Конспект уроку з природознавства для 2 класу на тему "Тварини лісу, луків та водойм"

Про матеріал

Тема. Тварини лісу, луків та водойм

Мета: поглиблювати знання учнів про тварин лісу; ознайомити учнів з різноманітністю тварин луків і тварин водойм; розвивати пізнавальну активність, мислення, пам'ять; виховувати дбайливе ставлення до всього живого навколо нас.

Перегляд файлу

                               Конспект уроку з природознавства
                                                            2-А

Тема. Тварини лісу, луків та водойм
Мета: поглиблювати знання учнів про тварин лісу; ознайомити учнів з різноманітністю тварин луків і тварин водойм; розвивати пізнавальну активність, мислення, пам’ять; виховувати дбайливе ставлення до всього живого навколо нас
Тип уроку: комбінований
Обладнання: мультимедійна презентація, картки
Література:  Колодяжна О.С. Розробка уроку з природознавства [Електронний ресурс]/ Колодяжна Оксана Сергіївна//Super Urok-ua. — 2018.—Режим доступу до ресурсу: https://super.urok-ua.com/konspekt-uroku-z-prirodoznavstva-dlya-2-klasu-na-temu-zhittya-tvarin-vlitku-v-lisi/#

                                                    Хід уроку:
І. Організація учнів до роботи
1. Візуальна перевірка готовності учнів до уроку
2. Привітання
Добрий день, діти! Нагадаю, що мене звати Лілія Олегівна і сьогодні урок природознавства проведу у вас я.

Природознавство — це цікаво дуже!

Тобі предмет цей необхідний, друже!

Природа — все: річки, пташки, гаї,

Людина — теж частиночка її.

І щоб людині на Землі прожити,

Природу треба знати і любити!


ІI. Актуалізація опорних знань умінь та навичок учнів
1. Фенологічні спостереження
Вчитель: Діти, яка у нас зараз пора року?
Учні: Весна
Вчитель: Який місяць надворі?
Учні: Квітень
Вчитель:  Так, вже середина квітня. А що відбувається з природою навесні?
Учні: На вулиці яскраво світить сонечко, активно зростає трава, з’являються перші бруньки на деревах.
Вчитель: А що можна сказати щодо тривалості дня?
Учні: День став довше.
Вчитель: А як змінилась погода, якщо порівняти її з попереднім тижнем?
Учні: На попередньому тижні весь час світило сонечко. Потеплішало.
(але на цьому тижні йдуть дощі, мінлива хмарність)
Вчитель: Що ви можете сказати про стан неба вранці?
Учні: (Небо закрите за хмарами/небо ясне)
Вчитель: Можливо хтось дивився зранку, яка температура повітря?
Учні: 8˚ вище нуля
Вчитель: Чи бачили ви, які вже квіти з’явилися?
Учні: Проліски, кульбаби
Вчитель: Так, діти, якщо ви побачите у лісі проліски, то не треба їх зривати, вони занесені до Червоної книги.
Вчитель: А хто почав повертатися до нас з теплих країв? Кого ви вже помітили?
Учні: До нас почали повертатися перелітні птахи. Жайворонки, шпаки
Вчитель: А яких зимуючих птахів ви знаєте?
Учні: Горобці, синиці, дятли, голуби, ворони
Вчитель: А що ж люди роблять навесні?
Учні: Садять картоплю, кукурудзу, моркву
Вчитель: А ви коли-небудь допомагали садити овочі?
Учні: Так (ні)

2. Фронтальне опитування
Вчитель: А хто мені нагадає, про що ви говорили на попередньому уроці?
Учні: Про лікарські рослини
Вчитель: Так. Зараз я прочитаю вам опис рослини і що вона лікує. Ваше завдання сказати, що це за рослина.

1. Вона лікує застуду. Відвар квіток використовують для полоскання горла, промивання ран. Відвари і настоянки використовують при хворобах шлунку. Коли болить живіт, то з неї п’ють чай.
                                 Стоять на галявині сестрички
                                 Золотії очі, білі косички. (Ромашка)

2. У давнину її вважали «еліксиром життя». У листках її багато вітамінів. З її квіток варять варення, корінці сушать і дають запарений з них чай тим, у кого немає апетиту. Настій з цієї рослини— чудовий засіб від опіків.
                                 Як припустить теплий дощик,
                                 Я горнусь в зелений кошик.
                                 А коли година гожа,
                                 Я на сонце в небі схожа. (Кульбаба)

3. Цей корисний настій дають при застудних захворюваннях. Цвіт сушать, заварюють і п’ють як чай.

                                          Викупана в сонечку
                                          Стоїть собі донечка.
                                          Бджоли сонячний медок

                                      Дістають з її квіток. (Липа)

4.  Ця рослина використовується як лікувальний засіб при ранах, ударах, опіках.
                            Лікує хвороби шлунка, кашель, гоїть рани.
                            Листячко довгасте з жилками-нитками
                            Можеш ти прикласти до своєї рани.
                            Вздовж доріг, стежинок я люблю рости,
                            Скрізь мене побачиш, де крокуєш ти. (Подорожник)

5.  Ця рослина дуже багата на вітаміни. Вона ще й зупиняє кровотечу. Дуже добре відваром з цієї рослини мити волосся, щоб воно було здорове та блискуче.

                    Стоїть, коливається, Головою величається,
                    А торкнеш кусається. (Кропива)

III. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку
Діти, а чи любити ви відпочивати на природі?
Закрийте очі, послухайте звуки природи і скажіть, де можна їх почути.
(слухають аудіозапис)
Вчитель: Тож, де ми можемо почути такі звуки?
Учні: У лісі
Вчитель: Так, ці звуки ми чуємо, коли гуляємо в лісі.

Діти, сьогодні на уроці ми здійснимо декілька уявних подорожей. І перше місце, куди ми потрапили – це ліс. І найбільше нас цікавитимуть його мешканці.

IV. Сприймання і усвідомлення нового навчального матеріалу
1. Робота з підручником
Відкрийте ваші підручники на сторінці 124. Давайте пригадаємо, які тварини мешкають у лісі. Послухайте мене уважно і потім дайте відповіді на запитання.
(читаю текст)
Вчитель: У мене є такий кубик. А на ньому запитання. Зараз перевіримо, чи уважно ви мене слухали.
(учень підкидає кубик і відповідає на питання)

Питання:
1. Найбільша гордість лисиці – це? (хвіст)
2. Коли вовк виходить на полювання? (вночі)
3. Чим живляться дикі кабани? (плодами, комахами)
4. Кого називають справжнім лісовим велетнем?(лося)
5. Який птах винищує шкідників дерев? (дятел)
6. Хто найбільше шкодить деревам? (комахи)

Вчитель:
Учні: Дерева би гинули, бо нікому було б винищувати комах.

2. Гра «Четвертий зайвий»
У кожній групі підкресліть «зайве» слово, поясніть свій вибір.

• Метелик, бабка, заєць, бджола.
• Ведмідь, коник, лисиця, їжак.

3.Фізкультхвилинка 
Вчитель: Ви вже мабуть втомилися сидіти, треба нам трішечки розім’ятись. 
Здрастуй, матінко-природо! 
Вклоняємось твоїй вроді, 
Руки простягаємо до ясного сонця, 
Промінчик сховаємо у своїй долонці. 
Змахнемо руками, як ніжні метелики, 
Голівками покиваєм, як пухнасті джмелики. 
Покрутимось туди-сюди, 
Як ті бджілки-непосиди. 
Поскачемо на місці, 
Як той коник-стрибунець.

V. Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності
1. Розгадування кросворда
Побувши трішечки у лісі, ми вирушаємо у друге місце. А куди саме розгадайте кросворд. І дізнаєтесь.


416 

1) Не мотор, а гуде, не пілот,
а летить, не гадюка, а жалить. (Бджола)

2) Сам чорний, та не ворон, є роги,
та не бик, шість ніг без копит. (Жук)

3) Летить — пищить, сяде — мовчить. (Комар)

4) Чудеса, погляньте, дітки -
З квітки полетіла квітка!
В неї крильця кольорові,
Пурхає в гаю і в полі.
Як же зветься цей веселик?
Здогадалися? ... (Метелик)

Вчитель: Ось ми й опинилися на луках. Подивіться як гарно.
(переглядають слайди презентації)
У кожному краї є немало місць, де ростуть тільки трав’янисті рослини. Невеликі ділянки з трав’янистою рослинністю зазвичай називають луками. Часто луки розташовані по берегах річок, озер, біля боліт, серед лісу на галявинах. Луки утворюються на місці вирубаних лісів.
Але ж хто там може мешкати? Давайте детально ознайомимося з тваринами луків.

2. Робота з загадками
1. Летить — виє,
Сяде — землю риє.
Чорне тіло, чорний вус,
Ніби справжній сажотрус. (Жук)

На луках мешкають декілька видів жуків: жук-жужелиця, жук-гнойовик.

2. Летить дід — сів на цвіт,
Волосинки розгортає,
Солоденького шукає. (Джміль)

На квітках рослин у гарну погоду годуються безліч бджіл і джмелів. Вони збирають нектар і квітковий пилок, попутно запилюють рослини, забезпечуючи врожай насіння.

3. Що то за гість:
Ніжок має шість
Аж чотири крилець має,
По квітках собі літає.
Ні бджола, ні джмелик,
Зветься… (метелик).
Звісно, кому як не метеликам жити на луках? Метелики живляться нектаром квітів і сприяють запиленню рослин.

4. А це хто?
У листочку народилась,
І листочком цим живилась.
А як стала виростать,
То листка годі й шукать! (Гусінь)

Більшість з них доставляє багато клопоту, поїдаючи рослини. Гусениці їдять усе підряд.

5. Ця червона намистинка
Має крильця у краплинках,
Невеличка, гарна дуже,
Упізнай її, мій друже —
На твою долонечку
Прилетіло…(сонечко).

6. Під землею риє хід
Сліпий та спритний чорний… (кріт)

Усе життя кріт живе під землею. Трапляються лише сліди його роботи — купи ґрунту, які кріт виштовхує на поверхню, риючи підземні ходи в пошуках їжі. Живиться кріт дощовими черв’яками, комахами, їх личинками, слимаками. Хутро крота коротке, густе і гладке. Очі дуже маленькі і сховані під шкірою, щоб не засипалися землею. Бачить він погано, але зір йому під землею непотрібний. Розшукувати їжу кроту допомагає добрий нюх.

7. Маленький ріст, довгий хвіст
Сіра шубка, гострі зубки (Миші)

Також багато птахів літають над луками у пошуках їжі. Але є і такі, для яких лука, дім рідний. Комахи луків є їжею для птахів. Яких же птахів ми устрінемо на луці?

— Серед трави можна зустріти перепелицю.
— Назва іншої пташки — деркач.
— Іще один мешканець луків — жайворонок.
— На луках можна зустріти жаб і ящірок.
— У луговому ґрунті багато черв’яків.

Отже, луки багаті різноманітністю тварин, і всі вони пов’язані одне з одним. Бджоли збирають пилок і в той самий час запилюють рослини. Птахи стежать за тим, щоб комах і гусені не було надто багато, інакше вони гублять рослини. А старі, мертві залишки рослин і тварин переробляють дощові черв’яки, різні ґрунтові тварини.


3. Бесіда про тварин водойм

І останнє місце нашої подорожі – водойми.
Багатий і різноманітний тваринний світ водойми. Тварини є у водоймі скрізь: на поверхні і на водних рослинах.
Біля водойм можна зустріти великих красивих жуків-плавунців, блискучих, коричневих. По краях крил у них світла смужка. Плавунець — хижак, живиться водними комахами.

Здогадайтеся за описом, про кого йдеться?

• По гладкій поверхні води, ніби ковзаняр по льоду, котить довгонога комаха. Зробить поштовх ногами і ковзає. Так цілий день і міряє воду в ставку. Ось і прозвали цю комаху… (водомірка).

Водомірка хижак, вона ловить комарів та іншу дрібну живність.

Що ж дозволяє водомірці утримуватися на поверхні води? (Водомірки спираються на поверхню води своіми довгими ногами, на яких є тонкі щетини. Щетини змащені жиром і тому не змочуються водою.)

Має хвіст, та не літає,
має рот — не розмовляє.
Можеш вудкою спіймати
і загадку відгадати. (Риба)

Як можна розмовляти про водойма, не згадавши риб. Тіло риби має три відділи: голову, тулуб, хвіст. У більшості риб тіло вкрите лускою. Риби дихають зябрами.  Існує дуже багато різноманітних видів риб. Риби – багатство наших водойм.

Сам повзе,
На собі свій будинок везе (Равлик)
Равлики ласують у воді залишками рослин і водоростей, тим самим рятуючи водні простори в місці свого проживання.
— Діти, у кого дома є акваріум?
— Навіщо в акваріумах заводять трудівника-равлика? (Равлик очищає воду в акваріумі.)
 Щоб не згинуть у біді,
Тримає ножиці в воді.  (Рак)

Раки і молюски відіграють свою роль у житті водойми. Вони захищають воду від помутніння.

• У воді сидить охоче,
Та не риба і не рак.
Вистромля булькаті очі
І співає: «Кум-квак!». (Жаба)

Навесні жаби відкладають ікру, з ікринок виходять пуголовки, які часом перетворюються на жаб.

4. Гра «Тупаємо – плескаємо»
Висловлювання, які можна дозволити, ви плескаєте, які заборонити – тупаєте ніжками.

1) Смітити на берегах
2) У водойми не кидати відходи
3) Не мити машини у водоймах
4) Не скидати промислові відходи
5) Вирубувати ліси по берегах водойм

VI. Підведення підсумків
1.Рефлексія
- Які живі істоти зустрічаються в прісній водоймі?
- Які живі істоти зустрічаються на луках?
- Які тварини живуть у лісі? (Білки, лисиці, зайці, ведмеді, вовки, куниці, їжаки, вужі, гадюки, солов’ї, зозулі, іволги, дятли, синиці, мурашки)
- Чим корисні птахи лісу? (Знищують безліч комах, які пошкоджують дерева.)
 

1

 

docx
Додано
13 серпня
Переглядів
180
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку