2007 року стартувала Всеукраїнська акція “Сім чудес України”, ініційована Миколою Томенком, у результаті якої із 100 претиндентів, представлених регіональними оргкомітетами, 21 серпня 2007 року були відібрані сім історико-культурних пам'яток України.
Завдання 6. Випереджальне завдання учнів. Мультимедійні презентації.
І група. Туристичні об'єкти світу.
ІІ група. Туристичні об'єкти України.
ІІІ група. Туристичні об'єкти Житомирщини.
5. Закріплення нових знань вмінь учнів.
Метод Бона – шість капелюхів мислення.
Червоний капелюх пов'язаний з емоціями, інтуїцією, почуттями та передчуттями. Ваші почуття існують, і червоний капелюх дає можливість їх викласти.
- Які емоції наповнюють вас у кінці уроку?
Жовтий колір наводить на думку про сонце та оптимізм. Під жовтим капелюхом ми намагаємося знайти чесноти та переваги пропозицій, перспективи та можливі виграші, виявити прихованні ресурси.
- Які позитивні моменти запам'ятались вам у результаті проведеного урок?
Чорний колір нагадує мантію судді й означає обережність. Чорний капелюх – це режим критики і оцінки, вона вказує на недоліки ризики, говорить, чому щось не може вийти.
- Чого не вдалось досягнути на уроці?
Зелений колір нагадує про рослини, зростання, енергію, життя. Зелений капелюх – це режим творчості, генерації ідей, нестандартних підходів та альтернативних точок зору.
Білий колір наводить на думку про папір. У цьому режимі ми зосередженні на тій інформації, якою володіємо, або яка необхідна для прийняття рішення: тільки факти і цифри.
Синій капелюх. Це режим спостереження за самим процесом мислення і управління ним (формування цілей, підбиття підсумків та ін.) – синій капелюх «одягає» вчитель – скеровує сам процес уроку.
6. Підсумок уроку.
У якій країні світу ви хотіли б побувати і чому?
7. Оцінювання учнів.
8. Домашнє завдання.
Додаток 1
Місце |
Країна |
Доходи, млрд дол. |
1 |
США |
96,7 |
2 |
Китай |
65,7 |
3 |
Іспанія |
57,8 |
4 |
Франція |
54,2 |
5 |
Італія |
42,7 |
6 |
Велика Британія |
37,6 |
7 |
Німеччина |
36,0 |
8 |
Австралія |
22,2 |
9 |
Австрія |
18,9 |
10 |
Туреччина |
18,5 |
Місце |
Країна |
Кількість туристів млн. осіб |
1 |
Франція |
82 |
2 |
США |
50 |
3 |
Іспанія |
35 |
4 |
Італія |
32 |
5 |
Китай |
47 |
6 |
Велика Британія |
22 |
7 |
Канада |
21 |
8 |
Мексика |
20 |
9 |
Туреччина |
20 |
10 |
Австрія |
19 |
Додаток 2
Література