Урок української мови
З клас
Тема: Загальне поняття про прикметник.
Мета: продовжити роботу по ознайомленню учнів з поняттям «прикметник »; розвивати вміння дітей встановлювати зв’язок між іменником та прикметником в реченні або словосполученні;
виховувати толерантне відношення до однолітків, друзів, рідних та сторонніх людей.
Завдання: ознайомити учнів з прикметником як частиною мови;
розвивати вміння визначати прикметники серед інших слів мовлення, встановлювати зв’язок прикметників з іменниками за допомогою питань,
відпрацьовувати навички удосконалення речень та тексту шляхом їх доповнення прикметниками;
познайомити учнів з оповіданням К.Д.Ушинського «Чуже яйце»;
виховувати почуття любові до рідних та близьких, повагу до кожного члена суспільства, толерантне відношення до інших людей;
ознайомити учнів з ст. 28 Конституції України про право кожного громадянина на життя.
Тип уроку: нетрадиційний, з використанням мультимедіа.
Обладнання: мультимедійний комплекс, примірник Конституції України для дітей, дитяча книжка К.Д.Ушинського «Чуже яйце».
Хід уроку.
І. Контроль та корекція знань, вмінь та навичок.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Відгадування загадок.
-Шия довга, хвіст зелений,
Борода, як маків цвіт.
Гордо ходить по садку
І співа "Ку-ку-рі-ку! (Півень).
-А в нашої квочки
Всі сини і дочки -
Маленькі, жовтенькі
Слухняні клубочки. (Курчата).
3. Бесіда про свійських пташок.
4. Вибіркове списування . Робота в парах.
- Виписати іменники, визначити їх рід.
У маленького курчатка
Коло кладки — біла хатка.
А від хатки до дороги
Стежка стелиться під ноги.
Із розчинених воріт
Вируша курчатко в світ.
5. Узагальнююча бесіда про іменник.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Вступна бесіда про К.Д.Ушинського.
2. Ознайомлення дітей з оповіданням К.Д.Ушинського «Чуже яйце».
Чуже яйце
Рано вранці встала старенька Дарина , вибрала темне , затишне містечко в курнику , поставила туди корзинку , де на м'якому сіні були розкладені тринадцять яєць , і посадила на них чубарку .
Трохи світало , і стара не розглянула , що тринадцяте яєчко було зеленкувате і більше інших . Сидить курка старанно, гріє яєчка , збігає подзьобати зерняток, попити водиці , і знову на місце; навіть вилиняла , бідолаха . І яка стала сердита, шипить, квокче, навіть півнику не дає підійти , а тому дуже хотілося зазирнути , що там в темному куточку робиться. Просиділа курочка тижнів зо три , і стали з яєчок курчата викльовуватися , одне за іншим: проклюне шкаралупу носом , вискочить , обтруситься і почне бігати , лапками пил розгрібати , черв'яків шукати.
Пізніше всіх проклюнулося курча із зеленкуватого яєчка. І яке ж дивне воно вийшло : кругленьке , пухнасте , жовте , з коротенькими ніжками , з широким носиком. « Дивне у мене вийшло курча , - думає курка , - клює , і ходить воно не по -нашому ; носик широкий , ноги коротенькі , якесь клишоноге , з ноги на ногу перевалюється ». Здивувалася курка своєму курчаті , проте ж яке ні на є , а все ж своє. І любить , і береже його курка , як і інших , а якщо забачить яструба , то , розпушить пір'я і широко розставивши круглі крила , ховає під себе своїх курчат , не розбираючи , які у кого ноги.
Стала курочка діток вчити , як із землі черв'ячків викопувати , і повела всю сім'ю на берег ставка : там ,де черв'яків більше і земля м'якша. Як тільки коротконоге курча вгледіло воду , так прямо і кинулося до неї. Курка кричить, крилами маше , до води кидається ; курчата теж перетривожилися : бігають , метушаться , пищать ; і один півник з переляку навіть закам’янів , витягнув шийку і в перший ще раз у своєму житті закричав сиплим голосом: « Ку -ку -рі -ку! »Допоможіть, мовляв , добрі люди! Братик тоне ! Але братик не потонув, а превесело і легко , як жмут бавовняного паперу , плавав собі по воді , загрібаючи воду своїми широкими , перетинчастими лапами. На крик курки вибігла з хати стара Дарина , побачила , що робиться , і закричала :
« Ой лишенько , гріх який! Видно , це я зосліпу підклала качине яйце під курку».
А курка так і рвалася до ставка : насилу змогли відігнати , бідну .
3.Бесіда за змістом оповідання.
- Чому оповідання називається «Чуже яйце?»
-Як мама- квочка ставилася до незвичного курчати?
4. Фізхвилинка.
5.Порівняльна характеристика двох речень.
А) Рано вранці встала старенька Дарина , вибрала темне , затишне містечко в курнику , поставила туди корзинку , де на м'якому сіні були розкладені тринадцять яєць , і посадила на них чубарку .
Б) Рано вранці встала Дарина , вибрала містечко в курнику , поставила туди корзинку , де на сіні були розкладені тринадцять яєць , і посадила на них чубарку .
- Знайдіть розбіжності в реченнях.
- Як називаються пропущені слова?
- Зробіть висновки: для чого потрібні прикметники?
6. Ознайомлення з темою та метою уроку.
- Тож сьогодні на уроці ми почнемо вивчати прикметники, їх значення та їх роль в реченнях.
7. Ознайомлення з правилом ( з мультимедійної дошки).
Прикметник – частина мови, яка вказує на ознаку предмета і відповідає на питання Який? Яка? Яке? Які?
8. Вправи на визначення прикметників серед інших слів в реченні.
Пізніше всіх проклюнулося курча із зеленкуватого яєчка. І яке ж дивне воно вийшло : кругленьке , пухнасте , жовте , з коротенькими ніжками , з широким носиком.
9. Вибіркове списування за матеріалом попереднього речення.
10.Творча робота над реченням. Вставити в подане речення прикметники за змістом.
Стала … курочка … діток вчити , як із землі … черв'ячків викопувати , і повела всю сім'ю на … берег ставка : там , де черв'яків більше і земля … .
11. Встановлення зв’язку прикметників з іменниками в реченні.
Але братик не потонув, а превесело і легко, як жмут бавовняного паперу, плавав собі по воді , загрібаючи воду своїми широкими , перетинчастими лапами. На крик курки вибігла з хати стара Дарина , побачила , що робиться , і закричала : « Ой лишенько , гріх який! Видно , це я зосліпу підклала качине яйце під курку».
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Самостійна робота зі взаємоперевірко. Доповнити за змістом оповідання.
Дарина (яка?)… ,
на сіні (якому?)… ,
яєчко (яке?)… ,
ніжками (якими?)… ,
носиком (яким?)… ,
земля (яка?)… .
ІV. Підсумок уроку.
1.Опрацювання ст. 28 Конституції України про право кожного на життя.
2. Узагальнююча бесіда.
- З якою частиною мови ви сьогодні познайомилися на уроці?
- Яке значення мають прикметники у мовленні?
- З чим зв’язані прикметники в реченні?
- З яким оповіданням ви познайомилися на сьогоднішньому уроці?
- Чого нас навчає це оповідання?
Вчитель: Серго С.П.