Тема:Тварини .Різноманітність тварин.
Мета: Формування ключових компетентностей:
Формування предметних компетентностей:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: презентація,підручник,зошити.
Хід уроку
.
1.Організація класу.
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
-А в мене є свої думки, я очікую від уроку, що ви:
Навчитеся творити, мислити. Правильно і точно висловлюватимете свої думки. Злагоджено працюватимете. Робитимете висновки.
- Світ навколо нас прекрасний, але водночас дуже загадковий. Допомогти передбачити його стан хоча б на день нам допоможе черговий синоптик.
Синоптик
*Сьогодні __ лютого, вівторок, середина місяця і останній місяць зими.
Над бердичевом сьогодні небо чисте, безхмарне. Опадів не очікується. Температура повітря градусів. Вітер помірний.
Отже, погода зимова, сприятлива. Бажаю всім гарного настрою і плідної праці на уроці.
Яка пора року господарює? Які ознаки цієї пори ви знаєте?
- Який зараз місяць? (Наступив останній зимовий місяць лютий.)
- Що вам відомо про назву місяця?( Місяць, що має люту вдачу. В лютому характерні пронизливі сніговії, колючі морози,вітри й перемети. Про це свідчать і попередні назви місяця: крутень, зимобор, криводоріг, казибрід, межень)
- Які зміни сталися в неживій природі? (День став довшим, а ніч коротша. Сонце піднімається вище над горизонтом і лагідно посилає на землю теплі, ласкаві промені.Сніг розтає, течуть струмки.)
- А в живій? (З вирію повертаються перші вісники весни – граки, дикі гуси і качки. На деревах з’являються бруньки, а з-під торішнього листя пробивається молоденька травичка. Зійшов сніг і зазеленіла озимина)
1. Проблемне питання. слайд про тварин.
– Що спільного між цими малюнками?
всі вони живі істоти, відносяться до живої природи і їх можна назвати одним словом «Тварини».
2. Вправа «Прогнозування».
– Про кого ми будемо говорити сьогодні на уроці
Бесіда
-До якої природи належать тварини?
-Що ще належить до живої природи?
-Зараз за допомогою кіл Венна пригадаємо, що спільного у тварин та рослин, та які у них відмінності?
3. Інформаційне повідомлення вчителя.Сьогодні ми детальніше познайомимося із царством тварин, знайдемо їх спільні ознаки, створимо хештеки
. Тваринний світ – надзвичайно цікавий. Словом «тварина» ми називаємо і маленьку мурашку, і величезного слона. Хоча всі вони різні, проте багато з них мають щось подібне.
За спільними ознаками вчені об’єднали тварин в групи. Не за кольором, не за розміром, не за способом харчування ,а саме за істотними ознаками(за тими, яких немає у інших тварин )
2. Робота над новим матеріалом.
Розповідь вчителя
З давніх-давен люди вірили в богів-покровителів усього живого на землі.
Покровителькою рослин була Флора, покровителькою тварин – Фауна. Тому і стали називати рослинний світ – флорою, а тваринний – фауною.
На земній кулі відомо близько двох мільйонів видів, а в Україні поширено близько п’ятдесяти тисяч видів. Тварини одного виду подібні, а тварини різних видів зовсім не схожі між собою або різняться.
А тепер ми дізнаємося, на які групи вчені поділяють тварин.
І перша група, з якої ми починаємо вивчення теми, це група
Звірі
В Україні живе 108 видів звірів. Вони лазять по деревах (білки, куниці), бігають по землі ( зайці, лосі), плавають у воді ( бобри), літають (кажани) та живуть під землею (миші, кроти).
Ознака: тіло вкрите шерстю,
годують малят молоком.
Що цікаве знаєте про звірів?
В Нью-Йорку можна побачити пам'ятник собаці Болто. Це вожак їздових собак, які врятували жителів Аляски від дифтерії: через ураган не було змоги доставити ліки, на допомогу прийшли собаки.
А в Парижі існує пам'ятник сенбернару Баррі. Його встановили за розшук і врятування 40 чоловік, загублених в горах.
Риби Що ви знаєте про цю групу тварин? (Живуть в морях, океанах, річках, ставках.
Тіло риб складається з голови, тулуба, хвоста. Воно сплюснуте з боків і вкрите лускою та слизом. Завдяки такій будові тіла, риби швидко рухаються у воді. Дихають риби зябрами. Живляться різноманітною їжею.
Птахи Яка ж істотна ознака птахів? Щоб відповісти на це питання, прочитайте 2 абзац, с 137.
Ознака: тіло вкрите пір’ям.- Що ви знаєте про птахів?
А що роблять зимуючі? (Перелітають ближче до житла людей.)
Розвішуючи годівнички, підгодовуючи птахів, як це роблять учні нашої школи, ми рятуємо не одне пташине життя.
