Урок "Твоя родина, рідня, рід"

Про матеріал

До уроку по темі "Твоя родина, рідня, рід" дібрані загадки, ребус, оповідання В. Сухомлинського, що дасть змогу дітям легко засвоїти матеріал. Сприятиме вихованню в учнів турботливого ставлення та поваги до всіх членів своєї родини.








Перегляд файлу

1 клас

Тема . Твоя родина, рідня, рід.

 Мета . Ознайомити з принципами взаємовідносин людей в сімї, вчити поважати своїх рідних,  ставитись до них з чуйністю. Розвивати уважність, допитливість. Виховувати любов, повагу, чуйне ставлення до всіх членів родини; вміння піклуватися один про одного в родині.

 

Хід уроку

 

  1.           Організаційний момент. Рефлексія

Урок наш  і цікавий, і незвичний,

Навчить нас чуйності, уважності, добру.

Ви  загадки відгадайте, 

цікавинки  запамятайте,

руки швидко піднімайте,

на всі питання відповідайте.

Тож умощуйтесь зручніше

І працюйте веселіше.

Ледарів у нас немає,

Всі знання тут здобувають.

Вирушаємо у путь –

          Нас цікаві справи ждуть.

  • Діти, посміхніться сонечку, один одному. Бачу у всіх чудовий настрій!
  1. Підготовка до вивчення нового матеріалу.

Відгадування загадок.

  1. Ніжна, лагідна і мила,

На цей світ нас народила.

Я до неї пригорнуся,

Це ріднесенька… (матуся)

  1. Хто ж важку роботу

     Може робити по суботах? –

     З сокирою, пилкою, лопатою

     Будує, працює наш…(тато)

  1. Ніжна, лагідна, рідненька.

Добра, мила і старенька.

Я ніколи не журюся,

Бо у мене є …(бабуся)

  4. Сивий, мудрий і поважний.

Заклопотаний, відважний.

Всього я в житті навчусь,

Бо зі мною мій…(дідусь)

5. Хитрі очі, дві косички.

    У веснянках в неї личко.

    Непосида невеличка,

    Називається…(сестричка)

Відгадування ребусу.

  • Щоб дізнатися, як цих людей назвати одним словом, відгадайте ребус.

(Демонструю малюнок хати, біля якої порається сімя).

 

Ребус цей ви відгадайте,

Всі разом відповідайте,

Хто в хатині цій живе?

(Показую ребус)

 Ось вам відповідь моя:

 Дружна тут живе …(сімя)

  •   Сьогодні ми поговоримо про сімю, рідню, родину, про культуру спілкування, про чуйність та уважність членів сімї один до одного.

 

  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Бесіда про сімю, рід, родину, родовід.
  •              У природі живуть парами лебідь і лебідка, гусак і гуска, голуб і голубка та інші птахи. У них народжуються діти – пташенята. Батьки доглядають за ними і годують, аж поки вони не стануть самостійними.

Так і у кожного з людей є самі найдорожчі люди. Хто це для вас?

Так, це мама, тато, братик, сестричка (якщо вони є) і ви – це сімя.  Сім’я  зігріває кожного із нас своєю любов’ю і теплом.

 У твоєї мами є мама і тато. Це твої бабуся і дідусь. У тата теж є мама і тато. Вони теж твої бабуся і дідусь. Ваша сім’я (мама, тато з дітьми) зі своїми батьками та іншими родичами утворюють рід.

  1. Гра «Мікрофон»

(Діти в «мікрофон» називають своє прізвище, імя, по батькові. Розповідають як звати маму, тата, сестричку чи братика, бабусю, дідуся. )

 

  1. Робота над уривком з оповідання Г. М. Кирпи «Молодець!»
  •              У кожній родині повинні допомагати один одному, особливо менші – старшим.  Тоді говорять, що родина живе дружно. Послухайте оповідання про хлопчика Андрійка.

 

Увечері повернулись додому мама, тато, дідусь і бабуся.

- Тепер ми всі разом, уся наша родина, - каже Андрійко. – Я дав Маринці молочка і оладок, прибрав із стола, підмів на кухні. А тоді читав Мариночці казки.

- Ти, синку, молодець! Ми тобі вдячні, - сказала мама. Хлопчик усміхнувся, бо хіба можна при таких словах не усміхатись?!

Потім Андрійко допомагав мамі і бабусі накривати на стіл, а після вечері  прибирати зі столу.

Після того приніс для тата з поштової скриньки газети. А тоді склав на місце Маринчині іграшки.  Найулюбленішу ляльку подав сестричці у ліжечко. Цього вечора на  адресу Андрійка звучали такі слова: молодець, будь ласка, спасибі, щиро вдячні, відпочинь.

  • Чи сподобався вам хлопчик?
  • За що Андрійку говорили такі слова: молодець, спасибі, щиро вдячні?
  • А як ви допомагаєте вдома старшим?
  •  

 

  1. Продовження бесіди.

Добре, коли родина живе дружно. Всі піклуються один про одного. Бабуся смачно нагодує, пожаліє, приголубить. Дідусь милий, добрий, трішки буркотливий, але завжди справедливий. Без нього ніяк не обійтись в домі.

Найрідніша, наймиліша,

Всіх вона нас пестить, тішить,

Завжди скрізь буває з нами.

Відгадайте: хто це? (мама)

  •                   Мама – найрідніша в світі людина, гордість сімї, роду, його святиня.  Кожен любить свою маму і шанує.
  •                   А за що ви любите свою маму
  •                   Які лагідні слова для мами говорите?
  •                   Тато – це надійність, сила, підтримка. Його роль в сімї є неоціненною. Він – рідна людина і мудрий порадник.

Поважайте усіх членів сім’ї, шануйте їх, допомагайте їм.

  1. Робота за підручником (С. 18 – 20)

1) Робота за ілюстрацією.

- Розгляньте малюнок. Хто на ньому зображений?

- Чим вони займаються?

- Чим люблять займатися члени вашої родини?

  2) Робота над колисковою Платона Воронька «Ходить сон коло вікон»

- Яку колискову співала вам ваша мама коли ви  були маленькими?

          3) Робота над віршем Віри Багірової  «Бабця спить».

- Як дівчинка піклується про бабусю?

 

Фізкультхвилинка

Проказування вірша «Допоможемо мамі» з імітацією рухів.

Дружно вправними руками

Допоможемо ми мамі.

Посуд гарно  перемиєм,

Витрем насухо, складем

І при цьому не побєм.

Пил зітремо й підметем –

Скрізь порядок наведем.

 

 

 

  1. Продовження бесіди. Робота з підручником (С. 21).

Рід – це дуже багато поколінь. Це багато родин від давніх часів до сьогоднішніх днів.

  •                   Родина – це рідня, що складається з батьків, дітей, онуків, близьких родичів.

(Учитель, а потім декілька підготовлених учнів,демонструють свої  альбоми  з родинними фотографіями, розповідають про традиції, звичаї своєї родини, показують старовинні речі, які збереглися у їхній родинах).

-Давайте прослідкуємо шлях від себе до наших прабабусь і прадідів та дізнаємось про свій родовід. (Робота  за таблицею в підручнику «Мій родовід»)

 

  7. Робота над оповіданням В. Сухомлинського.

(Ознайомивши учнів із поняттям про сім’ю та рід, читаю оповідання

 В. Сухомлинського про чуйність та уважність членів сім’ї один до одного)

 

  Одного вихідного дня пішли в ліс всією сімєю батько, мати, пятикласник Толя і чотирирічний Сашко. У лісі було гарно і весело. Батьки показали дітям галявину, на якій цвіли конвалії. Поряд з галявиною ріс кущ шипшини. На ньому зацвіла перша квітка – рожева, запашна. Вся сім’я сіла під кущем. Батько читав цікаву книжку. Раптом загримів грім, упали перші великі краплини, а потім полив дощ, як із відра.

  Тато віддав свій плащ мамі, і дощ їй був не страшний.

  Мама віддала свій плащ Толі, і дощ йому був не страшний.

  Толя віддав свій плащ Сашкові, і дощ йому був не страшний.

  Сашко спитав:

-Мамо, чому це так: вам віддав свій плащ тато, Толі віддали свій плащ ви, а мене накрив своїм плащем Толя? Чому кожний не одягнув свій плащ?

  -Кожний повинен захищати того, хто слабкіший, - відповіла мама.

  -А чому я нікого не захищаю? – спитав Сашко. – Значить, я  найслабкіший?

  - Якщо ти нікого не захищаєш, ти, справді, найслабкіший, - усміхаючись, відповіла мама.

  - Але я не хочу бути найслабкішим! – рішуче сказав Сашко.

 Він підійшов до куща шипшини, відгорнув полу плаща й накрив квітку: злива вже відірвала дві пелюстки, квітка поникла – слабка, беззахисна.

  •                   Тепер я не найслабкіший, мамо? – спитав Сашко.

-Так, тепер ти сильний і мужній, відповіла мама.

 

- Чого вчить оповідання В. Сухомлинського?

- Сім’ю та рід пов’язують взаємна любов і повага. Старші опікують менших, а менші – слухаються старших. Чоловіки дбають про здоровя жінок та дітей і тому важчу працю беруть на себе.

Фізкультхвилинка

(Діти промовляють, загинаючи пальчик)

Оцей пальчик – мій дідусь.

Оцей пальчик – це бабуся.

Оцей пальчик – мій татусь.

Оцей пальчик – то матуся.

Оцей пальчик, то є я.

Разом дружная сімя!

  1. Закріплення вивченого матеріалу.
  1. Робота в зошиті.

Завдання 1. Вклеювання фотографій  членів сімї в призначені для цього рамки.

Завдання 2. Позначити на малюнках чиї вчинки порадують рідних.

  1. Зачитування пам’ятки «Правила взаємодії в сім’ї»

-У кожного з вас на парті лежить малюнок . На ньому намальована квіточка, але їй чогось не вистачає. Чого саме?

  -Так, вірно пелюсточок. Я зараз читатиму речення, а ви, якщо хочете бути такими, малюєте одну пелюсточку.

  • Будь привітним.
  • Будь відповідальним.
  • Допомагай старшим у родині.
  • Вимагай до себе уваги.
  • Піклуйся про менших членів родини.
  • Будь вдячним.
  • Даруй своїм ближнім любов.

-У кожного з вас засяяла квіточка любові до своєї родини. Тож нехай вона  зігріває всіх вас своєю ласкою, теплотою і любовю.

  

  1. Підсумок уроку. Рефлексія

Продовжте речення:

- Сьогодні на уроці мені було цікаво дізнатися….

- Найбільше мені сподобалося…

- У сімї я завжди буду…

 

  Вчитель. Мама, тато, дідусь, бабуся, брат, сестра – найближчі і найрідніші для вас люди на землі. Ніколи не жалійте для них гарних слів, слів вдячності за їхню турботу, ніжність. Віддячуйте їм своєю ласкою,увагою та турботою.

 

  •  

Використана література. Н. Я. Куценко «Я і Україна», Тернопіль. Навчальна книга – Богдан, 2008 рік.

В. І. Шахненко «Уроки валеології». Харків. «Ранок», 1999 рік.

Науково –методичний журнал «Початкове навчання та виховання», січень, 2008 рік.

Журнал «Розкажіть онуку», серпень, 2006 рік.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 листопада 2018
Переглядів
1503
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку