Тема: урок-турнір «Узагальнення вивченого про фразеологізми»
Мета уроку: поглибити й узагальнити знання учнів із фразеології; навчитись пояснювати значення фразеологізмів і доречно їх вживати; розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння аналізувати, узагальнювати; виховувати повагу до слова, підтримувати інтерес до вивчення рідної мови.
Тип уроку: узагальнення та закріплення знань, умінь, навичок (ігрове навчання).
Урок-турнір можна використати для додаткових чи факультативних занять, а також в позакласній роботі.
Методи та прийоми: мозковий штурм, робота в парах, робота в малих групах.
Обладнання: підручник, картки-«латки», робочі зошити, фразеологічний словник, словник антонімів, словник синонімів.
Хід уроку
Фразеологізми – іскрометні скарби мовної образності –
передають найтонші відтінки душевних порухів,
обарвлюють висловлене в національний колір.
В. Ужченко
І. Організаційний момент.
Повідомлення про порядок та проведення мовознавчої гри:
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку, очікування навчальних результатів. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя: Ви знаєте, я сьогодні зайшла в кабінет і на столі побачила телеграму. Нас запрошують в країну Фразеологію, там відбудеться турнір на кращого знавця рідної мови. Я вважаю, що нам не потрібно відмовлятися, правда? Переможці будуть відзначені. Отож, почнемо.
ІІІ. Застосування учнями знань і вмінь у нестандартних умовах.
1 раунд. Розминка.
(О. Глазова, Ю. Кузнєцов. Рідна мова. 5 клас, стор. 247. Тут і надалі завдання подані за згаданим підручником)
2 раунд. «Латка на фразеологізм». Доповнити поданими «латками» слова, щоб отримати фразеологізм (завдання для двох груп на швидкість).
У чотири … грати; у три … вигнати; як свої п’ять … знати; в четверо … дивитися; стояти однією … в могилі.
Убити двох …; як … п’ята нога; до других …; як на сто … висадив; після третіх … .
3 раунд. «Розумній голові досить два слова» (для двох груп)
Дібрати фразеологічне порівняння.
Потрібний (як собаці п’ята нога)
Краще (як сім баб пошептало)
Жити (як одна душа)
На обличчі ( ніби чорт сім кіп гороху змолотив)
Чудово (як на сто коней висадив)
Тихо (мов три дні хліба не їв)
4 раунд. «Маєш голову – май же й розум»
Розкрити значення фразеологізмів.
Ставити на перший план (вважати щось основним)
Одинадцятий номер (пішки)
Посилати сто сот чортів на спину (проклинати)
Одним мізинцем (без затрати зусиль)
Обливатися сьомим потом (тяжко працювати)
Грати першу скрипку (бути першим)
Закласти перший камінь (розпочати будівництво)
З третіх рук (не безпосередньо)
Під сімома замками тримати (дуже надійно)
Ні в п’ять ні в десять стояти (розгубитися)
5 раунд. «Слово – не горобець, вилетить – не впіймаєш»
Вказати, які словосполучення вільні, а які стійкі.
годувати кашею, годувати жданиками; горить у руках, горить на плиті.
6 раунд. «Око бачить далеко, а розум ще далі»
Прочитати вправу 506, стор. 237, користуючись віршем як прикладом, скласти висловлювання, використавши якнайбільше фразеологізмів.
7 раунд. «Не пером пишуть, а умом»
Пояснити значення фразеологізмів, скласти з ними кілька речень, визначити, яким членом речення виступає фразеологізм.
8 раунд. «Страшне перо не в гусака, а в дурня»
Пояснити значення фразеологізмів, дібрати із довідки до них по кілька синонімічних.
(Довідка: залишатися на одному місці; співати в один голос; співати однієї й тієї ж; три мішки усячини; сім мішків гречаного Гаврила; три чисниці до смерті)
(Довідка: на один манір; на один аршин; на одному подихові; до десятого поту працювати; стати на одну лінію)
9 раунд. «В голову, як у торбу, що знайдеш, те й сховаєш»
До поданих слів підібрати фразеологізми синоніми зі складовими числівниками:
Надійно – (під сімома замками тримати)
Худий – (одні кістки та шкіра)
Найкращий – (перший сорт)
Досвідчений – (кований на всі чотири ноги)
Дурний – (немає однієї клепки в голові)
Знавець – (майстер першої руки)
Красуні – (три грації)
Однакове – (два боки однієї медалі)
10 раунд. «Де грамотні люди, там біди не буде»
Розкрити значення фразеологізмів, до кожного підібрати протилежне значення – антоніми.
(Довідка: держати камінь за пазухою, розпускати язика, мов у воду опущений).
(Довідка: висмоктати з пальця, закачавши рукава, один як палець).
11 раунд. «Пташка красна своїм пір’ям, а людина своїм знанням»
Прочитати вправу 528 і 530, стор. 248, 249, за поданими фразеологізмами скласти і розіграти діалог.
12 раунд. «Хто більше читає, той більше знає»
Дописати афоризми, сказати, що це за афоризми.
Конкурс кращих знавців фразеологізмів
Розгадайте кросворд, у якому всі слова – назви професій, що спричинили виникнення фразеологізмів.
По вертикалі:
1. Видавати на-гора
3. Вставляти палиці в колеса.
4. Дати зелену вулицю.
8. Намилити шию; під одну гребінку.
9. Куй залізо, поки гаряче; брати в лещата.
10. Не нюхати пороху; залишити поле бою; зі щитом чи на щиті; влучити в ціль; на два фронти; тримати порох сухим.
По горизонталі:
2. Розмотати клубок; прясти на тонку; де тонко, там і рветься.
5. Грати першу скрипку; підвищувати тон; як по нотах.
6. Міряти на свій аршин.
7. Точити баляси; знімати стружку.
11. Не святі горщики ліплять.
12. Як нитка за голкою; білими нитками шите.
13. Летючий голландець; тримати ніс за вітром; брати на буксир; пливти за течією; на всіх парах; кинути якір.
14. І слід прохолов; лізти на рожен; тримати слід; по гарячих слідах; по свіжих слідах.
|
1 |
||||||||||||
|
2 |
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||||
|
3 |
|
|
||||||||||
|
|
|
|
||||||||||
|
5 |
|
4 |
|
|
|
|
|
|||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
8 |
|
||||||||||
9 |
|
|
|
|
10 |
||||||||
11 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
||||||||||
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
13 |
|
|
|
|
|||||||||
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
||||||||||||
|
|||||||||||||
Відповіді:
По вертикалі: 1. Шахтар; 3. Стельмах; 4. Залізничник; 8. Перукар;
9. Коваль; 10. Військовик.
По горизонталі: 2. Ткач; 5. Музикант; 6. Крамар; 7. Столяр; 11. Гончар; 12. Кравець; 13. Моряк; 14. Мисливець.
ІV. Рефлексія (порівняння результатів з очікуваними, проаналізувати, зробити висновки)
Продовжте незакінчені речення:
V. Оцінювання учнів, з коментуванням.
VІ. Домашнє завдання.
1) Складіть і запишіть речення, у яких подані фразеологізми виступатимуть у ролі певних членів речення: Прометеїв вогонь – підмет; підливати у вогонь олії – присудок; домашнє вогнище – додаток; між двох вогнів – обставина.
2) Творче завдання: складіть невелике висловлювання «З ким я хотів би / хотіла б дружити». Використайте фразеологізми: запасти в серце; хліб і сіль; гострий на язик; за словом в кишеню не полізе; не в тім’я битий; закачувати рукава; вкладати душу; бути на сьомому небі.