Тема. Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи.
Мета: поглибити, систематизувати й узагальнити знання учнів про апостроф; удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; розвивати логічне мислення, уяву, пам’ять, мовлення; виховувати повагу до старших, пошану до традицій наших предків.
Обладнання: картки – завдання, текстовий роздатковий матеріал, таблиця.
Тип уроку: урок повторення та систематизації вивченого.
Хід уроку
І. Організація класу.
День добрий, друзі! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні
Отож озброюймось книгою й пером,
Щоб знов пірнути в мовну нам безодню.
II. Повідомлення теми та мети уроку.
Слово вчителя. Тема нашого уроку схована у загадці. Тож спробуймо її відгадати:
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лише написати ім’я –
Зразу стану потрібен і я. (апостроф)
(Д. Білоус.)
Молодці. Отже, сьогодні ми помандруємо у країну Орфографію. Спробуємо з вами пригадати правила вживання апострофа, які ви вивчили у початковій школі, та ознайомимось з новими правилами.
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Фронтальне опитування.
Учні читають слова-відповіді, перевіряють вірність написаного, пояснюють правопис написання. (метод «Прес»)
Проблемне запитання: Чи завжди перед -я-, -ю-, -є-, -ї- ставимо апостроф?
1. Опрацювання таблиці «Вживання апострофа». Робота з підручником.
Учні усно добирають приклади до правил.
2. Робота біля дошки.
Запишіть речення. Підкресліть слова з літерами -я-, -ю-, -є-, -ї-, поясніть орфограми.
Старий Дніпро замигтів у його пам’яті своїм вічним святковим вогнем. Ми сп’яніли від духмяного подиху поля. Застоялись у високім бур’яні густі пахощі прив’ялого полину. Сім’я вечеря коло хати, вечірня зіронька встає. Мар’яні батьки подарували комп’ютер.
3. Самостійна робота в зошитах.
Виділені слова записати в фонетичній транскрипції і визначити кількість букв і звуків.
4. Робота у групах. Учні об’єднані у 3 групи. Кожна група отримує картку із завданнями.
1. Утворіть від поданих іменників прикметники. З утвореними словами складіть словосполучення “прикметник + іменник.” З одним словосполученням складіть речення.
I група: Різдво, дерево, солома, морква, трава.
II група: ластівка, крупа, мед, олово, торф.
III група: тьма, камінь, жаба, язик, мавпа.
5. Закріплення вивченого.
Робота з «дірявими словами».
Учитель показує учням картки з незвичайними «дірявими» словами, учні записують слова у дві колонки:
I колонка: слова з апострофом; II колонка: слова без апострофа.
Здоров..я, св..ятковий, торф..яний, черв..як, сузір..я, під..їхати, подвір..я, роз..єднати, Солов..йов, зобов..язання, тьм..ний, присв..ята, верб..я, мавп..ячий, пів..ящика, під..єднати, різьб..яр, м..ята, р..яска, моркв..яний, Лук..янов, б..ється, дев..ять, ін..єкція, здоров..я, Прип…ять, інтерв..ю, зв..язати, при..їзд.
Робота у парах. Учні обмінюються зошитами, перевіряють вірність написаного, пояснюють правопис написання. (метод «Прес»)
6. Узагальнення вивченого.
«Віднови прислів’я».
На дошці написані прислів’я, у яких пропущено слова.
Літо збирає, а зима ….. . (з’їдає).
Ранні пташки росу … , а пізні слізки ллють. (п’ють).
Щастя у повітрі не ….. , а руками дістається. (в’ється).
Добре слово …. , а зле ще довше. (пам’ятається).
Пташка красна своїм …. , а людина – своїм знанням. (пір’ям).
Не вчи орла літати, а …. співати. (солов’я).
V. Підсумок уроку.
Опитування «Закінчіть речення».
«На уроці я навчив (ла)ся…».
(Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».)
- Оцінювання.
Повторити правила, виконати вправу 374.