Урок. "Тварини .Різноманітність тварин".

Про матеріал
Формую в учнів уявлення про групи тварин; про значення тварину природі і цінність їх для людей; про особливі ознаки тварин; розвиваю в дітей вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки; виховую бережливе ставлення до тваринного світу, бажання охороняти і примножувати їх.
Перегляд файлу

            Тема:Тварини .Різноманітність тварин.

Мета: Формування ключових компетентностей:

  •                   Вміння вчитися: організовувати свою навчальну діяльність у взаємодії з учителем, інформаційними засобами; виробляти навички дослідницької роботи та спостереження;
  •                   Громадянська: формувати здатність усвідомлювати роль людини в збереженні природи.

Формування предметних компетентностей:

  •                   формувати уявлення про групи тварин;
  •                   про значення тварину природі і цінність їх для людей;
  •                   про особливі ознаки тварин;
  •                   розвивати вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки;
  •                   виховувати бережливе ставлення до тваринного світу, бажання охороняти і примножувати їх.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: презентація,підручник,зошити.

Хід уроку

.

1.Організація класу.

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
            -А в мене є  свої думки,  я очікую від уроку, що ви:

Навчитеся творити, мислити. Правильно і точно висловлюватимете свої думки.  Злагоджено працюватимете.  Робитимете висновки.

- Світ навколо нас прекрасний, але водночас дуже загадковий. Допомогти передбачити його стан хоча б на день нам допоможе черговий  синоптик.
Синоптик
*Сьогодні __ лютого, вівторок, середина місяця і останній місяць зими.
Над бердичевом   сьогодні небо чисте, безхмарне. Опадів не очікується. Температура повітря градусів. Вітер помірний.
 

Отже, погода зимова, сприятлива. Бажаю всім гарного настрою і плідної праці на уроці.

Яка пора року господарює? Які ознаки цієї пори ви знаєте?

- Який зараз місяць? (Наступив останній зимовий місяць лютий.)

- Що вам відомо про назву місяця?( Місяць, що має люту вдачу. В лютому характерні пронизливі сніговії, колючі морози,вітри й перемети. Про це свідчать і попередні назви місяця: крутень, зимобор, криводоріг, казибрід, межень)

- Які зміни сталися в неживій природі? (День став довшим, а ніч коротша. Сонце піднімається вище над горизонтом і лагідно посилає на землю теплі, ласкаві промені.Сніг розтає, течуть струмки.)

- А в  живій? (З вирію повертаються перші вісники весни – граки, дикі гуси і качки. На деревах з’являються бруньки, а з-під торішнього листя пробивається молоденька травичка. Зійшов сніг і зазеленіла озимина)

1. Проблемне питання. слайд  про тварин.

– Що спільного між цими малюнками?

всі вони живі істоти, відносяться до живої природи і їх можна назвати одним словом «Тварини».

2. Вправа «Прогнозування».

– Про кого ми будемо говорити сьогодні на уроці

Бесіда

-До якої природи належать тварини?

-Що ще належить до живої природи?

-Зараз за допомогою кіл Венна пригадаємо, що спільного у тварин та рослин, та які у них відмінності?

hello_html_m2961cc57.jpg

3. Інформаційне повідомлення вчителя.Сьогодні ми детальніше познайомимося із царством тварин, знайдемо їх спільні ознаки, створимо хештеки

. Тваринний світ – надзвичайно цікавий. Словом «тварина» ми називаємо і маленьку мурашку, і величезного слона. Хоча всі вони різні, проте багато з них мають щось подібне.

За спільними ознаками  вчені об’єднали тварин  в групи. Не за кольором, не за розміром, не за способом харчування ,а саме за істотними ознаками(за тими, яких немає у інших тварин )

     2.   Робота над новим матеріалом.

        Розповідь вчителя

 З давніх-давен люди вірили в богів-покровителів усього живого на землі.

 Покровителькою рослин була Флора, покровителькою тварин – Фауна. Тому і стали називати рослинний світ – флорою, а тваринний – фауною.

 На земній кулі відомо близько двох мільйонів видів, а в Україні поширено близько п’ятдесяти тисяч видів. Тварини одного виду подібні, а тварини різних видів зовсім не схожі між собою або різняться.

 А тепер ми дізнаємося, на які групи вчені поділяють тварин.

І перша група, з якої ми починаємо вивчення теми, це група

                                    Звірі

В Україні живе 108 видів звірів. Вони лазять по деревах (білки, куниці), бігають по землі ( зайці, лосі), плавають у воді ( бобри), літають (кажани) та живуть під землею (миші, кроти).

Ознака: тіло вкрите шерстю,  
            годують малят молоком.

Що цікаве знаєте  про звірів?

В Нью-Йорку можна побачити пам'ятник собаці Болто. Це вожак їздових собак, які врятували жителів Аляски від дифтерії: через ураган не було змоги доставити ліки, на допомогу прийшли собаки.

А в Парижі існує пам'ятник сенбернару Баррі. Його встановили за розшук і врятування 40 чоловік, загублених в горах.

Риби   Що ви знаєте про цю групу тварин? (Живуть в морях, океанах, річках, ставках.

  Тіло риб складається з голови, тулуба, хвоста. Воно сплюснуте з боків і вкрите лускою та слизом. Завдяки такій будові тіла, риби швидко рухаються у воді. Дихають риби зябрами. Живляться різноманітною їжею.                                                                                                                             

                                    Птахи   Яка ж істотна ознака птахів? Щоб відповісти на це питання, прочитайте 2 абзац, с 137.

Ознака: тіло вкрите  пір’ям.- Що ви знаєте про птахів?

  • Пригадайте та назвіть причини, з яких перелітні птахи залишають рідні краї і летять у вирій (відсутність їжі).

 

А що роблять зимуючі? (Перелітають ближче до житла людей.)

Розвішуючи годівнички, підгодовуючи птахів, як це роблять учні нашої школи, ми рятуємо не одне пташине життя.

ФІЗХВИЛИНКА

Змії, вужі, ящірки, крокодили, черепахи – це плазуни. Чому ця група тварин має таку назву? ( На суші вони тягнуть своє тіло «плазуючи» по землі.) тіло плазунів укрите сухими лусочками.

Ознака: рухаються плазуючи, тіло вкрите лусочками чи панцирем .

Тіло у плазунів складається  з голови, тулуба, хвоста. У всіх плазунів, крім змій, вужів, безногих ящірок, є чотири ноги. Шкіра суха, вкрита лусочками.А у черепах лусочки зрослися, утворюючи панцир.                                                                                                     Більшість плазунів – хижаки.      

  Плазуни – корисні тварини: ящірки, змії, поїдаючи комах, мишей, слимаків, знищують багато шкідників.   Укус багатьох змій небезпечний.Але змії, як правило, ніколи не нападають на людей без причини, навпаки, вони якомога уникають зустрічі з ними.

ЦЕ ЦІКАВО Змії можуть спати 3 роки поспіль, нічого не приймаючи в їжу.

  • Крокодили ковтають крім їжі каміння. Воно потрібне для перетравлення їжі.                                          Земноводні

Чому їх так назвали? З яких двох слів складається ця назва.

Ознака: тіло вкрите вологою і тонкою шкірою. Частину життя проводять

 на суші , а частину -  у воді .

. Всі земноводні- корисні тварини. Вони знищують комах –шкідників

сільського господарства. Більшість земноводних живляться вночі і тому поїдають комах, які недоступні птахам, що полюють вдень.

ЦЕ ЦІКАВО У давнину жаб опускали у молоко, щоб воно не кисло. Жаб’ячий слиз не дозволяє розвиватися молочнокислим бактеріям.

 

І залишилась найчисленніша група тварин. До неї належать метелики, мухи, джмелі, бабки, мурашки та багато інших. Чи здогадалися яку назву має ця група?

  Комахи   Розгляньте будову комахи.

 Тіло комахи складається з 3 частин: голова, груди, черевце. Вони мають ноги та крильця. Порахуйте, скільки ніг у комахи? Отож, це головна

Ознака: мають 6 ніжок.

На голові є вусики і рот. За допомогою вусиків комахи відчувають запах. Нюх у них дуже добрий. Це допомагає їм у пошуках їжі.

Без комах природа була б збідніла, адже вони запилюють квіти, є кормом для багатьох тварин.                                                           

Проте комарі, мухи є переносниками хвороб, є багато комах – шкідників саду, городу. Та все ж користь від комах значно більша , ніж шкода!

Подумайте і дайте відповідь,чому павука не відносять до групи «комахи». ЦЕ ЦІКАВО

        В одному мурашнику може бути близько 300 тис. особин.

 Коник-стрибунець “ чує ” ногами: органи слуху розміщені у нього на гомілках передніх ніг.

VІІ   Закріплення вивченого матеріалу.

Робота за підручником

1. Вправа «Хештеги»Діти об’єднуються у групи за назвами тварин: звірі, комахи, плазуни, земноводні, риби. Вчитель дає завдання створити хештеги до головних ознак груп тварин, використовуючи для цього інформацію з підручника або довідників.   Приклад відповідей дітей:Звірі #шерсть #вигодовують #молоком

Риби #луска #головатулубхвіст #живутьвода #зябри #ікраПтахи #пір’я #крила #яйця #зимуючіперелітні

Плазуни #рухплазуючи #тілолусочки #панцир #знищуютьшкідників Земноводні #вологатонкашкіра #суша+вода #знищуютьшкідників

Комахи #шістьніжок #ноги #крильцяголовагрудичеревце

Робота  в  зошиті 

 

ІV. Рефлексія. Гра «Правда – неправда»

  • Лини живуть у лісі (ні)
  • Дельфіни-це риби (ні, ссавці)
  • Павуки –це земноводні (ні, окремий клас-павукоподібні)
  • Риби усе життя проводять у воді (так, але є риба ананас, яка може виходити на сушу і навіть лазити по деревах)
  • Жаби-корисні земноводні (так)
  • Кури не відносяться до птахів, бо не літають (ні, вони птахи).

Які твердження викликали у вас сумніви в достовірності? Як можна це перевірити? (звернутися до джерел-довідників, пізнавальних журналів, інтернету)

6.Давайтепосперечаємося
- Зараз ми обговоримо дискусійне питання: «Принести з лісу маленьке зайченятко-це добре?» Перша група буде доводити, що це добре, а друга буде заперечувати.
Висновок. Зайченятко-це тваринка, яке живе тільки на волі, тому не треба їх приносити додому.
7. Міжпредметні зв’язки.

-Ми вже з вами багато разів звертались до різних тварин.

- Що ми робили на уроці математики?

- А на письмі?

- На уроках образотворчого мистецтва? - А на уроках трудового навчання?

- А коли ми згадували про тварин на уроках читання?

* Коли читали вірші, казки, скоромовки, оповідання, прислів’я,

- Хто з вас розповість скоромовку, в якій зустрічаються тварини.

- Про яку тварину йдеться мова в цій скоромовці?

- До якої групи ми віднесемо її?

Оцінювання (всі учні отримали хороші  оцінки  в  кінці уроку поставлю в  щоденники)

V. Підсумок уроку.

Ми багато говорили за якими ознаками можна поділити тварин на групи. А чи можна їх поділити на такі групи: «погані» і «добрі»? А чому?

  •                   Всі тварини, навіть ті, які нам здаються непривабливими, злими, приносять природі велику користь. Крім того, вони всі живі істоти. Згадайте про це, коли просто заради забави, у вас виникне бажання вбити коника або метелика, підстрелити голуба, кинути палку або каміння у беззахисне цуценя або кошеня. Всі тварини потребують нашої допомоги, захисту. В природі все знаходиться в рівновазі. І тільки людина може її порушити. Але про це ми поговоримо на наступних уроках.
  • . Памятайте, що
  • Все на Землі, все треба берегти,   І птаха, й звіра, і оту травинку…
  • Не чванься тим, що цар природи ти,  Бо, врешті, ти лише її частинка,
  • Так,частка – невелика і залежна,  Цю істину сприймай беззастережно,
  • Якщо береш, то треба віддавати,  Коли й надалі хочеш царювати.
  • Рефлексія– Чи справдились ваші очікування?
  • – Що нового дізналися про тварин?
  • – Що для вас було найцікавішим?

Знати, любити й охороняти природу – обов’язок кожної людини.

VІІІ. Домашнє завдання Опрацювати статті підручникас.100-103
Підготувати розповідь про улюблену тварину.

 

docx
Додано
9 березня 2020
Переглядів
2846
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку