Мета:
- освітня:
поглибити знання семикласників про способи творення та правила наголошування прислівників; дослідити яку стилістичну функцію відіграють прислівники у зв'язному висловлюванню;
-практична:
утворювати прислівники за допомогою різних способів, знаходити і виправляти помилки у правописі прислівників, вимовляти прислівники правильно їх наголошуючи
-розвивальна:
розвивати творчі вміння, зіставляти, моделювати й конструювати мовні явища;
-виховна:
за допомогою тексту про архітектурні споруди Херсонщини сприяти шанобливому ставленню до пам'яток рідного краю; виховувати повагу до слова та викликати бажання вивчати українську мову.
Урок української мови
Клас: 7
Тема: Творення прислівників. Правила наголошування прислівників.
Мета:
- освітня:
поглибити знання семикласників про способи творення та правила наголошування прислівників; дослідити яку стилістичну функцію відіграють прислівники у зв’язному висловлюванню;
утворювати прислівники за допомогою різних способів, знаходити і виправляти помилки у правописі прислівників, вимовляти прислівники правильно їх наголошуючи
розвивати творчі вміння, зіставляти, моделювати й конструювати мовні явища;
за допомогою тексту про архітектурні споруди Херсонщини сприяти шанобливому ставленню до пам’яток рідного краю; виховувати повагу до слова та викликати бажання вивчати українську мову.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: лінгвістичний політ у мовленнєву галактику «Прислівник».
Міжпредметні зв’язки: історія, мовознавство, краєзнавство.
Обладнання: підручник, текст « Херсонська фортеця», тлумачний словник, дидактичний матеріал у вигляді плакатів та карток, малюнок-схема для підбиття підсумків, схема аналізу тексту, медіа-презентації .
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя.
День добрий, друзі, ще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озбройтесь книгою й пером,
Щоб упірнуть у мовну нам безодню.
Сьогодні у нас надзвичайна подія: я запрошую вас до лінгвістичного польоту у мовленнєву галактику «Прислівник».
Отже, ви стаєте членами екіпажу корабля , про що свідчить відповідна емблема. Запишіть у бортові журнали (зошити) дату нашої подорожі.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Мотиваційний етап «Хмаринка очікувань».
♦ утворювати прислівники за допомогою різних способів;
♦ вимовляти прислівники, правильно їх наголошуючи;
♦ виховувати любов до українського слова.
А девіз нашого лінгвістичного польоту:
«Творення прислівників знай! Привила наголошування вивчай!»
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Кожен працює на результат. За правильні відповіді ви сьогодні будете отримувати зірочки. Чим більше зірочок, тим вищий результат. Бажаю успіхів у подорожі.
Робота з текстом ( текст роздрукований у кожного учня)
Херсонська фортеця
Очаківська та Московська брами Херсонської фортеці є одними з найстаріших споруд міста, що збереглися до наших днів. Брами повністю ідентичні одна одній, мають арочну конструкцію, складені з добре обробленого інгулецького вапняку, декоровані пілястрами й аттиком. Названі за напрямками доріг, що вели з Херсонської фортеці на Очаків і на Москву чи Петербург . Очаківська брама розташована у західній частині фортеці, навпроти Катериненського собору. Являють собою типовий зразок оборонного зодчества: прямокутна в плані споруда, перекрита коробовим склепінням, побудована з місцевого каменю. Збудовані, як вважається, за проектом архітектора Родіона Казакова в 1783 р. Є пам'яткою архітектури національного значення.
Словничок: Пілястр (фр. pilastre) — плаский виступ в стіні будівлі. А́ттик (др.-греч. ἀττικός) — декоративна стінка, що увінчує споруду, найчастіше тріумфальну арку.
Вправа «Відкритий мікрофон»
- Які питання за змістом тексту ви поставили б своїм товаришам?
3.Презентації учнів « Цікавинки пам’яток архітектури рідного краю».
Учні діляться враженнями щодо побаченого.
Слово вчителя
(обставина, означення - Увага!!! Прислівники, що відносяться до іменників і виражають ознаку предмета, виступають у ролі означення. Н-д: Василько вибрав шлях (який?) направо.)
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слово вчителя.
Вправа «Рекламна пауза».
Вправа «Презентація власної думки».
Вчитель:
Уголос – префіксальний;
Двічі – суфіксальний;
Уручну – префіксально-суфіксальний;
Мимохідь – злиття основ;
Більш-менш – складання двох антонімічних слів;
Прийти додому – перехід інших частин мови в прислівники.
Слово вчителя
Учні працюють з таблицею.
Наступна планета нашого польоту – «Фізкультхвилинка».
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
В нас природа оживає,
Тому «Прощай» Зимі махаємо.
Наш лінгвістичний зореліт здійснює посадку на планеті «Правила наголошування прислівників».
Нас гостинно зустрічають місцеві жителі, які розкажуть правила наголошування прислівників. Випереджальне домашнє завдання.
До дошки виходять 3 учні , які знайомлять учнів із правилами теми.
1. Прислівники прикметникового походження, як правило, мають наголос на корені: важкий — важко, легкий — легко, сумний — сумно, високий — високо, глибокий — глибоко, широкий — широко, гарячий — гаряче (і гаряче).
2. У прислівниках із суфіксом –ома наголошується кінцевий голосний цього суфікса, наприклад: крадькома, тайкома.
3. У прислівниках із суфіксом –ма наголос може припадати або на нього, або на основу: дарма, лігма і лігма, ліжма і ліжма, але прислівники ницьма, сидьма мають наголос тільки на корені.
Вчитель:
Гра «Ланцюжок»:
Робота в групах. А тепер об’єднаймося в групи за однаковими геометричними фігурами з метою закріплення правил наголошування прислівників ( учням було роздано геометричні фігури, за якими вони об’єднуються).
Завдання груп:
Перша група отримує завдання: за допомогою тлумачного словника української мови поясніть визначення прислівників : мимохіть і мимохідь, складіть із ними речення.
Мимохідь. Минаючи когось, щось. “Мимохідь привітався із знайомим”.
У вимові й графічно мимохідь іноді плутають із мимохіть, яке передає інший зміст. А саме – без певного наміру; несвідомо; мимоволі. “Мимохіть повернув голову на звук”.
Отже, прислівники мимохідь та мимохіть не синонімічні й не взаємозамінні.
Друга група. Вам потрібно скласти діалог, використовуючи прислівники: напам’ять, зрання, восени, востаннє.
Третя група. За допомогою лінгвістичних пазлів відтворіть вислів про рідну мову та поясніть його. Які ще висловлювання ви знаєте? Знайдіть прислівники, вкажіть їх творення.
Робота з групами, кожна з яких представляє своє завдання.
V. Рефлексія.
Слово вчителя.
На уроці
♦ Дізнався...
♦ Зрозумів…
♦ Навчився…
♦ Найбільший мій успіх – це …
♦ Найбільші труднощі я відчув …
♦ На наступному уроці я хочу…
- Ось і підійшов до кінця наш лінгвістичний політ до мовленнєвої галактики «Прислівник», робимо посадку на планету «Оцінювання». Протягом уроку той із вас , хто виконував завдання, отримував зірочки.
Підніміть руки, у кого 3 і більше зірочки – ви активно працювали на уроці та показали високий рівень знань. Підніміть руки ті, у кого 2 зірочки - ви добре працювали та слід підучити правила і бути уважнішими, у кого 1 зірочка – працюйте більше зі словниками та виконуйте тренувальні вправи.
VІ. Різнорівневе домашнє завдання:
Останньою планетою мовленнєвої галактики «Прислівник» є різнорівневе домашнє завдання.