Урок "Тваринний світ України."

Про матеріал
Урок "Тваринний світ України." Розрахований для учнів 8 класу. Мета уроку: формувати знання учнів про фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм; видовий склад і поширення тварин; тваринні ресурси України; про закономірності поширення тваринного світу, стан тваринних ресурсів; познайомити з видами тварин, занесеними до Червоної книги України; з’ясувати суть акліматизації та реакліматизації тварин; продовжувати розвивати навички образного, абстрактного та критичного мислення; спонукати учнів до аналізу, синтезу, оцінки; показати зв'язок географії з іншими навчальними предметами – біологією, українською літературою; сприяти формуванню екологічної культури учнів, бережного ставлення до тваринних ресурсів України, розуміння взаємозв’язків між усіма природними компонентами.
Перегляд файлу

Географія    8 клас

Тема уроку. Тваринний світ України.

Мета уроку: формувати знання учнів про фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм; видовий склад і поширення тварин; тваринні ресурси України; про закономірності поширення тваринного світу, стан тваринних ресурсів; познайомити з видами тварин, занесеними до Червоної книги України; з’ясувати суть акліматизації та реакліматизації тварин; продовжувати розвивати навички образного, абстрактного та критичного мислення; спонукати учнів до аналізу, синтезу, оцінки; показати зв'язок географії з іншими навчальними предметами – біологією, українською літературою; сприяти формуванню екологічної культури учнів, бережного ставлення до тваринних ресурсів України, розуміння взаємозв’язків між усіма природними компонентами.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта України, атлас України, карта тваринного світу України, Червона книга України, електронна презентація.

Опорні та базові поняття: тваринний світ, фауна, акліматизація, реакліматизація, Червона книга України.

Творчі випереджальні завдання: підбір матеріалу про тварин, які мешкали на території України, проте зникли впродовж останнього часу; тварин, занесених до Червоної книги; підбір фото для електронної презентації.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Картка

1. Рослинний світ – це:

а) фауна,       б) флора.

2. Оберіть ознаку (за вашим вибором) та поділіть на групи наведені види рослин: дуб, ковила, калина, конвалія, сосна, смерека, терен, шипшина, деревій.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Назвіть по п’ять видів рослин, розповсюджених в Україні:

а) кущі,  б) дерева,    в) трави,   г) занесені до Червоної книги України,   д) лікарські.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Використовуючи карту рослинності, запишіть основні типи рослинного покриву, який вам трапиться під час подорожі з півночі України на південь. _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Випишіть назви деревних порід з вірша М.Т.Рильського (вірш на дошці) :

Розмова  з другом

Ліс зустрів мене як друга тінню від дубів крислатих,

Смутком білої берези, що дорожчий нам за радість,

Кленів лапами густими, сосни гомоном одвічним,

Срібним шемранням осик.

_____________________________________________________________________

6. Розшифруйте географічні назви і запишіть найпоширеніші деревні породи:

Річки – Борова, Боровенька, Боровик, Боровицька, Боровиця, Боровичка, Бориня, Дубана, Березанка, Вільха, Вільхівка, Вільхова, Вільшана, Дубана;

       Озеро – Борове;

   Населені пункти – Борівське, Борове, Сосниця, Соснове, Соснівка, Діброва,     Дубно, Бучач, Великий Березний, Вільхівка, Вільшани;

         Урочище – Грабове;

         Буковина – територія на південному заході України.

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

Прийом «Інтелектуальна розминка»

Використавши знання з біології, проілюструйте взаємозв’язок між рослинним і тваринним світом. (Харчовий ланцюжок)

ІV. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

Учитель. Між природними компонентами існує тісний взаємозв’язок. Ви звернули увагу на зв'язок між рослинним і тваринним світом. На попередньому уроці нами з’ясовано, що рослинний світ України багатий і різноманітний. Сьогодні ми маємо нагоду з’ясувати наскільки багатий і різноманітний тваринний світ України.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Прийом «Слово вчителя».

1) Геологічна історія і тварини України (слайди презентації);

2) Видовий склад тваринного світу України (слайди презентації);

3) Вплив господарської діяльності людини.

2. Прийом «Власні приклади»

 - Назвати тварин, які мешкають на території України.

- Назвати тварин, які мешкали на території України, проте зникли впродовж останнього часу.

3. Прийом «Словничок» (Учні спільно з учителем)

Фауністичні комплекси – це групи видів тварин, які виникли в одному географічному регіоні та мають подібні умови існування.

4. Прийом «Роблю висновки»

Назвіть, які найважливіші регіони з особливими фауністичними комплексами можна виділити на території України?

  • Зона мішаних лісів;
  • Зона лісостепу;
  • Зона степу;
  • Українські Карпати;
  • Кримські гори;
  • Азово – Чорноморське узбережжя;
  • Чорне та Азовське моря;
  • Річки та озера.

5. Прийом «Творча лабораторія»

Клас розбивається на малі творчі групи, які одержують завдання за 10 хвилин підготувати розповідь про фауністичні комплекси вищезазначених регіонів.

Прийом «Проблемне питання»

Докажіть, що тваринний світ України потребує охорони. Запропонуйте своє рішення.

Прийом «Словничок» (Самостійна робота з підручником)

З’ясуйте зміст понять: акліматизація, реакліматизація.

Прийом «Дивуй»

Учні, які отримали випереджальне домашнє завдання, розповідають про тварин, занесених до Червоної книги України. Наводять цікаві факти акліматизації тварин, про діяльність заповідників та національних парків.

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Перевіряємо засвоєне»

Вкажіть, представниками яких природних зон є тварин, що мешкають в Україні?

Охарактеризуйте видовий склад тваринного світу України.

Перелічіть заходи, які проводяться в Україні щодо збереження та відтворення тваринного світу.

Назвіть тварин, що занесені до Червоної книги України.

Назвіть тварин своєї місцевості, до якої природної зони вони відносяться?

VII. Підсумки уроку

Чи знаєте ви, що певний вид тварин може бути офіційно зарахований до списку вимерлих лише в тому випадку, якщо жоден його представник не спостерігався в природі впродовж 50  років.

Більше 90% всіх видів тварин, що жили на Землі, вимерли до появи людини.

На вході до одного із зоопарків Німеччини напис проголошує: «Найстрашніший звір на Землі». Коли зацікавлений відвідувач притуляє обличчя до масивних ґрат і зазирає всередину, - він бачить …. себе. За ґратами встановлено…дзеркало. Поясніть суть напису у зоопарку.

*Задача. Мурашина сім’я протягом дня знищує 1 кг шкідливих комах, завдяки чому захищає ліс площею 0,25 га. Яку кількість шкідливих комах знищують мурашині сім’ї, щоб захистити 4 га лісу протягом 10 днів?

Підтвердіть ідею про взаємозв’язок між рослинним і тваринним світом України.

VIII. Домашнє завдання

Опрацювати текст підручника.

Підготувати розповідь про одну із тварин, що мешкають на території України.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Географія         6 клас

Тема уроку. Основні форми рельєфу Землі. Форми рельєфу суходолу. Рівнини.     Практична  робота №3. Позначення і підписування на контурній карті найбільших рівнин.

Мета уроку: поглиблення та систематизація знань про форми рельєфу земної поверхні; розвиток первинних умінь характеризувати географічне положення рівнин на фізичній карті, складати їх комплексну характеристику, позначати на контурній карті; формування пізнавального інтересу, навичок колективної творчості та взаємодопомоги.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта України, атласи, підручники, фотографії гір та рівнин, картини краєвидів села, електронна презентація.

Опорні поняття: нерівності поверхні, земна кора, материк, океан, гори, рівнини.

Базові поняття: рельєф, форми рельєфу, типи рівнин, географічне положення рівнин.

                                                Зміст уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. 

 «Географічний крос» - темп роботи високий.

  • Назвіть процеси, що належать до зовнішніх.
  • Що таке вивітрювання?
  • Які види вивітрювання вам відомі?
  • Наведіть приклади фізичного, хімічного та органічного вивітрювання.
  • Що таке ерозія?
  • Які види ерозії ви знаєте?
  • Які негативні явища можуть виникати в результаті водної та вітрової ерозії?
  • Яким чином можна зменшити або запобігти негативним наслідкам водно-ерозійних та еолово-ерозійних процесів?
  1. Формування мети і цілей уроку. 

 Прийом «Проблемне питання»

На попередніх уроках теми «Літосфера» ми вивчали внутрішні та зовнішні процеси, діяльність яких порівнювали з невтомними руками скульптора. А якими ж є результати роботи цього скульптора? Це різноманітність форм поверхні нашої Землі. Вам уже відомо, що сукупність нерівностей земної поверхні називають рельєфом. Як утворюються різні форми рельєфу? Чому одні ділянки простягаються на сотні і тисячі кілометрів рівними просторами, а інші – підносяться вгору у вигляді гострих піків? Шукати відповіді на ці питання ми з вами будемо протягом кількох уроків. Сьогодні ми вивчимо особливості форм рельєфу, зовнішній вигляд яких усім добре відомий, адже саме вони становлять переважну частину поверхні України. Це рівнини.

  1. Актуалізація опорних знань та навичок.    

 Прийом «Географічна мозаїка»

На дошці набір слів, з яких потрібно скласти речення.

Нерівності, рельєф, поверхня, земна, це.

Гори, основні, рівнини, рельєф, форми, це.

  1. Вивчення нового матеріалу

Розгорнутий план етапу

  1. Рельєф. Основні форми рельєфу. Складання схеми на дошці та в зошитах (Використання презентації)

Внутрішні процеси

 

Зовнішні процеси

 

Форми рельєфу

 

Материки

 

Океанічні западини

 

Рівнини

 

Гори

 

Підводні рівнини

 

Яри, річкові долини, бархани,дюни

 

Серединно-океанічні хребти

 

Глибоководні жолоби

 

  1. Рівнини та їх класифікація.

А) Робота з підручником.

Завдання 1. Знайдіть у тексті параграфа та запишіть у зошити поняття «рівнини» - с.105.

Завдання 2. За якими ознаками класифікуються рівнини? Складіть відповідні схеми та випишіть назви рівнин у зошити  (с. 105 – 106) Заповнення таблиці «Класифікація рівнин » у зошиті (запис назв відповідно до вимог програми). Використання слайдів презентації.             

                                 Класифікація рівнин 

За висотою                    

 Низовини (до 200 м)

 височини (200 -500 м)

  плоскогір’я (понад 500 м)

За зовнішнім виглядом

   плоскі ( з відносно рівною, одноманітною поверхнею);       

 горбисті (з пагорбами, ярами, долинами річок та іншими нерівностями)

За утворенням 

 первинні (колишні ділянки морського дна, підняті тектонічними рухами);  вторинні ( утворені внаслідок руйнування гірських країн; складені річковими або льодовиковими відкладами)

Б) Робота з атласом.

Завдання. Знайдіть назви рівнин на фізичних картах світу та України.

В) Прийом «Мандрівка» (робота в групах).

Завдання. Складіть характеристику географічного положення рівнини. (Учитель розподіляє великі рівнини світу).

План характеристики географічного положення рівнини (Папка «Учись учитись»)

  1. Назва.
  2. Середні висоти.
  3. Між якими паралелями та меридіанами розташована.
  4. Приблизна протяжність з півночі на південь та з заходу на схід.
  5. З якими географічними об’єктами межує.
  6. Процеси, які на вашу думку, сприяли утворенню рівнини.
  1. Формування умінь та навичок
  1. Практична робота №3. Позначення і підписування на контурній карті найбільших рівнин світу.

Альтернативні завдання:

  1. Прийом «Географічна розминка» - «Світлофор» - Учитель ставить запитання за картою, учні картками сигналізують про засвоєння матеріалу.

3* Прийом «Творча лабораторія» - (продовження роботи в групах).

    Завдання. Зіставте карти «Будова земної кори» та «Фізична карта світу» та визначте, які форми рельєфу відповідають давнім платформам. Результати занесіть у таблицю. Зробіть висновки.

Платформи

Форми рельєфу

 

 

 

  1. Підведення підсумків

Прийом «Прес – конференція» Учні самостійно підводять підсумки роботи на уроці, називають основні поняття, з якими познайомилися, шляхи утворення рівнин, показують на карті найбільші рівнини світу.

  • В межах якої великої рівнини розташована більша частина України?
  • На відрогах якої височини розташована частина Сумської області, в тому числі і наше село Шпилівка? (перегляд фотографій та картин з краєвидами села)
  1. Домашнє завдання
  • Опрацювати параграф 26 підручника.
  • Запитання і завдання с.107 підручника.
  • *Завдання 5 с.107 підручника.
  • Скласти кросворд, використовуючи назви рівнин.
  • Об’єднатися в 3 групи, принести аркуші паперу, маркери.

 

 

 

docx
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
1324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку