Урок "Як рослини пристосувалися до різних природних умов? Зв’язок слів у реченні."

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку з природознавства та української мови у 3 класі з теми "Як рослини пристосувалися до різних природних умов? Зв’язок слів у реченні "дозволить розширювати знання учнів про зв’язки між рослинами і неживою природою, формувати уміння аналізувати, виявляти ознаки пристосованості рослин до умов життя, описувати рослину, робити висновки; формувати потребу спостерігати за рослинами;продовжувати формувати поняття про члени речення, головні члени речення, про питання, на які вони відповідають.Закріплювати вміння встановлювати зв’язок слів у реченні, визначати частини мови.
Перегляд файлу

 

                            Інтегрований урок

   з природознавства та української мови   у 3 класі

 

Тема. Як рослини пристосувалися до різних природних умов?

                        Зв’язок слів у реченні.

Мета. Розширювати знання учнів про зв’язки між рослинами і неживою природою, формувати уявлення про пристосування рослин до різних умов життя; формувати уміння аналізувати, виявляти ознаки пристосованості рослин до умов життя, описувати рослину, робити висновки; формувати потребу спостерігати за рослинами;

продовжувати формувати поняття про члени речення, головні члени речення, про питання, на які вони відповідають. Показати залежність між підметом і присудком. Закріплювати вміння встановлювати зв’язок слів у реченні, визначати частини мови. Виховувати любов до рідного слова, рослин.

      Хід уроку

Організація учнів до уроку.

  Створення ситуації успіху.

Урок почнемо з погоди в класі. Аби створити сприятливі погодні умови, виконаємо вправу «Збери слово»

Яким я хочу бачити себе на уроці?

-   Візьміть кружечки з буквами. Ваша відповідь повинна починатися з вибраної літери (Відповіді учнів)

- Складіть слово. (УСПІХ)

Бажаю Вас успіху на уроці! Побажайте один одному.

Хвилинка синоптика (Робота з календарем погоди)

Актуалізація знань.

- На крилах успіху запрошую здійснити уявну подорож у захопливий світ рослин. Допоможуть і знання про речення. Підготуймося, відповівши на питання:

- Що називають навколишнім середовищем рослин?

- Які умови необхідні для життя рослин?

- На які групи поділяють рослини щодо потреб у світлі і теплі? Наведіть приклади світлолюбних рослин і тих що ростуть у затінку; теплолюбних холодолюбних рослин.

Повідомлення теми та завдань уроку.

- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про пристосування рослин до нестачі води, різних ґрунтів і життя у водоймах.

Переконаймося у зв’язку живої та неживої природи, а також встановлюватимемо зв'язок слів у реченні, визначати частини мови. Але все за порядком.

Кожна група відряджається в експедицію у певну місцевість. Прихопіть гумові чоботи та панамки.

Опрацювання матеріалу уроку. (Додаток 2)

1 гр. До берега озера (Водні рослини)

(Латаття біле)

2 гр. До берега річки (Вологолюбні рослини)

(Очерет звичайний)

3 гр. До болота (Вологолюбні рослини)

(Калюжниця болотна)

4 гр. У степ (Ковила)

5 гр. У пустелю (Кактуси)

6 гр. У гори (Едельвейс)

Кожна група має підібраний матеріал про пристосування рослини до умов у даній місцевості. Опрацюйте.

Виконайте перше завдання в парах на цьому листку. Підготуйтеся презентувати одержану інформацію про рослину іншим учням. (Презентації груп)

    -  Зв'язок рослин із неживою природою незаперечний.

Слово « зв'язок» є одним з ключових сьогодні, важливим.

На вас чекає кросворд, який відкриє вам нові завдання, щоб одержати знання.

 

 

Кросворд ( Додаток 1)

  1. Орган рослини, що забезпечує їх поживними речовинами, розчиненими у воді та утримує їх у ґрунті.
  2. Група рослин, що 1 дерев’яний стовбур.
  3. В яку пору доби рослини вдихають кисень?
  4. Умова для життя рослин, отримують від Сонця.
  5. Його виділяють рослини вдень.
  6. Ознака, за якою рослини відносять до живої природи.
  7. Міститься в шишках, плодах квітки рослин. Ним рослини розмножуються.

Що ви знаєте про речення, пригадайте.

Для цього використаємо стратегію «Кластер» або «Гроно».

(Робота в групах)

Аналіз кластерів.

До якого члена речення ставимо питання першим? (Підмет)

Щоб встановити зв'язок слів у реченні треба поставити питання від підмета до присудка чи навпаки? Далі питання від підмета до головного речення, які з ним зв’язані, далі від присудка.    

7.  Каліграфічна хвилинка

Р Рр р осли ни рослини

Запис речення під диктовку.

Дослідники вважають, що рослини наділені почуттями, інтелектом, володіють пам’яттю, відчуттям часу, можуть спілкуватися між собою  або застерігати  один одного.

8. Визначення частин мови.

 - Далі працюємо в групах та в парах. Виконайте друге завдання. Визначте частини мови. (Презентація виконаних завдань)

    9.  Побудова речень за схемами.

- У третьому завданні за схемою на основі питань побудуйте речення. Використайте слова, відомості з тексту. (Презентація виконаних завдань )

   10.  Рефлексія.

Сьогодні подорож на уроці відкрила таємниці світу рослин, важливість значення зв’язку живої і неживої природи та зв’язку слів у реченні.

Вправа «Рюкзачок».

-  Тож які із тих знань і умінь, що отримали на уроці, ви візьмете із собою для використання на інших уроках, для виконання домашніх завдань, поділитесь з близькими, візьмете в життя? Запишіть на листочку і покладіть у рюкзачок. Вибірково ознайомимось.

( Відповіді учнів)

11. Підсумок уроку.

Додаток 1              КРОСВОРД

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Біле латаття

Рослини водойм мають менше світла, але не терплять нестачі вологи. У воді коливання температури не такі різкі, як у повітрі. Вода добре підтримує рослини.

У водоймах, де вода глибша, ростуть водні рослими з листками, що плавають на поверхні води,— біле латаття, глечики жовті.

Найгарнішою квіткою наших водойм є латаття біле. У сонячні дні на блакитному дзеркалі води можна побачити сніжно-білі величні квітки з золотистою серединкою. Здається, що вони тихенько погойдуються на воді, милуючись голубим прозорим небом і яскравим сонцем. Відкриваються квітки лише тоді, коли в небі яскраво світить сонце, а коли воно заходить, квітки згортають свої пелюстки, закриваються, ховаючись під воду до наступного ранку. Біля кожної квітки плавають на воді великі круглі листки. Зверху вони зелені, блискучі, наче полаковані. Коли подивитись у прозору воду, можна побачити довгі і гнучкі черешки листків, прикріплені до товстого кореневища. Коли квітка латаття відцвітає, вона скручується і опускається у воду, де дозрівають плоди з насінням.

Латаття біле — окраса наших водойм. Якщо ви побачите ці прекрасні квітки, помилуйтеся ними і розкажіть усім, що їх треба оберігати.

 

1. Користуючись текстом, встав відповідні пропущені слова.

 Біле латаття росте ________________, _______________.

Ця рослина пристосувалась до життя у воді.

У латаття білого ______________ кореневище, листки ______

___________________,квітки __________________________.

________________.  Коли квітка латаття відцвітає, __________

____________________________ .

2. З поданих слів побудуй речення. Запиши речення в зошит. Підкресли головні  та      другорядні члени речення. Встанови зв’язок слів у реченні.

Латаття,    до,   у,   воді,   біле,   життя,   пристосувалося.

Надпиши, до яких частин мови належать слова у реченні.

3. За схемою побудуй речення. Використай слова тексту. Запиши в зошит.

 Біля чого?Що роблять? На чому? Які? Що?

Очерет звичайний

Майже по всій Україні на болотах, заболочених луках, у заплавах річок, по плавнях часто зростає ця висока рослина, що звичайно утворює суцільні великі зарості. Озеро чи ставок, береги якого заросли очеретом, нагадує дзеркало, що вставлене в смарагдову раму. Ця рослини нижньою частиною занурена у воду, а верхньою підноситься над нею. Очерет - багаторічна рослина до 4 м заввишки з довгим повзучим кореневищем. Стебло прямостояче, округле, товсте, вкрите листям до верхівки. Листки  широкі, по краю гострошерстисті. Квітки дрібні, невиразні,  темно-буруваті з фіолетовим відтінком колоски. Волоть густа, пухнаста. Цвіте у травні-вересні, запилюється вітром. Плід - довгаста зернівка.

Очерет здавна цінується як добрий будівельний та покрівельний матеріал. Рослину використовують як сировину для паперової  промисловості. Молоді пагони очерету можна вживати в їжу. Очерет також кормова рослина. Очерет звичайний очищає водойми від забруднень.

 

1. Користуючись текстом, встав відповідні пропущені слова.

 Очерет росте __________________, _________________,

____________________. Ця рослина пристосувалась до життя у воді.  У очерета _____________ кореневище,  ________________

 стебло, листки _________________. Волоть _________________

__________.Очерет звичайний _____________водойми від _____________ .

2. З поданих слів побудуй речення. Запиши речення в зошит. Підкресли головні та другорядні члени речення. Встанови зв’язок слів у реченні.

воді.   Очерет,   пристосувався,  до,   звичайний,   життя,  у

Надпиши, до яких частин мови належать слова у реченні.

3. За схемою побудуй речення. Використай слова тексту. Запиши в зошит.

Що? Який? Що робить? Що? Від чого?

 

Калюжниця болотна

Серед прибережних рослин можна зустріти калюжницю болотну. Це дуже декоративна ранньовесняна рослина, що звичайно росте на болотах, болотистих луках, по берегах водойм  України. Навесні, в квітні — травні вона привертає увагу яскраво-жовтими квітками і блискучими темно-зеленими листками. Калюжниця росте на перезволожених місцях, багатих на поживні речовини. Це багаторічна рослина (10-40 см заввишки). Корінь складається з багатьох  потовщених коренів. Стебло прямостояче, галузисте, м'ясисте, як і вся рослина.. Листки великі, округлі, схожі на сердечка. Квітки досить великі, складаються з п'яти золотисто-жовтих листочків. Запилюється комахами.

  Рослина отруйна, проте в сіні втрачає свої шкідливі властивості. Калюжниця не тільки окраса весняної природи, але й медонос.

Листки калюжниці використовуються в медицині, з квіток добувають жовту фарбу. Калюжниця завдяки своїм золотистим квіткам і темно-зеленим, ніби лакованим, листкам, придатна для прикрашання вогких і заболочених місць парків і лісопарків.

 

1. Користуючись текстом, встав відповідні пропущені слова.

Калюжниця болотна росте ____________________________.

______________________.Ця рослина пристосувалась до життя у воді.   У калюжниці корінь____________________________, стебл_________________листки _________________

______, квітки ____________________________.  __________________________,   _____________. Калюжниця не тільки окраса весняної природи, але ___________________.

2. З поданих слів побудуй речення. Запиши речення в зошит. Підкресли головні  та другорядні члени речення. Встанови зв’язок слів у реченні.

болотна,   біля,   життя,   Калюжниця,  води,  пристосувалася, до.

Надпиши, до яких частин мови належать слова у реченні.

3. За схемою побудуй речення. Використай слова тексту. Запиши в зошит.

Що? Яка?Що робить? На яких? На чому?

 

Ковила

За умов недостатньої зволоженості в степу більшість рослин пристосувалися до зменшення випаровування вологи. Це виявляється у формі листків, які схожі на щетину . Це спостерігаємо в ковили.

У травні в степах починають колоситися злаки і серед них ковила. Їх довгі сріблясті остюки перекочуються, мов морські хвилі, від найменшого подиху вітру. Остюк сприяє поширенню плодів ковили. В Україні зустрічається 14 видів ковили. Всі ці рослини занесено до Червоної книги України.

До багатьох несприятливих факторів довелося пристосовуватися рослині. Відсутність води, сухе повітря і грунт, високі літні температури. Влітку сонце немилосердно випалює всю рослинність у степу, і тільки невеликі кущики пристосованих до посухи видів підносяться над розпеченою землею. Але варто хоч трохи дощу скропити землю, як степи оживають.

 Ці багаторічники  тримаються міцними корінцями за сухий грунт. Деякі з них поселяються в дуже несприятливих місцях, оживляючи, плещучи на вітрі пір’їнками, суворі кам’янисті схили,  піски і вапнякові скелі. Просто диву даєшся, як така ніжна на вид рослина може тут вижити? Адже ковила не тільки « виживає». Вона не може жити в інших умовах.

 

1. Користуючись текстом, встав відповідні пропущені слова.

 Ковила росте __________________, _________________.

Ця рослина пристосувалась до життя у степу.

У ковили ____________корінці, остюки ________________

___________________, _____________________________.

_____________________.  Ковила пристосувалася до __________

_________________________ .

2. З поданих слів побудуй речення. Запиши речення в зошит. Підкресли головні  та другорядні члени речення. Встанови зв’язок слів у реченні.

життя ,  у,   Ковила,   до,   степу,   пристосувалося.

Надпиши, до яких частин мови належать слова у реченні.

3. За схемою побудуй речення. Використай слова тексту. Запиши в зошит.

 Що? Що робить ? Чим ? За який? За що?

 

Кактус

Кактус – це багаторічна квіткова рослина. Поширені у пустелях, вирощуються як декоративні, зокрема кімнатні, та харчові рослини. Завдяки довгому корінню та товстим стеблам кактуси збирають вологу і здатні переживати великі посухи.              Наприклад, деякі види кактусів мають коріння довжиною 7 метрів. Коріння багатьох кактусів сильно товстішає і запасає поживні речовини або воду.  Кактуси покриті міцною плівкою, що містить віск. Вона діє подібно вакуумній упаковці, надійно охороняючи рослину від випаровування вологи. Поверхня багатьох кактусів також забезпечена  пучками ворсинок. Зовні вони виглядають як невеликий пух і здатні збирати вологу прямо з повітря, частіше під час ранкового туману. Стебла кактусів ребристі, разом з волосками і шипами вони створюють півтінь, через що рослина менше нагрівається і випаровує вологи. Колючки захищають рослину від сонячних опіків та поїдання тваринами. У деяких кактусів є нектарні колючки, що виділяють солодкий сік. Іншою відмінною рисою в них є особлива будова квітки і плоду. У всіх кактусів  плід — ягода.

 

1. Користуючись текстом, встав відповідні пропущені слова.

 Кактус росте __________________, ________________.

Ця рослина пристосувалась до життя у пустелі.

У кактуса _________________ коріння,________________

 _________________. Кактуси покриті _____________________

___________________,стебла ___________________________.

__________________.  Колючки ______________________

_____________________________________ .

2. З поданих слів побудуй речення. Запиши речення в зошит. Підкресли головні  та другорядні члени речення. Встанови зв’язок слів у реченні.

пристосувалися,   до,  Кактуси,  у,  пустелі,  життя  .

Надпиши, до яких частин мови належать слова у реченні.

3. За схемою побудуй речення. Використай слова тексту. Запиши в зошит.

  Що?Що роблять?Що? Від яких? Від чого?

 

Едельвейс

Білотка альпійська, едельвейс, шовкова косиця - росте на висоті 1700–1850 м, на скелях і кам'янистих схилах.

Трав'янистий багаторічник заввишки 10–15 см. Листки та суцвіття густо вкриті світлими волосками. Це допомагає рослині витримати літню посуху й суворі зимові морози високогір'я.             

 Стебла прості, поодинокі. Листки суцільні, видовжені. Горизонтально відхилені, густо опушені приквіткові листочки білотки, що оточують квітку,надають їй вигляду чудової сріблястої багатопроменевої зірки. Недарма у Франції едельвейс називають «зіркою полонин», в Італії — «квіткою скель», а у нас в Карпатах — «шовковою косицею».

Своєю рідкістю едельвейси зобов'язані надмірною вимогливістю до умов навколишнього середовища. Ці квіти ніколи не виростуть там, де ґрунти недостатньо багаті на поживні речовини. Де росте едельвейс,там екологічно чиста земля та повітря.

 Білотка вважається символом гір –  Карпат. На жаль, популярність дуже зашкодила цій рослині – її майже знищили туристи і місцеве населення. Насіння білотки дуже поживне. Багато звірів і птахів живляться ним. Серед любителів поласувати її «горішками» можна назвати ведмедя, кабана, білку, дятла.

 

1. Користуючись текстом, встав відповідні пропущені слова.

 Едельвейс росте __________________, _______________.

Ця рослина пристосувалась до життя на скелях.

В едельвейса ______________ листки _____________________

стебла_________________,квітки__________________________.

____________________________.  Де росте едельвейс,  там____________________________________________ .

2. З поданих слів побудуй речення. Запиши речення в зошит. Підкресли головні  та другорядні члени речення. Встанови зв’язок слів у реченні.

життя,   у,   пристосувався,   Едельвейс,   до,  горах.

Надпиши, до яких частин мови належать слова у реченні.

3. За схемою побудуй речення. Використай слова тексту. Запиши в зошит.

  Скільки? Кого? Що роблять? Чим? Чого?

       Підготувала   Юристовська Ірина Михайлівна  

 

 

docx
Додано
9 березня 2020
Переглядів
3702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку