Тема: «Швидкість. Час. Відстань.»
Мета:
1) Сформувати уявлення про нову величину «швидкість», одиниці її виміру; вивести формулу швидкості.
2) Актуалізувати знання про величини: час, довжина, площа.
3) Розвивати навички усного рахунку, уміння розв’язувати задачі.
4) Виховувати любов до математики.
Тип уроку: відкриття нових знань.
Обладнання: демонстраційний матеріал: картки з назвою теми, зображення транспортних засобів, картки з іменованими числами, числовий промінь, картка з визначенням формули, еталон «Формула площі прямокутника», еталони по темах: «Час», «Довжина»; картки з латинськими буквами, докладний зразок виконання пробної дії, еталон для самоперевірки самостійної роботи; роздатковий матеріал: картки із завданням для пробної дії, картки для роботи в групах і числові промені ( по кількості груп), кольоровий промінь.
Хід уроку:
І. Мотивація до навчальної діяльності:
Давайте привітаємо наших гостей.
Добрий день!
У добрий час радо ми вітаємо вас.
Здоровя, щастя бажаємо.
Урок математики розпочинаємо.
Щоб вести кораблі,
Щоб у небо злітати,
Треба твердо, як слід.
Математику знати.
Щоб успішно працювала автоматика,
Безперечно, знадобиться математика.
І щоб рухались верстати,
І щоб гроші рахувати,
Продавати й купувати,
Треба добре її знати.
— Яким ви хочете бачити наш урок? (Цікавим, веселим, пізнавальним, науковим, творчим, пошуковим, загадковим проблемним)
— А ви на уроці якими повинні бути? ( Дисциплінованими, уважними , активними, зібраними, наполегливими)
— Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо, цікавий, творчий продуктивний урок. Все залежить від вашої активності, уважності, творчості. А працювати ми будемо під девізом:
- Отже, ми все разом відправляємося в подорож за новими знаннями.
Прикріпити картку зі словом «подорож» на дошку.
- Назвіть синоніми до слова «подорож». (Дорога, шлях.)
- Про яку величину ми говоримо, називаючи ці слова? ( Про довжину.)
- Які ще величини ви знаєте? (Час, маса, об'єм, площа.)
- Як ви думаєте, чи все ви знаєте про величини? (Ні.)
- Прагнете довідатися більше? (Так.)
- За якою темою ми продовжимо робити відкриття? (За темою «Величини».)
Прикріпити картку з темою «Величини» на дошку.
- Отже, відправляємося в дорогу знань.
ІІ. Актуалізація знань і фіксація утруднень у пробній навчальній дії.
- Що ви повинні зробити с початку? (Повторити матеріал, необхідний для відкриття нового.)
1) Математичний диктант.
- Діти, зараз я буду читати вам задачі. Ви повинні усно виконати розв'язок і записати тільки відповіді. Не забудьте про найменування!
– Перевіримо першу задачу. Покажіть свою відповідь.
Якщо помилок немає, то задача не розбирається. Якщо в класі є хоч одна невірна відповідь, то задача розбирається.
Наприклад, для задачі № 1:
- Розповідайте, як одержали цю відповідь. ( Потрібно 13 хв помножити на 3, тому що сказано, що в 3 рази більше. Відповідь: 39 хв.)
Прикріпити картку на дошку.
Аналогічно розбираються інші задачі.
- Якщо є невірні відповіді – виправте.
На дошці з'являється ряд іменованих чисел:
39 хв, 21 км, 480 м2, 430 м, 30 год.
- Що загального в числах даного ряду? (Це іменовані числа, результат виміру величин.)
- Розбийте ці числа на групи. (У першу групу відносимо 39 хв і 30 год, тому що це результат виміру часу. До другої групи віднесемо 21 км і 430 м, тому що це результат виміру довжини. У третій групі буде число 480 м2 – результат знаходження площі. )
На дошці картки переставляються відповідно до названої ознаки.
Можливі інші варіанти відповідей – головне, щоб учні могли назвати ознака розбивки.
На дошці відкривається еталон:
- Що таке формула? (Формулою називають вірну рівність, що встановлює взаємозв'язок між величинами.)
На дошці відкривається еталон:
- Назвіть одиниці виміру часу в порядку зростання. (Секунда, хвилина, година, доба, тиждень, місяць, рік, століття.)
Учитель вивішує відповідний еталон на дошку:
– В математиці прийнято час позначати латинською буквою «t»
Учитель на еталон додає картку з буквою .
- Назвіть одиниці виміру довжини в порядку спадання. (Кілометр, метр, дециметр, сантиметр, міліметр.)
Учитель вивішує відповідний еталон на дошку:
– Довжина шляху, тобто відстань позначається малою літерою «s».
Учитель на еталон додає картку з буквою .
2) Уточнення уявлення про швидкість. Уведення визначення швидкості.
- Давайте складемо маршрут нашої подорожі.
На дошці відкривається числовий відрізок:
0
- Як ви думаєте, яку відстань ми можемо пройти за 1 год? (Відповіді дітей.)
- Ми будемо щогодини проходити по 4 км. Покажіть на числовому відрізку, де ми будемо перебувати через годину. Яку відстань ми подолаємо за цей час?
Учень на дошці позначає числом 4 перший одиничний відрізок.
Аналогічно розбирається відстань, пройдена через 2 год, через 3 год.
0 4 8 12
- Що відбувається з відстанню під час руху? (Відстань збільшується.)
- А про що ще в реальнім житті можна сказати «збільшується» або «зменшується»? ( Про масу, об'єм, площу, температуру, тобто про величини.)
- Що ви знаєте про величини? (Їх можна вимірювати, порівнювати, їх можна складати, віднімати, множити й ділити, якщо вони виражені в однакових мірках.)
- Отже, про що ви повторили? (Про величини, числовий відрізок, поняття формули.)
- Для чого ви це повторили? (Щоб нам було легше, коли будемо відкривати нове знання.)
На дошці вчитель вивішує картинки:
- А тепер уявіть, що вам треба куди-небудь доїхати швидше. Що ви виберете: велосипед чи автомобіль? (Автомобіль.)
- Чому? (Він рухається швидше, з більшою швидкістю.)
- Що ви порівнюєте у цих об'єктів? (Швидкість.)
- А виміряти швидкість можна? ( Так, у машинах установлюють спідометри.)
- Якщо швидкість можна порівняти й виміряти, то який висновок можна зробити? (Швидкість – це величина.)
- Яка властивість об'єкта характеризує швидкість? (Швидше або повільніше рухається об'єкт.)
На дошці вчитель відкриває задачу № 1:
Сашкові йти до школи 520 м, а Миколці – 480 м. Хто ближче живе? Хто швидше дійде?
- Прочитайте задачу. Як ви відповісте на перше питання? (Миколка живе ближче, тому що відстань від його будинку до школи менше.)
- Чи можна відповісти на друге питання? ( Не можна, тому що ми не знаємо, скільки часу вони витрачають на дорогу.)
– Отже, відстань ви знаєте, а час ні, і тому не можемо відповісти на запитання: хто швидше дійде?
Підсумовуючи обговорення задачі, учитель звертає увагу на еталони з величинами „відстань” і „час”.
На дошці відкрити задачу № 2:
Катруся йде до школи 10 хв, а Марійка – 12 хв. Хто витрачає більше часу на дорогу? Хто з дівчаток ходить швидше?
- Прочитайте задачу. Як ви відповісте на перше питання? (Марійка витрачає більше часу.)
- Чи можна відповісти на друге питання? ( Не можна, тому що ми не знаємо, яку відстань дівчатка проходять до школи.)
– Отже, у цій задачі ви знаєте час, але не знаєте відстань, і тому не можете відповістити на запитання: хто швидше ходить?
Підсумовуючи обговорення задачі, учитель звертає увагу на еталони з величинами „відстань” і „час”.
- Яка величина характеризує швидкість руху? (Швидкість.)
- Так що ж таке швидкість? Виберіть правильне визначення.
На дошці відкрити варіанти відповідей.
Швидкість – це відстань.
Швидкість – це відстань, пройдена в одиницю часу.
Швидкість - цей час руху
Зайві варіанти забрати, залишити вірне визначення швидкості.
– Швидкість у математиці позначають буквою «v»
Учитель додає картку з буквою поруч із визначенням швидкості.
3) Завдання для пробної дії.
- Що ви будете робити далі? (Будемо виконувати завдання на пробну дію.)
- Правильно. Вам треба розсудити суперечку двох друзів – Мишка й Ігоря, вони не можуть розібратися, хто з них швидше бігає на лижах, адже на лижах спідометри не встановлюються.
Прочитайте на картках задачу й скажіть, що для вас у цьому завданні є новим.
(У задачі треба визначити швидкість.)
- Що загального в цій задачі з тими, які ви розв’язували на початку уроку? ( Є знайомі величини – довжина й час.)
- Спробуйте розсудити суперечку хлопців і записати на картці ім'я хлопчика, який, на вашу думку, біг швидше.
- Хто не зміг відповістити на запитання задачі? У чому ваше утруднення? (Я не зміг знайти швидкість)
- Хто виконав, яке ім'я ви записали?
Виписати на дошку 2 варіанта відповідей дітей. Нижче наведені всі можливі варіанти відповідей дітей.
- Що ж вийшло? (Думки розділилися.)
- Правильна відповідь – Мишко.
- У кого не вийшла правильна відповідь? У чому ваше утруднення? (Не знаю, як знайти швидкість.)
- Хто одержав правильну відповідь? Ви можете обґрунтувати? (Ми не можемо довести, що розв'язали задачу вірно.)
- Хто зможе обґрунтувати? (Ми знаємо, що Мишко за 20с проїхав 80м, значить за 1с він проїжджає 80 : 20 = 4м, а Ігор за 1с проїжджає 45:15 = 3м. Виходить, Мишко їде швидше.)
- Чому ти застосував саме це правило знаходження швидкості? Звідки ти його знаєш? (Не можу пояснити, чому застосовую саме це правило.)
ІІІ. Виявлення місця й причини утруднення.
- Ви з'ясували, що у вас є утруднення, виходить, … (Треба зупинитися й подумати.)
- Яке завдання ви виконували? (Розв’язували задачу на знаходження швидкості.)
- У чому відмінність цього завдання від попередніх? (У задачі є відомі величини: довжина й час, і нова величина – швидкість, яку потрібно знайти.)
- Чим ви користувалися, розв’язуючи цю задачу? (Інтуїцією, знаннями про довжину й час, визначенням швидкості, числовим променем …)
- Що не вийшло? (Застосувати відомі правила для розв'язку даної задачі.)
- Чому ж виникло утруднення? ( У нас немає потрібного способу для знаходження швидкості.)
ІV. Побудова проекту виходу з утруднення.
- Яка ж ціль вашої подальшої роботи? (З'ясувати, як швидкість пов'язана із часом і відстанню й відкрити спосіб знаходження швидкості.)
- Виходячи з даної мети, уточніть тему уроку? (Швидкість. Час. Відстань.)
Повісити картку з темою на дошку:
- Отже, вам необхідно побудувати спосіб для знаходження швидкості. У вигляді чого може бути записаний новий спосіб? ( У вигляді формули, щоб установити взаємозв'язок між величинами.)
- Що ви повинні зробити? (Вивести формулу знаходження швидкості.)
- Що вам допоможе? (Числовий промінь, поняття формули, визначення швидкості…)
- Складемо план наших подальших дій.
- Де позначите значення відстані й часу? (На числовому промені.)
- А потім? (Подумаємо, якою арифметичною дією можна знайти швидкість.)
- До якого результату ви повинні прийти? (Вивести формулу знаходження швидкості.)
Учитель на дошці фіксує план дій.
1. Робота із числовим променем
2. Обґрунтований вибір арифметичної дії.
3. Результат - формула.
V. Реалізація побудованого проекту. Робота в групах.
- За даним планом працюєте в групах.
- Що треба пам'ятати при роботі в групах? (…)
Учні відтворюють правила роботи в групах.
- Перевіримо роботу ( за завданнями картки).
1. По одному представникові від кожної групи вивішують на дошку числові промені з позначеннями. Помилки – виправляються.
2. Як ви розв'язали задачу? (Представник однієї групи пояснює розв'язок 180 : 3 = 60. Перевірка виконується сигнальними картками).
- Як доповнили речення? (Щоб знайти швидкість, треба відстань розділити на час.)
Перевірка сигнальними картками.
3. Яку формулу ви одержали? (v = s : t)
- У кого така ж формула? (Діти показують сигнальні картки.)
- Хто не згодний? Чому? (Думки дітей.)
- Що дозволить ваші сумніви? (підручник)
– Звернемося до висновків у підручнику на стор. .
Діти читають уголос правило знаходження швидкості.
- Чи збігся ваш висновок з висновком підручника? ( Так, ми зробили правильний висновок.)
- Як знайти швидкість? (Щоб знайти швидкість, треба відстань розділити на час.)
- Що означає формула швидкості? (Швидкість дорівнює відстані, поділеній на час.)
- Давайте подумаємо, у яких одиницях вимірюється швидкість. Розгляньте наступні одиниці виміру й скажіть, у яких з них може вимірюватися швидкість.
На дошці вчитель виконує наступні записи:
км год кг т/хв км/год см/хв кг/км см2
(км/год, см/хв, тому що тут показаний взаємозв'язок між одиницями довжини шляху й часу)
Зайві записи з дошки стерти.
- Які ще можете назвати одиниці швидкості? (…)
- Знайдіть у підручнику пропозиція про одиниці виміру швидкості й прочитайте його. (Читають.)
- На числовому промені швидкість позначається над стрілкою, що показує напрямок руху об'єкта.
Учитель на дошці демонструє позначення швидкості 60 км/год на числовому промені.
Вчитель пропонує прочитати у посібнику, що таке швидкість, час, відстань (шлях) та одиниці виміру швидкості. (с. 50)
- Який ваш наступний крок? (Ми повинні повернутися до пробної дії.)
- Зможемо впоратися з розв'язком задачі? (Так.)
- Що вам допоможе? (Формула швидкості.)
- Користуючись формулою швидкості, доведіть, що Мишко йшов на лижах швидше.
Діти працюють індивідуально на картці із цією задачею.
- Перевірте по докладному зразку:
- У кого вийшла така ж сама відповідь? (Діти показують сигнальні картки відповідного кольору.)
Якщо є невірні відповіді, розв'язок задачі розбирається.
- Що вам дозволяє новий спосіб? (Знаходити швидкість об'єкта.)
VІ. Первинне закріплення із проказуванням у зовнішній мові.
- Яка мета вашої подальшої діяльності? (Треба потренуватися в розв'язуванні задач за новим способом.)
1) № 2, стор..
– Відкрийте підручник на сторінці 51. Виконавши завдання № 2, ми довідаємося, на яких видах транспорту можна подорожувати, і з якою швидкістю. Прочитайте задачу під буквою а).
Вивішується картинка із зображенням космічного корабля.
- Поясніть розв'язання задачі. (Щоб знайти швидкість космічного корабля, треба відстань 56 км розділити на час 8 с. Швидкість рівна 7 км/с.)
Один учень пояснює розв'язання задачі, працюючи на дошці. Інші діти записують розв'язання у зошитах.
Поруч із картинкою фіксуємо швидкість об'єктів.
- Задачі під буквами б) і в) розв'яжіть в парах, проговорюючи формулу знаходження швидкості.
Одна пара працює на закритій дошці. Учитель, якщо буде потреба, надає допомогу цим учням, у результаті виходить докладний зразок.
- Перевірте за зразком. (Діти показують сигнальні картки.)
Поруч із картинками фіксуємо швидкість об'єктів.
- У кого є помилки? У якій задачі? Чому допущена помилка?
- Що потрібно знати, щоб не допустити помилок? (Формулу швидкості, одиниці виміру швидкості, бути уважними при обчисленнях.)
- Хто розв'язав задачі вірно? Ви засвоїли новий спосіб? (Так.)
- Що будете робити далі? (Перевіримо себе, виконавши самостійну роботу.)
VІІ. Самостійна робота із самоперевіркою за еталоном.
– Виконайте самостійне завдання № 2 під буквою д).
- Перевірте свою роботу за еталоном для самоперевірки.
Поруч із картинкою фіксується швидкість велосипедиста
.
- Оцініть свою роботу знаками «+» або «?»
- У кого є помилки? Де ви припустилися помилки?
Хто припустився помилки, проговорює розв'язання за формулою або повторює одиниці виміру швидкості.
- Над чим вам треба ще попрацювати, щоб не допускати помилок? (…)
- Не сумуйте, у вас усе вийде.
- У кого помилок немає? Добре. Ми всі разом рухаємося далі.
VІІІ. Включення в систему знань і повторення.
- Де ви можете застосувати нове знання? (У розв'язуванні будь-яких задач, де потрібно знайти швидкість; у життєвих ситуаціях.)
- Поясніть зміст підписів під ілюстраціями на дошці. (Швидкість космічного корабля 7 км/с, виходить, він щосекунди пролітає 7 км.)
Аналогічно: велосипед, автобус, пліт.
- З якою швидкістю може рухатися автомобіль по вулицях міста? (Відповіді дітей.)
Звернутися до ілюстрації автомобіля.
- Як ви думаєте, яка тварина на землі найшвидша? (Гепард.)
- Яку швидкість він може розвити? (120 км/год.)
- У якої тварини швидкість пересування сама маленька? (Варіанти дітей.)
- Насправді сама повільна на планеті тварина – трипалий лінивець, що живе в тропічних лісах Південної Америки.
- З якою швидкістю він рухається, ви довідаєтеся, розв'язавши задачу, розв'язок записуйте на екранах.
Задача.
Трипалий лінивець за 4 години може подолати відстань 8 м. Яка його швидкість?
- Покажіть результат. З якою швидкістю рухається трипалий лінивець? (2 м/год.)
- Що ви згадали при розв'язуванні цієї задачі? (Формулу швидкості.)
- Озвучте формулу. (…)
ІX. Рефлексія навчальної діяльності на уроці.
- Яку мету ви перед собою ставили? (…)
- Досягли мети? Доведіть. (Ми довідалися, що таке швидкість, відкрили формулу швидкості.)
– Згадайте формулу. (Діти проговорюють ще раз v = s : t )
- Чи навчилися використовувати новий спосіб? (Так.)
- Чи все вам удалося у вашій подорожі? Оціните свою діяльність на уроці.
Діти оцінюють свою діяльність на кольоровому промені, який є в кожного на парті.
Ставлять прапорець у тому місці променя, де, на їхню думку, вони зараз перебувають.
- Які труднощі ще залишилися?
- Де можна потренуватися? (Вдома.)
О – обов'язкове завдання
В – завдання на вибір
Т – творче завдання (виконується за
бажанням)
Додаток
Демонстраційний матеріал:
1) картки з назвою теми:
2) зображення транспортних засобів:
3) картки з іменованими числами :
39 хв |
21 км |
480 м2 |
430 м |
30 год |
|
||||
4 км / хв |
7 км / с |
40 км / год |
18 км / год |
|
4) числовий промінь;
5) картка з визначенням формули:
6) еталон «Формула площі прямокутника»
7) еталони по темах: «Час», «Довжина»
8) картки з латинськими буквами:
9) докладний зразок виконання пробної дії:
10) еталон для самоперевірки самостійної роботи:
11) еталон по темі «Швидкість. Час. Відстань.»
Роздатковий матеріал:
1) картки із завданням для пробної дії:
2) картки для роботи в групах і числові промені ( по кількості груп);
3) числовий промінь:
4) кольоровий промінь: