Природознавство
4 клас
Тема: Водойми України.
(Джерела, річки , озера , моря).
Мета:
. сформулювати поняття водойми ;
. дати поняття про джерело, річку;
. навчити учнів розрізняти будову та складові частини річки ;
.розвивати уміння працювати з контурною картою, підручником ,
додатковим матеріалом;
.формувати пізнавальний інтерес , вміння аналізувати , порівнювати,
робити висновки;
.виховувати любов до природи та бережливе ставлення до її багатств.
Обладнання: фізична карта України , атласи ,картки для індивідуального
опитування , презентація «Водойми України», зразки :піску ,
грунту , глини , музичний запис « Шум води( струмок)»,
мінеральна вода.
Хід уроку.
І.Організація класу до уроку.
1.1. Привітання.
Встаньте , діти, всі рівненько
Посміхніться всі гарненько
Гостей , що завітали , привітаєм.
Всім присутнім здоров’я й доброго
настрою побажаєм.
Адже : « Якщо хочеш , щоб життя тобі усміхнулось –
спочатку усміхнись сам життю.»
Доброго дня!
- До якого уроку ви приготувались?
Йдемо у гості до природи
Є в ній різна дивина!
В небі –зорі , в ріках води,
В полі –квіточка ясна.
А зимою є сніжинка.
Літо –дощик принесе.
Є метелик і пташинка .
І таке цікаве все.
Я вітаю всіх Вас! Це – урок природознавства! І традиційне повідомлення про погоду . Його підготував черговий синоптик.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.
2.1.Повідомлення синоптика.
Виступ учня , що виконує роль синоптика.
( Доброго дня , шановні друзі! В ефірі програма « Прогноз погоди» . Сьогодні в селі Будилка збережеться сонячна (похмура , хмарна )
погода . Температура повітря…, вітер помірний ( сильний, легенький , поривчастий) , опадів не передбачається.
З вами була Березова Марина . До нових зустрічей . Нехай проблеми та незгоди не роблять вам у житті погоди.
І пам’ятайте : найважливіша погода у вашому домі .Всього найкращого!
3.3.Народний календар.
А які народні прикмети пов’язані з зимою ви знаєте.
. Як уночі іній на дерева ліг , не випаде вдень сніг.
.У небі воронячий «хоровод» - чекай снігопаду.
. Блискавка зимою – буде буря.
.Горобці заглядають у вікна – на сильний мороз.
ІІІ.Перевірка домашнього завдання .
3.1.Індивідуальне ( письмове) опитування на картках.
Картка 1. Картка 2.
1.Зеленим кольором на фізичній 1. Коричневим кольором на
карті позначають : фізичній карті позначають:
а височини; а низовини;
б низовини; б височини;
в гори. в гори.
2. На землі материків: 2. Світовий океан складається з
а п’ять; океанів:
б шість; а чотирьох;
в чотири. б трьох
3.Глобус –це….. 3.Доба має ….годин.
3.2.Вправа « Мікрофон»
1.Великі ділянки суші охоплені з усіх сторін водою – це .. (материки)
2.Яким кольором на карті позначають низовини …(зеленим кольором)
3. Світовий океан складається з …… океанів.
4.Невеликі ділянки суші охоплені водою-це….( острови)
5.Який материк складається з двох частин?
6.Найбільший океан –це ….( Тихий)
7.Яким кольором на карті позначають височини….(жовтим кольором)
8.Яку форму має Земля? (Куля ).
9. Ділянки , які оточені з трьох боків водою-це (півострови).
ІV.Актуалізація навчальної діяльності.
Бесіда з використанням технології « Мозковий штурм» .( Робота з презентацією « Водойми України».
(Слайд 2)- Діти , послухайте вислів французького письменника Антуана де Сент- Екзюпері : «..у тебе ні смаку , ні кольору ,ні запаху . тебе неможливо описати , тобою втішаються не відаючи , що ти така є . Не можна сказати , що ти необхідна для життя : ти саме життя…. Ти найбільше багатство у світі.»
- Подумайте і скажіть про що він міг так сказати ?
- А що ви знаєте про воду??
- Без води життя на землі неможливе: в’яне квітка,страждає звір , замовкає пташка. Все живе на Землі потребує води. Вона покриває ¾ нашої планети.
Хмари , хмаринки, тумани , що несуть вологу, безкраї крижані пустелі , сніговий покрив на гірських хребтах , річки та озера , джерела і криниці , болота та льодовики - це також вода. Найбільше її у водоймах.
Тому і наша тема уроку « Водойми України.»( Слайд 3 )
Хотіли б ви зробити нові відкриття про водойми України?
V.Оголошення , представлення теми та очікуваних результатів.
- Чи зацікавила вас тема уроку?
- Які відкриття плануєте зробити на сьогоднішньому уроці? ( Слайд 4).
Чого навчить мене цей урок?
- Почую нове , цікаве .
- Пізнаю більше про навколишній світ.
- Навчуся розрізняти водойми.
- Поповню свої знання.
5.1.Фронтальна бесіда .
( Слайд 5) На попередньому уроці ви дізналися, що суша позначається на карті різними кольорами: жовтим , коричневим , зеленим.
.А що позначають на карті блакитним і синім кольором? ( Водойми різної глибини).
. З якими найбільшими водоймами на Землі ви вже ознайомилися? ( Світовим океаном).
Які ще є водойми на Землі ?
Чи є якісь водойми поблизу вашого будинку?
(Слайд 6).
-Водойми поділяються на природні і штучні?
- Допоможіть правильно їх по групувати на штучні і природні?
( Ті які утворилися самостійно, без втручання людини , є природними: море, річка, джерело. А ті водойми , які створила сама людина , називаються штучними: канали , водосховища, ставки.)
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся , які водойми є на території України й де вони розташовані. Ви навчитесь , користуючись умовними знаками , знаходити та показувати їх на фізичній карті України. А які водойми є в Україні ви дізнаєтесь , якщо відгадаєте загадки.
5.2.Відгадай загадки.(Слайд 7).
Дзюркочу серед лісу я ,
Холодне , гомінке.
Ще здалеку по пісеньці
Впізнаєте мене.
( Джерело)
***
Серед села
Стоїть бочка немала.
( Криниця)
***
Навкруги вода ,
А з питвом біда.
(Море)
***
Стоїть корито ,
Повне налито.
(Ставок)
***
Без ніг , а біжить,
Без рук , а рукави має.
(Річка).
VІ.Сприймання , осмислення і засвоєння нового матеріалу.
6.1. Бесіда з розв’язання проблемниє запитань і з метою формування поняття «джерело» та уявлення про утворення джерел.
- Куди зникає вода , яка випадає на поверхню Землі у вигляді опадів?
( Частина води стікає у водойми , частина вбирається коренями рослин із грунту , частина випаровується, а решта глибоко просочується в надра Землі.)
- З яких шарів складається земна поверхня?
- Який шар затримує воду?
6.2.Демонстрування досліду.
-Простежимо це на досліді.
Беремо три склянки і поміщаємо в них лійки. У першу насипаємо –грунту,
в другу-пісок, у третю –глину.
Спостерігаймо , де вода швидко пройде через природний матеріал.
- Що ви помітили? Поміркуймо , чому грунт і пісок легко пропускають воду , глина її затримує? ( Тому що грунт і пісок пухкі , а глина щільна)
6.3.Розповідь учителя з демонстрацією презентації « Водойми України»
(Слайд 8). Утворення джерела.
( Слайд 9 ) Підземні води не залишаються нерухомими . Вони рухаються підземними струмками і виходять на поверхню. Місце , де вода виходить на поверхню називається джерелом.
( Слайд 10 ). Джерела можна побачити вздовж ярів , на схилах височин та горбів. Там , де вони є , водойми завжди поповнюються чистою водою
( Слайд 11 ). Деколи на поверхню землі виходить вода , в якій є розчинені солі . Таку воду називають мінеральною , і вона має лікувальні властивості. Таких джерел дуже багато в Прикарпатті.
Погляньте на мінеральну воду « Моршинська» , « Трускавецька», « Миргородська, яка існує в Україні.
- А чи доводилось вам пити джерельну воду? ( Коли ходили на екскурсію ).
- Як ви думаєте , чому вода в джерелах чиста?
( В народі шанували джерела, бо вода в них чиста і має бездоганний смак.
А ще її вважали живою , тобто –особливо цілющою.)
Не скаламуть джерело , охороняй його чистоту.
6.4.Бесіда з елементами розповіді та практичної роботи з метою формування поняття « річка « й уявленя про найбільші ріки України.
( Слайд 12).
Відгадай загадку .
Синя стрічка блищить,
Щось тихенько гомонить
І біжить собі , біжить ,
Не зупиниться й на мить.( Річка).
- Яка річка протікає недалеко від нашого села? Що ви можете про неї сказати? (Протікає по території Сумщини . На річці збудована Бобрівська ГЕС . Вона є притокою Дніпра). Ось погляньте на карту - це річка Псел , яка тече по території Сумщини.
- Багато річок є на Землі . У кожної своя назва , своя вдача. Течуть вони повз села і міста , гордо несуть води вдалечінь.
Річка –це природний потік води , який тече в заглибленні , у зниженні рельєфу, де є схил.
( Слайд 13)
Заглиблення по якому тече річка називається руслом.
(Слайд 14).
Місце , де починається річка називається витоком. Річка може витікати з джерел , боліт, річок.
Слайд 15) Місце , де річка впадає в іншу річку , озеро , море або океан називається гирлом.
( Слайд 16)
Більшість річок мають притоки , тобто інші річки , які впадають у головну річку . Чим більша річка , тим більше у неї приток.
Річкою називають природній потік , який має довжину понад 10 км, річки довжиною до 100 км називають малими, а до 500 км – середніми , а понад 500 км - великими.
7. Робота з підручником.
- Розгляньте малюнок в підручнику на с 111 , на якому зображена будова річки. Прочитайте , з яких частин складається річка.
VІІ. Фізкультхвилинка.( Слайд 17 )
На морі.
Хвилі вабляться та б’ються
Наче неслухи-хлоп’ята
І стрибають і сміються
Вітер їм лоскоче п’яти
Вгору , вниз і знову вгору
Підганяє дужий вітер
Розгойдав їх ціле море
Як же хвилям не радіти !
VІІ. Практичне засвоєння знань.
7.1. Практична робота ( робота в парах в зошиті )
Заповнити схему - написати назви різних водойм..
7.2. Вправа « Закінчи речення»
1. Природній водостік , який має довжину 10 км , називається …(річка).
2.Річка тече по заглибленні , що називається…(руслом).
3. Притоки - це ….(інші маленькі річки)
4. Місце , куди впадає річка….(гирло).
5. Найбільша річка України….( Дніпро).
7.3. Цікавинки.
(Слайд 18).
Усім , напевно , цікаво знати з чого починається й куди вона поспішає .
Цікаво знати , що правий берег завжди крутий , а лівий , навпаки , похилий. Це зумовлено природним обертанням Землі навколо своєї осі та Сонця.
- Зробити повідомлення про річки нам допоможуть дослідники , яким було дано завдання підготувати розповідь про річки:
( Cлайд 19, 20). Дніпро.
( Слайд 21) Дністер.
(Слайд 22) Дунай
(Слайд 23) Південний Буг.
8. Робота з контурною картою. ( Слайд 24 )
- Нанести найбільші річки України.
( Учні наносять на контурну карту найбільші річки України)
Підписувати річку слід починати звідки вона бере початок і куди впадає.
І Х.Бесіда про виникнення озер і морів.(Слайд 25 )
1. – Погляньте на ілюстрацію , що зображено ?
- Тут бачите озеро. На земній поверхні є западини різної глибини і ширини , які заповнюються водою . Так виникає озеро. На Землі озер дуже багато . Серед них і великі , схожі на моря і зовсім малі. Найбільші озера України Світязь, Кагул і Алпуг.
- Поміркуймо , чому озера називають природними? Але є ще озера , які з’явились завдяки людині –це ставки і водосховища. Які ставки є в нашому селі ?( Показую малюнки ставків) (Слайд 26) . Озера народжуються , старіють і вмирають . Проходить час , на дні його відкладається мул ,пісок.
Воно швидко заростає рослинами ,поступово міліє і перетворюється на болото.
Болото - це значно зволожена частина земної поверхні. Їх багато на Поліссі.( Слайд 27)
2.Розповідь про море .( Слайд 28)
Погляньте , що зображено на малюнку?
- Чим воно відрізняється від інших водойм ?
- Так моря більші за розмірами, ніж річки та озера . А море-це відносно відособлена частина океану, що входить в сушу .
3. Вправа « Навчаючись – вчусь».(Робота в парах)
-Користуючись підручником , опрацюйте текст « Моря України» і розкажіть своєму товаришеві по парті. А товариш розповість нам про Чорне і Азовське моря.( Чорне море з’єднане з Азовським морем. Воно глибоке і тепле . Його середня глибина -1256 км, а найбільша -2245 км. Улітку температура +22* -+25*, а взимку +6*, +8*. У Чорне море впадають всі великі річки України.
Азовське море менше , ніж Чорне . Воно дуже мілке. Його найбільша глибина -15м.Улітку вода нагрівається до +30*, але взимку воно замерзає.)
- Показати моря на карті ?
Х. Рефлексія. (Слайд 29)
Вправа « Перевтілення»( двоє учнів , один з яких Краплинка виходять до дошки).
- Що сталося ? Чому ти плачеш Краплинко ?
- Я дуже турбуюся про свою родину і розповім вам казку про небезпеку , яка загрожує жителям річки.
Золота рибка.
Екологічна казка. Той завод очисної
В річці плавала рибка системи не мав,
Колись золота. Бруд і непотріб
Диво-рибка була чарівна, у річку зливав.
не проста. Рибка згинула , й чари
От щасливець один розпалися вмить:
цю рибину впіймав. Чоловік ледь живий ,
« Хочу мати я ,- каже ,- отруївшись лежить.
свій власний завод. Відвернувся від нього
Хочу я , щоб мене у гніві народ,
шанував весь народ. Через викиди в річку
Хочу бути здоровим закрито завод.
і жити сто літ.» Рибку жаль золоту ,
Рибка всі ці бажання казка досить сумна.
здійснила , як слід Та жаліти природу
Рибку в річку назад Нас учить вона.
відпустив чоловік. І про власне здоров’я
Та не довгий був рибки казкової вік: подумати час,
Бо здоров’я природи впливає й на нас !
- Щоб ви зробили аби допомогти річці ?
Україна – це частина нашого спільного дому планети Земля . І водойми треба оберігати в усьому світі .
- Щоб ви зробили для того , щоб планета залишилась голубою?
- (Діти виходять до дошки , прикріплюють Капітошки і кажуть слова.)
( Слайд 30 )
1 . Пам’ятайте ! Водойма - це просто вода. Це дім , де живуть різні і незвичайні істоти . Їм потрібен дім і вони йому потрібні.
2. Оберігати водойми від забруднення .
3.Будувати очисні споруди.
4.Садити на берегах водойм дерева , які будуть укріплювати береги.
5.Розчищати джерела.
6.Написати статтю до газети про охорону водойм.
7.Виготовляти та розміщувати на берегах водойм заборонні знаки , роз’яснювальні написи.
ХІ. Тестовий контроль знань .(Слайд 31 , 32 )
- .
- Я попрошу вас виконати тестові завдання, щоб оцінити рівень своїх знань.
1. Місце , де починається річка , називається :
а ) притокою ; б) руслом ; в) витоком.
2. Заглиблення , яким тече річка , називається :
а ) гирлом ; б) руслом ; в ) притокою.
3. Частиною океану є ….
а ) річка ; б ) озеро ; в ) море .
4. Які річки протікають територією України ?
а ) Нева ; б ) Дністер ; в ) Дніпро.
5.Які водойми називають штучними ?
а ) водосховище ; б ) озеро ; в ) море.
6. Морська вода непридатна для пиття тому , що …
а ) вона холодна ; б ) у ній розчинено багато солей ; в ) вона брудна.
Взаємоперевірка за ключем. ( Слайд 33 ).
- Перевірте роботу свого сусіда по парті , оцініть її 1 балом.
Ключ : 1) в; 2) б; 3) в; 4) б, в; 5) а; 6 ) б.
ХІІ. Підсумок уроку. ( Слайд 34 )
- Чи здійснились очікування від нашого уроку , які ставили на початку
уроку ?
- Що нового дізнались на уроці ?
- Що цікавим було на уроці ?
ХІІІ. Домашнє завдання.( Слайд 35)
1. Прочитати текст на с.111-115 і дати відповіді на запитання.
2. За вибором – намалювати малюнок , написати вірш, скласти загадку про водойми України.
3. Розповісти батькам про водойми України.
4. Виконати в зошиті завдання на сторінці 44 (3 і ;4).
Будильський навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад
Лебединської районної ради
Відкритий урок
з « Я і Україна. Природознавство»
в 4 класі на тему :
« Водойми України.»
Учитель : Людмила Микитівна Кобзар
2013-2014 н. р.