Відкритий урок "Я і Україна"

Про матеріал
Тема: Водойми України. (Джерела, річки , озера , моря). Мета: . сформулювати поняття водойми ; . дати поняття про джерело, річку; . навчити учнів розрізняти будову та складові частини річки ; .розвивати уміння працювати з контурною картою, підручником , додатковим матеріалом; .формувати пізнавальний інтерес , вміння аналізувати , порівнювати, робити висновки; .виховувати любов до природи та бережливе ставлення до її багатств. Обладнання: фізична карта України , атласи ,картки для індивідуального опитування , презентація «Водойми України», зразки :піску , грунту , глини , музичний запис « Шум води( струмок)», мінеральна вода.
Перегляд файлу

Природознавство

4 клас

Тема: Водойми України.

          (Джерела, річки , озера , моря).

 

Мета:

         .  сформулювати  поняття водойми ;

         . дати поняття про  джерело, річку;

         . навчити учнів розрізняти будову  та складові частини річки ;

         .розвивати уміння працювати з контурною картою, підручником ,

          додатковим матеріалом;

         .формувати пізнавальний інтерес , вміння аналізувати , порівнювати,

           робити  висновки;

         .виховувати любов до природи та бережливе ставлення до її багатств.

 

Обладнання: фізична карта України  , атласи ,картки для індивідуального

                         опитування , презентація «Водойми України»,  зразки :піску ,

                          грунту , глини , музичний запис « Шум води( струмок)»,

                          мінеральна вода.

 

                                                   Хід уроку.

І.Організація класу до уроку.

 1.1. Привітання.

       Встаньте , діти, всі рівненько

        Посміхніться  всі гарненько

        Гостей , що завітали , привітаєм.

        Всім присутнім здоровя й доброго

        настрою побажаєм.

        Адже : « Якщо хочеш , щоб життя тобі усміхнулось –

       спочатку усміхнись сам життю.»

 

  Доброго дня!

 

  - До якого уроку ви приготувались?

 

 Йдемо у гості до природи

    Є в ній різна дивина!

     В небі –зорі , в ріках води,

     В полі –квіточка ясна.

     А зимою є сніжинка.

      Літо –дощик принесе.

     Є метелик і пташинка .

      І таке цікаве все.

     Я вітаю всіх Вас! Це – урок природознавства! І традиційне повідомлення про погоду . Його підготував черговий синоптик.

 

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

 2.1.Повідомлення синоптика.

 

  Виступ учня , що виконує роль синоптика.

 

( Доброго дня , шановні друзі! В ефірі програма « Прогноз погоди»  . Сьогодні в селі Будилка збережеться сонячна (похмура , хмарна )

погода . Температура повітря…, вітер помірний ( сильний, легенький , поривчастий) , опадів не передбачається.

 З вами була Березова Марина . До нових зустрічей . Нехай проблеми та незгоди не роблять вам у житті погоди.

 І пам’ятайте : найважливіша погода у вашому домі .Всього найкращого!

3.3.Народний календар.

 А які народні прикмети пов’язані з зимою ви знаєте.

. Як уночі іній на дерева ліг , не випаде вдень сніг.

.У небі воронячий «хоровод» - чекай снігопаду.

. Блискавка зимою – буде буря.

.Горобці заглядають у вікна – на сильний мороз.

ІІІ.Перевірка домашнього завдання .

 3.1.Індивідуальне ( письмове) опитування на картках.

 

Картка 1.                                                                 Картка 2.

 

1.Зеленим кольором на фізичній                       1. Коричневим кольором на

  карті позначають :                                              фізичній карті позначають:

  а  височини;                                                          а низовини;

  б низовини;                                                          б височини;

  в гори.                                                                    в гори.

2. На землі материків:                                          2. Світовий океан складається з

 а п’ять;                                                                       океанів:

б шість;                                                                      а чотирьох;  

в чотири.                                                                     б трьох

3.Глобус –це…..                                                      3.Доба має ….годин.

 

3.2.Вправа « Мікрофон»

 

1.Великі ділянки суші охоплені з усіх сторін водою – це ..  (материки)

2.Яким кольором на карті позначають низовини …(зеленим кольором)

3. Світовий океан складається з  …… океанів.

4.Невеликі ділянки суші охоплені водою-це….( острови)

5.Який материк складається з двох частин?

6.Найбільший океан –це ….( Тихий)

7.Яким кольором на карті позначають височини….(жовтим кольором)

8.Яку форму має Земля? (Куля ).

9. Ділянки , які оточені з трьох боків водою-це (півострови).

 

 

ІV.Актуалізація навчальної діяльності.

 

Бесіда з використанням технології « Мозковий штурм» .( Робота з презентацією « Водойми України».

(Слайд 2)- Діти , послухайте вислів французького письменника Антуана де Сент- Екзюпері : «..у тебе ні смаку , ні кольору ,ні запаху . тебе неможливо описати , тобою втішаються не відаючи , що ти така є . Не можна сказати , що ти необхідна для життя : ти саме життя…. Ти найбільше багатство у світі.»

 

- Подумайте і скажіть про що він міг так сказати ?

 

- А що ви знаєте про воду??

 

- Без води життя на землі неможливе: в’яне квіткатраждає звір , замовкає пташка. Все живе на Землі потребує води. Вона покриває ¾ нашої планети.

Хмари , хмаринки, тумани , що несуть вологу, безкраї крижані пустелі , сніговий покрив на гірських хребтах , річки та озера , джерела і криниці , болота та льодовики - це також вода. Найбільше її у водоймах.

 

Тому і  наша тема уроку « Водойми України.»( Слайд 3 )

 

 Хотіли б ви зробити нові відкриття про водойми України?

 

V.Оголошення , представлення теми та очікуваних результатів.

 

- Чи зацікавила вас тема уроку?

 

- Які відкриття плануєте зробити на сьогоднішньому уроці? ( Слайд 4).

 

 

Чого навчить мене цей урок?

- Почую нове , цікаве .

- Пізнаю більше про навколишній світ.

- Навчуся розрізняти водойми.

- Поповню свої знання.

 

5.1.Фронтальна бесіда .

( Слайд 5) На попередньому уроці ви дізналися, що суша позначається на карті різними кольорами: жовтим , коричневим , зеленим.

.А що позначають на карті блакитним і синім кольором? ( Водойми різної глибини).

. З якими найбільшими водоймами на Землі ви вже ознайомилися? ( Світовим океаном).

Які ще є водойми на Землі ?

Чи є якісь водойми  поблизу вашого будинку?

(Слайд 6).

-Водойми поділяються на природні і штучні?

- Допоможіть правильно їх по групувати на штучні і природні?

( Ті які утворилися самостійно, без втручання людини , є природними: море, річка, джерело. А ті водойми , які створила сама людина , називаються штучними: канали , водосховища, ставки.)

 

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся , які водойми є на території України й де вони розташовані. Ви  навчитесь , користуючись умовними знаками , знаходити та показувати їх на фізичній карті України. А які водойми є в Україні ви дізнаєтесь , якщо відгадаєте загадки.

5.2.Відгадай загадки.(Слайд 7).

Дзюркочу серед лісу я ,

Холодне , гомінке.

Ще здалеку по пісеньці

Впізнаєте мене.

              ( Джерело)

          ***

 

Серед  села

Стоїть бочка немала.

               ( Криниця)

         ***

 

Навкруги вода ,

А з питвом біда.

            (Море)

 

         ***

Стоїть корито ,

Повне налито.

         (Ставок)

 

         ***

Без ніг , а біжить,

Без рук , а рукави має.

               (Річка).

 

VІ.Сприймання , осмислення і засвоєння нового матеріалу.

 

6.1. Бесіда з розв’язання проблемниє запитань і з метою формування поняття «джерело» та уявлення про утворення джерел.

- Куди зникає вода  , яка випадає на поверхню Землі у вигляді опадів?

( Частина води стікає у водойми , частина вбирається коренями рослин із грунту , частина випаровується, а решта глибоко просочується в надра Землі.)

- З  яких шарів складається земна поверхня?

- Який  шар затримує воду?

6.2.Демонстрування досліду.

-Простежимо це на досліді.

Беремо три склянки і поміщаємо в них лійки. У першу насипаємо –грунту,

в другу-пісок, у третю –глину.

Спостерігаймо , де вода швидко пройде через природний матеріал.

- Що ви помітили?  Поміркуймо , чому грунт і пісок легко пропускають воду , глина її затримує? ( Тому що грунт і пісок пухкі , а глина щільна)

6.3.Розповідь учителя з демонстрацією презентації « Водойми України»

(Слайд 8). Утворення джерела.

( Слайд 9 ) Підземні води не залишаються нерухомими . Вони рухаються підземними струмками і виходять на поверхню. Місце , де вода виходить на поверхню називається джерелом.

  ( Слайд  10 ). Джерела можна побачити вздовж ярів , на схилах височин та горбів. Там , де вони є , водойми завжди поповнюються чистою водою

( Слайд 11 ). Деколи на поверхню землі виходить вода , в якій є розчинені солі  . Таку воду називають мінеральною , і вона має лікувальні властивості. Таких джерел дуже багато в Прикарпатті.

Погляньте на мінеральну воду « Моршинська» , « Трускавецька», « Миргородська,  яка існує  в Україні.

- А чи доводилось вам пити джерельну воду? ( Коли ходили на екскурсію ).

- Як ви думаєте , чому вода в джерелах чиста?

( В народі шанували джерела, бо вода в них чиста і має  бездоганний смак.

 А ще її вважали живою , тобто –особливо цілющою.)

Не скаламуть джерело , охороняй його чистоту.

6.4.Бесіда з елементами розповіді та практичної роботи з метою формування поняття « річка « й уявленя про найбільші ріки України.

( Слайд 12).

 Відгадай загадку .

Синя стрічка блищить,

Щось тихенько гомонить

І біжить собі , біжить ,

Не зупиниться й на мить.( Річка).

- Яка річка протікає  недалеко від нашого села? Що ви можете про неї сказати? (Протікає по території Сумщини . На річці збудована Бобрівська ГЕС . Вона є притокою Дніпра). Ось погляньте на карту  - це річка Псел  , яка тече по території Сумщини.

- Багато річок є на Землі . У кожної своя назва  , своя вдача. Течуть вони повз села і міста , гордо несуть води вдалечінь.

Річка –це природний потік води , який тече в заглибленні , у зниженні рельєфу, де є схил.

( Слайд 13)

Заглиблення по якому тече річка  називається руслом.

 (Слайд 14).

Місце , де починається річка називається витоком.  Річка може витікати з джерел , боліт, річок.

Слайд 15) Місце , де річка впадає в іншу річку , озеро  , море  або океан називається гирлом.

( Слайд 16)

 Більшість річок мають притоки , тобто інші річки , які впадають у головну  річку . Чим більша річка , тим більше у неї приток.

Річкою називають природній потік , який має довжину понад 10 км, річки довжиною до 100 км називають малими, а до 500 км – середніми , а понад 500 км - великими.

7. Робота з підручником.

- Розгляньте малюнок в підручнику на с 111 , на якому зображена будова річки. Прочитайте , з яких частин складається річка.

VІІ. Фізкультхвилинка.( Слайд 17   )

 

             На морі.

      Хвилі вабляться та бються

      Наче неслухи-хлопята

      І стрибають і сміються

      Вітер їм лоскоче п’яти

    Вгору , вниз і знову вгору

    Підганяє дужий вітер

    Розгойдав їх ціле море

    Як же хвилям не радіти !

VІІ. Практичне засвоєння знань.

 

 7.1. Практична робота ( робота в парах в зошиті )

Заповнити схему    -  написати назви різних водойм..

 

7.2. Вправа « Закінчи речення»

1. Природній водостік , який має довжину 10 км , називається …(річка).

2.Річка тече по заглибленні , що називається…(руслом).

3. Притоки -  це ….(інші маленькі річки)

4. Місце , куди впадає річка….(гирло).

5. Найбільша річка України….( Дніпро).

7.3.  Цікавинки.

(Слайд 18).

Усім , напевно , цікаво знати з чого починається  й куди вона поспішає .

Цікаво знати , що правий берег завжди крутий , а лівий , навпаки , похилий. Це зумовлено природним обертанням Землі навколо своєї осі та Сонця.

- Зробити повідомлення про річки нам допоможуть дослідники , яким було дано завдання підготувати розповідь про річки:

( Cлайд 19, 20).  Дніпро.

 

( Слайд 21) Дністер.

 

 (Слайд 22) Дунай

 

(Слайд 23) Південний Буг.

 

8. Робота з контурною картою. ( Слайд 24 )

- Нанести найбільші річки України.

( Учні наносять на контурну карту найбільші річки України)

Підписувати річку слід починати звідки вона бере початок і куди впадає.

 

І Х.Бесіда про виникнення озер і морів.(Слайд 25  )

1. – Погляньте на ілюстрацію , що зображено ?

- Тут бачите озеро. На земній поверхні є западини різної глибини і ширини , які заповнюються водою . Так виникає озеро.  На Землі озер дуже багато . Серед них і  великі ,  схожі на моря і зовсім малі. Найбільші озера України   Світязь, Кагул  і  Алпуг.

- Поміркуймо , чому озера називають природними? Але є ще озера , які зявились завдяки людині –це ставки і водосховища. Які ставки є в нашому  селі ?(  Показую  малюнки ставків) (Слайд 26) .  Озера народжуються , старіють і вмирають . Проходить час , на дні його відкладається мул ,пісок.

Воно швидко заростає рослинами ,поступово міліє і перетворюється на болото.

Болото - це значно зволожена частина земної поверхні. Їх багато на Поліссі.( Слайд 27)

2.Розповідь про море .( Слайд 28)

Погляньте , що зображено на малюнку?

- Чим воно відрізняється від інших водойм ?

- Так моря більші за розмірами, ніж річки та озера . А море-це відносно відособлена частина океану, що входить в сушу .

 

3. Вправа « Навчаючись – вчусь».(Робота в парах)

-Користуючись підручником , опрацюйте текст « Моря України»  і  розкажіть своєму товаришеві по парті. А товариш розповість нам про Чорне і Азовське моря.(  Чорне море   з’єднане з Азовським морем. Воно глибоке і тепле . Його середня глибина -1256 км, а найбільша -2245 км. Улітку температура +22* -+25*, а взимку +6*, +8*. У Чорне море впадають всі великі річки України.

Азовське море менше , ніж Чорне . Воно дуже мілке. Його найбільша глибина -15м.Улітку вода нагрівається до +30*, але взимку воно замерзає.)

-  Показати моря   на карті ?

 

  Х. Рефлексія.  (Слайд 29)

Вправа « Перевтілення»( двоє учнів , один з яких Краплинка виходять до дошки).

 -  Що сталося  ?  Чому ти плачеш Краплинко ?

- Я дуже турбуюся про свою родину і розповім вам казку про небезпеку , яка загрожує жителям річки.

  Золота рибка.

Екологічна казка.                                     Той завод  очисної

В річці плавала рибка                               системи не мав,

Колись золота.                                          Бруд і непотріб

Диво-рибка була чарівна,                         у річку зливав.

                     не проста.                              Рибка згинула , й чари

От щасливець один                                    розпалися вмить:

цю рибину впіймав.                                   Чоловік ледь живий ,

« Хочу мати я ,- каже ,-                              отруївшись лежить.                

свій власний завод.                                     Відвернувся від нього

Хочу я , щоб мене                                      у гніві народ,

шанував весь народ.                                 Через викиди в річку

Хочу бути здоровим                                 закрито завод.

і жити сто літ.»                                           Рибку жаль золоту ,

Рибка всі ці бажання                                  казка досить сумна.

здійснила , як слід                                      Та жаліти природу

Рибку в річку назад                                    Нас учить вона.

відпустив чоловік.                                      І про власне здоровя

Та не довгий був рибки казкової вік:        подумати час,

                                                                  Бо здоровя природи впливає й на нас !

 

 

-   Щоб ви зробили  аби  допомогти  річці ?

 

Україна – це частина нашого спільного дому планети Земля . І водойми треба оберігати в усьому світі .

 

- Щоб ви зробили для того , щоб планета залишилась голубою?

  - (Діти  виходять до дошки , прикріплюють Капітошки і кажуть слова.)

             ( Слайд 30 )

1 . Пам’ятайте !  Водойма - це просто вода. Це дім , де живуть різні і незвичайні істоти . Їм потрібен дім і вони йому потрібні.

 

2. Оберігати водойми від забруднення .

 

3.Будувати очисні споруди.

 

4.Садити на берегах водойм дерева , які будуть укріплювати береги.

 

5.Розчищати джерела.

 

6.Написати статтю до газети  про охорону водойм.

 

7.Виготовляти та розміщувати на берегах водойм заборонні знаки , роз’яснювальні написи.

 

ХІ. Тестовий контроль знань .(Слайд 31 , 32 )

-  .

- Я попрошу вас виконати тестові завдання, щоб оцінити рівень своїх знань.

1. Місце , де починається річка , називається :

   а ) притокою ; б) руслом ; в) витоком.

2. Заглиблення , яким тече річка , називається :

  а ) гирлом ;  б) руслом ; в ) притокою.

3. Частиною океану є ….

   а ) річка ;      б ) озеро ;     в ) море .

4. Які річки протікають територією України ?

   а ) Нева ;    б ) Дністер ;  в ) Дніпро.

5.Які водойми називають штучними ?

  а )  водосховище ; б ) озеро ; в ) море.

6. Морська вода непридатна для пиття тому , що …

    а ) вона холодна ; б ) у ній розчинено багато солей ; в ) вона брудна.

 

Взаємоперевірка за ключем.  ( Слайд 33 ).

- Перевірте роботу свого сусіда по парті , оцініть її 1 балом.

Ключ : 1) в; 2) б; 3) в; 4) б, в; 5)  а; 6 ) б.

  ХІІ. Підсумок уроку. ( Слайд 34 )

    -  Чи здійснились очікування від нашого уроку , які ставили на початку

       уроку ?

   - Що нового дізнались на уроці ?

   - Що цікавим було на уроці ?

 

ХІІІ. Домашнє  завдання.( Слайд 35)

  1. Прочитати текст  на с.111-115 і дати відповіді на запитання.

  2.  За вибором – намалювати малюнок , написати вірш, скласти загадку про водойми України.

 3.  Розповісти  батькам про  водойми України.

 4. Виконати  в зошиті завдання на сторінці 44 (3 і ;4).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Будильський навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад

Лебединської районної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий  урок

 

з    « Я  і Україна. Природознавство»

 

  в  4 класі  на тему :

 

«  Водойми України.»

 

 

 

 

 

 

                                Учитель : Людмила Микитівна Кобзар

 

 

 

 

 

 

2013-2014 н. р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Кобзар Людмила
Додано
22 січня 2019
Переглядів
749
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку