Природознавсто
Тема: Тварини лісу.
Мета: Збагатити знання учнів про тварин лісу. Виявити ознаки пристосування тварин до умов навколишнього середовища. Розвити у дітей спостережливість, логічне мислення, вміння аналізувати. Виховати гуманне ставлення до тварин, рослин.
Обладнання: таблиці, ілюстрації із зображенням тварин лісу, опорні схеми.
Тип уроку: телеурок
Хід уроку
I Організаційний момент
II Контроль, корекція, закріплення набутих знань
ЦІКАВЕ ПОВІДОМЛЕННЯ! СКАРБНИЧКА!
Осика живе – 80 р., горобина – 80 р., липа – 330 р., ясен – 280 р., ялина - 300 р., сосна – 400 р., береза – 120 р., дуб – 500 р.
а) Невеличка рослина з тонким зеленим стеблом, яка не належить до кущів, дерев (Відгадка: трава)
б) Зелена, а не чай, біла, а не сніг, кучерява та не без волосся. (Відгадка: береза)
в) Я завжди, в усякі дні, все стою в однім вбранні й свитину цю, що маю, взимку й в спеку не кидаю. (Відгадка: сосна, ялина)
г) Є шапка, та нема голови, є нога, та без черевика (Відгадка: гриб)
д) Серед лісу вогонь горить. (Відгадка: калина)
Калина – символ України, вплітають в український вінок. Калина у вінку символізує сімейну злагоду.
е) Стоїть пані у лісочку
Має червону сорочку
Хто йде, той поклониться
(Відгадка: суниця)
є) Навесні веселить, влітку холодить, восени годує, а взимку гріє. (Відгадка: яблуня)
РЕКЛАМНА ПАУЗА
Народні традиції та повір’я про дерева
Деякі дерева, на думку українців, відганяють злу силу, зокрема осика. Калина – дерево поетичне. Калиновий цвіт – привітне вітання дочки до матері. Нахиленні гілки калини – печаль. Зраджена жінка – зламана гілка. Тополя – символ статності та молодості. Українці вважали, що в бузині сидить горе, і тому її рубати не можна. Існує звичай: народився синок – садять дубок, дочка – сосну, тополя та березу. В українців береза – символ життя, сосна – благословення, бо вона виявилася непридатною для розп’яття Христа.
Ліс – Особливе угрупування рослинного і тваринного світу, в якому всі пов’язанні між собою і залежать від умов неживої природи.
Ліс – одяг Землі, охоронець річок, збирач води, захисник ґрунту від вимивання, лікар, страж здоров’я людини, дім для тварин. Як підсумок відомостей про ліс – прислів’я. Але воно зашифроване, потребує знання алфавіту.
16 |
12 |
22 |
18 |
1 |
29 |
7 |
2 |
1 |
4 |
1 |
23 |
22 |
23 |
3 |
19 |
Л |
І |
С - |
Н |
А |
Ш |
Е |
Б |
А |
Г |
А |
Т |
С |
Т |
В |
О |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Т |
|
|
|
||||||
|
|
В |
|
||||||
|
|
|
|
А |
|||||
|
|
Р |
|
|
|
||||
|
|
|
И |
|
|
|
|||
|
|
|
Н |
|
|||||
|
|
|
|
|
И |
||||
По гілках вона стрибає,
Горішки, шишки збирає.
(Білка)
IV Вивчення нового матеріалу.
Було у матері – Природи
Дві донечки такої вроди,
Хто їх побачив хоч на мить –
Не міг забуть і розлюбить.
Голубооку звали – Флора,
У неї очі, наче зорі.
Завжди замріяна, тендітна,
Ласкава, ніжна та привітна
А Фауна швидка, як вітер,
Мала з птахами полетіти,
І за оленями стрибати,
Та з білочками пустувати.
Обидві світ живий любили,
Відтак його боготворили.
Тож вирішила мудра мати
На посах їм дарунки дати:
Мрійливій Флорі – світ рослинний,
А жвавій Фауні – тваринний,
Щоб берегли і доглядали,
Від всього злого захищали.
Живуть в легендах і понині
Живого світу дві богині.
Тук-тук-тук! Так-так-так!
І комаха, і черв’як,
І личинка – біла стінка,
І жучок – короїд
Мій сніданок, мій обід.
(Дятел)
Одного разу бідний чоловік пішов на Великдень до лісу зрубати дерево. Тільки він почав рубати, як до нього підійшов старий дід і сказав: «Не рубай дерево. Іди додому. В тебе буде достатньо грошей, щоб купити дрова і жити без злиднів». Чоловік так і зробив. Жив він добре, але наступного року він подумав: «Піду до того дерева попрошу ще грошей». Прийшов чоловік до лісу і почав рубати дерево. Тут і з’явився старий дід, він зрозумів, що чоловіка до лісу привела жадібність. Тоді дідусь мовив: «За твою жадібність перетворюю тебе на птаха, стукай все життя по деревах». Так з’явився дятел.
Гра «Хто промовляє»
Вчитель |
Діти |
Зозуля кує |
Ку-ку, ку-ку! |
Голуб воркує |
Гу-гу, гу-гу! |
Півень кукурікає |
Ку-ку-рі-ку! |
Соловей тьохкає |
Тьох-тьох! |
Сова кричить |
Угу- угу! |
Риба мовчить (ні пари з вуст) |
Робота з підручником
Бесіда з елементами розповіді про значення лісів у природі і житті людини.
Є зорі небесні – веселі й сумні
Вони пустотливі, наївні, як діти.
Чи знаєте ви, що є зорі й земні –
Чарівні, звабливі, замріяні квіти.
Ми часто шукаємо зірку з небес,
Щоб звірити тихо таємне бажання.
А квітку весняну – це чудо з чудес,
Зриваєш безжально, стоптавши вагання.
А їм первоцвітам, й мороз не страшний,
В снігах розкошує привітна родина.
В них ворог один – здичавілий, страшний –
Байдужа, безлика і хитра людина.
Кількість людей на Землі зростає, а отже зростає потреба в рослинах. З усіх живих істот рослини найбільш беззахисні. Вони не можуть захиститися від пожежі чи зловмисників, які їх нищать.
У світі під загрозою зникнення перебуває більше 200 видів зникаючих рослин, серед них і підсніжник. Усі зникаючі рослини занесені до Червоної Книги України.
V Узагальнення і систематизація знань
Тестування
А) тварини;
Б) рослини;
В) тварини і рослини;
А) звірами;
Б) комахами;
В) птахами.
А) вгору (передні короткі, задні ноги довгі);
Б) з гори.
А) всеїдна тварина;
Б) травоїдна;
В) хижа.
А) холод;
Б) нестача їжі.
Робота з прислів’ями і приказками
Чому так говорять?
Ліс – природне багатство.
Ліс зрубаєш – горя зазнаєш.
Ліс і вода – брат і сестра.
Ліс не школа, а всіх навчає.
Ліс чарує, та не кожен його шанує.
Повітря в лісі – найкращі ліки.
VI. Підсумок уроку
За відповіді ваші спасибі вам, діти.
Прийшов час урок завершити.
Сьогодні ми продовжили
Рідний край вивчати.
Як підсумок можу
Одне лиш сказати:
Зробили багато –
Знання будете мати
Я хочу, щоб завжди
Цвіло наше село,
Щоб цвітом повнились сади,
Криниці чистої води,
Щоб зеленіли луки і ліс,
І жайвір сонячний приніс
У цей весняний світлий день
Найкращу із своїх пісень.
VII. Домашнє завдання
Стор. 98-100
Студія «Цей цікавий загадковий світ» прощається з вами.