Урок "Тварини восени. Підготовка тварин до зими"

Про матеріал

Розробка уроку природознавства для 2 класу. Урок містить різноманітні види роботи, такі як відгадування загадок, робота в парах, складання пазлів, ігри, тести.

Корекційною метою цього уроку є корекція навичок спостереження за змінами в природі, розширення життєвого досвіду учнів, корекція зорової пам'яті, слухового і зорового сприйняття, корекція наглядно-образного мислення, дрібної моторики рук, корекція постави, рухів , корекція сприйняття та уяви.


Перегляд файлу

                                            Природознавство

21. 11. 2015                                                             Вчитель: Большунова Ю. В.

Тема. Тварини восени. Підготовка тварин до зими.

Мета.  Навчальна. Ознайомити учнів із життям звірів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті,  з'ясувати причини цих змін.

Виховна. Виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до тварин, усвідомлення того, що життя тварин може залежити від людини. Виховувати бажання допомагати тваринам в холодні пори року. Виховувати екологічне мислення.

Розвивальна. Розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати.

Корекційна.  Корекція навичок спостереження за змінами в природі, розширення життєвого досвіду учнів, корекція зорової пам'яті, слухового і  зорового сприйняття.

Обладнання: пам’ятка синоптика, предметні малюнки, запис співу птахів, картки «Осілі і перелітні птахи», картки із завданнями, підручник, зошит.

 

                                                    Хід уроку

І.    Організаційний момент.

Продзвенів і стих дзвінок,
Починається урок.
Будьте активні і уважні всі,
Сядьте рівненько на місця свої.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  Діти, у нас сьогодні незвичайний урок природознавства. Сьогодні ми потрапимо у казку.

Хто готовий вирушити в казку, плесніть у долоні!

Старенька бабуся за лісом жила,

Гостинці для неї  онука несла.

Хто дівчинку ту по дорозі зустрів?

Як казка ця зветься? Хто б відповів? («Червона Шапочка»)

Чи догадались ви, в яку казку ми потрапимо сьогодні? («Червона Шапочка»)

   Але казка ця буде на новий лад.  Слухайте!

    Усі в казковому лісі та на його околицях знали Червону Шапочку та її бабусю. Люди поважали та любили їх, а лісові звірята заходили до них на гостину. Навіть Сірий Вовк їх любив.

    Одного разу бабуся зателефонувала онучці  і повідомила, що вона  захворіла: болить горло, кашляє, має високу температуру.  Червона Шапочка зразу вирушила до бабусі, але просить вас допомогти їй.

  То допоможемо, друзі, їй? ( Так)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Перевірка домашнього завдання

Корекція навичок спостереження за змінами в природі

Червоній Шапочці дуже цікаво дізнатись, що ми робили  на минулому уроці природознавства?

(ходили на екскурсію і спостерігали  за явищами природи восени)

— Яка зараз пора року? Скільки  місяців триває осінь? Назвіть осінні місяці.

Які зміни відбуваються восени із рослинами?

Чому листочки змінюють свій колір?

Не всі дерева і кущі перефарбовують своє листя. Зеленим обпадає листя ясена, вільхи, бузку.

Які дерева починають жовтіти першими? (берези)

Що ще запам'ятали? (першою скидає листя липа, потім опадає листя клену, горобини, листки деяких дубів не опадають навіть взимку; залишаються зеленими суниці, копитняк)

Яке було домашнє завдання?

2. Вправа «Погода»

Корекція спостережень за погодою.

Червона Шапочка просить «Бюро погоди»  повідомити, якою буде погода сьогодні, адже їй йти у далекий путь.

Про погоду сьогоднішнього дня нам допоможе дізнатися черговий синоптик, тому надаємо йому слово.

А ви відкрийте календарі погоди в зошитах, зробіть записи в них.

Синоптик. Листопад дарує нам мало сонячних днів, частіше стоїть непривітна, похмура  погода.

Сьогодні 21 листопада, по всій території міста Харків спостерігається (тепла, холодна) погода.

Небо (ясне, хмарне, похмуре).

температура повітря становить …      

 вітер (слабкий, сильний)      

А тепер послухаємо народноих синоптиків

Народниі синоптики.

У народному календарі 23 листопада – день Святого Михайла. В цей день  часто випадає перший сніг, тому й прикмета: “Михайло на білому коні приїхав”. Якщо цього дня сніг буде мокрим, то майбутній урожай буде хорошим.

Якщо стоятимуть густі тумани, то така погода протримається до зимового Миколая.  

Якщо Михайло дощем служить – добру й суху весну ворожить.

Дякуємо нашим синоптикам. Діти, а ви продовжуйте вести спостереження, помічайте зміни, які відбуваються в природі.

Червона Шапочка подякувала за прогноз і вирушила в дорогу.

ІV. Повідомлення теми уроку.

 Червона  Шапочка, щоб дійти до бабусі, буде йти лісом. Як ви гадаєте, кого вона в лісі може зустріти? (комах, прахів, звірів)

Як одним словом назвемо комах, прахів і звірів? (тварини)

Як гадаєте, про що будемо сьогодні говорити на уроці?

Сьогодні ви дізнаєтесть, які зміни трапляються в житті тварин з настанням осені,  як тварини готуються до зими.

V. Вивчення  нового матеріалу.

1. Відгадування загадок

Корекція уяви, мислення.

Йшла, йшла Червона Шапочка лісом і по дорозі декого зустріла. Відгадайте кого.

* Серед лісу горбик – дім,

    Тисячі живуть у нім.

    Працелюбні ці комахи:

    Називаються ... (мурахи).

* У червоного малятки

    На спині краплинки-цятки:

    Чорні вуса, голова,

    Любить лагідні слова.  (сонечко)

Виявилось, що  Червона Шапочка мало знає про своїх нових друзів. Давайте допоможемо їй більше дізнатися про них.

До якого виду тварин відносяться мураха і сонечко? (комахи)

Що ви знаєте про комах?

2. Робота з підручником (робота по рядах) (с.48-50)

Корекція навичок читання, стимуляція пізнавальної активності учнів.

Які комахи траплялися вам в природі?

Прочитайте перший абзац.

— Як змінюється життя комах з настанням осені?

— Де зимують комахи? (В опалому листі, закопуються у ґрунті, ховаються під корою в трухлявих пеньках.)

— А тепер працюємо по рядах. Знайдіть і прочитайте:

1 ряд  — Як зимують мурашки? Як зимує білан капустяний?

2 ряд    Як зимує жук – сонечко?

3 ряд     Як зимують метелики кропив’янки, лимонниці?

4 ряд   — Куди зникають оси?

     Восени завмирає життя комах. З настанням перших холодів гине більшість з них. Зимують їхні яйця, личинки або лялечки.  Деякі ж залазять у щілини дерев, огорож, будинків і там зимують. 
      Мурашки не замерзають навіть тоді, коли мороз сягає 30 градусів. Ще з осені вони у своєму тілі накопичують таку в’язку рідину – гліцерин. Ця рідина рятує їх від морозів.
А де зимують бджоли?

     З настанням холодів бджоли перестають рухатися, скупчуються. А в цей час продовжують живитися медом, виділяючи при цьому тепло. У вулику підтримується температура до + 20  . А скупчуються вони на листках, які утворені чашечками з воску і називаються стільниками (малюнок).

3. Фізкультхвилинка для очей.

Корекція зорового сприйняття, памяті. Зняття зорової втоми.

— А тепер Червона Шапочка пропонує вам зробити зарядку для очей.

C:\Users\Natalka\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\sonechko.jpg 

 

 

 Які геометричні фігури ви бачите на малюнку? Хто в них зображений?

 Обведіть очима фігуру, в якій зображена пташка, звір, комаха.

 А хто був найуважніший, той згадає, у якій фігурі зображено звіра?

 Яким кольором обведено пташку? 

 В якій частині листа намальовано комашку?

4. Розповідь з елементами бесіди

— Червона Шапочка рушила далі. Здогадайтесь, кого вона зустріла?

Запис співу птахів

Корекція слухових аналізаторів.

  Чим живляться птахи? ( Різними комахами, жуками, насінням рослин)

  З настанням холодів відбуваються зміни у житті птахів. Чому?

  Восени комахи , жуки  ховаються і сплять аж до  весни. В’януть трав’янисті рослини. Все менше й менше корму залишається для птахів. Вони не мають,  що їсти і частина птахів відлітає у теплі краї. Птахи, які на зиму покидають свій рідний край називаються … (перелітними).

— Яких перелітних птахів ви знаєте?

До перелітних птахів відносяться ластівки, лелеки, зозулі, шпаки, солов’ї, стрижі, журавлі. Спочатку відлітають птахи, які живляться комахами: солов’ї, ластівки, стрижі. Пізніше птахи, що живляться рослинною їжею та птахи, що живуть у водоймах. Але скільки б разів не гостювали птахи в теплих краях та щороку навесні вони повертаються до рідних домівок.

— А чи всі птахи відлітають у теплі краї?

— Ні. Є такі пташки, які залишаються зимувати у нас, бо можуть знайти собі поживу. Птахи, які не відлітають – це осілі пташки.

— Яких осілих птахів ви знаєте?

— До них відносяться горобці, сороки, ворони, сичі, дятли, синиці. Ці пташки полюбляють насіння лободи, подорожника, живляться рештками рослин, а от синиці дуже люблять свіже несолене  сало. А ще на зиму до нас прилітають північні гості: снігурі, чечітки  та омелюхи. Вони живляться ягодами калини та горобини.

5. Робота з картками « Осілі і перелітні птахи».

Корекційні дії по виправленню недоліків сприйняття, уяви.

— Яких перелітних птахів ви впізнали? Чому вони відлітають і теплі краї?

— Погляньте на осілих птахів, кого ви бачили взимку?

6. Робота в зошиті (с.20,  завд. 3)

— Які із зображених птахів є перелітними, а які – осілими?

— Незабаром настане зима. Важко птахам буває тоді, коли снігом занесені поля, сади, ліси. У цей час ваша допомога птахам дуже потрібна. Як  допомогти птахам взимку? Чим можна підгодовувати птахів?

7.  Фізкультхвилинка

Корекція постави, рухів.

Уявимо, що ми з Червоною Шапочкою вирушили в подорож осіннім лісом.  Тихенько ступаємо по осінньому листю. (ходьба на місці)

Тягнемося вгору за горішками. (руки вгору)

Схиляємося й беремо грибочки.  (нахиляємося)

Піднімається вітер.

Та раптом хруснула гілка. Сідаймо.

Перед нами з’являться … А хто саме,відгадайте.

8. Робота в парах. Складання пазлів.

Корекція наглядно-образного мислення, дрібної моторики рук.

(Заєць, білка, ведмідь, їжак, миша, лисиця, вовк)

— Як одним словом назвемо цих тварин?

— Чим звірі відрізняються від інших тварин?

Багато клопоту восени не тільки птахам, комахам, а й звірям. І вони змушені рятуватися від холоду та голоду. Усі звірі намагаються добре відгодуватися, щоб накопичити якомога більше жирових запасів. Бо взимку їм буде і голодно, і холодно. Восени у звірів є ще одна важлива справа. Потрібно літню «шубку» замінити на теплу зимову. Тобто у них наростає густа і тепла шерсть. Це переодягання називається линянням. А деякі звірі  ще й міняють колір шерсті.

— Які звірі міняють колір шерсті?

       Накопичення запасів жиру та линяння – це осінні явища у житті звірів.  Так вони готуються до зими.

                                                        Заєць

У зайців з настанням холодів хутро  стає густішим і світлішим. На відміну від інших звірів, зайці не мають постійних лігвищ, не риють нір. Запасів їжі на зиму вони не заготовляють. Харчуються дрібними корінцями, згризають молоді пагони дерев, кору. Цікаво знати, зайцеві зручніше бігти вгору, тому що у нього задні ноги довші.

                                                      Ведмідь

Восени, перед суворою зимою, у ведмідя виростає нове тепле, густе хутро.

Ведмідь за кілька тижнів до холодів намагається якомога більше наїстися – їдять все, що трапляється їстивного: горіхи, рибу, тобто нагулює жир.  Потім вибирає у тихому густому лісі закуток під великим деревом і там готує барліг.  Пізно восени, коли промерзає грунт і зменшується кількість кормів ведмідь  впадають у зимову сплячку.  Якщо ведмідь не запасе достатню кількість жиру, то в зимову сплячку він не лягає, а бродить по лісу.\

                                                          Білка

 Білочка восени збирає горішки, шишки і жолуді та складає їх у гнізда між гілками або ховає у ямах під корінням дерев, цим вони і ласують взимку. Дупло вона вимощує, замасковує. Міняє білочка шубку руду на сіру – теплішу, пухнастішу. У зимову сплячку білочки не залягають. Але у люті морози і хуртовину сплять по декілька днів. Іноді у білчиних запасах буває до 3 кілограм горіхів.

— Ось ми і дізналися, як готуються до зими  звірі. Отже, вони перезимовують зиму завдяки жиру, відкладеному в тілі ще восени.

VІ.Підсумок уроку.

  А тепер Червона Шапочка хоче  перевірити, як ви запам’ятали новий матеріал.

1. Бесіда

 Про що дізналися сьогодні на уроці ?

 Що цікавого запам’ятали ?

 Як готуються комахи до зими ?

 Чому деякі птахи відлітають, а інші залишаються зимувати ?

 Що цікавого запам’ятали про звірів ?

2. Гра «Не помились»

Переверніть картку і роздивіться тварину.

— До мене зараз вийдуть звірі, які не роблять запасів на зиму (вовк, кабан, лисиця)

— До мене зараз прилетять перелітні птахи (лелека, ластівка,зозуля)

— До мене зараз вийдуть звірі, які залягають у сплячку (ведмідь, їжак)

— А тепер до мене зараз прилетять осілі птахи (горобець, голуб, дятел,синиця)

* 3. Тести.

1. Яка тварина залягає в зимову сплячку?

а)Вовк.

б) Ведмідь.

в) Білка.

2. Яка пташка є зимуючою?

а) Сорока.

б) Лелека.

в) Соловей

3. Яка комаха не замерзає навіть у великі морози?

а) Метелик.

б) Мураха.

в) Бджола

  Червона Шапочка дуже задоволена вашою роботою на уроці і дякує вам за допомогу. Тому вона пригощає вас солодкими подарунками. І сподівається, що ви будете  любити і берегти природу, примножувати її багатства.

VIІ. Домашнє завдання

С. 48, 54 – 56

docx
Додано
30 березня 2018
Переглядів
7647
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку