Тема: Творення слів за допомогою префіксів і суфіксів.
Мета: Повторити будову слова. Сприяти розширенню знань учнів про утворення слів за допомогою префіксів і суфіксів. Удосконалювати вміння аналізувати слово за його будовою, користуючись схемою. Виховувати бажання спілкуватись українською мовою, удосконалювати власне мовлення.
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Вправа «Настрій на кульці»
- Оберіть кульку зі своїм настроєм. Усміхніться один одному. Подумки побажайте собі та однокласникам успіхів. Мирного і щасливого дня!
ІІ. Етап орієнтації. Мотивація навчальної діяльності.
Метод «Сторітеллінг»
Чи доводилося вам бувати коли-небудь на фестивалі повітряних куль у Кам’янець-Подільському? Хто не був розкажіть як ви уявляєте собі це дійство. Хто був розкажіть свої враження від побаченого.
Сьогодні пропоную нас всім поринути у атмосферу фестивалю повітряних куль.
Відео про фестиваль повітряних куль.
ІІІ. Актуалізація знань.
1.Перевірка домашнього завдання.
Вправа 6 с.78
2.Вправа «Мозковий штурм»
— З яких частин складається слово? (З основи і закінчення)
— Як виділити закінчення в слові? (Змінити його запитаннями.)
— Якщо змінюєш ти слово, то незмінна там... (основа).
— З яких частин складається основа? (Кореня, префікса, суфікса)
― Яка роль префікса у слові? (За допомогою префіксів утворюються нові слова.)
3.Хвилинка чистописання.
К к К к
Злетіла прилетіла вилетіла
- Напишіть п’ять дієслів про повітряну кульку, використовуючи префікси (прилетіла, збільшилася, прекрасна, злетіла, побільшала, здулася). Складіть речення з одним із записаних слів та запишіть його.
- Зелена кулька – це куля творчості. На ній ми відправимося в країну фантазій.
4.Казкотерапія.
Лінгвістична казка
Дружно жили префікс, корінь, суфікс, закінчення. Але одного разу корінь почав хвалитися, що він найголовніший, бо в ньому заховане смислове значення слова. Тут обізвалося закінчення: «Без мене ви б не зв’язалися з іншими словами» . Тут виступив префікс, щоб і собі похвалитися…
Проблемне питання.
— Як ви думаєте, чим міг похвалитися префікс?
― Чи все ми знаємо про префікси?
― Яке завдання поставимо перед собою на урок?
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку
- Сьогодні на уроці ми продовжимо аналізувати значення слів з урахуванням будови слова. Будемо утворювати слова за допомогою префіксів і суфіксів.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Дослідження значення префіксу (відеозапис).
2.Дослідження мовлення. Читання та запам’ятовування правила с.78
- Білий колір (біла куля) дає нам інформацію. Отже, поговоримо про префікси і їх роль в утворенні нових слів.
- Ви уже знаєте, що слова мови поділяються на значущі частини. Префікс і суфікс відіграють особливу роль у творенні слів (діти читають правило). Також вони мають значення. Суфікс ОК – (суфікс зменшення). Наприклад: лісок, козачок, дідок. Префікс ПРА – (вказує на давність). Наприклад: прадід, правнук, пращурі.
3.Відпочинок.
4. Робота з підручником.
- Жовтий колір (жовта куля) – дослідження можливих успіхів. А зараз перевіримо як ви можете застосувати на практиці вивчений матеріал.
Вправа «Перегони префіксів» Вправа 1 с.78
- Утворіть слова за допомогою запропонованих префіксів. Поєднайте дієслова з іменниками. Запишіть словосполучення за зразком.
Вправа 2 с.79
- Утворіть та запишітьт нові слова за допомогою префікса без-. Розкажіть про правопис префікса без-. Познач префікси.
В українській мові є лише префікси РОЗ-, БЕЗ-
(РОС-, БЕС- - не існує)
Вправа 3 с.79
-Від наведених слів утворіть нові, додаючи префікс роз-. Запишіть їх, доповнюючи іменниками так, щоб утворилося словосполучення.
Вправа 4 с.79
-З червоною кулькою говорять тільки про почуття й емоції. Запрошую вас до КаФе ПТаХ (пригощаю цукерками). Розгляньте надпис на кафе. Розкажіть правило правопису префіксів з-,с-. Зпишіть, розкриваючи дужки.
Вправа 6 с. 79 «Секрети суфіксів»
-Утворіть нові слова за допомогою суфіксів. Як змінюється значення слова після додавання суфіксів?
5. Театралізація.
Зразок: я – їжак, я – їжачок, а я – їжачище
VІ. Домашнє завдання
Вправа 5, с. 79
-Запишіть в один стовпчик слова з апострофом після префіксів, а в інший – інші слова з апострофом.
VІІ. Підсумок уроку
Синя куля – підбиття підсумків і обговорення користі вивченого матеріалу.
Самооцінка роботи на уроці.
- все зрозумів, можу допомогти іншому;
- зрозумів, але треба ще попрацювати;
- потрібна консультація.
― Дякую за увагу, старанність і активність на уроці. Ви всі молодці, добре попрацювали, але я хочу виділити …