ФІЗХВИЛИНКА
Змії, вужі, ящірки, крокодили, черепахи – це плазуни. Чому ця група тварин має таку назву? ( На суші вони тягнуть своє тіло «плазуючи» по землі.) тіло плазунів укрите сухими лусочками.
Ознака: рухаються плазуючи, тіло вкрите лусочками чи панцирем .
Тіло у плазунів складається з голови, тулуба, хвоста. У всіх плазунів, крім змій, вужів, безногих ящірок, є чотири ноги. Шкіра суха, вкрита лусочками.А у черепах лусочки зрослися, утворюючи панцир. Більшість плазунів – хижаки.
Плазуни – корисні тварини: ящірки, змії, поїдаючи комах, мишей, слимаків, знищують багато шкідників. Укус багатьох змій небезпечний.Але змії, як правило, ніколи не нападають на людей без причини, навпаки, вони якомога уникають зустрічі з ними.
ЦЕ ЦІКАВО Змії можуть спати 3 роки поспіль, нічого не приймаючи в їжу.
Чому їх так назвали? З яких двох слів складається ця назва.
Ознака: тіло вкрите вологою і тонкою шкірою. Частину життя проводять
на суші , а частину - у воді .
. Всі земноводні- корисні тварини. Вони знищують комах –шкідників
сільського господарства. Більшість земноводних живляться вночі і тому поїдають комах, які недоступні птахам, що полюють вдень.
ЦЕ ЦІКАВО У давнину жаб опускали у молоко, щоб воно не кисло. Жаб’ячий слиз не дозволяє розвиватися молочнокислим бактеріям.
І залишилась найчисленніша група тварин. До неї належать метелики, мухи, джмелі, бабки, мурашки та багато інших. Чи здогадалися яку назву має ця група?
Комахи Розгляньте будову комахи.
Тіло комахи складається з 3 частин: голова, груди, черевце. Вони мають ноги та крильця. Порахуйте, скільки ніг у комахи? Отож, це головна
Ознака: мають 6 ніжок.
На голові є вусики і рот. За допомогою вусиків комахи відчувають запах. Нюх у них дуже добрий. Це допомагає їм у пошуках їжі.
Без комах природа була б збідніла, адже вони запилюють квіти, є кормом для багатьох тварин.
Проте комарі, мухи є переносниками хвороб, є багато комах – шкідників саду, городу. Та все ж користь від комах значно більша , ніж шкода!
Подумайте і дайте відповідь,чому павука не відносять до групи «комахи». ЦЕ ЦІКАВО
В одному мурашнику може бути близько 300 тис. особин.
Коник-стрибунець “ чує ” ногами: органи слуху розміщені у нього на гомілках передніх ніг.
VІІ Закріплення вивченого матеріалу.
Робота за підручником
1. Вправа «Хештеги»Діти об’єднуються у групи за назвами тварин: звірі, комахи, плазуни, земноводні, риби. Вчитель дає завдання створити хештеги до головних ознак груп тварин, використовуючи для цього інформацію з підручника або довідників. Приклад відповідей дітей:Звірі #шерсть #вигодовують #молоком
Риби #луска #головатулубхвіст #живутьвода #зябри #ікраПтахи #пір’я #крила #яйця #зимуючіперелітні
Плазуни #рухплазуючи #тілолусочки #панцир #знищуютьшкідників Земноводні #вологатонкашкіра #суша+вода #знищуютьшкідників
Комахи #шістьніжок #ноги #крильцяголовагрудичеревце
Робота в зошиті
ІV. Рефлексія. Гра «Правда – неправда»
Які твердження викликали у вас сумніви в достовірності? Як можна це перевірити? (звернутися до джерел-довідників, пізнавальних журналів, інтернету)
6.Давайтепосперечаємося
- Зараз ми обговоримо дискусійне питання: «Принести з лісу маленьке зайченятко-це добре?» Перша група буде доводити, що це добре, а друга буде заперечувати.
Висновок. Зайченятко-це тваринка, яке живе тільки на волі, тому не треба їх приносити додому.
7. Міжпредметні зв’язки.
-Ми вже з вами багато разів звертались до різних тварин.
- Що ми робили на уроці математики?
- А на письмі?
- На уроках образотворчого мистецтва? - А на уроках трудового навчання?
- А коли ми згадували про тварин на уроках читання?
* Коли читали вірші, казки, скоромовки, оповідання, прислів’я,
- Хто з вас розповість скоромовку, в якій зустрічаються тварини.
- Про яку тварину йдеться мова в цій скоромовці?
- До якої групи ми віднесемо її?
Оцінювання (всі учні отримали хороші оцінки в кінці уроку поставлю в щоденники)
V. Підсумок уроку.
Ми багато говорили за якими ознаками можна поділити тварин на групи. А чи можна їх поділити на такі групи: «погані» і «добрі»? А чому?
Знати, любити й охороняти природу – обов’язок кожної людини.
VІІІ. Домашнє завдання Опрацювати статті підручникас.100-103
Підготувати розповідь про улюблену тварину.